Varför gör hon så här?

Sv: Varför gör hon så här?

Tack. Det var en person som tyckte hon såg ut att ha ont vid löshoppningen men det är inget du ser?

Har börjat hos en ny dressyrtränare som jag ridit för 2 gånger och försöker för fullt att hitta en Bra hopptränare som kan förstå att jag behöver mycke hjälp med grunderna.

Trodde att min kompis skulle klara av detta då hon är säker och är en hoppryttare och i mina ögon ser hon ut att klara det hyffsat men vad är det ryttaren gör för fel?

Ryttaren "åker häst" för mycket, hon rider inte på hindren och har inte hästen inramad så mycket som denna häst ser ut att behöva.

Säger inte att det är lätt:p jag vet.

Ryttaren "åker häst" för mycket, hon rider inte på hindren och har inte hästen inramad så mycket som denna häst ser ut att behöva.

Säger inte att det är lätt:p jag vet.

har jag inget att kommentera och nä hon är inte det lättaste, hon trivs väl bäst med mig ;) :D

Nu har jag försökt genom att läsa allt i tråden bilda mig en uppfattning men som ( tror jag ) ensam dressyrnörd....kanske jag blir nedröstad ;) jag går dock in på en annan linje.

Tyvärr kan jag tycka att det ligger något i att hon skulle ha ont någonstans. Inte för att jag såg nåt på film eller bilder men genom att försöka läsa hennes beteende.

Jag tror ej på att hon är *speedad* utan orsak eftersom hästar är flyktdjur och det är dokumenterat hur hästar hanterar smärta och slutsatsen blev att dom blir stressade.
Visst finns det individer i en flock som kan tolkas som varnare....nån som är lyhörd på omgivning och har till uppgift att leta faror och då varna resterande flock men jag tror att detta är något annat.
Jag har ridit hästar före och efter dokumenterade skador och alla har blivit mer spända och tittiga och då kanske för skadan i sig gör dom mera utsatta för rovdjur mm och de ser en begränsning i sitt flyktbeteende.
Att vara ambitiös och ej kunna leverara eller förstå vad som begärs kan oxå ge uttryck i stress.

Vad jag förstår har du med nerlagt jobb fått ordning och balans i eran ridning men tappat allt efter vilan ?

Kan det vara så att hon på något muskelärt sätt skadat sig på betet ? och att det resulterar felbelastning mm.... jag är ej kiro eller bevandrad med full kompitens i ämnet !

När vi sen kommer till dressyr biten som ligger mig varmast även fast jag själv hoppar med betoning av att det ska vara en allsidig träning för hästen så tycker jag om du nu ej går vidare med skada mm så är det viktigaste att du lär dig kontrollera *rakt in* och *rakt ut* oavsett om du rider över bommar eller låga hopp.
Att oxå ha en *rak* linje efter ett hinder med en i förväg bestämd ställe att göra halt.
Blanda ej in kombinationer eller annat om du ej klarar ovan så tror jag att det kommer gå bra för er.
Allt du gör emellan hinderna kallar jag för dressyr och hoppas att alla hoppryttare ser det så.

Jag hoppas du överväger möjligheten att lägga pengar på en kiropraktor istället för att betala tränare i nuläget...du vinner på det i längden och hellre kolla en gång för mycket än att låta skador gå för lågnt !

Hon är så i personligheten och tror inte att hon skulle visa att hon har ont på det sättet!! Hon kan vara så lugn och glad i vanliga fall. Men menade också att hon blir speedad när hon kommer till nya platser..
Hon kanske kan ha ont men då undrar man också varför hon går så bra i dressyren nu för tiden. Hon kanske förtränger det och vill inte visa att hon har ont kanske!? har inte stor erfarenhet av skadade hästars beteende men ingen i stallet (kunniga i stallet) ser något vid ridning som skulle tyda på att hon har ont.

Vilan varade i 2 månader och vi red inte seriöst på hela tiden så hon tappa muskler och blev väldigt tjock. Tror hon krånglade eftersom hon helt enkelt inte orkade göra det jag ville göra och hade tappat så gott som alla muskler. Men går som sagt bättre nu med ny dressyrtränare och hård träning!

Klart jag funderar att kalla dit kiropraktor men veterinären ska snart upp till stallet och då tänkte jag att jag först kunde se med henne om hon skulle hitta något som tyder på att hon skulle ha ont och om det verkar så ta dit en kiropraktor.

Nu kommer jag upprepa vad många sagt. Dvs hästen behöver hjälp och trygghet för att kunna utvecklas. Det gör det uppenbarligen inte nu. Med den ryttaren som rider på filmen är det helt förståeligt.

Om du har svårt att få tag på bra tränare, vänd lite på det. Det finns ingen ryttare i närheten som du kan ta hjälp av? Någon som har erfarenhet av unghästar och kan ge den det stöd den behöver. Låt den personen hoppa hästen någon månad och senare kanske den personen kan hjälpa dig? Så kan du börja hoppa i grupp när hästen har blivit tryggare. I vissa fall räcker det inte med en bra tränare, hästen behöver ha en viss grund innan det kommer funka med en svajig osäker ryttare!

Ingen häst kan hoppa igenom, använda rygg och hoppa med bländande teknik när den spänner sig och är nervös.

Håller även med någon ovan - gör rätt på löshoppningen om ni ska löshoppa den. Löshoppning är jättebra träning! Men det ska också göras på rätt sätt så att hästen får en ärlig chans att lära sig.

Du ska ha två hinder. Det första ska vara ett hjälphinder som ska vara lågt, ca 60 cm. Är det en stor häst ska du ha ca 6,80-7m mellan det och nästa som ska vara en oxer. I början kan båda vara kryss men senare ska andra hindret bli en oxer. Du behöver minst en person till hjälp. Kan du få hjälp med löshoppningen i början så är det också bra! Du behöver få din häst att slappna av och tycka det är kul!

Sen en sak till som måste tryckas på. Markbommarna. Markbommen på rätt sida och ca 20 cm framför! Gör superskillnad för den osäkra hästen!

Du verkar bry dig om din häst så jag hoppas du kan få den hjälp ni behöver!

Lycka till!

/C

Jag skulle rida mkt markarbete, ffa galoppövningar, och koncentrera mig på att få hästen rakriktad, balanserad och framåttänkande. Och inte hoppa förrän ni uppnått detta. Sedan börja med SMÅ hinder - det är inte höjden som är avgörande, när hästen hoppar låga hinder på ett bra sätt så kan man oftast höja relativt snabbt och utan problem.

Sen tror jag att det vore en bra ide om DU kunde ta lektioner på en erfaren hopphäst så att du får mer erfarenhet och självförtroende, som du sen kan använda till att hjälpa din egen häst med :)

Du verkar bry dig om din häst så jag hoppas du kan få den hjälp ni behöver!

Lycka till!

Tack. Vi försöker i alla fall :)

Sen tror jag att det vore en bra ide om DU kunde ta lektioner på en erfaren hopphäst så att du får mer erfarenhet och självförtroende, som du sen kan använda till att hjälpa din egen häst med

Skulle jag JÄTTE gärna göra men svårt att hinna med och finns ingen i stallet jag skulle kunna låna då dom riktigt säkra hästarna är dressyrhästar och lite äldre. Jag tycker jag har mycke tid till syti och vill hellre rida dressyr och ut än skippa henne någon dag i veckan.
Självklart kan man ta det på helgen men då vill man ju vara med kompisar och sova :p

jadu, jag har ju faktiskt ingen egen häst men skulle jag leta efter en kiropraktor skulle jag höra mig för med andra alternativbehandlare, massörer, laserbehandlare m.fl.. finns det något större stall eller en travbrana/tränare så prova att ringa dit och fråga om hänvisning..

beroende på om man väljer en "hästkarlskiropraktor" eller en nybakad superutbildad kiropraktor så kan det väl kosta mellan 400 och 1000 kr..

hästen kan gå bra och utan att ha ont men vara hämmad i sina rörelser eller få drag eller stötar när den gör vissa rörelser.. det är värt att kolla upp iallafall..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 651
Senast: Askur
·
Gnägg av min älska Kaka. Efter bara ett halvår tillsammans tog vår saga slut och det hat har verkligen varit som en saga. I januari sålde...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 842
Senast: Got2Be
·
Körning Hej, Jag är ny här och har bara en liten fråga. Jag har skaffat en rockard till min islänning. En rockard byggd på sabbaxel så den är...
Svar
3
· Visningar
1 333
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar