Varför hindrade inte golden retrievern knivattacken?

Fast handen på hjärtat, hur många vanliga hundägare har kapaciteten och kunskapen att fixa ägandet av en sån hund?

Nej, det är ju det jag menar. Att det är bättre, trevligare och enklare att skaffa en schysst kompis, än att välja en hund som verkar tuff för att lägga på den ett ansvar som personlig bodyguard.

Antasta?

Vad i inlägget där händelsen beskrevs läser du in antasta?

Och jo, hunden attackerade!
Att hoppa upp och lägga framtassarna på en person är inte att attackera. Att den gör lufthugg är inte att attackera. "Utfall" tolkar jag som lufthugg, morrning, rest ragg och skall. Inte detsamma som attackera. Attackera är när en person blir skadad, biten.

Antasta kallar jag det när två män i mörkret försöker få kontakt med en ensam kvinna sent en kväll.
De känner henne inte.
De vet att situationen är skrämmande för henne.
De har ingen anledning att gå fram och säga "Hej".
De vet att kvinnan är rädd för att bli rånad och/ eller sexuellt ofredad i värsta fall våldtagen.
Oskyldiga män utan avsikter beter sig inte på det här sättet. Oskyldiga män håller avstånd och går snabbt förbi. Jag har mött både oskyldiga män och män med andra avsikter. Jag vet hur de beter sig.

Lustigt ändå att vissa känner sig tvingade att så starkt försvara två killar som uppför sig på ett sådant sätt att en kvinna som i normala fall inte är rädd av sig känner sig hotad på ett sätt som hon aldrig gjort tidigare i hela sitt liv.

De har ingen anledning att gå fram och säga "Hej".
Vet du det? De kanske behövde fråga om vägen, undrade om kvinnan har en tändare att låna ut, fråga efter nummer till taxi, be om hjälp med något... Finns ju massor av rimliga anledningar tänker jag?

Oskyldiga män utan avsikter beter sig inte på det här sättet.
Har du läst något som jag missat?
Jag har läst att hundarnas matte fick en dålig magkänsla och att männen sa hej. Jag vet inte riktigt vad i det som bevisar att männen hade onda avsikter.

Nu menar jag att nästa gång kanske det är någon som tänkt fråga efter vägen och hunden gör samma sak för det är ok för matte.

Hur vet du om de anmälde eller inte om ni inte känner varandra?
Tja hunden har aldrig gjort vare sig så förut och inte efter heller och den är trots allt elva år, så nej jag är inte direkt orolig att han gör något om det inte är ett skarpt läge som det var då.

Det är en liten by och jag är den enda med prickiga hundar. Vi är inte direkt anonyma eller så.

Lustigt ändå att vissa känner sig tvingade att så starkt försvara två killar som uppför sig på ett sådant sätt att en kvinna som i normala fall inte är rädd av sig känner sig hotad på ett sätt som hon aldrig gjort tidigare i hela sitt liv.

Jag tror att det är en kommunikationsbrist isåfall.
För det jag (och andra också, gissar jag) läst är att du upplevde det obehagligt och hotfullt. Det männen/killarna gjorde var att gå mot dig och säga "hej".

Det är naturligtvis fullt möjligt att det inte var så det gick till, men det är så du har skrivit och utifrån det låter det ju inte som något som en annars trygg och snäll hund bör gå i försvar mot utan mattes okej.

Uppriktigt nyfiken på varför tror du att en reserverad ras skulle vara bättre på att försvara sin ägare? för det verkar ju vara delvis syftet med hundägandet.

Och som spetsuppfödare håller jag inte alls med om att de är svårlärda eller speciellt envisa av sig som rasgrupp rent generellt. Tvärtom, men så har jag ju oreserverade och arbetande spetsar..
Jag talar om reserverade spetsar som eurasier. Arbetande spetsar typ jakthundar är förstås mycket annorlunda en reserverad sällskapsspets. Generellt brukar spetsar beskrivas som envisa, men det gäller förstås inte alla.
Min eurasier har uppvisat beskyddande beteende vid ett flertal tillfällen. Jag tror att det delvis handlar om att rasen är reserverad och inte älskar främmande människor.

Jag tycker ingen försvarar killarna? Vart har du läst det?

Det vi ifrågasätter är att din hund agerar utifrån din rädsla och att du inte ser några problem med det beteendet.

Jag tror att det är en kommunikationsbrist isåfall.
För det jag (och andra också, gissar jag) läst är att du upplevde det obehagligt och hotfullt. Det männen/killarna gjorde var att gå mot dig och säga "hej".

Det är naturligtvis fullt möjligt att det inte var så det gick till, men det är så du har skrivit och utifrån det låter det ju inte som något som en annars trygg och snäll hund bör gå i försvar mot utan mattes okej.
Nej det är klart att du som inte var där vet bättre än jag hur situationen var. Det är bra att du förklarat det för lilla dumma mig.

(Jag har försökt i flera inlägg försökt att förtydliga min upplevelse och varför killarnas beteende var hotfullt men inget mindre än att jag blev nedslagen verkar vara tillräckligt)

Jag tycker ingen försvarar killarna? Vart har du läst det?

Det vi ifrågasätter är att din hund agerar utifrån din rädsla och att du inte ser några problem med det beteendet.
I princip i varenda inlägg förminskas min upplevelse och killarna försvaras. Men det är ju som det brukar vara.

Min hund agerade utifrån den hotfulla situationen genom att driva bort killarna utan att på något sätt skada dom. Nej jag ser inga problem med det.

Nej det är klart att du som inte var där vet bättre än jag hur situationen var. Det är bra att du förklarat det för lilla dumma mig.

(Jag har försökt i flera inlägg försökt att förtydliga min upplevelse och varför killarnas beteende var hotfullt men inget mindre än att jag blev nedslagen verkar vara tillräckligt)

Din upplevelse ifrågasätter jag inte. Har heller inte sett någon annan som gör det.
Däremot har jag sett flera som problematiserat att din hund reagerade enbart på din rädsla, när situationen så som du beskrivit den inte "borde" framkalla en sån reaktion hos hunden. Speciellt inte utan att du gett den ditt godkännande att agera.
Och det kan absolut vara ett problem.

Jag talar om reserverade spetsar som eurasier. Arbetande spetsar typ jakthundar är förstås mycket annorlunda en reserverad sällskapsspets. Generellt brukar spetsar beskrivas som envisa, men det gäller förstås inte alla.
Min eurasier har uppvisat beskyddande beteende vid ett flertal tillfällen. Jag tror att det delvis handlar om att rasen är reserverad och inte älskar främmande människor.
Har du gjort ett BPH eller MH med hunden som styrker det du tror?

Du läser verkligen inte vad vi skriver vad?

För några år sedan tillkallades polis av räddningstjänsten i Stockholm, en ung kvinna låg till synes utslagen i ett grönområde. Polisen fick lov att skjuta rottisen som inte släppte fram räddningstjänstens personal. Hundägaren var överförfriskad o hade däckat, hunden var kopplad o blev avlivad pga en oansvarig matte.
Om det är den incident det låter som hände det i Göteborg: http://www.expressen.se/gt/polisen-skot-ihjal-rebeccas-hund/

On-Topic tror jag faktiskt att en hund kan verka avskräckande, olika mycket beroende på ras. Min hane är i grund och botten osäker, han reagerar på människor som beter sig på ett sätt han inte känner igen. Han skulle antagligen, hoppa, skälla och morra men det handlar inte om försvar, det handlar som sagt om rädsla och det är inget jag önskar i en hund. Trots det har jag svårt att tro att han skulle gå all in om något verkligen hände, om det blev skarpt läge och förövaren skulle försöka slå efter honom eller liknande. Innerst inne är han nog en mjukis. Tiken har jag faktiskt ingen aning om hur hon skulle reagera, hon har morrat kanske 2 ggr sen hon kom och blir hysteriskt glad så fort hon upptäcker att det där var ju bara en hund eller människa.

Angående att skaffa hund för att känna sig trygg tror jag inte det bör vara den primära drivkraften. Ja, jag känner mig lugnare när jag har mina hundar med mig men det är inte alls anledningen till att jag skaffat dem.

Din upplevelse ifrågasätter jag inte. Har heller inte sett någon annan som gör det.
Däremot har jag sett flera som problematiserat att din hund reagerade enbart på din rädsla, när situationen så som du beskrivit den inte "borde" framkalla en sån reaktion hos hunden. Speciellt inte utan att du gett den ditt godkännande att agera.
Och det kan absolut vara ett problem.
Nu gör du det igen. Du tycket inte att situationen var tillräckligt farlig.

Jag skall tala om för dig att jag blev jävligt rädd. Så pass jävla rädd att en hund som under sitt elvaåriga liv aldrig varit aggressiv mot en människa förr driver bort två killar från matte utan att bita eller på något annat sätt skada dom. Nej jag ser det inte som ett problem och har svårt att se hur någon annan kan få det till det.

(Det här är nog första gången någonsin jag svär på Buke)

Vet du det? De kanske behövde fråga om vägen, undrade om kvinnan har en tändare att låna ut, fråga efter nummer till taxi, be om hjälp med något... Finns ju massor av rimliga anledningar tänker jag?[QUOTE
Normalt funtade killar väljer någon annan att fråga om vägen eller be om en tändare. Normalt funtade män kontaktar inte en ensam kvinna i mörkret sent en kväll.
Dessa män betedde sig inte som nyktra personer utan skumma avsikter och det visse de. Det finns förstås inget bevis att de hade onda avsikter. Det spelar ingen roll. Sunt förnuft säger att man inte ska bete sig så här.

Men som jag förstod det hände det ute på landet, det kanske inte fanns så många andra människor att välja på?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka