Det är dock en jäkla skillnad att hugga för att man blir överraskad och hunden gör ett genomtänkt val att bita i en situation där både hunden och matten uppfattar att 2 män är hotfulla. De 2 sakerna går liksom inte att jämföra med varandra överhuvudtaget. Och jag skulle inte säga att en hund som skyddar sin matte är mer benägen att hugga vid överraskning, där känns det snarare som att en osäker hund är en större risk.
Och iomed att hunden inte skadade någon så kan det vara så att hunden tillomed höll sig inom lagens ramar. För jo, givetvis får man använda sin hund som skydd. Precis som att man själv får knäcka näsan på någon i nödvärn. Det spelar ingen roll vilket vapen du väljer att använda, om det så är hunden, bilen, en hammare, dina nävar..... Ja, listan kan göras hur lång som helst. Man får gå jävligt långt när det handlar om nödvärn.
Nu vet vi ju inte hur långt bort männen var, för det går inte
@Tora in på. Jag tycker att det är viss skillnad på om männen var 2 meter bort och om de var 15 meter bort. Var de blott 2 meter bort så hade jag varit mkt tacksam mot min hund. Om de var 15 meter bort så skulle jag anse att det inte var rätt hanterat av hunden.
Visst ska en skyddstränad hund agera annorlunda, men en sådan hund är ett proffs. Och jag ställer faktiskt inte samma krav på ett proffs som en hund som bara råkar stå upp för sin ägare.