Det är @Tora själv som skrev det du citeradeNä, men ts skriver
De hade alltså inte gjort något mer än sagt hej, så hunden agerade på mattes osäkerhet och sånt beteende är faktiskt inte käckt nånstans.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är @Tora själv som skrev det du citeradeNä, men ts skriver
De hade alltså inte gjort något mer än sagt hej, så hunden agerade på mattes osäkerhet och sånt beteende är faktiskt inte käckt nånstans.
Hellre att dom råkar illa ut än jag.Så då är det okej att din hane hugger efter folk om dessa är obehagliga?
Som sagt det var jag som var där mitt i natten utan någon som kunde komma till min hjälp. Min magkänsla sa mig att något var fel.Nä, men ts skriver
Som sagt det var jag som var där mitt i natten utan någon som kunde komma till min hjälp. Min magkänsla sa mig att något var fel.
(Har - skam till sägandes! - inte läst hela tråden, ont om tid, förlåt om jag upprepar något! )
Har man en hund som faktiskt skulle ingripa mot någon som anfaller en (alltså inte bara markera och varna, och/eller bita om hunden är förhindrad att komma undan), då vet man det. Hundar är inte magiska, de tänker inte som vi. De är verkligen inte dumma, men de kan faktiskt inte förstå sig på alla våra komplexa sociala regler, märkliga förhållanden och liknande. En hund som genuint försvarar en plockar inte fram de egenskaperna ur tomma luften en vacker dag.
Den överväldigande stora majoriteten av hundar skulle inte gå längre än att hota - som mest. Många skulle helt enkelt avlägsna sig ur en riktigt farlig situation, eller cirkla runt på avstånd och protestera. Och ärligt talat, tack och lov för det! En sådan hund kan lika gärna ge sig på en joggare i mörkret, en främmande karl som snubblar, och liknande. Inte för att de är någon "stygg hund", inte för att de är korkade, utanför att det är faktiskt verkligen omöjligt att aldrig göra ett misstag. Jäklar som allvarliga skador från hundbett skulle vara vardag!
Det är inte ett lugnt och avslappnat liv att ha en hund som är genuint benägen att försvara en.
(OT, @Sörlatungu jag har inte glömt vår diskussion jag vill bara ha lite mer tid än en "drive by" att svara på.)
Vet du vad jag bryr mig faktiskt inte. Och hur vet du att det inte var ett reellt hot? Var du en av de två killarna?Och din hund agerade inte på ett reellt hot, utan enbart på din osäkerhet och det är faktiskt väldigt få som anser sådant vara okej,
Hellre att dom råkar illa ut än jag.
Låta som faan, resa ragg o visa hela garnityret gör många hundar i hotfulla situationer, dessvärre säger det ingenting om hur den skulle reagera om våld riktas mot dig eller hunden själv.Den tuffaste hund vi haft var Milla. Kvarterets drottning som faktiskt jagade iväg en blottare som var korkad nog att visa sig för mamma
Uppstod en hotfull situation drog hon sig inte för att morra, visa tänder, skälla och resa ragg. Hon hade en himla pondus. Jag kände mig alltid trygg med henne.
Hon kunde dock få för sig att folk som typ haltade eller bar på stolar också förtjänade sig en utskällning
Nej jag får verkligen inte hoppas att jag känner mig så hotad igen. Och om jag blir hotad igen så hoppas jag att min hund reagerar likadant igen. Hade han inte gjort det så hade jag kanske inte levt idag.Vi kan ju bara hoppas då på att det inte händer igen, varken för din eller för någon annans skull eftersom det inte är ett rimligt beteende.
Nej jag får verkligen inte hoppas att jag känner mig så hotad igen. Och om jag blir hotad igen så hoppas jag att min hund reagerar likadant igen. Hade han inte gjort det så hade jag kanske inte levt idag.
Fast jag måste säga att jag blir förvånad att du verkar veta så mycket mer om vad som hände än vad jag gör, för så vitt jag vet så var du inte ens där.
Öh nej?Fast jag måste säga att jag blir förvånad att du verkar veta så mycket mer om vad som hände än vad jag gör, för så vitt jag vet så var du inte ens där.
Såg i ögonvrån hur hundarna tittade upp och kom springande till mig. Redan då såg jag att hanen rörde sig på ett för honom olikt sätt. Det var målmedvetet och spänt men inte på det lekfulla sätt som när han får syn på en katt.
Tiken stannade till vid mig några meter från killarna men hanen fortsatte förbi mig rakt mot en av killarna. När han kom fram till den ena av killen så hoppade han upp på honom med framtassarna samtidigt som han högg mot honom och skällde/morrade. Killen hoppade bakåt och hanen följde efter och gjorde ett nytt utfall. Killens kompis skulle då försöka få bort hanen men han svarade då bara upp med att bli mer aggressiv i sin "drivning" och tog tag i killens jacka.
Hade inte killarna backat då och sprungit därifrån så tror jag faktiskt att hanen hade bitit.
Jag har nog alltid trott att ingen av våra två nuvarande hundar skulle göra något annat än att möjligtvis skälla om någon främmande gjorde något hotfullt.
Men en natt för några månader sedan när jag var ute med hundarna så var det två främmande yngre män som närmade sig mig och tilltalade mig.
Jag bor i en by och även om man inte känner alla så brukar man känna igen de som bor i närheten. Klockan var tre på natten och jag visste att dessa två män inte bodde där de kom ifrån.
De såg inte att jag hade hundar då hundarna var lösa och gick en bit före mig. Har genom åren träffat på någon enstaka nattsuddare men aldrig att hundarna har reagerat mer än tittat till vem det är som går där. Inte heller jag har reagerat.
Men denna gången blev jag osäker när de närmade sig mig och sa hej. Det var något med dom som gjorde mig osäker.
Såg i ögonvrån hur hundarna tittade upp och kom springande till mig. Redan då såg jag att hanen rörde sig på ett för honom olikt sätt. Det var målmedvetet och spänt men inte på det lekfulla sätt som när han får syn på en katt.
Tiken stannade till vid mig några meter från killarna men hanen fortsatte förbi mig rakt mot en av killarna. När han kom fram till den ena av killen så hoppade han upp på honom med framtassarna samtidigt som han högg mot honom och skällde/morrade. Killen hoppade bakåt och hanen följde efter och gjorde ett nytt utfall. Killens kompis skulle då försöka få bort hanen men han svarade då bara upp med att bli mer aggressiv i sin "drivning" och tog tag i killens jacka.
Hade inte killarna backat då och sprungit därifrån så tror jag faktiskt att hanen hade bitit.
Har aldrig sett hanen på detta sätt förut. Hans sätt att röra sig, sättet han lät på, ja allt var så skarpt och målmedvetet på ett sätt jag aldrig sett förut. Det fanns inget som helst lekfullt över det hela.
När killarna sprang därifrån så ropade jag på hanen och han kom till mig sniffade lite på min hand och sen pep iväg för att lukta på någon spännande fläck som om inget hänt.
Tittar man på hanens Mh-resultatet så finns det inget som indikerar aggression.
Vet inte om killarna var farliga eller inte men jag reagerade på dom och jag tror att min hund reagerade för att jag reagerade.
Alltid lika trevligt när någon förminskar ens känslor. Tack så mycket.Några män du inte kände igen närmade sig, sa hej och du hade en dålig magkänsla? Är det vad du klassar som att bli hotad, rentav hotad till livet?
Alltid lika trevligt när någon förminskar ens känslor. Tack så mycket.
Har förtydligat i andra inlägg varför och hur jag upplevde situationen.
Att man känner sig hotad är inte samma sak som att man är hotad.Alltid lika trevligt när någon förminskar ens känslor. Tack så mycket.
Har förtydligat i andra inlägg varför och hur jag upplevde situationen.
Ja fast hunden längst ut i kopplet med raggen rest längs hela ryggen, svansen rakt upp, visar tänder och ger ifrån sig ett avgrundsmorr så är det väl bara en renodlad idiot som inte backarLåta som faan, resa ragg o visa hela garnityret gör många hundar i hotfulla situationer, dessvärre säger det ingenting om hur den skulle reagera om våld riktas mot dig eller hunden själv.
Det är din tolkning och som jag skrev var du inte där. Har förtydligat i andra inlägg hur jag upplevde situationen.Öh nej?
Jag utgår ju från vad du skriver - två snubbar verkar läskiga och tilltalar dig. Du blir rädd och din hane reagerar på det genom att hugga efter en kille, följa efter när han backade och sen svara upp när den andre försöker få bort honom. Eller menar du att jag missuppfattat det du skriver här?
Som sagt, jag hoppas att du slipper bli så rädd fler gånger och att din hane inte reagerar på det sättet fler gånger. Det vore ju det allra bästa iom att du inte ser några problem med att han reagerar på eget bevåg och på din rädsla.
Om jag råkar illa ut så skall jag tänka på det.Att man känner sig hotad är inte samma sak som att man är hotad.