Varför ingen pass?

Osterang

Trådstartare
Det här kanske är en dum fråga, men ändå värd att ställa :)
Min häst Raudur är ren fyrgångare (vad jag vet). Jag har aldrig känt den minsta passtakt när jag har ridit honom, bara travtakt i tölten. Ändå så har han bara femgångare i släkten, i tre led är alla bedömda hästar på både mammas och pappas sida bedömda med bättre eller sämre poäng för pass (en har 6.0 men annars har alla över 7.5). Hur kommer det sig då att Raudur inte har någon pass? Kan det vara så att han egentligen har anlag för pass men att den bara är svår att få fram?
Jag är självklart mer än nöjd med honom som en underbar fyrgångare, men det skulle vara kul att höra vad ni tror :D

Sv: Varför ingen pass?

Jag har själv en mycket stark femgångare som kan bli travtaktig om man inte passar sig, detta säger inget om huruvida hästen är fyr eller femgångare.

Jag har själv en mycket stark femgångare som kan bli travtaktig om man inte passar sig, detta säger inget om huruvida hästen är fyr eller femgångare.

Nej det klart, men jag tycker ändå att jag borde ha känt om han har pass någon gång iallafall, om han kommer i obalans i galopp eller om jag bryter av från galopp till tölt eller vid något annat tillfälle, hur ska man annars kunna plocka fram passen om den nu finns? Hittills har jag bara känt av ren tölt och travtakt..

Min fyrgångare "blev" femgångare i år, elva år gammal. Det förkommer att de visar passen först när de är klara och stabila nog. Ofta skall detta ske just i tio-elvaårsåldern. Nu vet jag ju inte hur gammal din är, men det kan vara en förklaring.

Vi har två hästar i mitt stall som har varit fyr gångare..

Häst nr 1 har varit passaktig, tränare har kallat honom 4½ gångare.. Men nu är han tio och passen har kommit de sista månaderna..

I Går lät Jag Landsmot Vinnaren i Pass Debbi Prova min underbara häst.. Och Vilken passläggning vi fick se.. Jo då, nog har han blivit femgångare allt..;)

Häst nr 2.. 8 år.. Ren fyrgångare... Men i sommras, ner vi tog ner honom från galoppen så la han sig i pass.. Klockren pass.. Så han kommer nog bli "ridbar"femgångare om något år.. Om man nu vill utveckla passen vill säga..:cool:

Så ni menar att han alltså troligtvis är femgångare? ;)
Eller finns det någon möjlighet till att han inte är det trots släkten? (Dessutom så är alla helsyskon femgångare)

Åh, låter bra om passen kommer med stabiliteten!
Jag köpte Glaesir dels för att han hade stark 5-gångsstam. Men icke! (Vi har dock ridit pass när han hade en kraftig låsning i länden, räknas det? Så fort han blivit behandlad av kiropraktiker försvann passen..)
Jag vill gärna ha en femgångare, men tror tyvärr inte att det finns någon pass i min kuse.

Kan komma, men det är nog svårt att säga. Men låter ju så. Har du möjlighet att kolla hur föräldrarna varit med sin pass? Kanske kan ge nån ledtråd.

Min gick ju på typ nån månad från tydlig fyrgångare till lättlagd femgångare, coolt :D

Hur har ni tränat era fyrgångare som blivit femgångare? Jag har slutat försöka lägga pass då galoppen blev katastrof!? :(

Kan komma, men det är nog svårt att säga. Men låter ju så. Har du möjlighet att kolla hur föräldrarna varit med sin pass? Kanske kan ge nån ledtråd.

Min gick ju på typ nån månad från tydlig fyrgångare till lättlagd femgångare, coolt :D

Både mamman och pappan har gått SM i femgång. Frami har bra poäng för pass men Móra har bara fått 6.0, men jag tror att hon har mycket pass. Tror dock att hon reds som fyrgångare först.. Alla helsyskon är som sagt femgångare! Men Raudur är iofs mest lik pappan medan resten är lik mamman..

Ja du har rätt Michis.. Jag skrev lite knasigt på just honom kanske.. Drog dom lite över en kant för att det skulle vara lätt skrivet kanske....:p
Men så här menar Jag:

D har bra femgångs föräldrar, men han har inte varit redo, tränare har kallat honom för 4½ gångare.. Han har haft passen (Ganska dålig eller vad man ska säga) men den har inte varit tillräckligt bra iaf... Men han har mer och mer visat att han har bra pass.. Det har han inte haft förut.. Och endast riden som fyrgångare...

Men det är först nu som 10 åring, snart 11 som han är redo för passen.. Först nu som vi kan anmäla oss till femgångs tävlingar tex..
Så Jag menar att det kan dröja för en häst att visa sin femte växel.. Har många å hästar som passerat mitt liv (Genom arbete), så det vet Jag..:)

Men T är Fyrgångare men lagt sig i pass i sommras.. Vilket aldrig har hänt någonsin.. Så vi får väl se vad som händer med honom om några år..

Både mamman och pappan har gått SM i femgång. Frami har bra poäng för pass men Móra har bara fått 6.0, men jag tror att hon har mycket pass. Tror dock att hon reds som fyrgångare först.. Alla helsyskon är som sagt femgångare! Men Raudur är iofs mest lik pappan medan resten är lik mamman..

Tänker mest på när de började visa pass och hur mycket egen vilja de hade till passen. En del älskar ju passen, medan en del, som min, mer verkar se det som vilken gångart som helst.

Rent genetiskt så vet man nu hur nedärvning av pass fungerar. Nedärvningen är recessiv och kräver dubbel uppsättning av passanlaget för att en häst ska kunna lära sig gå i pass. Därför kan man med säkerhet säga att om både mamman och pappan är konstaterade femgångare, så har avkomman de genetiska förutsättningarna för att bli femgångare. Det fungerar på samma sätt som att fux+fux=fux. Eftersom båda föräldrarna är tävlade i femgång så ska din häst alltså ha rätt genetiska förutsättningar för att kunna utföra rörelsemönstret i pass.

Sen är det så klart också andra faktorer som påverkar hur lätt hästen har för att lära sig pass. Som flera skriver i tråden så kan det också dröja länge innan passen visar sig, om den någonsin gör det. Det enda vi vet säkert är att det inte finns några genetiska hinder att utföra rörelsen som krävs.

Rent genetiskt så vet man nu hur nedärvning av pass fungerar. Nedärvningen är recessiv och kräver dubbel uppsättning av passanlaget för att en häst ska kunna lära sig gå i pass. Därför kan man med säkerhet säga att om både mamman och pappan är konstaterade femgångare, så har avkomman de genetiska förutsättningarna för att bli femgångare. Det fungerar på samma sätt som att fux+fux=fux. Eftersom båda föräldrarna är tävlade i femgång så ska din häst alltså ha rätt genetiska förutsättningar för att kunna utföra rörelsemönstret i pass.

Men är det inte c-genen (ingen pass) som är dominant över a-genen? Jag är inte så insatt, men med tanke på att alla nära släktingar har pass så tycker jag att han egentligen borde ha förutsättningarna trots att jag inte har känt av det.

Tänker mest på när de började visa pass och hur mycket egen vilja de hade till passen. En del älskar ju passen, medan en del, som min, mer verkar se det som vilken gångart som helst.
Jag kan tyvärr inte svara hundra på hur de var i passen. Frami tror jag var tydlig femgångare men jag har för mig att ägaren till Mora (mamman) sa att dom hade tagit fram passen senare. Vet dock inte om hon hade nära till den eller inte. Men jag kan ju höra runt om hur det var :)

Men iochmed den nya vetskapen om att förutsättningar till pass beror på gener så tycker jag att han borde kunna gå i pass :] men den kanske ligger för långt bort för att man ska kunna ta fram den nu.

Jag ska höra lite med min tränare också ;)

Men är det inte c-genen (ingen pass) som är dominant över a-genen?

Så kan man ju också uttrycka det, men det innebär egentligen samma sak. Pass nedärvs recessivt, icke-pass nedärvs dominant.

Recessiv nedärvning innebär att anlaget måste finnas i dubbel uppsättning, dvs AA, för att hästen ska kunna bli femgångare. Om både mamman och pappan är femgångare, måste alltså båda vara AA. Eftersom det inte finns annat än A i föräldrarnas genuppsättning kan inte avkomman bli annat än AA. Därför kan jag vara så säker på att din häst faktiskt har rätt anlag för att kunna bli femgångare.

Så kan man ju också uttrycka det, men det innebär egentligen samma sak. Pass nedärvs recessivt, icke-pass nedärvs dominant.

Recessiv nedärvning innebär att anlaget måste finnas i dubbel uppsättning, dvs AA, för att hästen ska kunna bli femgångare. Om både mamman och pappan är femgångare, måste alltså båda vara AA. Eftersom det inte finns annat än A i föräldrarnas genuppsättning kan inte avkomman bli annat än AA. Därför kan jag vara så säker på att din häst faktiskt har rätt anlag för att kunna bli femgångare.

Då förstår jag :)
Ska bli spännande att se hur han utvecklas:D

Min gamla Freyr (nu för tiden 21 år) var fyrgångare tills han var 10. Sommaren 2001 gick vi i V1 för 6,20 och sommaren 2002 fick vi 7,5 för pass i F1. Som med triss - plötsligt händer det ;)

/Malin

Fast var det inte så att drygt 90% av även "fyrgångare" var homozygota för mutationen? Och andelen homozygoter var ännu högre (i nivå med amerikanska vbl-travare har jag för mig) hos "femgångare"?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 952
Senast: Sar
·
Islandshäst Vad har ni för mål till nästa år? Vad är det ni skulle vilja uppnå? Har ni delmål och "slutmål"? Mina mål för 2016 är att få min goding...
2
Svar
24
· Visningar
6 513
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30