Varför hindrade inte golden retrievern knivattacken?

Nä, men ts skriver

De hade alltså inte gjort något mer än sagt hej, så hunden agerade på mattes osäkerhet och sånt beteende är faktiskt inte käckt nånstans.
Som sagt det var jag som var där mitt i natten utan någon som kunde komma till min hjälp. Min magkänsla sa mig att något var fel.

(Har - skam till sägandes! - inte läst hela tråden, ont om tid, förlåt om jag upprepar något! :o)

Har man en hund som faktiskt skulle ingripa mot någon som anfaller en (alltså inte bara markera och varna, och/eller bita om hunden är förhindrad att komma undan), då vet man det. Hundar är inte magiska, de tänker inte som vi. De är verkligen inte dumma, men de kan faktiskt inte förstå sig på alla våra komplexa sociala regler, märkliga förhållanden och liknande. En hund som genuint försvarar en plockar inte fram de egenskaperna ur tomma luften en vacker dag.

Den överväldigande stora majoriteten av hundar skulle inte gå längre än att hota - som mest. Många skulle helt enkelt avlägsna sig ur en riktigt farlig situation, eller cirkla runt på avstånd och protestera. Och ärligt talat, tack och lov för det! En sådan hund kan lika gärna ge sig på en joggare i mörkret, en främmande karl som snubblar, och liknande. Inte för att de är någon "stygg hund", inte för att de är korkade, utanför att det är faktiskt verkligen omöjligt att aldrig göra ett misstag. Jäklar som allvarliga skador från hundbett skulle vara vardag!

Det är inte ett lugnt och avslappnat liv att ha en hund som är genuint benägen att försvara en.

(OT, @Sörlatungu jag har inte glömt vår diskussion jag vill bara ha lite mer tid än en "drive by" att svara på.)
:bow::bow::bow:

Det är inte så käckt alla gånger att äga en sådan hund.

Den tuffaste hund vi haft var Milla. Kvarterets drottning som faktiskt jagade iväg en blottare som var korkad nog att visa sig för mamma :devil:
Uppstod en hotfull situation drog hon sig inte för att morra, visa tänder, skälla och resa ragg. Hon hade en himla pondus. Jag kände mig alltid trygg med henne. :love:

Hon kunde dock få för sig att folk som typ haltade eller bar på stolar också förtjänade sig en utskällning :angel:

Och din hund agerade inte på ett reellt hot, utan enbart på din osäkerhet och det är faktiskt väldigt få som anser sådant vara okej,
Vet du vad jag bryr mig faktiskt inte. Och hur vet du att det inte var ett reellt hot? Var du en av de två killarna?
Hunden är 11 år så om han vore en vandrande fara så borde det nog ha märkts tidigare, tror du inte det?
Som jag skrev tidigare så har vi träffat på folk innan och ingen av hundarna har reagerat tidigare.

Denna gången var något annorlunda. Sättet de kom mot en, deras kroppsspråk, min inre varningsklocka skrek "VARNING". Och vet du vad jag hade faktiskt ingen lust att ta reda på om den hade rätt eller inte.

Den tuffaste hund vi haft var Milla. Kvarterets drottning som faktiskt jagade iväg en blottare som var korkad nog att visa sig för mamma :devil:
Uppstod en hotfull situation drog hon sig inte för att morra, visa tänder, skälla och resa ragg. Hon hade en himla pondus. Jag kände mig alltid trygg med henne. :love:

Hon kunde dock få för sig att folk som typ haltade eller bar på stolar också förtjänade sig en utskällning :angel:
Låta som faan, resa ragg o visa hela garnityret gör många hundar i hotfulla situationer, dessvärre säger det ingenting om hur den skulle reagera om våld riktas mot dig eller hunden själv.

Vi kan ju bara hoppas då på att det inte händer igen, varken för din eller för någon annans skull eftersom det inte är ett rimligt beteende.
Nej jag får verkligen inte hoppas att jag känner mig så hotad igen. Och om jag blir hotad igen så hoppas jag att min hund reagerar likadant igen. Hade han inte gjort det så hade jag kanske inte levt idag.

Fast jag måste säga att jag blir förvånad att du verkar veta så mycket mer om vad som hände än vad jag gör, för så vitt jag vet så var du inte ens där.

Blir mörkrädd av vissa inlägg där hundar beter sig hotfullt, kommer ihåg när jag var liten och vissa jakthundar var lika skapa mot både folk och fä, är mycket glad för att det tillhör ovanligheterna nu mera.

Nej jag får verkligen inte hoppas att jag känner mig så hotad igen. Och om jag blir hotad igen så hoppas jag att min hund reagerar likadant igen. Hade han inte gjort det så hade jag kanske inte levt idag.

Fast jag måste säga att jag blir förvånad att du verkar veta så mycket mer om vad som hände än vad jag gör, för så vitt jag vet så var du inte ens där.

Några män du inte kände igen närmade sig, sa hej och du hade en dålig magkänsla? Är det vad du klassar som att bli hotad, rentav hotad till livet?

Öh nej?
Jag utgår ju från vad du skriver - två snubbar verkar läskiga och tilltalar dig. Du blir rädd och din hane reagerar på det genom att hugga efter en kille, följa efter när han backade och sen svara upp när den andre försöker få bort honom. Eller menar du att jag missuppfattat det du skriver här?

Såg i ögonvrån hur hundarna tittade upp och kom springande till mig. Redan då såg jag att hanen rörde sig på ett för honom olikt sätt. Det var målmedvetet och spänt men inte på det lekfulla sätt som när han får syn på en katt.
Tiken stannade till vid mig några meter från killarna men hanen fortsatte förbi mig rakt mot en av killarna. När han kom fram till den ena av killen så hoppade han upp på honom med framtassarna samtidigt som han högg mot honom och skällde/morrade. Killen hoppade bakåt och hanen följde efter och gjorde ett nytt utfall. Killens kompis skulle då försöka få bort hanen men han svarade då bara upp med att bli mer aggressiv i sin "drivning" och tog tag i killens jacka.
Hade inte killarna backat då och sprungit därifrån så tror jag faktiskt att hanen hade bitit.

Som sagt, jag hoppas att du slipper bli så rädd fler gånger och att din hane inte reagerar på det sättet fler gånger. Det vore ju det allra bästa iom att du inte ser några problem med att han reagerar på eget bevåg och på din rädsla.

Jag har nog alltid trott att ingen av våra två nuvarande hundar skulle göra något annat än att möjligtvis skälla om någon främmande gjorde något hotfullt.

Men en natt för några månader sedan när jag var ute med hundarna så var det två främmande yngre män som närmade sig mig och tilltalade mig.

Jag bor i en by och även om man inte känner alla så brukar man känna igen de som bor i närheten. Klockan var tre på natten och jag visste att dessa två män inte bodde där de kom ifrån.

De såg inte att jag hade hundar då hundarna var lösa och gick en bit före mig. Har genom åren träffat på någon enstaka nattsuddare men aldrig att hundarna har reagerat mer än tittat till vem det är som går där. Inte heller jag har reagerat.

Men denna gången blev jag osäker när de närmade sig mig och sa hej. Det var något med dom som gjorde mig osäker.

Såg i ögonvrån hur hundarna tittade upp och kom springande till mig. Redan då såg jag att hanen rörde sig på ett för honom olikt sätt. Det var målmedvetet och spänt men inte på det lekfulla sätt som när han får syn på en katt.
Tiken stannade till vid mig några meter från killarna men hanen fortsatte förbi mig rakt mot en av killarna. När han kom fram till den ena av killen så hoppade han upp på honom med framtassarna samtidigt som han högg mot honom och skällde/morrade. Killen hoppade bakåt och hanen följde efter och gjorde ett nytt utfall. Killens kompis skulle då försöka få bort hanen men han svarade då bara upp med att bli mer aggressiv i sin "drivning" och tog tag i killens jacka.
Hade inte killarna backat då och sprungit därifrån så tror jag faktiskt att hanen hade bitit.

Har aldrig sett hanen på detta sätt förut. Hans sätt att röra sig, sättet han lät på, ja allt var så skarpt och målmedvetet på ett sätt jag aldrig sett förut. Det fanns inget som helst lekfullt över det hela.

När killarna sprang därifrån så ropade jag på hanen och han kom till mig sniffade lite på min hand och sen pep iväg för att lukta på någon spännande fläck som om inget hänt.

Tittar man på hanens Mh-resultatet så finns det inget som indikerar aggression.

Vet inte om killarna var farliga eller inte men jag reagerade på dom och jag tror att min hund reagerade för att jag reagerade.

Jag undrar lite hur mkt som beror på att du hade flera hundar med dig.

Jag vet när jag har alla 3 hundarna ute så beter de sig helt annorlunda mot om jag bara har en. De blir en flock, man ser hur de samarbetar för att lösa problem, hur de ibland jagar iväg andra hundar, tillsammans.

Min ena tik är rädd för morsans grandisvalp (på 80 kilo)... I vanliga fall lägger hon sig platt på rygg när han kommer. Men när de är alla 3 så samarbetar de för att jaga iväg honom. Och de är rätt tuffa då, backar inte en mm, och biter om det behövs.

Jag har aldrig träffat på hotfulla människor, men jag tror att hundarna har större benägenhet att försvara flocken om man är fler. Vilket iofs inte är speciellt konstigt.

För övrigt, magkänslan brukar ha rätt. Din hund tolkade säkerligen situationen precis rätt.

Jag vet från erfarenhet att min hund kan skälla och göra utfall. Om hon bits vet jag inte, hon är extremt orädd så jag tror inte att hon skulle bita för att försvara sig själv. Men hon har ju terrier i sig så det finns ju en envis jävel där inne!

Några män du inte kände igen närmade sig, sa hej och du hade en dålig magkänsla? Är det vad du klassar som att bli hotad, rentav hotad till livet?
Alltid lika trevligt när någon förminskar ens känslor. Tack så mycket.

Har förtydligat i andra inlägg varför och hur jag upplevde situationen.

Låta som faan, resa ragg o visa hela garnityret gör många hundar i hotfulla situationer, dessvärre säger det ingenting om hur den skulle reagera om våld riktas mot dig eller hunden själv.
Ja fast hunden längst ut i kopplet med raggen rest längs hela ryggen, svansen rakt upp, visar tänder och ger ifrån sig ett avgrundsmorr så är det väl bara en renodlad idiot som inte backar :meh:

Men nej, obviously vet jag inte vad som hade hänt om det faktiskt blivit våldsamt.

Öh nej?
Jag utgår ju från vad du skriver - två snubbar verkar läskiga och tilltalar dig. Du blir rädd och din hane reagerar på det genom att hugga efter en kille, följa efter när han backade och sen svara upp när den andre försöker få bort honom. Eller menar du att jag missuppfattat det du skriver här?

Som sagt, jag hoppas att du slipper bli så rädd fler gånger och att din hane inte reagerar på det sättet fler gånger. Det vore ju det allra bästa iom att du inte ser några problem med att han reagerar på eget bevåg och på din rädsla.
Det är din tolkning och som jag skrev var du inte där. Har förtydligat i andra inlägg hur jag upplevde situationen.

Jag förstår ärligt inte varför min känsla av situationen skall förminskas så. Jag är trots allt 40 år så en och annan situation har jag upplevt i mina dagar och aldrig upplevt det så obehagligt som jag gjorde då.
Min hund är 11 år och aldrig reagerat så förr i hela sitt liv.

Dessutom skötte han det hela snyggt. Han jagade bort utan att skada och tappade aldrig kontrollen. Och han kom när jag ropade. Nej jag ser verkligen inga problem med det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka