Varför gör man så här?

Sv: Varför gör man så här?

Jag förstår inte varför de flesta trådar alltid slutar med elaka påhopp och snorkiga gliringarm som inte ens har med ursprungsfrågan att göra... :confused: Typiskt Buke, måste jag tyvärr säga. Det hade väl räckt att svara TS så här:

Det är omöjligt för oss - hur erfaren man än är eller inte är - att säga om hon gjorde rätt eller fel då vi hade behövt se det med egna ögon. Ibland kan man reagera kraftigt över ett förfarande, speciellt om man är okunnig inom området själv, och minnet av händelsen kan bli värre än vad själva händelsen i själva verket var.

Skulle det sen stämma att hästen fått tio rapp på raken (pang pang pang som du skrev) så är detta inte rätt oavsett vilken disciplin man håller på med, oavsett vad hästen gjort.

Punkt slut - det räcker så tycker jag.
:bow::bow::bow::bow: .

Jag tycker tyvärr att det är ganska ofta man får se en del ryttare spöa upp sina hästar inom (hobby)hoppning, men visst det finns väl mer eller mindre inom alla grenar. Varför har jag inget bra svar på. Av din beskrivning tycker jag inte att ryttaren eller ägarna för den delen gjorde rätt.

Jag håller mig till samma inriktning som du. :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte sett ryttaren och vet inte varför och hur hon har använt sitt spö..

Men reagerade på att det ska vara högt med 80-90?? det var en häst uppfattade jag det som om det nu oxå är en häst som i vanliga fall hoppar 140? så är inte det speciellt högt. De kanske red över bommar först?? svårt att svara helt när man inte vet all fakta. Finns även många hästar som inte hoppar om man lägger ner dom på 50cm, 80cm kan en stor häst skritthoppa det kan min iaf. så själva höjden tycker inte jag inte så mkt om och håller med älgen.

Kanske TS är lika främmande för hoppning som jag?
För jag svimmar nästan bara jag tänker på att 'hoppa' 20 cm, jag blundar när min dotter hoppar 50 cm och 80 cm är för mig i stil med TurningTorso i höjd. :o

Men i alla fall, det kan ju vara därför TS reagerade på höjden.
Resten är svårt att säga något om, eftersom jag inte har sett det hela, men jag är emot den typen av 'bestraffning' (dvs slå med spö och dra i munnen samtidigt som jag uppfattade det). Däremot att lägga till spöet en gång vid behov är ju en helt annan sak.
Vi uppfattar alla olika. :)

Jag håller med, det som är högt för någon är lågt för någon annan.

KL
Lite märkligt att säga att "det är" ett lågt hinder som hoppades, när vi alla uppfattar det olika.

kl

håller med hopp_o_galopp till 100% :bow:

Jag håller med, det som är högt för någon är lågt för någon annan.

KL
Lite märkligt att säga att "det är" ett lågt hinder som hoppades, när vi alla uppfattar det olika.

Fast TS angav ju höjden till 80-90, någonstans i trådan. Så att så länge hon inte hade fel i sin höjdbedömning, så kan vi ju konstatera att det var ett lågt hinder...

/Camilla

Men när hästen inte lyssnade så piskade hon den på sidan bakom sadelkåpan.

Han studsade på plats och småstegrade och hon höll i tygeln så han ej kunde gå framåt. .
Me n att sitta och hålla tillbaka hästen för att sen piska på den.
Varför gör man så?

Försöker hålla mig till diskussionsämnet då, tycker det var flera intressanta frågeställningar.

Först av allt, tycker jag att "sidan bakom sadelkåpan" är ett bra ställe (om man nu kan säga så) att använda spö, då det är nära ryttarens ben, eftersom det är tänkt som en förstärkning av de framåtgivande hjälperna (dvs. framförallt skänkel)

Till viss del kan det vara effektivt att driva bakifrån och hålla emot framåt, för att få hästen att samla sig och använda sin kraft mer "uppåt" än framåt. Jag säger inte att ryttaren i det här fallet hade ett korrekt tillvägagångssätt, men TS frågade varför, och jag tror detta var vad ryttaren ville åt.

Lite OT men jag har fått lära mig att när man ska samla en häst så ska man driva framåt samtidigt som man tar en halvhalt. Om nu hästen inte lyssnar på den framåtdrivande skänklen måste man ju ta till spöt. Och då hur mycket e beroende på hästen. Säger som många andra här inne: Det e svårt att säga om personen i frågan gjorde rätt eller misshandlade sin häst.

jag undrar helt seriöst hur gamla ni är som hänger här på buke? själv är jag 18 år men många av er här verkar vara 5 år, för fyfan va otrevliga vissa kan vara. och jag håller med som en skrev att de är typiskt här på buke!
tycker de är så jävla synd för de finns faktiskt vissa som är mindre erfarna än andra och undrar saker som är självklara för vissa, men som får såna jävla otrevliga svar! har själv blivit påhoppad av 'missförstånd' eller av ren tröghet, vissa vill väl mer eller mindre trycka ner en.
skulle ni själva vilja ha elaka och otrevliga svar? istället för att försöka hjälpa och stanna inom ämnet! nästan varje tråd jag läser slutar som exempel denna, med otrevliga svar och mer eller mindre bråk. tror jag skiter i denna sidan nu för jag pallar inte med sånthär hästfolk som tror dom vet mest och bäst, och trycker ner alla andra!

Vad ville du då att svaren skulle ha varit? "Jo du har rätt. Ryttaren gjorde fel som slog sin häst hela tiden. Bla bla bla?"

Så som många andra har sagt GÅR DET INTE ATT DÖMMA DETTA FALLT! Har men själv inte sätt händelsen kan man inte avgöra vad som e rätt och fel. Vad som e misshandel i dina ögon betyder inte att det e i mina. Visst allt som TS skrev låter inte helt perfekt, men kan du garantera att fallet e exakt så som hon beskrev? TS berättar ju så som hon uppfattade det hella. Och bara för det betyder det inte att det var just så.

Om hästen inte går fram så får man ju använda spöt. Men för det betyder det inte att hästen ska "springa" och därför måde man ju hålla igen. Hur mycket e omöjligt att säga när man INTE har SETT hästen/ryttaren.

Och som alla diskutioner, ovs ir eller online, kan man inte räkna med att man alltid får med håll. Fy fan vilken tråkig värd det hade varit!

har aldrig sagt att man ska hålla med, alla har självklart rätt till sin åsikt, men om man tycker något annat behöver man inte vara otrevlig eller hur?
med många av såna här trådar brukar allting vändas mot personen som undrar över någonting istället för att man ger svar, alltså hjälper till. om det inte går att döma eller diskutera så säg det och lägg ner istället för att de ska behöva bli sånt onödigt bråk! vill man säga personen något annat än vad tråden handlar om varför inte skriva till personen istället för att starta diskussioner?

Jag anser att de flesta inlägg har handlat om TS frågor. Och då svar inte har kunnat ges har det oxå ståt pga att det inte går att dömma. Vist det angående TS vikt/häst har inte här att göra. Men diskutionen har inte stannat där utan fortsatt på samma spår.

Oj jag tror mitt svar kan uppfattas lite fel menade inte det som ett.. Jag VET att det är ett lågt hinder :) men som sagt så skrev jag
om det nu oxå är en häst som i vanliga fall hoppar 140
Så är ju inte 80-90 högt mer så jag menade men om vi nu pratar om en häst som hoppar runt 1m så vist blir 80-90 Mycket högre än för den hästen som i vanliga fall hoppar 140. därför det vart så mkt frågor i min eftersom att man inte vet något om vad hästen brukar hoppa och kan då inte säga att si och så är högt så som att man inte kan säga att 50 cm är lite om man nu pratar om en häst som bara har hoppat 70 cm. sen vet vi ju inget om uppvärmning Bommar är lika mkt uppvärmning det med :) hoppas ni som vart upprörda över mitt inlägg förstod hur jag menade egentligen :)

Tanken kan ha varit att førsøka "sætta hæsten" mer på bakdelen.
Hoppryttare vill ju sammla bakbenen under hæsten så dom kan gøra bættre avstamp.

Det låter som en lite brutalare metod att gøra det på ja.

Men så længe hæsten inte har några fysiska skador som kan bryta mot djurskyddslagen så bør ryttaren få rida som hon vill, det e ju deras hæst.

Varför varför? Skrev i ett annat forum med.

Jag såg något i helgen som jag reagerade skarpt på.
jag har aldrig tidigare sett detta och har svårt att fatta. Varför.

En tjej red en häst under hoppträning. Detta är en stor och snäll häst som skulle hoppa ganska högt iaf. 80-90 cm.
Hon värmde upp den och sen började hon trava och galoppera.
Men när hästen inte lyssnade så piskade hon den på sidan bakom sadelkåpan. Han studsade på plats och småstegrade och hon höll i tygeln så han ej kunde gå framåt. Sen började de att hoppa räcken och rättuppstående hinder. Inget litet för uppvärming utan direkt på att hoppa högt.
Uppvärming i skritt trav och galopp ca 20 min se hoppning.
Ägarna till hästen stod på sidan och skrek åt henne att hon skulle vara på och hon piskade mer. Hon hade bra balans och red bra.
Me n att sitta och hålla tillbaka hästen för att sen piska på den.
Det fattar jag bara inte.
Varför gör man så?
Står inget om att de är ens godkänt i ex TR
enligt mig var hon elak men slutade efter ett tag med pisk. Annars hade jag ingripit. Man måste ju göra det för djurets bästa. En gång till och jag säger till.

