Varför ingen pass?

Sv: Varför ingen pass?

Fast var det inte så att drygt 90% av även "fyrgångare" var homozygota för mutationen? Och andelen homozygoter var ännu högre (i nivå med amerikanska vbl-travare har jag för mig) hos "femgångare"?

Inte fullt så många som 90%, men drygt 30% av fyrgångarna var homozygota för anlaget, ja. Det beror förmodligen på att passen inte funnits på plats vid visningstillfället, eller att den inte varit tillräckligt bra, och att man därför har valt att visa hästen som fyrgångare. Kom ihåg att hästar oftast visas i unga år, medan det precis som i Freyrs exempel kan dröja till 10 års ålder innan passen visar sig.

Haha det här var avancerat, men riktigt intressant! Men borde inte det betyda att dom inte kan understryka forskningen till 100% om dom inte vet om de där "fyrgångarna" egentligen var femgångare? Är det här bara en teori de har då? Eller hur kan de bevisa att det stämmer?

Det är väl som med mycket forskning: man gör en undersökning och får ett resultat som lutar åt ett visst håll.
100% är det sällan man får inom forskningen.

Om vi tänker på samma studie, så var det väll 100% av paso peruano och ett par till "gångartsraser" som var homozygota för mutationen, omkring 97% av de amerikanska vbl-travarna, ungefär 92% eller så för de franska och de svenska som ofta är blandning mellan amerikanskt och franskt blod, landade i nivå med islandshästarna.
Och islandshästarna låg kring 94-95% med dubbel uppsättning.

Men det finns uppenbarligen flera undersökningar med tanke på att fotogalen har siffran 30% bland fyrgångarna.

Edit: har hittat tabellen. 65% av fyrgångarna, 89% av alla och 99% av femgångarna.
100% hos paso fino, 98%tennessee walking horse. Amerikansk travare 100%, fransk travare 77%, svensk travare 97%.

Senast ändrad:

Min häst kan bli både trav och passtaktig(han är mer 5 gångare än 4 gångare)men en 4 gångare blir ju oftast inte passtaktig.

Såg nu att även Raudurs morfar har låg poäng för pass i bedömningen (6.0) och morfars mor har ingen bedömning. Dessutom finns ingen information om vem som var hennes föräldrar, så det kanske är därifrån som Raudur har blivit fyrgångare ;)
Även om resten är femgångare :]

Det är en myt! Det finns massor passtaktiga fyrgångare och likaså travtaktiga femgångare.
En häst är inte "4,5-gångare" eller "mera femgångare än fyrgångare". De är fyrgångare eller femgångare. Sedan kan det vara femgångare med starkare eller svagare pass (vilket i viss mån kan bero på träning).

/Malin

Det är väl som med mycket forskning: man gör en undersökning och får ett resultat som lutar åt ett visst håll.
100% är det sällan man får inom forskningen.

Om vi tänker på samma studie, så var det väll 100% av paso peruano och ett par till "gångartsraser" som var homozygota för mutationen, omkring 97% av de amerikanska vbl-travarna, ungefär 92% eller så för de franska och de svenska som ofta är blandning mellan amerikanskt och franskt blod, landade i nivå med islandshästarna.
Och islandshästarna låg kring 94-95% med dubbel uppsättning.

Men det finns uppenbarligen flera undersökningar med tanke på att fotogalen har siffran 30% bland fyrgångarna.

Edit: har hittat tabellen. 65% av fyrgångarna, 89% av alla och 99% av femgångarna.
100% hos paso fino, 98%tennessee walking horse. Amerikansk travare 100%, fransk travare 77%, svensk travare 97%.

Allele frequency = 65%, betyder inte att 65% av alla hästar är homozygota, utan beskriver i vilken frekvens A-anlaget finns totalt sett.

Säg att vi har 9 fyrgångare. 33%, dvs 3st är AA, 6 är CA.

Då förekommer anlaget A 3*2+6*1 = 12 gånger av 2*9=18 möjliga. 12/18 = 0.66 = 66%

Alltså stämmer allele frekvens på 65% med att ca 30% av fyrgångarna är AA.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 952
Senast: Sar
·
Islandshäst Vad har ni för mål till nästa år? Vad är det ni skulle vilja uppnå? Har ni delmål och "slutmål"? Mina mål för 2016 är att få min goding...
2
Svar
24
· Visningar
6 513
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30