Varför gör man så här?

Sv: Varför gör man så här?

5 minuters uppvärmning anser jag är för kort tid oavsett vad man ska göra.
10 - 20 min tycker jag är mer rimligt.

5 min är alldeles för lite. Men 15-20 min beroende på vad man tänkt sig för övning.

Den meningen är jag inte med på. Psyket är minst lika viktigt och det kan definitivt skadas med fel hantering. Bara för att det finns några lagar betyder det inte att allt annat är rätt.

Så vem ska bestæmma vad som e rætt?
Det finns folk som anser att boxvistelse skadar psyket osv, folk har olika åsikt om vad som e rætt och vad e fel och det e inte altid folk vill høra ens mening.

Man måste respektera varandra, man kan inte hoppa på folk med sina åsikter i tid och otid.
Sjælvklart kan man diskutera saker men blir man inte tillfrågad så bør man hållat før sig sjælv.
Annars kritiserar man ju faktiskt andra!

hemskt elakt mot hästen :cry:
har sett ryttare piska hästen hårt och sen hålla kvar den(halt) Även sparka med sporrar samtidigt eller om den "inte lyder" :mad::(

Så vem ska bestæmma vad som e rætt?
Det finns folk som anser att boxvistelse skadar psyket osv, folk har olika åsikt om vad som e rætt och vad e fel och det e inte altid folk vill høra ens mening.

Man måste respektera varandra, man kan inte hoppa på folk med sina åsikter i tid och otid.
Sjælvklart kan man diskutera saker men blir man inte tillfrågad så bør man hållat før sig sjælv.
Annars kritiserar man ju faktiskt andra!

Vad som är rätt och fel kan vi diskutera i en evighet för det finns så många hästämnen, men nu var det detta ämne som diskuterades och jag hoppas att många inte tycker det är okej att piska en häst. Det jag inte förstod var hur man kan tycka att man kan rida som man vill sålänge hästen inte far illa fysiskt, då jag tycker att det är en viktig kombination mellan fysiskt och psykiskt.

Jag respekterar dig och har väl inte hoppat på dig, det var inte så jag tänkte när jag skrev! Det är ju faktiskt ett diskussionsforum där alla får diskutera, om man ska bli tillfrågad skulle inte detta vara ett särskilt stort forum. Det du gör nu är precis samma sak som du inte vill att andra ska göra.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tillhör inte kategorin hopp folk men svarar ändå. Nej. Det är inte normalt för hoppfolk att piska på sin häst och samtidigt hålla tillbaka.

Jag tycker att det verkar vara ganska vanligt faktiskt. Tyvärr.

80/90 cm är inte mycket för en duktig hopphäst, det är en helt okej uppvärmning och självklart ska hästen inte ridas trött innan du börjar hoppa, det är inte snällt.

Jag är själv inte hoppryttare i den bemärkelsen, men jag hoppar iallafall 4-5 gånger i månaden och då för tränare. Sen är jag med på CR när det passar mig :D men aldrig i livet att jag skulle spöa någon av hästarna jag rider för att de gör fel eller inte hoppar! Det är sjukt!

Hoppa gör man tillsammans, man är ett ekipage och ofta, ofta är det ryttaren som har gjort fel från början. Man har inte lagt hästen rätt på hindret, gett otydliga signaler, helt enkelt inte gett hästen en schysst möjlighet att komma över på ett bra sätt. Men hästen får skiten när den inte vågar hoppa. Med förtroende och glädje blir det bra hoppning som är kul för både häst och ryttare!

Hej. Jag är rätt säker på att det är min häst du menar här. Då jag känner igen dig och din ponny.
Så en liten rak fråga för att vara 100% säker så att jag sen kan svara på dina frågor.
Visst är det Callis du menar när vi hoppade honom utan att vara med på en "riktig" träning? Eller var detta du såg under en av de organiserade träningarna?

LadyL-
Var i en hoppgrupp med flera hästar. var ganska många inne på arenan då.

