Varför hindrade inte golden retrievern knivattacken?

Nä nu lämnar jag den här tråden. Tänk att det alltid är kvinnan och kvinnans agerande som blir ifrågasatt. Aldrig männens. "De ville kanske bara fråga om vägen", "De ville bara vara trevliga" osv. Tom här på Buke blir man ifrågasatt som kvinna om man finner en man hotfull. Vilken enorm besvikelse.

Sen när hennes hund kommer till undsättning för att hon är så rädd att hon för tillfället inte kan vare sig säga något eller röra sig, så får hundstackaren ta emot en massa skit för det. Trots att han skötte sig exemplariskt och drev bort två killar helt själv utan att skada dom och som kom direkt när matte ropade när hon äntligen återfått talförmågan.

Innan du lämnar tråden tycker jag att du ska läsa inläggen igen. Ingen har ifrågasatt ditt agerande. Ingen har ifrågasatt att du fann situationen hotfull. Ingen har försvarat männen.

Jag skulle inte ta fram en morakniv och vifta med den för att skrämma bort någon bara för att jag tyckte att en situation var hotfull så länge det inte fanns ett reellt hot. Agerar gör jag när det inte bara är en känsla jag har att gå på. Det gäller oavsett om det är en hund, ett vapen eller något annat sätt att försvara mig jag har att ta till.
Jag gillar också mitt liv men dessutom min hund och att undvika konflikt så långt det är möjligt.

An säger så mycket i teorin, men irl tror jag många av oss varit mkt nöjda med Toras hund om det gällt vårat eget liv .

Innan du lämnar tråden tycker jag att du ska läsa inläggen igen. Ingen har ifrågasatt ditt agerande. Ingen har ifrågasatt att du fann situationen hotfull. Ingen har försvarat männen.
Men se du det är precis vad ni har gjort. Även om det verkar väldigt svårt att förstå det.

Så får jag lämna tråden nu? Jag är ju trots allt kvinna och kan då tydligen inte fatta mina beslut själv. Som tex när jag vill lämna en tråd.

An säger så mycket i teorin, men irl tror jag många av oss varit mkt nöjda med Toras hund om det gällt vårat eget liv .

Jag har varit med om att främmande män närmat sig när jag varit ute med hunden nattetid ett otal gånger. En överväldigande majoritet av gångerna har det varit helt harmlösa situationer. I några fall har det varit obehagligt men ingen gång har jag velat att hunden ska ta ett eget initiativ att försvara mig eftersom det gått att lösa utan konfrontation.

Och sen kanske man läser i tidningen dagen efter att någon dött för att en vän inte kom åt någon telefon då denne trots att den ringt på i flera hus men att ingen öppnade och mobilbatteriet var dött/täckning saknades.

Ja, det finns män som är farliga, men risken att man ska stöta på just den lilla % bedömer jag som tämligen minimal, så att alltid anta att män är ute i skadligt syfte känns jobbigt och extremt begränsande.

Ja jag Är en av dom som blir begränsad av de fåtal onda män som rör sig där ute.
Jag vet att risken är minimal, men sålänge den finns så litar jag inte på en främling mitt i natten.

Och risken att två män skulle dö är fasen rejält liten den med.
Även om det vore minusgrader kan de gå till en busshållplats eller till närmsta by till gryningen.
De får för sjutton ta ansvar för vilka risker de utsätter sig för de också.
Är inte en stackars främmande kvinnas ansvar att ta hand om två män mitt i natten.

Jag har varit med om att främmande män närmat sig när jag varit ute med hunden nattetid ett otal gånger. En överväldigande majoritet av gångerna har det varit helt harmlösa situationer. I några fall har det varit obehagligt men ingen gång har jag velat att hunden ska ta ett eget initiativ att försvara mig eftersom det gått att lösa utan konfrontation.
Japp de flesta är trots allt inte farliga.

Även om en sådan situation som beskrivits skulle uppstå, att en hund agerar enbart på ägarens magkänsla och inget annat så skulle väl de flesta känna tacksamhet mot hunden om vi blivit paralyserat rädda av något och hunden rycker in. Jag är inget undantag från det och knappast någon annan heller, men vissa av oss (och till den skaran hör jag uppenbarligen) skulle ändå, trots detta inse i efterhand att när en hund agerar så, enbart reagerar och agerar på ägarens rädsla och utan egentlig provokation, så är det ett problem.

Att vissa inte kan/vill se problemet om en hund reagerar och agerar enbart på ägarens känslovibbar är helt uppenbart.

Även om en sådan situation som beskrivits skulle uppstå, att en hund agerar enbart på ägarens magkänsla och inget annat så skulle väl de flesta känna tacksamhet mot hunden om vi blivit rädda av något och hunden rycker in. Jag är inget undantag från det och knappast någon annan heller, men vissa av oss (och till den skaran hör jag uppenbarligen) skulle ändå, trots detta inse i efterhand att när en hund agerar så, enbart reagerar och agerar på ägarens rädsla och utan egentlig provokation, så är det ett problem.

Att vissa inte kan/vill se problemet om en hund reagerar och agerar enbart på ägarens känslovibbar är helt uppenbart.
Ja jag håller med dig.
Men jag tror ändå i Toras situation att man faktiskt uppskattar hundens agerande även om det är fel i vardagen.

Sen är det mycket tråkigt om nu kilarna var ofarliga, men skyll det på de onda människor som går lösa i samhället.
Utan de idioterna hade inte folk behövt känna den rädslan för andra människor.
Skulle ju vara en dröm om människor också slutade avla på vad som helst och utrotade de aggressiva generna.
De behövs inte i modern tid när maten serveras i affären.

Jag blev själv förföljd av en pundare en kväll.
Pundargubben gick på sånt avstånd att jag vet att han tänkt göra något, jag vet att han väntade på rätt tillfälle när ingen bil passerade. Som tur var kom flera bilar och jag följde med dom upp på en större gata med ännu fler bilar.
Är så jävla glad för de där bilarna som kom, jag kände att han skulle göra något , det märktes på hela situationen.
Och man kände besvikelsen i luften när det kom bil efter bil. När jag sedan sprang upp på den stora vägen.
Ja då stod han kvar , och tittade efter mig och såg besviken ut.

Så får jag lämna tråden nu? Jag är ju trots allt kvinna och kan då tydligen inte fatta mina beslut själv. Som tex när jag vill lämna en tråd.
Ingen här har, vad jag kan se, raljerat över varken dig eller din hund så det känns ju rätt trist att det är vad du gör tillbaka.

Jag har tex inte försvarat männen, eller läst något annat än just det du skrivit - men ändå har du varit snar till att vara otrevlig tillbaka.

Jag (Och de flesta andra skulle jag tro) är inte ute efter varken dig eller din hund, men reagerar ändå på en hund som tar saken i egen tass. Såalltså, när det är så många som reagerat över händelsen att en hund går på människor baserat på sin ägares känsla så är det kanske något som inte är helt bra i den situationen. Och istället för att bara anklaga alla för att ta männens parti och raljera över oss så kanske det kan vara rimligt att fundera lite på varför så många inte tycker det är vettigt?

Om det inte hade varit din hund, hade det varit lika bra då? Om det ex hade varit min hund som hade hotat en person? Skulle du bara säga "jaja men det var ju bra att hunden löste situationen"? Eller skulle det någonstans skava lite att en hund reagerar på ett sätt som kan ses som olagligt och faktiskt farligt?

Om du är helt fine med att hundar löser situationer där ägaren är rädd så tror jag att vi är väldigt långt ifrån varandra oavsett om vi pratar din hund eller hund generellt.

Vettiga män går inte fram till ensamma kvinnor, de vet att det skrämmer dom.
Vettiga män går förbi, mina killkompisar tar ofta upp mobilen när de ska gå om ensamma kvinnor för att visa att de är upptagna med sitt
Jag har ett flertal gånger stannat och pratat med okända män mitt i natten, när jag kvällsrastat hundarna osv. Både ensamma män och män i grupp, unga män, gamla män och allt däremellan. Självklart har jag också undvikit vissa, tex undviker jag alltid de som är tydligt påverkade av droger/alkohol. Men trots allt så rör jag mig dagligen i en del av landet som polisen valt att övervaka med polishelikopter då och då "för säkerhets skull" för att det är "så stökigt" här och många pratar om det här området som inte allt för trevligt. Ändå blir jag inte skrämd av män utomhus.

Betyder det då att jag inte är en kvinna eller vad handlar det om? I mina ögon så handlar det bara om att jag har en ganska realistisk syn på vad som kan hända vid olika tillfällen osv.

Jag har också varit med om att män tydligt undvikit mig på ett sätt som jag tolkat som att de inte vill skrämma mig. Min enda tanke har varit "Ah, de har läst att det uppskattas ibland". Jag själv blir inte ett dugg gladare av att de beter sig så.

Hela poängen var väl att kvinnor skulle slippa bli rädda, jag skulle bli mer rädd om ett par män stod och ringde på dörren tre på natten, oavsett om jag behövde öppna, än om de tilltalade mig när jag var ute.

Vilket får mig att tänka på den gången jag var i GBG och gästade några kompisars halloween-fest. Runt fyra-snåret inser jag och två killar att vi var rätt slutfestade och bestämde oss för att ta en taxi till polarens hus där vi tre skulle sova. Sagt och gjort, in i taxin och rullar mot adressen. När bilen rullar in i villaområdet hojtar vi till att det går bra att stanna i korsningen och vinglar iväg mot huset.

Bara det att det är fel korsning.....och fel hus. Så där står två grova killar som ser ut att komma direkt från kåken (fråga mig inte vad deras kostymer skulle föreställa) och bråkar med låset till dörren. Nyckeln vi hade fungerade såklart inte. Själv framförde jag min lysande idé att någon borde hitta ett fönster att klättra in genom om nu låset skulle bete sig så himla dumt.

Då tänds lampan i hallen och där står en lagom imponerad människa och skakar på huvudet åt oss. Vi blev sedan dirigerade till rätt hus. Tursamt nog fanns det ingen hund som agerade på eget bevåg i det huset.

Så ibland behöver inte en situation vara hotfull även om alla indikationer finns. Det kan vara tre dyngfulla människor som bara vill gå och lägga sig.

Jag har för övrigt inte satt min fot i sagda villaområde sedan dess.

Jag tror ju att det finns flera hundar som är helt socialt trygga och glada i folk men som kan reagera vid reellt hot.
Min fd fäferpojke reagerade med väl avvägd aggression vid två tillfällen. Det var väldigt kontrollerat och försvann samtidigt som hotet försvann. Annars var han väldigt socialt trygg och glad i folk och reagerade inte för att någon betedde sig lustigt, var full, snubblade osv.

Dock gick det aldrig så långt som till bett men med tanke på hur han betett sig mot andra djurslag (häst och nöt) tvekar jag på att han backar när han väl blir arg, tar lång tid dit men är det väl "framplockat" tror jag personligen att han hade tålt ganska mycket stryk. OM han blir arg.

Dom flesta hundar tror jag dock reagerar pga osäkerhet och därmed alldeles för lätt och som inte skulle stå pall för en smäll eller fler, om de ens vågar bita/nafsa. De flesta tror jag skulle stå på avstånd och på sin höjd skälla. Andra springa hem.

En hund som är osäker och reagerar stort på småsaker och har mod och allvar att genomföra bett däremot är ju riktigt farlig.

Själv vill jag gärna ha en hund som liksom släpper fram ambulanspersonal, möjligtvis markera med något skall, men beter sig personerna vänligt vill jag gärna att hunden släpper det och går att tas undan. Men den får gärna reagera vid reellt hot, som tex om man skulle bli nerslagen. En hund som kan växla i sina känslor bra helt enkelt. Och anpassa sitt agerande.

Och det är inte detsamma som att försvara killarna?! och återigen, vi säger inte att du inte upplevde situationen hotfull och obehaglig.

Vi utgår fortfarande från det du skriver och att din hund agerar på din rädsla.

Jag har full förståelse för att det kändes bra och rimligt just då men det är trots allt inte helt käckt att en hund reagerar på sin ägares rädsla.

Hunden är 11 år och Tora säger ju att hunden aldrig gjort så tidigare. Nånting med killarna måste det har varit. Jag skulle inte bli orolig för min hund om den reagerade så starkt på 2 killar mitt i natten som går fram till en ensam tjej och som dessutom aldrig har visat det uppförandet förut...hunden kände antagligen något.

Ingen här har, vad jag kan se, raljerat över varken dig eller din hund så det känns ju rätt trist att det är vad du gör tillbaka.

Jag har tex inte försvarat männen, eller läst något annat än just det du skrivit - men ändå har du varit snar till att vara otrevlig tillbaka.

Jag (Och de flesta andra skulle jag tro) är inte ute efter varken dig eller din hund, men reagerar ändå på en hund som tar saken i egen tass. Såalltså, när det är så många som reagerat över händelsen att en hund går på människor baserat på sin ägares känsla så är det kanske något som inte är helt bra i den situationen. Och istället för att bara anklaga alla för att ta männens parti och raljera över oss så kanske det kan vara rimligt att fundera lite på varför så många inte tycker det är vettigt?

Om det inte hade varit din hund, hade det varit lika bra då? Om det ex hade varit min hund som hade hotat en person? Skulle du bara säga "jaja men det var ju bra att hunden löste situationen"? Eller skulle det någonstans skava lite att en hund reagerar på ett sätt som kan ses som olagligt och faktiskt farligt?

Om du är helt fine med att hundar löser situationer där ägaren är rädd så tror jag att vi är väldigt långt ifrån varandra oavsett om vi pratar din hund eller hund generellt.
Jag gick in hit nu på morgonen för att läsa för jag tänkte att jag kanske var för upprörd igår och missuppfattade det som skrivits men tyvärr så blev jag bara lika ledsen och upprörd igen. Fast samtidigt är det lite skrattretande med tanke på tråden om manshat och hur det skrivs i den hur problematiskt mäns uppförande mot kvinnor är.
Blev så ledsen och upprörd över det du skrivit att jag inte kan låta bli att kommentera en sista gång.

Det är sorgligt att läsa att ni inte ens kan inse själva hur ni förminskar min rädsla och försvarar männen. Läs bara alla inlägg där det skrivs att "Jag minsann har pratat med män mitt i natten och det var inget farligt". Eller "Jag kan också säkert uppfattas som farlig då jag ibland har svårt för den sociala biten". Eller någon som skrivit "Jag hoppas att ingen man låter bli att ta kontakt med mig för att jag är kvinna". Vad är inte det om ifrågasättande och för minskande? Varifrån kommer detta behov av att visa hur fel jag uppfattade situationen. Att det var fel av mig att uppfatta situationen som jag gjorde. Att tänk om männen bara ville fråga om vägen osv. Eller "Jag viftar inte med en kniv bara för att jag blir lite rädd". Finns ju hur mycket som helst.

Fast jag skrivit gång på gång hur rädd jag var och hur farlig jag uppfattade att situationen var. Ja jag var lite vag i början men det var för att jag aldrig i hela mitt liv trodde att min rädsla skulle bli så ifrågasatt. "Du var inte tillräckligt rädd", "Det räknas inte eftersom du inte blev slagen" osv.

Om ni läst vad jag hade skrivit så reagerade hunden på att jag blev så rädd att jag inte kunde röra mig eller säga något. Både jag och min hund har varit i obehagliga/hotfulla situationer förr men aldrig att något sådant har hänt förr (vilket jag också skrivit flera gånger). Jag har också skrivit tidigare att jag inte har problem på något sätt med att träffa på folk ute på natten.

En hund som i sitt elvaåriga liv aldrig varit aggressiv mot någon annan människa agerar för att rädda sin matte utan att skada någon eller tappa besinningen, hur sjutton kan man få det till något problematiskt? Som agerar för att matte är för rädd för att göra något. Hade han väntat tills jag blivit nedslagen så hade det varit för sent.

Var det nu så att dom där killarna bara tyckte det var så otroligt roligt att skrämma en ensam tjej mitt i natten så vet du vad, då tycker jag faktiskt att de förtjänade att bli skrämda tillbaka. Så hemsk är jag. Förhoppningsvis tänker dom sig för nästa gång dom känner ett behov av att leka "Skrämma kvinna".

Och eftersom det blir så ifrågasatt så förtydligar jag igen att det inte bara var någon trevlig random kille som sa ett normalt hej mitt i natten.

Ja jag är helt fine med att min hund löste situationen som han gjorde. Någon annan situation eller tillfälle har jag inte diskuterat.

Istället för att fundera på hur farlig min hund är eller hur hemskt det är det han gjorde så kanske, kanske man borde fundera på hur pass farlig situationen var när det fick en 40 årig kvinna för första gången i sitt liv att bli så pass rädd att hon inte kunde prata eller röra sig. Eller att situationen var så pass hotfull att det fick hennes gamla hund för första gången i hela sitt liv att visa aggression mot en människa och jaga bort denne (dock utan att skada eller tappa besinningen).

Denna gången tänker jag inte upprepa mitt misstag och läsa här igen. Även om tanken bakom mitt misstag att gå in och läsa i tråden igen var att jag faktiskt kanske bara missuppfattade allt igår.

Så varsågod att i fortsättningen förfasas över min hunds hemska beteende och hur fel jag missuppfattade hela situationen helt oemotsagda. Det bjuder jag på. För vissa misstag gör man bara en gång.

Senast ändrad:
De ska inte göra det. Normalbegåvade schyssta killar tar inte kontakt med en ensam okänd kvinna nattetid utomhus. De vet att det är skrämmande för henne. De vet att hon har läst om att kvinnor varje tid på dygnet utsätts för oprovocerat våld.
Män kan välja andra ställen att kontakta kvinnor på nattetid. Det finns raggställen och nätdejting.
Men seriöst, raggställen? Nätdejting? Om en man, nej två, öppnar munnen till dig så räknar du med att de raggar?

Holy crap :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka