Varför islandshäst?

K

knasan

Hej allihopa! ;)
Varför har ni, liksom jag, valt just islandshästen? Kan ni tänka er att rida/sköta/äga andra hästar också, isåfall när, vilka och varför?

Själv vill jag att en häst i min ägo ska vara härdig och töltande, med formatet ca 130-155 cm. Och är supernöjd med min islänning, förstås! :love: :love: :love:

Sv: Varför islandshäst?

knasan skrev:
Hej allihopa! ;)
Varför har ni, liksom jag, valt just islandshästen?
För gångarterna. Annars finns flera raser jag kan tänka mig; nordsvensk travare, frieser, shetland, dartmoor, baskjir, american curly, PRE, arab.... ja, det mesta som det verkar! ;)

Det var slumpen som gjorde att jag började. Jag blev kär i en häst och sen dess har det inte funnits någon anledning att sluta.
Jag äger en islandsvallack och har lånat ett sto till betäckning, så nästa år har jag förhoppningsvis två.
Jag rider även på halvblod, är särskilt förtjust i att hoppa, och jag kommer säkerligen köpa mig ett halvblod senare. Just nu är det lite mycket bara ;)

Jag började pga lynnet och storleken.

Tölten, passen, storleken och lynnet är det som håller mig fast!

Njaa skulle kunna tänka mig en shetlandsponny att köra med. Tycker bäst om små hästar (ju mindre desto bättre - nuvarande pålle är 132 cm), annars kunde jag nog tänka mig att testa någon annan gångartsras också. OM jag skulle ha något annat så är jag nyfiken på Paso Finos, men jag kan för lite själv och det är mycket ont om instruktörer för såna i Sverige sedan är de som sagt lite väl stora...

Jag hade vandrat runt mycket bland olika hästraser innan jag för gott fastnade för islandshästen. Mest halvblod, men jag har under åren ägt en massa hästar av många olika andra raser också. Bla. en arab, en nordsvensk, några fjordingar och NF, flera Welsh, russ, exmoore och ett gäng skettisar.

Araben var härlig, men nånting fattades. Ena fjordingen jag hade var kanon och så allround som en häst kan bli, men nånting fattades ändå. När jag ramlade över min lilla exmoore som var het och pigg tyckte jag att nu, nu hade jag hittat en härlig häst, men nånting fattades ändå. Så köpte jag av en slump en islandshäst 1978 och då var det inte längre något som fattades. Alla egenskaper jag ville ha i en häst hittade jag äntligen i en och samma individ.

Gjorde visserligen ett försök med halvblod igen när jag flyttade till skåne för 16 år sedan. Hade 4 st och visade hingst på Flyinge t.o.m. men efter några år insåg jag att det var enbart islandshästar :love: jag ville hålla på med.

Jag tycker att jag har lite att jämföra med. Förutom att jag älskar islandshästen och alla dess egenskaper inkl gångarterna förståss, måste jag säga att livet med att uppfostra och hantera hästar har blivit betydligt behagligare med islandshästarna jämfört med halvbloden. Sen må "halvblodsfolket" säga vad de vill ;) Jag har ju själv tillhört dem.

Rent gångartsmässigt föredrar jag hbl.Dom har bättre gångarter å jag tycker ju om dressyr.
Men jag tycker om att tävla islandshäst, just tävlingar är kul å därför har jag islandshästar.

En annan anledning är att jag på senare tid blivit lite överkänslig mot vanliga hästar, mkt damm istall, stöv, amoniak mm så då passar islänningar mig bättre.

Innan jag skaffade islandshäst-98 hade jag vanlig häst som jag fick ta bort, jag hade svurit att aldrig köpa en islandshäst då jag tyckte att det bara var fega män som var rädda för vanliga hästar som red små "dvärg skogsmullar".Den fick jag äta upp! :o

när jag började på ridskola så var det 'vanliga' hästar man red och jag stormtrivdes, dock fick jag eftersom jag är ganska kort och lätt(då i alla fall) mestadels rida en liten shettiskorsning som jag nu aldrig skulle ha vågat mig på. Jag tror att det var just eftersom jag mest fick rida de små hästarna så blev jag och är fortfarande lite rädd(?) för de stora hästarna. Nästa ridskola var det likadant på, en blandning av strl på hästar men jag fick alltid de små. I vuxen ålder då jag flyttat upp till Dalarna så ville jag börja rida igen, sökte plats på den enda ridskola jag kände till...hade enbart stooora hästar men de hade jättelång väntetid. Så fick jag syn på en annons om en ridskola med enbart isisar...jag började där. Efter några års lektionsridning så började jag som turledare och en dag fick jag rida en liten skäck som var gårdens skräck, mannen på gården var sugen på tårta och man fick bjuda på tårta om man åkte av, vilket han var säker på att jag skulle göra med den lilla skräck-skäcken. Inte åkte jag av....jag svävade däremot uppe bland molnen...jag var kär.....hon hade mig fast....ett par veckor senare så blev hon min...Ponta världens goaste tjej, min prinsessa. Nu har jag lagt handpeng på ytterligare en godbit...en liten silversvart skäck tjej...lilla Silfur-Dufa från Silverkedjan. Jag blir alldeles tårögd när jag tänker på dom och är helt imponerad av att man kan känna sååå starkt inför dessa underbara små lurvtussar!
Jag skulle trots min rädsla eller ja rädd vet jag väl eg. inte men ja det känns lite osäkert med dom där stoora hästarna, vilja prova att rida dressyr med en stor häst eller prova western nån gång...bara för att det skulle vara kul.
Sköta andra hästar, det gör jag redan delar stall med en isis, en fjordning och en dansk palomino eller vad han nu är.
madde