Men min fråga är. Bruka man göra så som hoppryttare?
Är det något man använder sig av för att kunna bestämma över sin häst?

När jag rider så rider jag på bra tyglar, gärna långa och bra ben som inte slår.
Använder ett dressyrspö om jag måste men det mer som att visa att här går vi fram ingen fara du kan känna dig trygg med mig. Ett extra ben helt enkelt som når bättre.
Jag vill att min häst vinner förtroende till mig så som han har gjort. Han följer mig och är mig trogen eftersom jag visar honom respekt och han mig.
Men skulle aldrig göra som denna tjej.
Vet vem det är som har hästen.
Jag är western och dressyr ryttare så jag vet ej hur ni hopp folk gör.
men detta ser inte bra ut. :devil:

Jo vi hoppryttare, vi slår hästarna blodiga varje dag, hoppar 2 meter höga hinder som uppvärmning (naturligtvis får hästen stryk när den vägrar), vi använder 10 cm långa inspänningstyglar etc etc.

Ja vi är helt enkelt elaka mot hästarna och försöker göra livet surt för dem...

:crazy:

Snälla vän, du svarar ju på dina egna frågor...
EN ryttare kan ju inte anses vara mall för alla hoppryttare, har du aldrig sett hästhoppning på TV eller på någon klubbtävling? Där beter sig väl inte alla på detta sätt?

Det är bra att man frågar om saker och ting men det som är lite märkligt är att det allt som oftast kommer en lång harrang längst ner i denna typen av inlägg om hur duktig man själv är, det kanske är ett bekräftelsebehov vad vet jag men liiiiite tröttsamt är det tycker jag nog.

Det är ju jättebra att du vet hur man rider, var glad och nöjd över det och bry dig inte så mycket om vad andra gör...
Plågar någon sin häst utifrån lagens mening så ska personen anmälas annars bör man inte lägga sig i. Jätteenkelt! :)

Lycka till med din ridning och din häst! :laugh:

Men så længe hæsten inte har några fysiska skador som kan bryta mot djurskyddslagen så bør ryttaren få rida som hon vill, det e ju deras hæst.

Den meningen är jag inte med på. Psyket är minst lika viktigt och det kan definitivt skadas med fel hantering. Bara för att det finns några lagar betyder det inte att allt annat är rätt.

Usch jag har inte varit inne så länge på detta forum och diskkuterat men varför detta på hopp? Om den här personen har lagt ut en bild för ett tag sen och folk sa till henne att det var djurplågeri mm så vet hon väll om det.

Hon kanske inte hade sett det även om hon såg bilden.. Har man sin älskade ponny så kanske det är svårt att se sånt. Eftersom man inte vill sluta rida den. Nu skriver hon att hon slutat rida han och har en annan ponny. Då behöver man väll inte diskkutera det mer.

Nu har jag inte sett bilden, men det känns lite lustigt med alla på hopp. Sånt kan man fråga om privat eller annat. Man behöver inte mobba ut någon för att hon gjort ett fel.. Hon kanske bara inte såg det ni såg och nu är det löst så då behöver ni inte gå på henne mer!

Tillbaka till trådens fråga
Sen kan jag tycka det är svårt när man inte sett hur personen red hästen.

Om hon som du fick intrycket av höll in hästen innan hindret och sen slog hästen då tycker jag det är fel. Men då kommer de inte långt med sin ridning heller..

Men om hon har korta tyglar så kan det se ut som hon håller in den men hästen i stort sätt vägrade gå fram mot hindret. Hon kanske inte alls höll in den. Nu är jag ingen hopp ryttare men jag skulle inte se någon mening med att göra på de viset. Vad skulle de vinna på det?
Om man skulle hålla in den och slå den innan hindret så skulle detta nog bli att hästen slängde sej innan hindret eller annat.

Jag tror att hästen kanske höll på att vägra när de var på väg mot hindret och hon annvände spöt tills hästen lyssna och gick fram igen.

Kankse va så som du säger det kan jag inte säga, men du kankse misstolka situtionen..

Kl.
När ni väl tala om uppvärmning, som drogs upp i ursprungsinlägget: Vad är ett minimum för uppvärmning innan hoppning?
Jag har beskådat en 5mins uppvärmning, sedan full kareta mot hindret som inte var så mycket lägre än vad hästarnas utbildning låg på. Det antar jag är på tok för kort uppvärmning?

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
1 894
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 414
Senast: Roxy
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar