(Har - skam till sägandes! - inte läst hela tråden, ont om tid, förlåt om jag upprepar något!
)
Har man en hund som faktiskt skulle ingripa mot någon som anfaller en (alltså inte bara markera och varna, och/eller bita om hunden är förhindrad att komma undan), då
vet man det. Hundar är inte magiska, de tänker inte som vi. De är verkligen inte dumma, men de
kan faktiskt inte förstå sig på alla våra komplexa sociala regler, märkliga förhållanden och liknande. En hund som genuint försvarar en plockar inte fram de egenskaperna ur tomma luften en vacker dag.
Den överväldigande stora majoriteten av hundar skulle inte gå längre än att hota - som mest. Många skulle helt enkelt avlägsna sig ur en riktigt farlig situation, eller cirkla runt på avstånd och protestera. Och ärligt talat, tack och lov för det! En sådan hund kan lika gärna ge sig på en joggare i mörkret, en främmande karl som snubblar, och liknande. Inte för att de är någon "stygg hund", inte för att de är korkade, utanför att det är faktiskt verkligen omöjligt att aldrig göra ett misstag. Jäklar som allvarliga skador från hundbett skulle vara vardag!
Det är inte ett lugnt och avslappnat liv att ha en hund som är genuint benägen att försvara en.
(OT,
@Sörlatungu jag har inte glömt vår diskussion jag vill bara ha lite mer tid än en "drive by" att svara på.)