Varför inte i form?

T

thilia

Så här är det, så fort jag rider lätt i traven på min medryttar häst så tappar hon formen, varför?! :confused:

Damen jobbar på jättefint i trav och galopp så länge man sitter ner på henne, och ibland fint i galoppen vid tvåpunktssits också men inte på några villkor vid lättridning i trav!

Jag försöker verkligen rida "likadant" i lättridning som när jag sitter ner, inte dunsa, inte krångla med händerna, inte öka takten m.m.. när jag rider lätt så blir hon lång och seg, lite trippig fram och har inte mkt trav att hurra för alls men så fort jag sätter mig ner så känner jag hur hon höjer sig, traven blir så mkt mjukare och hon kliver på mkt bättre men jag vill ju ha den känslan jämt!

Alla tips och råd mottages tacksamt! :bow:

Sv: Varför inte i form?

Jag har ungefär samma problem. Jag tror i mitt fall det är att den hästen jag rider inte är så stor och inte kan balansera upp mej ifall jag skulle bli obalanserad någon gång. Dessutom kan det vara att det är lättare att rida med sätet på honom ifall man sitter ner. Är du stor/hästen liten? Hur fungerar han under annan ryttare? Fråga nån som sett när du ridit. Fråga nån kunnig som kan hästen Lycka till!:bump:

Hmm.. det har jag faktiskt inte tänkt på :idea:
men, jag är cirkus 165cm/60 kg och hästen 163 cm ganska viktbärande halvblod så jag vet inte?

Jag har pratat med ägaren till hästen men hon säger att hästen brukar vara sån, helt enkelt :crazy:
men det måste väl inte vara så, eller :confused:

det beror pâ att du har "tappat" bakbenen. man blir alltid avslôjad i lätt sits. sitt ner fâ hâsten att vänta fram o kliva pâ bak. rid sedan lätt sâ länge du känner att du har bakbenen med. tappar du dom sâ fâr du börja om frân början igen . allting börjar bak och det âr alltid där du mâste korrigera

så pållan tappar bakbenen för att.. jag tappar för mkt av drivningen? eller?

Senast ändrad av en moderator:

Hästen har kanske inte balansen nog till att bära upp sig själv...

Så här är det, så fort jag rider lätt i traven på min medryttar häst så tappar hon formen, varför?! :confused:

Damen jobbar på jättefint i trav och galopp så länge man sitter ner på henne, och ibland fint i galoppen vid tvåpunktssits också men inte på några villkor vid lättridning i trav!

Jag försöker verkligen rida "likadant" i lättridning som när jag sitter ner, inte dunsa, inte krångla med händerna, inte öka takten m.m.. när jag rider lätt så blir hon lång och seg, lite trippig fram och har inte mkt trav att hurra för alls men så fort jag sätter mig ner så känner jag hur hon höjer sig, traven blir så mkt mjukare och hon kliver på mkt bättre men jag vill ju ha den känslan jämt!

Hej!

Du har redan fått bra råd ang, inramningen och kraften från bakdelen. Jag känner dock att jag vill kommentera lite i alla fall. Ta nu inte detta som någon hejdundrande kritik, utan bara ett nytt sätt att se.

Du skriver bl.a. citat" Jag försöker verkligen rida "likadant" i lättridning som när jag sitter ner, inte dunsa, inte krångla med händerna, inte öka takten m.m.. slutcitat"
Nu är det ju så att varje gång du reser dig upp och varje gång du sätter dig ner, i lättridningen, så rider du inte lika dant som du just gjorde steget innan. På ena steget förflyttar du din tyngdpunkt lite framåt och uppåt, för att i nästa steg flytta den lite bakåt och (troligtvis) mer upprätt.

Kanske är det så att denna häst är känslig för din tyngdpunkt? Rider du mycket med vikthjälperna? Måste du rida lätt då ni tränar dressyr? Kanske räcker det om du rider lätt ute i terrängen?

Kanske inte mycket till råd men lite tankar på vägen bara.

Lycka till!

Jag tror du kanske tynger lite,lite mer i ena stigbygeln när du rider lätt:idea:de hände/händer mig ibland.speciellt på volter etc. då började min lilla flicka å krångla,tränga sig utåt o så!!
Ja fattade inte va som va fel,men när min moster (tränare) undervisade mig sa hon att ja tyngde mer i den yttre stigbygeln.Så klart lilla tjejen inte kunde gå i balans då....hoppas du fick lite tips!

Lycka till!!

Ni kanske inte rider på samma sätt som i arbetstrav/galopp och kanske tappar, ha en stadig tygel hela tiden så inte tygeln glappar när du rider lätt. Det kan hända att du glappar då.

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 584
Senast: Boj
·
Dressyr Hej! Jag och min häst har bekymmer med galoppen. Blir ofta ganska öppen i formen i fattningen, blir ofta hastig galopp och slutar med...
Svar
4
· Visningar
1 227
Senast: josqla
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 383
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 220
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V