Oj; naturligtvis för att islandshästen är speciell i sitt sinnelag och för att den har extra gångarter! :) Älskar de robusta, men ändå smidiga, hästarna.
Nordsvensk brukshäst ger mig en liknande wow-upplevelse som islandshästarna gör. Kraft, brukbarhet och en vilja att vara till lags.
Annars har jag träffat så många otroligt trevliga hästar genom åren av alla de slag; fjording, arab, kallblodstravare, nordlandshäst, korsningar...

Den enda ras jag egentligen inte skulle vilja ha är svenskt halvblod av dagens typ, fy för den lede vad vi människor kan göra inom aveln på så kort tid! De som var så MYSIGA förut! (Fast lite rosaskimmer är det också med tanke på barndomsminnen ;) Men bara lite.) Rekorderliga, tåliga...är det verkligen med samma bedömningsgrund dagens halvblod plockas fram? De ser ju inte ut som de gjorde; inte ens nästan!? :eek: Vad hände egentligen? :crazy:

Jag halkade in på islandshästbanan när min morfar dog 1993 och jag som del av arvet fick hyra en häst på sommaren. Det blev en islandshäst, men dock en tregångare. Tittar man såhär i efterhand på hans exteriör så hade han säkert tölt, men var bara inte töltsatt.
Sommaren efter hade jag en fyrgångare, som jag sedan hade i 3 år innan jag köpte min Freyr.
Jag fastnade hårt för islandshästens lynne och så småningom även för gångarterna (när jag lärde mej att rida dom lite bättre). Jag gillar deras allsidighet - man kan verkligen göra ALLT på dessa hästar. Min tölten och passen är ju fantastiska!!!

Jag skulle gärna, om pengarna och tiden fanns, ha en D-ponny (typ welsh cob, eller stor connemara) att hoppa högre och rida dressyr på! En saddlebred skulle gärna få stå i mitt stall!

/Malin

Islandshästar passar bra i vårt lilla stall. Från början ville jag också ha en häst jag kunde fortsätta tävla som vuxen men det har inte blivit något tävlande.
Islandshästen är intressant på många sätt, gångarter, personlighet osv
Jag kan tänka mig andra raser i framtiden, ett fint connemarasto vore inte fel. Och en varmblodstravare måste jag ha.

Personliga hästar med härliga gångarter men jag tycker om andra hästar också har ett fullblod och en arab ocks¨å.

Att det blev islandshäst var en slump. Jag brukar tänka att när gubbarna dör (på annat sätt kommer jag inte göra mig av med dom) ska jag skaffa en Nordsvensk Brukshäst, Ardenner eller en Tinker. Men jag skulle nog garanterat sakna tölten sååå.... Det blir nog en svart/vit femgångare nästa gång.... med tävlings kapacitet... :)

Det har alltid varit en gammal dröm! har varit ponny ryttare i yngre dar min mamma hade en New forest som jag har lärt mig mycket av.

Men drömmen om en isläning har alltid funnits, tillslut så skaffade jag mig två lurviga isbjörnar o jag har alldrig ångrat en dag att jag bestämde mig för islandshästen. :)
Framför allt deras lynne o den lite mindre storleken o att det är en tuff häst, självklart GÅNGARTERNA.

Jag har alltid tyckt om kallblod så om det skulle bli någon annan ras så blev det nog Tinker, (shettis) eller kanske nordis.

:bump:

Jag hamnade för första gången i mitt liv ovanpå en isis just på Island..när jag var där som turist. Jag blev så kär i den där lilla saken på 1,30 över havet att jag kom tillbaka till Island och jobbade med hästar hela den sommaren. Sedan, efter tre månader, var det väl inte så konstigt att jag kom hem med en egen.. :love:
Hon är världens sötaste, är alltid snäll och pålitlig, tröstar mig när jag är ledsen, kort sagt, min allra bästa vän i världen.

