Varför hindrade inte golden retrievern knivattacken?

Om du vet vilka grunddrifter som finns i hundar så vet du väl varför de reagerar och känner som de oftast gör på dom?
En del av dem bygger MH, MT och BPH på.
Sen har de fler ex sexualdrift mm.

Vi har dem också. Men vi skiljer oss markant och kan inte jämföra dem emellan.
Och däri är min fråga, HUR skiljer vi oss åt rent känslomässigt?
Jag vet inte hur många ggr jag har ställt den här frågan på olika sätt nu. Svarar du inte denna gång så tänker jag anta att du inte vet hur du tycker att det skiljer.

Och däri är min fråga, HUR skiljer vi oss åt rent känslomässigt?
Jag vet inte hur många ggr jag har ställt den här frågan på olika sätt nu. Svarar du inte denna gång så tänker jag anta att du inte vet hur du tycker att det skiljer.
Jag gav dig en rad exempel på det för en stund sen i form av flera frågor och undrade om du tyckte vi och hundar var lika i dessa.

Egentligen kan jag skriva precis vad som hellst för jag upplever att du vill bara argumentera emot, oavsett vad som skrivs.

Poänglös debatt.

Fast ingen säger att de saknar känslor. Eller vi drifter.

Kändes lite som att du och @kimmis87 missförstod varandra och pratade lite om olika saker.. Tror att hen missförstod som att du menade att hundar inte har känslor.

Tex kan en man som går efter oss vara obehagligt en sen kväll. Men hunden bör ju inte reagera nämnvärt på det bara för att vi tänker att vi kan bli våldtagna för hunden förstår inte det, de ser bara en människa som går bakom dom.

Eller är jag ute och snurrar nu? :angel:

Kändes lite som att du och @kimmis87 missförstod varandra och pratade lite om olika saker.. Tror att hen missförstod som att du menade att hundar inte har känslor.

Tex kan en man som går efter oss vara obehagligt en sen kväll. Men hunden bör ju inte reagera nämnvärt på det bara för att vi tänker att vi kan bli våldtagna för hunden förstår inte det, de ser bara en människa som går bakom dom.

Precis :up:

Och jag tom skrev innan att i hundars värld finns inte samma hot som i våran.

Jag gav dig en rad exempel på det för en stund sen i form av flera frågor och undrade om du tyckte vi och hundar var lika i dessa.

Egentligen kan jag skriva precis vad som hellst för jag upplever att du vill bara argumentera emot, oavsett vad som skrivs.

Poänglös debatt.

Frågor ja. Och jag svarade på dessa, du kanske missade det? Fetstilt i citeringen.

Och min mening är fortfarande att det är noll och ingen skillnad i KÄNSLAN. Däremot är det stor skillnad i hur vi reflekterar kring det hela. Men känslan i stunden, där och då, tror jag inte att det är någon skillnad i. Om jag inte har missförstått dig helt så tycker du det?

Och nej, där har du inte förklarat vad du menar.

Jag pratar alltså bara om KÄNSLAN. Inte någonting kring känslan, inga tankar, inget planerande inget sådant alls, utan bara KÄNSLAN.

En sådan oro kräver fantasi, planerande, att vara framme i tanken om vad som kanske kan hända.

Jag anser att det inte har något som i sak har med rena känslor att göra. För den typen av oro framkommer av att man "ser in i framtiden". Det är med andra ord inte en ren känsla i stunden.

Frågor ja. Och jag svarade på dessa, du kanske missade det? Fetstilt i citeringen.

Och min mening är fortfarande att det är noll och ingen skillnad i KÄNSLAN. Däremot är det stor skillnad i hur vi reflekterar kring det hela. Men känslan i stunden, där och då, tror jag inte att det är någon skillnad i. Om jag inte har missförstått dig helt så tycker du det?

Och nej, där har du inte förklarat vad du menar.

Jag pratar alltså bara om KÄNSLAN. Inte någonting kring känslan, inga tankar, inget planerande inget sådant alls, utan bara KÄNSLAN.

Menar du känsla som i en hint?

Jag förstår inte vad du menar med känner på sina drifter?
Hur känner man när man känner på sina drifter?
Och hur känner man om man inte känner på sina drifter?
Eftersom du även blandar in ännu en art....hästar, bland hundarna bli det hela ännu rörigare. Mina frågor rörde arten hund.

Jag orkar inte föra en så ofokuserad och poänglös diskusion.

En sådan oro kräver fantasi, planerande, att vara framme i tanken om vad som kanske kan hända.

Jag anser att det inte har något som i sak har med rena känslor att göra. För den typen av oro framkommer av att man "ser in i framtiden". Det är med andra ord inte en ren känsla i stunden.

Att det kräver fantasi håller jag inte med om. Däremot att man tänker i förväg, givetvis.

Ren känsla?
Jag tror inte riktigt jag förstår vad du menar.
Jag tror du missuppfattade @Voff Jag tror inte hon menade att hundar på något sätt inte känner känslor som arg, glad, rädd osv.

När man gör ett MH är hunden året och ofta har den inte börjat skyddsträna (vi har iaf inte).
Redan här ser man hur den aggerar under hot. Man vill ju att den skall stå kvar mellan förare och hot och signalera. Inte sjutton vill man att den ska gå fram och nypa spöket, släden eller overallen!
Det kan den ju inte heller eftersom den är kopplad? När hunden släpps har också hotet upphört, i alla fall anser vi som människor att det har upphört och då vill vi att hundens nyfikenhet ska ta över så den går fram och undersöker samt avreagerar.

Jag är helt fascinerad av den här tråden. De flesta av oss har män i vår närhet som vi bryr oss om, typ makar, pojkvänner, bröder, farsgubbar och vänner. Skulle vi tycka att det vore rätt åt dem om de blev hundbitna för brottet att vistas utomhus med en kuk efter mörkrets inbrott?

Fast våra män vet kanske bättre? De är alltid ensamma och om det kommer en kvinna gör de det rätta och gömmer sig bakom en gran. De skulle aldrig komma på tanken att skrämma en kvinna genom att t.ex fråga om vägen.

PS schäferprinsessan attackerade en gång en yngre, mörkhyad gentleman. Han och hans vänner var vilse på väg till en annan fest än den de börjat natten på. Jag lyckades kalla tillbaks och ursäkten godtogs. Jag anser inte att mitt kön hade varit skäl nog att skada pojken. Detta trots att det var småtimmar och jag var färre än dem

Om du vet vilka grunddrifter som finns i hundar så vet du väl varför de reagerar och känner som de oftast gör på dom?
En del av dem bygger MH, MT och BPH på.
Sen har de fler ex sexualdrift mm.

Vi har dem också. Men vi skiljer oss markant och kan inte jämföra dem emellan.
Skilj på egenskaper, drifter och känslor. De är inte samma sak, men de kan påverka varandra inbördes.

Senast ändrad:
Det kan den ju inte heller eftersom den är kopplad? När hunden släpps har också hotet upphört, i alla fall anser vi som människor att det har upphört och då vill vi att hundens nyfikenhet ska ta över så den går fram och undersöker samt avreagerar.
Givetvis är den kopplad. Jag menar att den inte ska bita sen (eller försöka flyga på under testet, har ju hänt att folk tappat hundar som gjort detta)

Givetvis är den kopplad. Jag menar att den inte ska bita sen (eller försöka flyga på under testet, har ju hänt att folk tappat hundar som gjort detta)
Men alltså om hunden markerar att den vill mota bort hotet och hotet trots det går närmare så gör ju inte hunden fel om den går till angrepp. Den duktige figuranten avbryter sitt hotbeteende genom att vända sig och ge sig tillkänna om föraren tappar kopplet till en sådan hund. Sedan får man ju hoppas att hunden har tillräckligt bra nerver för att direkt avbryta angreppet när hotet upphör.

Jag gör också stor skillnad på hur hunden reagerar på överraskning typ dumpe/halvfigur och ett hot som långsamt trappas upp. En hund ska INTE gå till angrepp mot överraskningen, gör den det så har den ju inte kollat av om det faktiskt är ett hot den utsätts för. En sådan hund kan mycket väl få för sig att bita joggaren som plötsligt dyker upp runt ett hörn. Det gör inte nödvändigtvis hunden som gör utfall i en (förhållandevis) långsamt upptrappas hotsituation.

Men alltså om hunden markerar att den vill mota bort hotet och hotet trots det går närmare så gör ju inte hunden fel om den går till angrepp. Den duktige figuranten avbryter sitt hotbeteende genom att vända sig och ge sig tillkänna om föraren tappar kopplet till en sådan hund. Sedan får man ju hoppas att hunden har tillräckligt bra nerver för att direkt avbryta angreppet när hotet upphör.

Jag gör också stor skillnad på hur hunden reagerar på överraskning typ dumpe/halvfigur och ett hot som långsamt trappas upp. En hund ska INTE gå till angrepp mot överraskningen, gör den det så har den ju inte kollat av om det faktiskt är ett hot den utsätts för. En sådan hund kan mycket väl få för sig att bita joggaren som plötsligt dyker upp runt ett hörn. Det gör inte nödvändigtvis hunden som gör utfall i en (förhållandevis) långsamt upptrappas hotsituation.
Jag håller med dig.
Det är just den sista typen av hund i ditt exempel som jag höjer varningens finger för...där en del verkar tycka att det är bra att hunden reagerar snabbt och inte ifrågasätter vad som är ett riktigt hot.

Du drar slutsatsen att grunddrifter (vad det nu är?) ligger bakom känslor och reaktioner.
Hundar är mer än bara drifter och de har också känslor utöver dessa.
Jag har flera ggr sagt att hundar har känslor. Och mina slutsatser har du knåpat ihop själv på egna tolkningar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka