Varför gör hon så här?

Sv: Varför gör hon så här?

Mm får testa det! Men allting går så långsamt fram med henne och man tappar hoppet i bland och trodde att det skulle gå bättre när en kompis som är säkrare än jag hoppade men det gick nästan sämre så ingen idee att testa det igen på ett tag!

Blir så fundersam eftersom hon ser så glad och pigg ut över hindrerna och löshoppning älskar hon ju oftast!
Och det ser ju verkligen hemskt ut på filmerna :(

Jag trodde att det var allmänt känt att om man VILL att något ska bli riktigt bra med hästar, måste det få ta sin tid. Du kan aldrig stressa fram bra resultat med en häst vare sig det är dressyr, hoppning eller något annat det rör sig om.
Hur lång tid det tar är väl upp till hästen och ryttarens metoder att nå målet. Vissa hästar tar det kanske ett år för, andra fem eller kanske mer.

Annars håller jag med hoppfantasten och teammalmgren.

Låga hinder (ca50cm)
med relaterade avstånd så att ni inte kommer fel. Det viktigaste av allt. Höj inte hindrena för fort. Det är bättre att ta sig runt 90 felfritt än att starta 110 och vägra ut sig. Det är alldels för många ryttare som bara ska hoppa högt, de missar dock i kvaliten på hoppningen och sampelet mellan häst och ryttare.

Jag tycker att du ska träna för en hopptränare som även hjälper dig med markarbetet. För det är väl hoppning du vill hålla på med?

Jag förstår att ryttaren på filmerna gör så gott hon kan men försök att skippa hinder ett tag och rid bara över bommar. Så att det känns helt hundra klockrent, stabilt och säkert. Det kommer att göra stor skillnad för både dig och pållen!

Jag vill kunna hoppa ja men är som sagt väldigt rädd nu för tiden så jag själv hoppar inte höga hinder och vi kommer rätt och klarar av låga hinder, men jag klarar inte av att höja eftersom jag bangar ut och gör henne osäker.
Men på bommar känns det ju helt hundra :crazy:

Om ekonomin är knaper kanske du kan hitta en tränare som är noggrann med markarbetet? Som hjälper dig ordentligt genom hela uppvärmningen och verkligen ser till att du får hästen lösgjord och rakriktad innan ni börjar hoppa? Vilket kanske ibland innebär att ni inte kommer att få hoppa alls en lektion.

Var noggrann när du väljer tränare, åk gärna och titta på flera tränare när de tränar andra ryttare för att bilda dig en uppfattning om du tror att h*n kan passa dig och din häst. Försök också att träna så regelbundet som möjligt. En gång i månaden räcker inte, du måste ha mer underhåll än så för att komma vidare.

Lycka till! :)

Jag har inte någon chans att åka i väg till träningar utan det finns 3 tränare jag kan välja mellan, 2 hopp och 1 dressyr (som jag redan rider för) jag kan bara tänka mig att hoppa för en eftersom den andra är dum i huvet! Klart jag försöker träna regelbunden men det är inte alltid lätt för en 16 åring som måste betala för sina lektioner själv att klara av att träna varje vecka hela året runt!

du borde rida för både hopp o dresyrtränare, jag hoppar aldrig min häst på egen hand föutom enstaka språng på småhinder.

Varför rider du på ridbanan nästan varje dag?

gör inte jag heller eftersom jag inte vågar.. Hon har inte hoppat över 60 med mig på senare tid..

Det var inte så jag menade men ville bara skriva att hon reds där regelbundet och båda är mer skogsmänniska/häst och vi stormtrivs i skogen och där känns allt så lätt och vi hoppar massa olika låga hinder utan tvekan!

Det finns INGA genvägar till en skolad häst.
Det är bara att börja om med hjälp av en duktig tränare.
om det är någon annan som ska hoppa hästen än dig se då till att det är en DUKTIG tränare med stor erfarenhet och inte en SÄKER kompis.

Hon ser väldigt unghäst aktig ut när hon hoppar, försök rida henne riktigt lösgjord innan du börjar hoppa är hon inte lösgjord är det väl ingen mening med att hoppa om du måste bära henne över? och se att hon är klar fram till hindret /rakt.

Rid låga höjder ni vet att hon klarar och bygg hennes självföroende och ditt eget med. går det bra höj inte utan ta endast nått språng.

Tycker inte att det verkar vara hästen som är problemet utan snarare den som sitter på.

genvägar, nej knappast jag har kämpat i över 1 ½ år nu och tränat ca 1 år av tiden regelbundet och vet att det inte finns några genvägar. Jag är inte dum i huvet!

Okej, första gången någon annan än jag hoppar henne och jag ville testa om det funkade, och som ni ser funkade det inte alls. Därför startandet av tråden!

menar du att jag är problemet eftersom jag är rädd? eller jag förstår inte riktigt vad du menade!

Men då är det väl antagligen så att hon alltid har varit så här... det är den slutsatsen jag drar i alla fall. Särskilt när du säger att hon är alldeles för "speedad" för att tävla.
Kanske bättre att rida dressyr då istället...

// F

Jag är ju dressyr ryttare och det funkar oftast jätte bra i dressyren men det är inte det jag vill komma nån vart i Just nu utan jag vill att vi ska vara säkra i hoppning eftersom jag vet att vi båda gillar det men är osäkra! Men bara eftersom hon inte tävlas i hoppning behöver man ju itne lägga ner det på hemma planen!
jag visst när jag köpte henne att hon var en "speedad" häst och visst även att jg förmodligen inte skulle tävla henne

Jag trodde att det var allmänt känt att om man VILL att något ska bli riktigt bra med hästar, måste det få ta sin tid. Du kan aldrig stressa fram bra resultat med en häst vare sig det är dressyr, hoppning eller något annat det rör sig om.
Hur lång tid det tar är väl upp till hästen och ryttarens metoder att nå målet. Vissa hästar tar det kanske ett år för, andra fem eller kanske mer.

Annars håller jag med hoppfantasten och teammalmgren.

Låga hinder (ca50cm)
med relaterade avstånd så att ni inte kommer fel. Det viktigaste av allt. Höj inte hindrena för fort. Det är bättre att ta sig runt 90 felfritt än att starta 110 och vägra ut sig. Det är alldels för många ryttare som bara ska hoppa högt, de missar dock i kvaliten på hoppningen och sampelet mellan häst och ryttare.

Klart jag förstår att det tar tid och jag har gett det tid och jag har inte gett upp ännu utan fortsätter ju. Många andra kanske hade sålt hästen och sagt att det var ett dåligt köp eller nåt sånt men jag gör ju inte det eftersom jag vet att det ligger i mig at hjälpa henne att bli säker med mig och hon är oftast säker i mig!

Jag rider som sagt innan bara låga hinder eftersom jag inte vågar mer. Jag höjer inte hindrerna innan vi har kommit över rakt och säkert ochi bra takt eftersom när det går bra höjs båda våra självförtroenden och jag slutar ofta efter hon har hoppat hinder Jätte bra och rider ut på lång tygel så hon får känna att hon skötte sig bra!

Jag skulle börja med att se till att ha marklinjer på RÄTT sida om hindret. Det är en av de viktigaste grundstenarna när man tränar sin häst i hoppning.

Dessutom så skulle jag hoppa den betydligt lägre och lugnare. Lägga markbommen på rätt sida om hindret och dra ut den lite för att hjälpa hästen.

Jag säger som de flesta skaffa en tränare och hoppa inte själv till en början.

Dessutom om man skall löshoppa så skall man inte göra som ni gör utan bygg upp en riktig bana och sätt hjälphinder OCH marklinjer för att hjälpa hästen nu fäller ni bara den och gör den osäker i sitt avsprång.

Jag tycker att hästen ser jättefin ut annars

Senast ändrad:

Jag tänkte på en sak, du säger ju att det fungerar helt bra mellan dig och hästen på bommar och lägre hinder? Och du säger även att du är mer en dressyrryttare och gillar att rida i skogen & hon är dessutom ingen tävlingshäst + att ni båda är lite osäkra när hindrerna blir högre?

Är det nödvändigt att hoppa så mycket högre då? Jag menar om det funkar bra på lägre höjder? Och det känns som du ska spy när ni ska hoppa högt? Varför då höja? Sen ifall ni håller er på era låga höjder och det fungerar bra är jag säker på att ni sakta kommer känna er så trygga att ni vågar höja lite - ett snäpp i taget men det ska ju kännas bra och vara roligt!

Jag skulle börja med att se till att ha marklinjer på RÄTT sida om hindret. Det är en av de viktigaste grundstenarna när man tränar sin häst i hoppning.

Dessutom så skulle jag hoppa den betydligt lägre och lugnare. Lägga markbommen på rätt sida om hindret och dra ut den lite för att hjälpa hästen.

Jag säger som de flesta skaffa en tränare och hoppa inte själv till en början.

Dessutom om man skall löshoppa så skall man inte göra som ni gör utan bygg upp en riktig bana och sätt hjälphinder OCH marklinjer för att hjälpa hästen nu fäller ni bara den och gör den osäker i sitt avsprång.

Jag tycker att hästen ser jättefin ut annars

Tack, jag ska verkligen försöka få tag i seriös tränare som kan hjälpa mig att rida bättre! Jag vet att så här i senare borde vi inte höjt när hon gick bra utan kanske sänkt dom och låtit henne vara nöjd med 60 bra.

Vet att löshoppningsmetoden ser väldigt slaffsig ut och har startat en löshoppnings tråd förut där så gott som alla skrev att jag skulle ställa upp fler hinder och jag har gjort det också men den gången avrt hon så osäker och vägra och som du ser så hoppar hon i alla fall med självförtroende och kommer helt själmant mot hindret och den där videon kommer i från början av våren och har inte haft tillfälla att löshoppat henne igen!

Tack :)

Jag tänkte på en sak, du säger ju att det fungerar helt bra mellan dig och hästen på bommar och lägre hinder? Och du säger även att du är mer en dressyrryttare och gillar att rida i skogen & hon är dessutom ingen tävlingshäst + att ni båda är lite osäkra när hindrerna blir högre?

Är det nödvändigt att hoppa så mycket högre då? Jag menar om det funkar bra på lägre höjder? Och det känns som du ska spy när ni ska hoppa högt? Varför då höja? Sen ifall ni håller er på era låga höjder och det fungerar bra är jag säker på att ni sakta kommer känna er så trygga att ni vågar höja lite - ett snäpp i taget men det ska ju kännas bra och vara roligt!

Men jag var en hoppryttare förut och vill inte lämna ridningen och vara rädd för något och det blir lättare att sälja henne också om hon är hoppbar.

Höja gör vi eftersom jag vill försöka komma någon vart, klart man inte behöver komma nån vart bara för attman höjer 20 cm men det är inte baraför henne jag vill hoppa utan även för mig..

Men om man bara sett bilderna och inte filmerna, hade ni itne fått en annan bild av saken då? Hon har öronen framåt och hoppar över hindret med helt okej teknik.

Det ser rätt flängigt ut. Min unghäst var sådär mot hinder under en period, han var väldigt osäker och viste inte riktigt vart han skulle ta vägen och vart han skulle hoppa av.
Vi tränade för tränare en gång varannan vecka, mest bomarbete och hinder upp till 60 cm tills han kände sig säker. Även löshoppning hjälpte.

Hitta en riktigt bra tränare som inte skyndar utan tar det lugnt! Fin häst annars.

Okej!

Men en annan sak då, har du ridit för någon tränare med henne tidigare(hopp)? Hur gick det då och vad sa tränaren om er?

nej har inte tränat för hopptränare men vi har haft markarbetes likande arbete med dressyr tränaren fåtal gånger.

Okej.. Jag tycker du ska försöka träna för en hopptränare ett par ggr iaf.. Kanske kan du spara in på nått annat eller jobba ihop lite pengar så att du får en start och en bättre insyn. Det känns lite som att ni har fastnat och inte vet hur ni ska jobba för att komma vidare. Jag tror iallafall du behöver någon som kan kolla lite på er och se vad som behöver rättas till och sen kan du träna vidare på det. Jag tror et är bra för då kan ni fokusera på en ska i taget istället för att bara sätta upp ett hinder och hoppa lite på måfå utan att det känns bra och utan att veta riktigt var det är problemen sitter. Så försök spara ihop lite pengar å va med på lite träningar!=)

Okej.. Jag tycker du ska försöka träna för en hopptränare ett par ggr iaf.. Kanske kan du spara in på nått annat eller jobba ihop lite pengar så att du får en start och en bättre insyn. Det känns lite som att ni har fastnat och inte vet hur ni ska jobba för att komma vidare. Jag tror iallafall du behöver någon som kan kolla lite på er och se vad som behöver rättas till och sen kan du träna vidare på det. Jag tror et är bra för då kan ni fokusera på en ska i taget istället för att bara sätta upp ett hinder och hoppa lite på måfå utan att det känns bra och utan att veta riktigt var det är problemen sitter. Så försök spara ihop lite pengar å va med på lite träningar!=)

Tack för att du är förstående och låter väldigt klok för den delen. Jag ska försöka kontakta hopptränaren och se hur mycke hon tar betalt och försöka hoppa nu som du säger i början i alla fall regelbundet!

Jag skulle omående ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig med grunderna och bygga upp ett förtroende mellan er. Filmen såg inte speciellt harmonisk ut. Jag tycker att det ser ut som om hästen behöver en lugnare ryttare som kan hjälpa henne, nu blir det mycket dragande.

Ang löshoppningen tycker jag att ni ska bygga upp en bana och göra på korrekt vis. Hjälphinder är alltid bra att ha. Bra om hästen kommer i galopp mot hindren också =) Ser ut att vara en trevlig häst. Du kanske kan låta en erfaren ryttare hoppa den? Med erfaren menar jag någon som är lugn och säker i sin ridning och som hoppat mkt och kan koncentrera sig på att hjälpa hästen. Som tävlat lite högre.

nu är jag först med att säg att jag tycker att hästen är stel i hela överlinjen när hon löshoppar, hästen ska sträcka sig över hindret när det blir större, inte ha huvudet upp och stel rygg som hon har.. det var inte fint att titta på löshoppningen och jag förstår att det går ännu sämre vid samma hinder MED ryttare..

har hon blivit kollad av kiropraktor? om inte så gör det!

nu är jag först med att säg att jag tycker att hästen är stel i hela överlinjen när hon löshoppar, hästen ska sträcka sig över hindret när det blir större, inte ha huvudet upp och stel rygg som hon har.. det var inte fint att titta på löshoppningen och jag förstår att det går ännu sämre vid samma hinder MED ryttare..

har hon blivit kollad av kiropraktor? om inte så gör det!

Var det inte fint i löshoppningen? :S När jag la ut tråden om den var det ingen som klaga på att det inte såg trevligt ut. Vet att hon inte jobbar helt med ryggen men hon är ju dressyr häst som inte hoppats mycket av mig eller sin andra ägare.

Varför kiropraktor?? :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 651
Senast: Askur
·
Gnägg av min älska Kaka. Efter bara ett halvår tillsammans tog vår saga slut och det hat har verkligen varit som en saga. I januari sålde...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 842
Senast: Got2Be
·
Körning Hej, Jag är ny här och har bara en liten fråga. Jag har skaffat en rockard till min islänning. En rockard byggd på sabbaxel så den är...
Svar
3
· Visningar
1 333
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar