Min hund tror jag hade gömt sig. Ev skällt på avstånd. Hade hon själv suttit fast och hamnat mellan mig och förövare är det möjligt att hon skulle bita. Hon är lite räddagressiv.
Men skulle hon få en smäll skulle hon fly. Hon är rätt vek.
Sen väger hon under 3 kg. Så jag tror ingen blivit rädd ens om hon gått all in.
Jag tror jag bara känt ett fåtal hundar som verkligen skulle stå pall i skarpt läge. 3 var skyddstränade schäfrar. En av dem ville polisen köpa för en hög summa pga resultat.
Sen min tränares två Cane Corso.
De larmar ju och cirkulerar kring okända som kommer till gården tills människa de känner visar att det är ok.
Men den ena är extremt dominant, tuff och har "det". Den andra är lite för osäker och lite för snabbtänd. Om den första ger sig på skulle hon kunna tänkas följa efter.
Båda hundarna hanteras efter vad de potentiellt skulle kunna göra. De bevakas konstant och hålls mkt väl fostrade.
De är himla rara och gulliga och rara. Men avlade att vakta och larma.
Dock tror både vi och mer hundkunniga att iaf den äldsta och största ev kan göra mer.
De leker ju väldigt våldsamt med varann med både blödande bett och Cane Corso-boxningar, omhållningar etc. Så stryk tål de! Jag tror det bara skulle tända dem mer.
Jag var faktiskt med om en situation där jag och en vän blev hotad av ett gäng ungdomar(vi var också unga).
Vi hade då ett pitbull med oss. Den var dock en ängel mot människor. Däremot hoppades vi att om vi gav kommando för skäll(lek-skall) kanske de skulle bli rädda iaf.
Så vi gjorde det och skrek att vi snart i te orkar hålla hunden och de borde dra.
Det funkade. Tur att de inte var hundvana! För hunden hängde i kopplet och skällde för att vi trissat upp den.
Då var jag glad att det inte var mina småpluttar vi var ute med.