Men jag har fått mitt svar nu att man gör så när man skall korrigera sin häst. Visste inte alls det.

Så det är ok att man gör så iaf.

Du lyssnar inte på alla de som säger att det inte är okej? Det som du beskrev är inte okej! Oavsett vad folk säger :'(

Du lyssnar inte på alla de som säger att det inte är okej? Det som du beskrev är inte okej! :'(

Folk säger det är ok till en viss gräns om man korrigerar.
Så jag vet ej ja...

Men jag kan ju ha haft fel som jag sa...

Men andra i hoppgruppen gjorde ju samma men reagerade iaf...

Men jag antar att ryttaren vet vad hon gjorde.

Hej. Jag är rätt säker på att det är min häst du menar här. Då jag känner igen dig och din ponny.
Så en liten rak fråga för att vara 100% säker så att jag sen kan svara på dina frågor.
Visst är det Callis du menar när vi hoppade honom utan att vara med på en "riktig" träning? Eller var detta du såg under en av de organiserade träningarna?

Träning med flera hästar. En hopptränare med samt folk runt i arenan.
Skrev i helgen för jag ej ville sätta ut ett datum eller så. Men var ej då utan en helt annan dag.
B]
Men om det är den hästen du menade en Oldenb kille så var det inte du. För detta var en mindre häst( men jag tycker den var stor ) ett sto kanske runt 155 cm ganska nätt. Inte din stora nalle =) Vet vilken ryttaren var. Hästen står ej på klubben, utan kommer dit.
Så du kan vara lugn vännen.Kram

Senast ändrad av en moderator:

Säger som många andra. Herregud va Bukefalos har sjunkit lågt med alla dessa påhopp hit och dit! Man vågar ju knappt skriva en tråd eller ett inlägg här snart..!

I detta fall så är det ju svårt att säga något vettit svar. Har du inte ridit hästen i fråga så är det ju väldigt svårt att fråga sig; varför gör ryttaren så?
Det finns väl aldrig någon situation där man får piska på en häst och samtidigt hålla in den som bara den. Jag tycker iaf att om hästen skall få sig ett riktigt rapp på rumpan så skall det vara i rätt situation, tex. när hästen gör väldigt fel vid något tillfälle. Och då skall "tillrättavisningen" vara direkt och ETT rapp. Sedan gå vidare..
Men i detta fallet så skriver du att hon ger hästen flera ordentliga rapp på rumpan och samtidigt håller in den (?) det är fel!
Om ryttaren har problem att få hästen tex. rakställd och rätt framåtbjudning över hindret, så är det väldigt fel väg att gå. Enligt mig!

jo det är ju min stora oldenburger kille jag menade.. vi hoppade honom just i helgen och han stannade och slog för skänkeln.. vilket han aldrig fått göra och aldrig kommer få.. så då fick han faktiskt nått rapp med spöt bakom skänkeln.. något som annars aldrig händer... därför jag undrade om det var mig du menade.
Han rids utan sporrar och jag tycker det är bättre att säga till en gång med spöt än att sitta och trycka i en evighet.. snällare i längden.. och tydligare.

Annars är det ingen ridning som brukar förespråkas att man håller emot samtidigt som man korrigerar.. då försvinner meningen med det eftersom det blir dubbla signaler... bara onödigt och förvirrande för hästen. Ska man korrigera ska man göra det med timing och måtta... och vara beredd på konsekvensen... iaf enligt min bok :)

Tog inte illa vid mig utan ville bara räta ut ev frågetecken :)

Ok.. Näe men var inte ni som hoppade då. För då hade jag ju sett att det var ni och kunde fråga. Men eftersom jag inte "känner" den ryttaren så vågade jag inte säga.
För jag visste inte om det var rätt eller fel då jag inte sett så förr.

Din häst känner man igen =) lillkillen =)
Så nej va ej du.

Tack ni alla som svarade om detta.
Denna tråd kan låsas nu då jag fått mina svar av er.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
1 894
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 414
Senast: Roxy
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar