Varför Lindor???

A

Alemf

Jag har kollat runt lite på olika trådar om hoputrustnig, och gång på gång dyker det upp människor som hoppar med lindor

Jag undrar varför, kan själv bara se nackdelar med det! :confused:
Varför inte bara använda ordenliga skydd istället för att riskera att lindorna trasslar upp sig, dessutom måste det ju på ett eller annat sätt klämma på benet vi själva språnget

Så, varför hoppar ni med lindor?

Sv: Varför Lindor???

Jag har kollat runt lite på olika trådar om hoputrustnig, och gång på gång dyker det upp människor som hoppar med lindor

Jag undrar varför, kan själv bara se nackdelar med det! :confused:
Varför inte bara använda ordenliga skydd istället för att riskera att lindorna trasslar upp sig, dessutom måste det ju på ett eller annat sätt klämma på benet vi själva språnget

Så, varför hoppar ni med lindor?

Om man lindar som man ska så borde inte lindorna kunna lossna vid vanlig ridning/hoppning (undantaget fälttävlan). Jag vet folk som lindar i travet, och de sitter kvar.

Dessutom kan man ju "säkra" låsningen med ett par varv eltejp. Jag vill ha lindor när jag tävlar hoppning därför att jag anser att de ger överlägset bäst stöd. Dessutom skyddar de mer än senskydd el andra skydd, eftersom de täcker runt om.

En del hästar är ju lite mer tittiga och taggade på tävling och slår då kanske lättare på sig än på träning. Däremot har jag vanliga senskydd vid träning, eftersom jag vill att hästen ska känna om den slår i, jag inbillar mig att lindorna skyddar lite för mkt så att säga.

Jag tror inte att rätt lindade lindor klämmer mer än vad senskydd gör, säeskilt inte de som har resår och säkerligen dras åt alldeles för hårt ganska ofta.

Däremot är jag emot att använda lindor ofta/jämt eftersom de inte låter blodkärlen vidga sig så som de skulle vilja.

Senast ändrad:

jag förstår vad du menar med stöd,men man kan ju använda tex "Professionals choise" som också går runtom benet.

Jag vet inte hur riktigt det här är, men min vän som alltid red med lindor fick rådet att sluta av sin veterinär då hästen drabbades av en senskada. Veterinären påstod att det kunde ha och göra med att de lindade, hon menade att även om du inte lindar hårt stramar den över senorna.

Jag riderinte ens med lindor i dressyr, använder bara stallbandage;)

Just nu hoppar jag med lindor fram för att pollan har ett litet skav precis där skyddet ska sitta.
Har senskydd annars, men har inga problem alls med lindorna.

jag lindar nästan alltid min ena ponny på bakbenen för hon överdriver sina bakben om hon har skydd för hon stör sig på dem. annars och blir trött och då river hon och då blir hon rädd och då stannar hon. vill inte hoppa helt utan skydd utan har fleecelindor och en tunn filtpad som iaf skyddar lite mot islag.

jag tycker dock att det verkar lite komplext att hon trivs med lindor men inte med skydd, jag tänker mig att det ska vara tvärtom... :crazy: menmen... roliga djur de där :p

Jag brukar ha lindor bak för att hästen har ett överben precis i kanten av skydden. Ser man till att linda ordentligt och fästa det ordentligt så är det ingen fara.

Brukar linda fram eftersom jag tycker det ger ett bättre stöd. Har en häst som överhoppar sig väldigt mycket och har en språngkurva där högsta punkten är en aaaaning för långt efter hindret (kan kanske vara 10 cm eller nåt) fast hoppar iofs lite längre ifrån hindret än andra. Iaf.... Tycker att belastningen blir större fram då och tycker inte att senskydden verkar stödja då. Lindar alltid med eskadronpad o ett par fleece lindor eller elastiska.

Vad jag har lärt mig så kan lindor hjälpa om hästen har problem med kotorna eller senorna, då de stabiliserar bättre än skydd. Jag hade lindor bak på en häst förut, då det hjälpte honom att öppna upp bättre (kanske just för att det tar emot att "knyckla" ihop benen som du är inne på). Det hjälpte på honom iaf. Min nuvarande häst har absolut inte det problemet, så nu behövs dom inte. ;) Visserligen kan man komma tillrätta med det problemet med höga bakskydd också om man tycker att skydd är en bättre lösning.

jag förstår vad du menar med stöd,men man kan ju använda tex "Professionals choise" som också går runtom benet.

Jag vet inte hur riktigt det här är, men min vän som alltid red med lindor fick rådet att sluta av sin veterinär då hästen drabbades av en senskada. Veterinären påstod att det kunde ha och göra med att de lindade, hon menade att även om du inte lindar hårt stramar den över senorna.

Jag riderinte ens med lindor i dressyr, använder bara stallbandage;)

Jag ska nog fundera på att kassera lindor och köra med typ "professionals choice". Det är ju ändå främst för det heltäckande skyddet som jag lindar. Tack för tipset, hade inte tänkt så långt! :p

Klart att det är risk för senskada OM MAN INTE KAN LINDA ORDENTLIG. Framför allt om man dödssyndar: LINDAR UTAN PADD :eek::eek::eek:!!! Men förstår faktiskt inte hur hästen skulle kunna få senskada om den är lindad på rätt sätt :crazy: :confused:

Klart att det är risk för senskada OM MAN INTE KAN LINDA ORDENTLIG. Framför allt om man dödssyndar: LINDAR UTAN PADD :eek::eek::eek:!!! Men förstår faktiskt inte hur hästen skulle kunna få senskada om den är lindad på rätt sätt :crazy: :confused:

men jag har alltid hört att om man rider med fleecelindor så behöver man inte padd :crazy: om man rider med elastiska lindor är det klart att man ska ha det, men om man har fleece?

Många som tror, men eftersom fleece är ganska "stumma" o otöjbara, så kommer varje kant som kommer på senan att börja skava på senan och ger efter hand en senskada. Kan rita en enkel bild i paint för att visa lite bättre :idea:

Här kommer en enkel bild, skratta inte :rofl: hoppas du förstår :)

rttofel.jpg

Jag trodde tidigare inte heller att man inte behövde paddar under fleece, men efter att ha gått föreläsning så lindar jag aldrig utan padd mer ;)

Tack för att du gjorde den bilden! :bow:

Lindar utan padd med fleecelindor, men har funderat på om dt är bäst:crazy: Men din bild gjorde så att jag nog köper paddar så fort som möjligt!;)

Vet att inte tråden handlar om detta MEN, är dt någon som har tips på BRA och stadiga paddar, som inte är hur långa som helst och veckar sig osv. men som inte är svindyra?:bump:

Nån som har tips på hur man lindar med paddar utan att dt blir "tjockt och klumpigt"? (tror ni förstår vad jag menar) :angel:

Är i mot att använda lindor när man hoppar, men jag använder det nästan jämt (utan paddar och har aldrig haft en senskadad häst, tvärtom dom har väldigt fräscha ben) om jag rider markarbete eller rider ut (dock ej på unghästar)

Senast ändrad av en moderator:

Nån som har tips på hur man lindar med paddar utan att dt blir "tjockt och klumpigt"? (tror ni förstår vad jag menar) :angel:

Jag brukar oftast använda mig av Eskadrons paddar, lättskötta och tunna men ger endå ett bra stöd och fördelar trycket. Sen fanns det tidigare (har bara sett i en ridsportbutik nu förtiden) som filt-paddar, extremt tunna, men väldigt "kompakta" utan att vara stela o oföljsamma. Är ca 1 mm tjocka och mycket snygga eftersom det ser ut som om man inte har några paddar alls. Funkar utmärkt speciellt när man rider med fleece lindor och tycker att det blir för klumpigt med padd under fleecen!

Har kollat på eskadrons paddar tidigare, ser jättefina ut och deras lindor är super, MEN priset är ju inte så jättebra :( Är väldigt fattig just nu :rofl:

Filtpaddar har jag nog aldrig sett. Men finns inte eskadron i nån "billighetsvariant"? vore ju bra isf :D

Köp neopren"paddar":idea:Finns på bla. Horze!Tunna och glider ej!!!
Billigt och bra!:banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 582
Senast: fixi
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 300
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar