Varför hindrade inte golden retrievern knivattacken?

Nej du tolkar det på ditt sätt, dvs du utgår från att min magkänsla var fel att där inte fanns någon fara.

Hade hunden velat skada honom så hade han kunnat göra det. Nu tog han i bara precis så mycket han behövde för att killarna skulle backa.

Ingen vet om din magkänsla var rätt eller fel, det är just det faktum att det verkar ha saknats mer konkreta skäl till att känna sig hotad som gör att vi reagerar.

Det är inte ok att dra fram ett vapen för att skrämma bort folk i en sådan situation som du beskriver heller.

Eller så tycker vi bara inte att det är något positivt med en hund som självständigt agerar och attackerar folk utan att folket i fråga gjort mer än komma fram och säga hej.

Dina känslor är det väl ingen som ifrågasatt öht.
Jo trots förtydligande varför och hur jag upplevde situationen så viftas min upplevelse av situationen bort.

Hade killarna uppträtt som de andra jag träffat på natten så hade jag inte reagerat. Precis som jag inte reagerat på de andra mötena jag har haft.

Min borzoi har (omedvetet) "skyddat" mig vid ett par tillfällen när personer han uppfattar som avvikande närmat sig. Ena gången var det när en drogpåverkad man kom emot oss, ropandes och viftandes. Då tog han ton rätt ordentligt. Andra gången morrade han på en stackars budbärare som kom med min tvättmaskin. Båda gångerna beror på osäkerhet snarare än ett val att skydda, dock hade de effekt båda gångerna.

För mig räcker det gott och väl som "skydd" att folk har respekt och tom är rädda för hunden i egenskap av stor hund. Jag behöver inte en hund som är i stånd till att tugga upp en vuxen människa när andan faller på.

Ingen vet om din magkänsla var rätt eller fel, det är just det faktum att det verkar ha saknats mer konkreta skäl till att känna sig hotad som gör att vi reagerar.

Det är inte ok att dra fram ett vapen för att skrämma bort folk i en sådan situation som du beskriver heller.
Om man har rätt eller fel vet man inte förrän man blir nedslagen eller inte. Jag har inte lust att vänta på att bli nedslagen. Som jag skrev förut så har jag aldrig i mitt 40-åriga liv upplevt en så hotfull situation, aldrig reagerat så tidigare. Jag litar på min magkänsla.

Jo trots förtydligande varför och hur jag upplevde situationen så viftas min upplevelse av situationen bort.

Hade killarna uppträtt som de andra jag träffat på natten så hade jag inte reagerat. Precis som jag inte reagerat på de andra mötena jag har haft.
Ingen viftar bort din upplevelse, tvärtom, den är ju central här. Du tycker att det är bra att din hund agerade på din upplevelse, men det var just din upplevelse och inget annat. Att du upplevde en fara betyder inte att de där personerna faktiskt var farliga.

Förstår ingenting, varför ska du avråda henne från att skaffa en golden för att hon ofta är ute och springer i mörkret? :confused:

Mina goldens är varken mörkrädda eller obenägna att springa, så det borde vara lugnt!
Ha, ha :) Hon vill ha en hund att känna sig trygg med. En golden som älskar allt och alla skrämmer kanske inte bort ev gärningspersoner. Men å andra sidan tillhör retrivrar de smartaste hundraserna, så en golden skulle nog veta när det är allvar eller inte. En golden är tillräckligt stor för att ha förmågan att knuffa bort och förhindra ett angrepp om gärningspersonen är obeväpnad.

(Har - skam till sägandes! - inte läst hela tråden, ont om tid, förlåt om jag upprepar något! :o)

Har man en hund som faktiskt skulle ingripa mot någon som anfaller en (alltså inte bara markera och varna, och/eller bita om hunden är förhindrad att komma undan), då vet man det. Hundar är inte magiska, de tänker inte som vi. De är verkligen inte dumma, men de kan faktiskt inte förstå sig på alla våra komplexa sociala regler, märkliga förhållanden och liknande. En hund som genuint försvarar en plockar inte fram de egenskaperna ur tomma luften en vacker dag.

Den överväldigande stora majoriteten av hundar skulle inte gå längre än att hota - som mest. Många skulle helt enkelt avlägsna sig ur en riktigt farlig situation, eller cirkla runt på avstånd och protestera. Och ärligt talat, tack och lov för det! En sådan hund kan lika gärna ge sig på en joggare i mörkret, en främmande karl som snubblar, och liknande. Inte för att de är någon "stygg hund", inte för att de är korkade, utanför att det är faktiskt verkligen omöjligt att aldrig göra ett misstag. Jäklar som allvarliga skador från hundbett skulle vara vardag!

Det är inte ett lugnt och avslappnat liv att ha en hund som är genuint benägen att försvara en.

(OT, @Sörlatungu jag har inte glömt vår diskussion jag vill bara ha lite mer tid än en "drive by" att svara på.)

No rush!

Nej, jag har öht inte blandat in din känsla av fara eller ej.

Det jag reagerar på är att du har en hund som tar egna beslut baserat på din rädsla och det känns inte särskilt lämpligt.
Tja om han inte reagerat så kanske jag inte hade levt idag.
Och han har aldrig reagerat så tidigare i sitt 11-åriga liv så jag är inte det minsta orolig.

Något i den situationen var fel. Jag lever och mår bra. Kanske är jag egoistisk men jag är faktiskt rätt nöjd med att jag lever och mår bra.

Hur du upplevde situationen är faktiskt inte något jag anser ska påverka hunden alls, så länge de inte gjorde något mer än pratade med dig, dvs inte grabbade tag i dig, stod näsa mot näsa och skrek etc. så agerade hunden faktiskt helt oprovocerat och på eget bevåg och enbart baserat på att den troligtvis kände av att du var osäker och det är faktiskt inte ett okej beteende av en hund för de allra flesta.

Jag förstår att du kände lättnad just där och då, för att hunden agerade på egen hand eftersom du kände dig osäker i situationen, men det innebär ändå inte att det är okej av hundar att attackera folk på eget bevåg, helt utan provokation.

Ingen viftar bort din upplevelse, tvärtom, den är ju central här. Du tycker att det är bra att din hund agerade på din upplevelse, men det var just din upplevelse och inget annat. Att du upplevde en fara betyder inte att de där personerna faktiskt var farliga.
Och det betyder inte att de inte var farliga. Jag är helt övertygad om att något var fel och jag är också helt övertygad om att det var därför min hund reagerade. Dvs för att något var fel. Och jag är glad att han gjorde det.

Hur du upplevde situationen är faktiskt inte något jag anser ska påverka hunden alls, så länge de inte gjorde något mer än pratade med dig, dvs inte grabbade tag i dig, stod näsa mot näsa och skrek etc. så agerade hunden faktiskt helt oprovocerat och på eget bevåg och enbart baserat på att den troligtvis kände av att du var osäker och det är faktiskt inte ett okej beteende av en hund för de allra flesta.

Jag förstår att du kände lättnad just där och då, för att hunden agerade på egen hand eftersom du kände dig osäker i situationen, men det innebär ändå inte att det är okej av hundar att attackera folk på eget bevåg, helt utan provokation.
Om jag hade råkat illa ut så hade jag säkert varit jätteglad över att min hund varit en duktig hund och inte försvarat mig. Precis som tjejen i tidningsartikel.

Ha, ha :) Hon vill ha en hund att känna sig trygg med. En golden som älskar allt och alla skrämmer kanske inte bort ev gärningspersoner. Men å andra sidan tillhör retrivrar de smartaste hundraserna, så en golden skulle nog veta när det är allvar eller inte. En golden är tillräckligt stor för att ha förmågan att knuffa bort och förhindra ett angrepp om gärningspersonen är obeväpnad.
Men va? Det är ett heltokigt resonemang tycker jag - retrievrar må vara smarta (eller dumma som spån, det är lite olika det där :D) men det är verkligen inga skydds- och vakthundar som ska gå in i situationer och styra upp dem.

Blir din kompis tryggare av att ha med sig en hund är det ju jättebra om det innebär att hennes livskvalitet ökar, men att lägga det ansvaret på en hund och förvänta sig något sådant av en ras som inte ska vara reserverad och vaktig är verkligen inte snällt och rättvist mot hunden. (Och även om det är en annan ras med mer lämpade egenskaper så är det verkligen inget som en ska göra bara sådär lättvindigt, snarare tvärtom!)

Och jag kan säga som såhär att skulle min golden hamna i en liknande situation så hoppas jag att han löser det genom att låta mig reda upp situationen och på sin höjd steppa runt av oro i bakgrunden och gnälla)

Men å andra sidan tillhör retrivrar de smartaste hundraserna, så en golden skulle nog veta när det är allvar eller inte. En golden är tillräckligt stor för att ha förmågan att knuffa bort och förhindra ett angrepp om gärningspersonen är obeväpnad.

Morsan har en golden och den skulle inte försvara henne i skarpt läge, det kan jag garantera. Möjligen skulle hunden hålla sig i närheten och skälla, men skulle ev ev gärningsman kicka till henne skulle hon dra fortare än en iller på speed.

De är inte någonsin avlade för försvar och har alltså inte det i sig.

Om jag hade råkat illa ut så hade jag säkert varit jätteglad över att min hund varit en duktig hund och inte försvarat mig. Precis som tjejen i tidningsartikel.
OM du hade råkat illa ut, så hade det varit befogat av din hund att attackera, men inget i din text ens antyder att du var i närheten av att råka illa ut, förutom din magkänsla då..

Tja om han inte reagerat så kanske jag inte hade levt idag.
Och han har aldrig reagerat så tidigare i sitt 11-åriga liv så jag är inte det minsta orolig.

Något i den situationen var fel. Jag lever och mår bra. Kanske är jag egoistisk men jag är faktiskt rätt nöjd med att jag lever och mår bra.
Jag tror att din hund kände på sig att det här var en allvarligare situation än någonsin tidigare, eftersom han inte reagerat så förr och han är 11 år. Hundar kan vara oerhört intelligenta. Jag har varit med om situationer där hundar vetat saker som de egentligen inte skulle kunna veta. Erfarna kloka hundar känner på sig saker. De vet mer än vi tror. Inte alla hundar, men såna hundar finns. Din hane kan vara en sån hund. Vi hade en sån schäfer när jag var barn. Han visste saker. Om han varit människa skulle vi kallat honom synsk.

OM du hade råkat illa ut, så hade det varit befogat av din hund att attackera, men inget i din text ens antyder att du var i närheten av att råka illa ut, förutom din magkänsla då..
Och jag har flertalet gånger försökt förtydliga mer exakt vad som var så hotfullt men allt annat än att jag slagits ner verkar inte tillräckligt. Som jag också skrivit förut det är svårt om man inte var med.

Sen om jag skall vara helt ärlig så agerar jag helst innan jag blir nedslagen.

Jag tror verkligen inte på att skaffa en "läskig" hund för att själv känna sig trygg.

En hund man känner sig trygg med och som därmed ökar livskvaliteten - absolut, jättebra! Jag har t.ex. fått mycket lättare för att röra mig ute dagtid och för att småprata, tack vare mina hundar. Detta har varit svårt tidigare p.g.a. social fobi, alltså har hundarna gett mig en trygghetskänsla utan att jag förväntat mig något "skydd" från dem. Jag är trygg bara för att de finns där.

Men en hund man skaffar sig för att den ska kunna skydda en - då bör man nog tänka till. Som flera redan tagit upp är en hund av den kalibern inte bara guld och gröna skogar. Det krävs MYCKET för att ha en sån hund. Och det kan även vara en fara för hunden själv.

Jag har som sagt goldens. De är rätt stora, ja, men inte sjutton skulle de lyckas knuffa bort någon stor, stark person som inte ville bli bortknuffad. De är ju inga små elefanter :D Inte skulle de försöka heller, smarta eller inte. Och det är jag som sagt otroligt glad för!

Jag tycker det låter sunt för din vän att skaffa en golden om hon vill ha en schysst kompis att vara ute och springa med :) En bodyguard lär hon få rätt mycket oväntat jobb med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka