Varför hindrade inte golden retrievern knivattacken?

Hunden gjorde ju ingen attack! Läs hennes beskrivning igen! Det är inte OK av två vuxna män att antasta en ensam kvinna i mörkret. Självklart förstår männen att kvinnan är i en utsatt situation. Om man inte backar då får man faktiskt skylla sig själv. Hunden knuffade bort dem och det värsta den gjorde var att ta tag i en av männens jacka. Om jackan blev skadad så tycker jag att han får acceptera det, men vi vet inte om jackan ens blev skadad.
Nej jackan blev inte skadad. Även om det var mörkt var jag så nära för att se och höra om jackan blivit skadad.

Nu gör du det igen. Du tycket inte att situationen var tillräckligt farlig.

Jag skall tala om för dig att jag blev jävligt rädd. Så pass jävla rädd att en hund som under sitt elvaåriga liv aldrig varit aggressiv mot en människa förr driver bort två killar från matte utan att bita eller på något annat sätt skada dom. Nej jag ser det inte som ett problem och har svårt att se hur någon annan kan få det till det.

(Det här är nog första gången någonsin jag svär på Buke)

Fortfarande, jag utgår från det du har skrivit. Jag har gått tillbaka och skummat igenom några sidor, och hittat att du KÄNDE dig osäker och hotad (helt okej, det säger jag inget om), att det männen GJORDE var att gå mot dig och ta kontakt med dig, och att det du UPPFATTADE var att de hade ett hotfullt beteende och ett kroppsspråk som du uppfattade som en varningssignal för fara. Har du beskrivit mer någonstans som jag missat, får du gärna berätta i vilket inlägg.

Problemet här är ju fortfarande inte din känsla och din uppfattning, som jag fortfarande inte har sagt något om. MEN, baserat på det jag läst, så låter det inte som en situation som bör få en sån reaktion av hunden. DU blev rädd och kände dig hotad - hunden reagerade. Den reagerade alltså på din rädsla genom att uppvisa aggressivitet. Utan att du sa till honom att det var rätt sak att göra, han tog saken i egna tassar och fattade sitt eget beslut baserat på din rädsla. Jag förstår absolut att det kändes bra för dig där och då, när du upplevde det som en hotfull situation (oavsett om den var det eller ej) men nu såhär i efterhand kan jag önska att även du kunde se problematiken i det.

Jag skall tala om för dig att jag blev jävligt rädd.

Problemet är att det du framfört är att din magkänsla gjorde att du uppfattade situationen som väldigt obehaglig, vilket gör att vi iofs uppfattar att du blev rädd och att baserat på det du skrivit så har din hund agerat på din känsla, inte på något reellt hot och det är ett problem även om vi förstår att du är glad över att hunden agerade som den gjorde.

Ingen har skrivit att det krävs att man som hundägare blir nerslagen/våldtagen/knivhuggen eller what ever mer i den stilen du avser, för att det ska vara motiverat att en hund agerar. Bara att det är ett problem med hundar som agerar enbart och enkomt på ägarens rädsla.

Jag förstår också att du inte kan ta till dig vad vi försöker få fram eftersom du gått i försvar för länge sen, vilket märks tydligt i formuleringar som "det är klart att du som inte var där vet bättre än jag hur situationen var" och "Det är bra att du förklarat det för lilla dumma mig".

Ingen- jag lovar ingen- tänker ens i närheten så.

Så om du skall fråga någon något klockan tre mitt i natten så närmar du dig på ett hotfullt sätt?
Fast vad är "ett hotfullt sätt"? Magkänslan är absolut bra att lita på i många lägen, men är det "bara" den som säger att något är hotfullt kanske det inte alltid är helt korrekt uppfattat.

Jag har säkert närmat mig personer klumpigt och osmdigt ur ett socialt perspektiv, och säkert även rent otrevligt vid något tillfälle, när jag varit full. Dock är jag ung kvinna vilket per automatik betyder att typ ingen någonsin uppfattar en som hotfull, så just det kan jag inte svara på...

Men som jag förstod det hände det ute på landet, det kanske inte fanns så många andra människor att välja på?
Alla har mobiler på sig. De behöver inte gå fram till en ensam kvinna klockan tre på natten. Det var vuxna män - de klarar sig. Är det nåt de vill veta kan de ringa, googla eller vänta tills det ljusnar. Det vore annat om det var småbarn som gått vilse.

Kom på nu att jag har ju varit med om en hotfull situation - och jag hade båda hundarna! Det var en arg gubbe med en stor trädgren i handen som skällde ut mig som bara den för att jag hade hundarna lösa på en äng där jag bor. Jag är är jättekänslig för konfrontationer, storgråter och skakar, och då höjer han trädgrenen och säger hotfullt "vet du varför jag har den här med mig?" Jag bara skrek att han var galen och sprang därifrån.

Så vad gjorde hundarna? Jo jag hade ju fått koppel på dem när gubben väl kom fram, men jag minns inte att de gjorde något väsen alls av sig. De höll sig relativt nära mig kommer jag ihåg, men de var tysta. Inte ens Benji ville hälsa på gubben, och Benji hälsar på alla. När jag sprang, då sprang de med mig, precis bredvid, de sprang inte i förväg som de annars brukar göra. De var faktiskt ovanligt väluppfostrade resten av promenaden.

Men fy tusan vad jag var rädd! :arghh: Grät hela vägen hem. Jag vågade knappt gå i närheten av den ängen på flera veckor! Blir fortfarande nervös om jag ser gubbar när jag är ute och går i det området.

Alla har mobiler på sig. De behöver inte gå fram till en ensam kvinna klockan tre på natten. Det var vuxna män - de klarar sig. Är det nåt de vill veta kan de ringa, googla eller vänta tills det ljusnar. Det vore annat om det var småbarn som gått vilse.

Det här kan man ju driva i oändlighet, men ska män alltså inte kunna ta kontakt med en kvinna nattetid, oavsett anledning? Nu svävar jag iväg lite från Toras händelse, och ännu mer från trådens ursprungsdiskussion, men den här absoluta övertygelsen att män som tar kontakt med en kvinna utomhus nattetid har något skumt i åtanke, det är så främmande för mig.

Fortfarande, jag utgår från det du har skrivit. Jag har gått tillbaka och skummat igenom några sidor, och hittat att du KÄNDE dig osäker och hotad (helt okej, det säger jag inget om), att det männen GJORDE var att gå mot dig och ta kontakt med dig, och att det du UPPFATTADE var att de hade ett hotfullt beteende och ett kroppsspråk som du uppfattade som en varningssignal för fara. Har du beskrivit mer någonstans som jag missat, får du gärna berätta i vilket inlägg.

Problemet här är ju fortfarande inte din känsla och din uppfattning, som jag fortfarande inte har sagt något om. MEN, baserat på det jag läst, så låter det inte som en situation som bör få en sån reaktion av hunden. DU blev rädd och kände dig hotad - hunden reagerade. Den reagerade alltså på din rädsla genom att uppvisa aggressivitet. Utan att du sa till honom att det var rätt sak att göra, han tog saken i egna tassar och fattade sitt eget beslut baserat på din rädsla. Jag förstår absolut att det kändes bra för dig där och då, när du upplevde det som en hotfull situation (oavsett om den var det eller ej) men nu såhär i efterhand kan jag önska att även du kunde se problematiken i det.
Nej jag ser ingen som helst problematik i det SPECIELLT inte eftersom han inte skadade dom när han drev bort dom från mig.

Nej jag har skrivit min upplevelse rätt så återhållsam för att det är sån jag är. Jag tonar ner saker. Men när jag skrev det så visste jag inte att killarna skulle tas i försvar. Jag tänkte mig nog (naivt så här i efterhand har jag insett) att det skulle räcka med det jag skrev först för att de flesta skulle förstå hur rädd jag blev och hur hotfullt det var. Hela situationen är väldigt jobbig att tala om speciellt om man skall ner på detaljnivå.

Nej jag hade inte kunnat säga/göra något kommando till hunden för jag var så rädd att jag inte kunde röra mig/säga något på någon minut eller så. När hunden drivit bort killarna från mig så kunde jag äntligen ropa på honom och då kom han.

Jag tycker hunden skötte sig exemplariskt och det kan ingen ändra på.

Problemet är att det du framfört är att din magkänsla gjorde att du uppfattade situationen som väldigt obehaglig, vilket gör att vi iofs uppfattar att du blev rädd och att baserat på det du skrivit så har din hund agerat på din känsla, inte på något reellt hot och det är ett problem även om vi förstår att du är glad över att hunden agerade som den gjorde.

Ingen har skrivit att det krävs att man som hundägare blir nerslagen/våldtagen/knivhuggen eller what ever mer i den stilen du avser, för att det ska vara motiverat att en hund agerar. Bara att det är ett problem med hundar som agerar enbart och enkomt på ägarens rädsla.

Jag förstår också att du inte kan ta till dig vad vi försöker få fram eftersom du gått i försvar för länge sen, vilket märks tydligt i formuleringar som "det är klart att du som inte var där vet bättre än jag hur situationen var" och "Det är bra att du förklarat det för lilla dumma mig".

Ingen- jag lovar ingen- tänker ens i närheten så.
Och likväl så uppfattar jag det så. Kanske är läge på att fundera hur du/ni formulerar er.

Det här kan man ju driva i oändlighet, men ska män alltså inte kunna ta kontakt med en kvinna nattetid, oavsett anledning? Nu svävar jag iväg lite från Toras händelse, och ännu mer från trådens ursprungsdiskussion, men den här absoluta övertygelsen att män som tar kontakt med en kvinna utomhus nattetid har något skumt i åtanke, det är så främmande för mig.
Nej! Inte på det sättet som dom gjorde.

Nu kanske jag är lite bortkopplad med tanke på att jag suttit och nickat mig igenom tråden:o Men vad i ett mh eller BPH skulle påvisa om hunden har förarförsvar i sig? 
Det visar ju om hunden har rädslor vid hot, hur den aggerar på hot, om den släpper hotet och kan avreagera osv.

När någon skriver att hunden har uppvisat beskyddande tendenser vid flera tillfällen ringer varningsklockorna hos mig för merparten av oss hamnar mycket sällan under ett liv i en sådan situation att vi behöver beskyddas.
Så en hund som vid flera tillfällen anser sig behöva beskydda sin ägare....antingen lever de i en mycket osäker miljö eller så är hunden osäker.

E
Ha, ha :) Hon vill ha en hund att känna sig trygg med. En golden som älskar allt och alla skrämmer kanske inte bort ev gärningspersoner. Men å andra sidan tillhör retrivrar de smartaste hundraserna, så en golden skulle nog veta när det är allvar eller inte. En golden är tillräckligt stor för att ha förmågan att knuffa bort och förhindra ett angrepp om gärningspersonen är obeväpnad.

Nej en golden skrämmer bara en hundrädda person.
Och hundar knuffas inte heller :)

Fast vad är "ett hotfullt sätt"? Magkänslan är absolut bra att lita på i många lägen, men är det "bara" den som säger att något är hotfullt kanske det inte alltid är helt korrekt uppfattat.

Jag har säkert närmat mig personer klumpigt och osmdigt ur ett socialt perspektiv, och säkert även rent otrevligt vid något tillfälle, när jag varit full. Dock är jag ung kvinna vilket per automatik betyder att typ ingen någonsin uppfattar en som hotfull, så just det kan jag inte svara på...
Nu gör du det igen. Förminskar min upplevelse. Förklarar för mig varför du känner ett så stort behov av att göra det.

De ska inte göra det. Normalbegåvade schyssta killar tar inte kontakt med en ensam okänd kvinna nattetid utomhus. De vet att det är skrämmande för henne. De vet att hon har läst om att kvinnor varje tid på dygnet utsätts för oprovocerat våld.
Män kan välja andra ställen att kontakta kvinnor på nattetid. Det finns raggställen och nätdejting.

Men om du vet att du tonar ner saker och till och med skriver i ditt första inlägg att du inte vet om killarna var farliga så kanske även du bör fundera på hur det kan komma sig att så många har reagerat?
Eller så kan man fundera på varför det är ett så stort behov av att försvara killarna? Varför räcker det inte med att jag skriver att jag upplevde situationen hotfull?

Anledningen till att jag inte vet om de var farliga eller inte var för att de aldrig rörde mig. Det hann aldrig gå så långt men om det var för att hunden drev bort dom innan de gjorde något eller för att de inte hade tänkt göra något vet jag ju inte. De kanske bara tyckte det var kul att skrämma en ensam kvinna mitt i natten. Vad vet jag?

De ska inte göra det. Normalbegåvade schyssta killar tar inte kontakt med en ensam okänd kvinna nattetid utomhus. De vet att det är skrämmande för henne. De vet att hon har läst om att kvinnor varje tid på dygnet utsätts för oprovocerat våld.
Män kan välja andra ställen att kontakta kvinnor på nattetid. Det finns raggställen och nätdejting.

Fast om man behöver fråga efter vägen eller behöver hjälp med något känns det ju lite overkill med raggställen och nätdejting. Och det är faktiskt inte alltid man har en mobil att ta hjälp av.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka