Men seriöst, raggställen? Nätdejting? Om en man, nej två, öppnar munnen till dig så räknar du med att de raggar?
Holy crap
Efter @Blandrastik s tråd tänker jag nog att det är säkrast att utgå från det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men seriöst, raggställen? Nätdejting? Om en man, nej två, öppnar munnen till dig så räknar du med att de raggar?
Holy crap
Efter @Blandrastik s tråd tänker jag nog att det är säkrast att utgå från det.
Alla har mobiler på sig. De behöver inte gå fram till en ensam kvinna klockan tre på natten. Det var vuxna män - de klarar sig. Är det nåt de vill veta kan de ringa, googla eller vänta tills det ljusnar. Det vore annat om det var småbarn som gått vilse.
Spökena på MH och närmande person på BPH. Mer än så testas inte hunden.Nu kanske jag är lite bortkopplad med tanke på att jag suttit och nickat mig igenom tråden Men vad i ett mh eller BPH skulle påvisa om hunden har förarförsvar i sig? 
Men det ifrågasätter i vart fall inte jag. Jag skulle förmodligen också bli rädd i en sådan situation, kanske t o m tacksam mot hunden. Just då.Jag är inte tillräckligt insatt i hur en harmonisk hund ska bete sig i en situation som ts beskriver och därför har jag inget att säga om det.
Därmot håller jag verkligen med om den här synpunkten. Män ska inte gå fram till främmande kvinnor i mörkret (om de inte behöver akut hjälp naturligtvis) och om de trots allt gör det ska de vara oerhört försiktiga med hur de beter sig. Det finns inte en enda man eller kvinna i min bekantskapskrets som inte håller med om det. I alla fall inte bland dem som kallar sig feminister.
Jag skulle också vara väldigt tacksam och älska min hund ännu mer!Men det ifrågasätter i vart fall inte jag. Jag skulle förmodligen också bli rädd i en sådan situation, kanske t o m tacksam mot hunden. Just då.
Jag har det som princip för mig själv - att försöka reflektera över mina rädslor istället för att agera på dem. Åtminstone i efterhand.Jag skulle också vara väldigt tacksam och älska min hund ännu mer!
Om det skulle vara en ihållande känsla eller inte hoppas jag att jag aldrig får reda på. I tråden verkar kunniga hundmänniskor tycka olika. Jag är som vanligt förvirrad
Jag har det som princip för mig själv - att försöka reflektera över mina rädslor istället för att agera på dem. Åtminstone i efterhand.
Jag gick in hit nu på morgonen för att läsa för jag tänkte att jag kanske var för upprörd igår och missuppfattade det som skrivits men tyvärr så blev jag bara lika ledsen och upprörd igen. Fast samtidigt är det lite skrattretande med tanke på tråden om manshat och hur det skrivs i den hur problematiskt mäns uppförande mot kvinnor är.
Blev så ledsen och upprörd över det du skrivit att jag inte kan låta bli att kommentera en sista gång.
Det är sorgligt att läsa att ni inte ens kan inse själva hur ni förminskar min rädsla och försvarar männen. Läs bara alla inlägg där det skrivs att "Jag minsann har pratat med män mitt i natten och det var inget farligt". Eller "Jag kan också säkert uppfattas som farlig då jag ibland har svårt för den sociala biten". Eller någon som skrivit "Jag hoppas att ingen man låter bli att ta kontakt med mig för att jag är kvinna". Vad är inte det om ifrågasättande och för minskande? Varifrån kommer detta behov av att visa hur fel jag uppfattade situationen. Att det var fel av mig att uppfatta situationen som jag gjorde. Att tänk om männen bara ville fråga om vägen osv. Eller "Jag viftar inte med en kniv bara för att jag blir lite rädd". Finns ju hur mycket som helst.
Fast jag skrivit gång på gång hur rädd jag var och hur farlig jag uppfattade att situationen var. Ja jag var lite vag i början men det var för att jag aldrig i hela mitt liv trodde att min rädsla skulle bli så ifrågasatt. "Du var inte tillräckligt rädd", "Det räknas inte eftersom du inte blev slagen" osv.
Om ni läst vad jag hade skrivit så reagerade hunden på att jag blev så rädd att jag inte kunde röra mig eller säga något. Både jag och min hund har varit i obehagliga/hotfulla situationer förr men aldrig att något sådant har hänt förr (vilket jag också skrivit flera gånger). Jag har också skrivit tidigare att jag inte har problem på något sätt med att träffa på folk ute på natten.
En hund som i sitt elvaåriga liv aldrig varit aggressiv mot någon annan människa agerar för att rädda sin matte utan att skada någon eller tappa besinningen, hur sjutton kan man få det till något problematiskt? Som agerar för att matte är för rädd för att göra något. Hade han väntat tills jag blivit nedslagen så hade det varit för sent.
Var det nu så att dom där killarna bara tyckte det var så otroligt roligt att skrämma en ensam tjej mitt i natten så vet du vad, då tycker jag faktiskt att de förtjänade att bli skrämda tillbaka. Så hemsk är jag. Förhoppningsvis tänker dom sig för nästa gång dom känner ett behov av att leka "Skrämma kvinna".
Och eftersom det blir så ifrågasatt så förtydligar jag igen att det inte bara var någon trevlig random kille som sa ett normalt hej mitt i natten.
Ja jag är helt fine med att min hund löste situationen som han gjorde. Någon annan situation eller tillfälle har jag inte diskuterat.
Istället för att fundera på hur farlig min hund är eller hur hemskt det är det han gjorde så kanske, kanske man borde fundera på hur pass farlig situationen var när det fick en 40 årig kvinna för första gången i sitt liv att bli så pass rädd att hon inte kunde prata eller röra sig. Eller att situationen var så pass hotfull att det fick hennes gamla hund för första gången i hela sitt liv att visa aggression mot en människa och jaga bort denne (dock utan att skada eller tappa besinningen).
Denna gången tänker jag inte upprepa mitt misstag och läsa här igen. Även om tanken bakom mitt misstag att gå in och läsa i tråden igen var att jag faktiskt kanske bara missuppfattade allt igår.
Så varsågod att i fortsättningen förfasas över min hunds hemska beteende och hur fel jag missuppfattade hela situationen helt oemotsagda. Det bjuder jag på. För vissa misstag gör man bara en gång.
OT så har Stefan Mendel Enks bok Med uppenbar känsla för stil lämnat ett bestående intryck på mig. Att alla män har ett ansvar för det våldsbrott som andra män begår och i det ingår att ta hänsyn till att ensamma kvinnor ofta är rädda i mörker (jag tror i alla fall att det var ett exempel). Verkligen OT. Ursäkta till hela tråden!
Precis så. Jag förväntar mig av mina hundar att de följer mitt kroppsspråk, mitt tonfall och även läser av andra människors beteende korrekt och reagerar nyanserat. Jag hade inte accepterat att mina hundar hoppade upp på någon med framtassarna och högg emot dem för att de närmade sig hotfullt. Där räcker det med att placera sig strategiskt och morra en varning.Jag tycker det är fullt rimligt, normalt och önskvärt att hunden reagerar på förarens känsloläge med höjd beredskap. Den får gärna lägga all fokus på den som närmar sig och vara beredd i kroppen. Hunden kan mycket väl säga "hit men inte längre" utan att den som närmar sig blir skadad. Men sedan är det viktigt att hunden har så pass bra nerver att den inte går till angrepp före främlingen.
Och någonstans här känner jag att du och @Milosari sätter ord på det viktigaste.Jag hade inte accepterat att mina hundar hoppade upp på någon med framtassarna och högg emot dem för att de närmade sig hotfullt. Där räcker det med att placera sig strategiskt och morra en varning.
Jag ser det inte som att konfrontera mina rädslor - jag ser det som att reflektera istället för att agera på dem. Som exempel: går jag ensam på natten så blir jag räddare om jag möter en svarthårig kille än en blond. Ryggmärgen reagerar automatiskt, "killen som inte har svenskt ursprung är farlig".Jo, jag försöker nog också konfrontera mina rädslor (om det är så du menar) och ofta upplever jag att det hjälper. Däremot tycker jag inte att det är så intressant för andra hur jag själv gör. Utom för mina barn eftersom jag gärna vill hjälpa dem att göra detsamma.
OT så har Stefan Mendel Enks bok Med uppenbar känsla för stil lämnat ett bestående intryck på mig. Att alla män har ett ansvar för det våldsbrott som andra män begår och i det ingår att ta hänsyn till att ensamma kvinnor ofta är rädda i mörker (jag tror i alla fall att det var ett exempel). Verkligen OT. Ursäkta till hela tråden!
Den är helt galet bra.Den boken har jag liggandes här på en byrå, men jag har faktiskt inte läst hela än. Tack för påminnelsen, ska se till att läsa igenom den snart.
Klart du kan - på dom baraJag är mörkrädd och känner mig osäker i mörker efter en händelse i tonåren. Skulle mina hundar reagera och aggera varje gång den känslan kickar in hos mig skulle jag nog bli belaggd med djurförbud
Min största skräck är älgar. Vi har gott om älg här och inte kan jag låta hundarna jaga iväg älg för att jag ska känna mig trygg.