OM jag någon gång blev så rik att jag hade en liten gård och eget stall, skulle jag ha en isis till, en bruksnordis och en tinker. Och om man vore stormriiiiiik, en frieser. Drömmer man vidare, vore det ju rätt mäktigt med en shire oxå..hohohoho... :angel:

Snusmumrik

snusmumrik skrev:
Jag hamnade för första gången i mitt liv ovanpå en isis just på Island..när jag var där som turist. Jag blev så kär i den där lilla saken på 1,30 över havet att jag kom tillbaka till Island och jobbade med hästar hela den sommaren. Sedan, efter tre månader, var det väl inte så konstigt att jag kom hem med en egen.. :love:
Hon är världens sötaste, är alltid snäll och pålitlig, tröstar mig när jag är ledsen, kort sagt, min allra bästa vän i världen.

OM jag någon gång blev så rik att jag hade en liten gård och eget stall, skulle jag ha en isis till, en bruksnordis och en tinker. Och om man vore stormriiiiiik, en frieser. Drömmer man vidare, vore det ju rätt mäktigt med en shire oxå..hohohoho... :angel:

Snusmumrik

Är det din lilla på bilden! "jätte gullig"

Javisst, jag är också nyfiken på Paso Finos, de lär kunna tölta!

Ingen som tänkt på Basjkir? Enligt en artikel i Stallmagasinet (tror jag det var) har de sex gångarter, vad det nu månne betyda... Är f.ö. vilda, robusta, smarta men något större än islänningen, har jag fattat det som.
Vem vet?
Nordlandshästen, är det sant att de inte får föras ur Norge? Annars lär de också påminna mycket om isisarna.
Vissa travare lär kunna tölta och gå i pass hur bra som helst, någon som rider gångarter på sin travare?

Jag red stora förut men så träffade jag min och blev kär. Och sen köpte jag honom. Han är allt en häst ska vara, helt underbar!

Kan tänka mig en stor senare, men iså fall vill jag ha en islandshäst också!

Lynnet!!!!!!!!!!!!!

Men jeg ble lei av grisepass i dressurprogrammet, så nå har jeg ett kallblod også :crazy:

Moniq skrev:
Jag hade vandrat runt mycket bland olika hästraser innan jag för gott fastnade för islandshästen. Mest halvblod, men jag har under åren ägt en massa hästar av många olika andra raser också. Bla. en arab, en nordsvensk, några fjordingar och NF, flera Welsh, russ, exmoore och ett gäng skettisar.

Araben var härlig, men nånting fattades. Ena fjordingen jag hade var kanon och så allround som en häst kan bli, men nånting fattades ändå. När jag ramlade över min lilla exmoore som var het och pigg tyckte jag att nu, nu hade jag hittat en härlig häst, men nånting fattades ändå. Så köpte jag av en slump en islandshäst 1978 och då var det inte längre något som fattades. Alla egenskaper jag ville ha i en häst hittade jag äntligen i en och samma individ.

Gjorde visserligen ett försök med halvblod igen när jag flyttade till skåne för 16 år sedan. Hade 4 st och visade hingst på Flyinge t.o.m. men efter några år insåg jag att det var enbart islandshästar :love: jag ville hålla på med.

Jag tycker att jag har lite att jämföra med. Förutom att jag älskar islandshästen och alla dess egenskaper inkl gångarterna förståss, måste jag säga att livet med att uppfostra och hantera hästar har blivit betydligt behagligare med islandshästarna jämfört med halvbloden. Sen må "halvblodsfolket" säga vad de vill ;) Jag har ju själv tillhört dem.

Din bakgrundshistoria påminner mycket om min. Jag hade hållit på med stora hästar i över 20 år när jag började med islandshäst. Började rida 1971 på shettis, sedan blev det russ och därefter halvblod,fullblod, travare samt fjording och arab. Jag gillade stora, vackra, eleganta heta och snabba hästar och har avlat på fullblod, dartmoor, welsh och russ förutom islandshästarna. En av mina welshavkommor blev bäst i sin årskull i landet, ett jättefint sto. Men jag kände att jag ville ha något mer och islandshästen hade både extra gångarter som gav ny dimension åt ridningen, power och gott lynne.

Sålde mitt sista fullblod för tre-fyra år sedan, egen uppfödning, och kan väl sakna den hisnande känslan av att spränga fram i full galopp i de höga hastigheterna ibland men jag är inte lika förtjust i höga hästar längre så jag hr inte suttit på stor häst på länge. Red förståss PRE hos Alain Roland och det var en härlig känsla, särskilt som jag kände att det fanns tölt som gick att träna upp i hingsten jag red. Gissa om jag blev sugen på att köpa honom, men jag har inte en massa pengar och tiden och orken räcker inte heller till för fler hästar.

Men annars hade jag gärna frieser, PRE, arab, fullblod, oldenburgare, nordsvensk travare och basjkir. Men absolut INTE halvblod!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 017
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare