Ja, mina hundar är väldigt socialt kompetenta och uppvisar ett lååååångt register med varningar innan bett kommer, tillomed mot andra hundar. Jag har hittills inte sett ett enda riktigt bett från någon av dem. Nån enstaka gång har den ena tagit syrrans öra i munnen och markerat bara.
Min äldre tik biter inte ens morsans tik som sätter sig fast i halsen på henne. Hon lägger ner henne och ligger sedan på henne och tokmorrar, trots att den andra hunden sitter fast i hennes hals så blir det inte mer.
Bita i fel läge skulle jag ta från fall till fall, men generellt skulle jag säga att 1 gång räcker. Men här är vi kanske oense om vad som är fel läge. En situation där jag är rädd för mitt liv skulle jag inte säga är fel läge, även innan personen faktiskt har lagt hand på mig.
Även om ett rejält utfall och skall skulle vara lämpligare givetvis. Men jag skulle ändå aldrig fundera på att ta bort hunden om den ändå gick direkt till bett, beroende på bettets karaktär.
Det är även skillnad på bett och bett. Min polare blev biten av en liten toypudel för några månader sedan. Hunden vägde ca 3 kg. Hon fick 4 ganska så rejäla sår och har idag fula ärr och förhårdnader i den handen. Den hunden levde knappt en vecka till.
En stor hund som biter på samma sätt måste bort. Jag vågar inte ens tänka på skadorna som skulle kunna bli.
Så, som jag ser det så finns det så otroligt mkt att ta hänsyn till, så otroligt mkt aspekter. Man kan inte riktigt säga att hunden direkt måste tas bort, det är tyvärr inte så enkelt. Och en hund som bara gör utfall skulle jag inte ta bort.
Agree to disagree
http://stories.barkpost.com/dogs-love-us-like-family/