Varför gör hon så här?

Sv: Varför gör hon så här?

Jag skulle omående ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig med grunderna och bygga upp ett förtroende mellan er. Filmen såg inte speciellt harmonisk ut. Jag tycker att det ser ut som om hästen behöver en lugnare ryttare som kan hjälpa henne, nu blir det mycket dragande.

Ang löshoppningen tycker jag att ni ska bygga upp en bana och göra på korrekt vis. Hjälphinder är alltid bra att ha. Bra om hästen kommer i galopp mot hindren också =) Ser ut att vara en trevlig häst. Du kanske kan låta en erfaren ryttare hoppa den? Med erfaren menar jag någon som är lugn och säker i sin ridning och som hoppat mkt och kan koncentrera sig på att hjälpa hästen. Som tävlat lite högre.

Det är inte jag på filmen.. Jag vågar inte hoppa så högt just nu :p Har tagit hjälp av en ny dressyrtränare och ska försöka få tag i hopptränaren snarast!! Har ingen som kan rida henne som vill göra det, hon är en utmaning och inte så många hoppryttare i mitt stall som jag tror skulle klara henne!!

Vet att jag ska ha hjälphinder men när hon kom till mig och vi skullé testa löshoppa så kom hon inte över en bom och sprang igen elstaketet och ut på vägen i hel förtvivlan.. På filmen är kanske 2/3 gången jag löshoppar henne och det går bra, försöker ju bygga upp hennes själv förtroende och har haft hjälphinder gången före denna men hade ingen som kunde hjälpa mig och hon tvekar mer när det är en hjälphinder så då hade jag behövt hjälp av någon annan!

Var det inte fint i löshoppningen? :S När jag la ut tråden om den var det ingen som klaga på att det inte såg trevligt ut. Vet att hon inte jobbar helt med ryggen men hon är ju dressyr häst som inte hoppats mycket av mig eller sin andra ägare.

Varför kiropraktor?? :crazy:
nej, det kan vara svårt att se om man inte sitter och kollar på löshoppningsfilmen flera gånger och pausar och kollar efter hur hästen arbetar med ryggen, och då se man att hästen inte arbetar rätt, och således blir onkoncentrerad på högre hinder.. för du säger själv att det går perfekt vid lägre hinder men såfort höjderna kommer upp blir hästen svajig och hoppar sådär, det är för att det gör ont på henne.. dressyr och småhinder kanske inte gör ont, men stora hinder gör kanske det.. hästar är väldigt smärttåliga så dom tycker inte synd om sig själv för att dom har lite ont (som vi människor) därför kan det vara svårt att se när ens lojala häst har ont, för dom visar det inte utåt så mycket, bara när det verkligen behövs visas..

veterinärer petar på ryggmusklerna och ordinerar vila, en kiropraktor känner och undersöker hela muskulaturen och skelettet och kan bedöma in din häst har ont eller något i en led någonstans..

nej, det kan vara svårt att se om man inte sitter och kollar på löshoppningsfilmen flera gånger och pausar och kollar efter hur hästen arbetar med ryggen, och då se man att hästen inte arbetar rätt, och således blir onkoncentrerad på högre hinder.. för du säger själv att det går perfekt vid lägre hinder men såfort höjderna kommer upp blir hästen svajig och hoppar sådär, det är för att det gör ont på henne.. dressyr och småhinder kanske inte gör ont, men stora hinder gör kanske det.. hästar är väldigt smärttåliga så dom tycker inte synd om sig själv för att dom har lite ont (som vi människor) därför kan det vara svårt att se när ens lojala häst har ont, för dom visar det inte utåt så mycket, bara när det verkligen behövs visas..

veterinärer petar på ryggmusklerna och ordinerar vila, en kiropraktor känner och undersöker hela muskulaturen och skelettet och kan bedöma in din häst har ont eller något i en led någonstans..

Jaha okej. Så hon arbetar fel av smärta? Varför skullehon ha fått ont i ryggen, kan det vara sadeln?
Men det är ju inte helt säkert i låga höjder heller utan hon skyggar ju undan först och det gör hon även mot saker i skogen/ läskiga saker asså.. Skulle hon tveka mot sånt om hon har ont också??

Har verkligen inte råd att ta dit en kiropraktor. Hur mycke kostar dom då? hur får man tag i någon nära och vad kommer dom göra så att det blir bättre då?

Jag instämmer i vad andra säger, det är ryttarna både du och din kompis som är problemet. Hästar är inga maskiner. FÖr att de hoppar med en ryttare betyder det inte att de hoppar med alla.

Jag fick själv börja om totalt med en häst som hoppade otroligt bra men som jag red för dåligt för:crazy: Han ville ha en ryttare som vågade rida på hindren och som gjorde det i balans och med hästen mellan hand och skänkel.
Det sa en landslagsryttare (på den tiden) som jag tränade för, första gångerna han såg oss. Men det tog ett tag innan jag insåg att jag måste jobba med mej själv så mycket som jag fick göra.

Jag hoppade för riktigt bra tränare och en av dem satt upp på honom och då kunde han hoppa msv hinder utan att blinka. Det belv ahaupplevelsen för mej, jag måste rida som h*n för att denna häst skulle vilja hoppa. Det var en klok häst som inte ville riskera sina ben pga dålig ryttare:crazy:

Så lyd råden du har fått här, börja om. Starta med din egen ridning. Din sits, din balans, din ridning på hinder, osv. Då ska du se att hästen vill hoppa igen.

Vissa hästar kräver bra ridning för att vilja hoppa, det räcker inte att bara ha hoppat mycket, att rida som en riktigt duktig ryttare är något helt annat och det kanske din häst kräver.

Håller med övriga inlägg om att hlälpbommar ohc serier kan vara bra att träna på, m,en jag tycker även det ser ut som hon är irriterad över något, gick hon även snett mot hindren med förra ägaren, det kanske är något med sadeln som stör om den inte ligger jättebra, eller om hon har ont i ryggen för hon verkar ju bjuda bra när det inte satt en ryttare på. Hoppas att det löser sig för annars såg hon ju jätte trevlig ut.

menar du att jag är problemet eftersom jag är rädd? eller jag förstår inte riktigt vad du menade!

jag tror att det är ett av problemen. En av mina hästar är väldigt osäker när det gäller hoppning. 60-70 cm går bra, men högre då måste han ha en ryttare som han litar på till 100 %. Hittills har jag bara haft en tjej som har kunnat rida honom på 90 och 1 meter en hel bana utan att få nåt stopp. men det är då en väldigt duktig ryttare som ser till att hästen kommer rätt och gör allt för att underlätta för hästen. Men med nån annan fungerar det inte. Tyvärr är jag inte så duktig alls i hoppning och avstår därför helt och hållet att hoppa med denna häst, trots att hästen och jag i allt annat har ett perfekt förhållande med 100 % tillit till varandra. Men skulle jag försöka mig på hoppning så skulle jag kunna förmodligen förstöra det lilla självförtroende hästen har :crazy: Däremot kan jag låta medryttarna hoppa 60-70 cm för det klarar han om han bara har en något sånär ryttare som inte stör honom allt för mycket. Tycker du ska försöka hitta nån som är säker och duktig och kan hjälpa hästen att bygga upp ett självförtroende.
Lycka till.

Blev dubbelt

Bara inte tråden försvinner nu eftersom vi disskuterar en person!!!

Jag skulle vilja ha bommar på marken alt. låååga hinder (dvs; bommen längst ner) till en början och blir allt bättre så skulle jag vilja höja, stegvis tills båda känner sig säkra.

Är inte riktigt säker, men det är så jag har fått höra att man ska göra.

Det är inte jag som rider på filmerna.. Det är min SÄKRA kompis!! och hon krångla så mycket i början så hon fick hoppa av och jag fick hoppa upp och rida lite bommar för att hon skulle lugna sig!

Och nej jag vet, det ser inte speciellt trevligt ut och det vill jag ju att det ska så blir ju lessen när inte ens en hoppryttare kan skärpa till henne..

är det hon som rider pâ filmen du kallar fôr hoppryttare?
Lyssna i sâna fall pâ Zlatan......

är det hon som rider pâ filmen du kallar fôr hoppryttare?
Lyssna i sâna fall pâ Zlatan......

Vad ska jag kalla henne då?
Ja jag lyssnar ju på Zlatan :p försöker få tag i en hopptränare!!

hästen själv kanske är osäker.

Jag har nu rensat bort en massa diskussioner om en namngiven person. Precis som det brukar hamnade det i att en del tyckte personen var fantastisk och andra tyckte han var hemsk. Detta är en av anledningarna till att vi inte skall diskutera personer här.

I övrigt tycker jag tråden är intressant och hoppas att vi slipper mer skitsnack, så tråden inte behöver låsas eller kastas.

Jag har nu rensat bort en massa diskussioner om en namngiven person. Precis som det brukar hamnade det i att en del tyckte personen var fantastisk och andra tyckte han var hemsk. Detta är en av anledningarna till att vi inte skall diskutera personer här.

I övrigt tycker jag tråden är intressant och hoppas att vi slipper mer skitsnack, så tråden inte behöver låsas eller kastas.

Tack så jätte mycke!:bow: Mitt fel som namngav en person..

Hästen ser trevlig ut och bjuder fint vid löshoppning; ,men som flera sagt: du är osäker och inte så rutinerad vid hoppning.

Därför är det jätteviktigt att ta hjälp av en tränare som kan hjälpa er med övningar som HJÄLPER häst & ryttare att komma rätt på hinder.
Tex. Markbommar på hinder och hjälphinder vid löshoppning.
Det är viktigt att hästen lär sig rätt från början.

Att hästen inte hoppar igenom sprången är inte så konstigt med tanke på att den inte är så rutinerad och att den inte får hjälp av ryttaren eller med hjälphinder.

Hästen ser trevlig ut och bjuder fint vid löshoppning; ,men som flera sagt: du är osäker och inte så rutinerad vid hoppning.

Därför är det jätteviktigt att ta hjälp av en tränare som kan hjälpa er med övningar som HJÄLPER häst & ryttare att komma rätt på hinder.
Tex. Markbommar på hinder och hjälphinder vid löshoppning.
Det är viktigt att hästen lär sig rätt från början.

Att hästen inte hoppar igenom sprången är inte så konstigt med tanke på att den inte är så rutinerad och att den inte får hjälp av ryttaren eller med hjälphinder.

Tack. Det var en person som tyckte hon såg ut att ha ont vid löshoppningen men det är inget du ser?

Har börjat hos en ny dressyrtränare som jag ridit för 2 gånger och försöker för fullt att hitta en Bra hopptränare som kan förstå att jag behöver mycke hjälp med grunderna.

Trodde att min kompis skulle klara av detta då hon är säker och är en hoppryttare och i mina ögon ser hon ut att klara det hyffsat men vad är det ryttaren gör för fel?

Men då är det väl antagligen så att hon alltid har varit så här... det är den slutsatsen jag drar i alla fall. Särskilt när du säger att hon är alldeles för "speedad" för att tävla.
Kanske bättre att rida dressyr då istället...

// F

Har själv en ponny som vi köpte som "hopponny" hon hade en del tävlings meriter bakom sig vinster upp till LC (c-ponny).
Vi prov hoppade henne 2 gånger då gick det bra.
Sedan kom vi hem och då började det, sug på hindret och TVÄRNIT!!
Oxrar totalvägra hon på.
Vår ponny är också alldeles för "speedad"
-Ja ha sa vi då får det bli dressyr hmm....
Snabbare LC:2 a har det nog aldrig funnits.
Ut med vänsterbogen upp med huvudet , fram på dubbelspår och gena i kurvorna.
-Halt, stå still vad ska det vara bra för? finns det något mer onödigt?
Volter??? vilken dimention önskas?
oval?
Mini?
Fyrkantig?
nähe....ne..
rund säjer du??? nä då skiter vi i den.

Vill bara säja det att min dotter rider för instruktör minst en dag i veckan och två veckan innan tävling.
Och det här med att släppa i nacken det gör hon bara när dotterns instruktör kört i genom henne i en timmes tid.:eek:

Någon som har tips på lungnande till en envis,överenergisk c-ponny som redan inte är i närheten av havre?

Av det du skriver framgår att hästen inte är så rutinerad och inte har hoppat så mycket på ett tag (och kanske inte tidigare heller?).

Därför är det enligt mig INTE konstigt om den inte hoppar perfekta språng med mycket ryggverkan.

Har själv en ponny som vi köpte som "hopponny" hon hade en del tävlings meriter bakom sig vinster upp till LC (c-ponny).
Vi prov hoppade henne 2 gånger då gick det bra.
Sedan kom vi hem och då började det, sug på hindret och TVÄRNIT!!
Oxrar totalvägra hon på.
Vår ponny är också alldeles för "speedad"
-Ja ha sa vi då får det bli dressyr hmm....
Snabbare LC:2 a har det nog aldrig funnits.
Ut med vänsterbogen upp med huvudet , fram på dubbelspår och gena i kurvorna.
-Halt, stå still vad ska det vara bra för? finns det något mer onödigt?
Volter??? vilken dimention önskas?
oval?
Mini?
Fyrkantig?
nähe....ne..
rund säjer du??? nä då skiter vi i den.

Vill bara säja det att min dotter rider för instruktör minst en dag i veckan och två veckan innan tävling.
Och det här med att släppa i nacken det gör hon bara när dotterns instruktör kört i genom henne i en timmes tid.:eek:

Någon som har tips på lungnande till en envis,överenergisk c-ponny som redan inte är i närheten av havre?

Tyvärr kräver vissa ponnyer väldigt mycket "vuxen" ridning av ryttaren vilket många barn inte klarar. Jag vet eftersom vi har haft minst en sån bla.

Min dotter fick hjälp av tränare varje vecka men dessutom ville hon ha min hjälp varje gång hon red på volten periodvis, för att hitta rätt på ponnyn. Det är inte lätt.

Din dotter måste bli medveten om sin egen inverkan, när ponnyn hetsar så måste hon medvetet slappna av i sin egen kropp och andas lugnt, det påverkar ponnyn att gå ner i varv själv. Tyvärr inte lätt för ett barn att förstå alltid.

Det krävs också rätt sortsa tränare som inte bara hojtar "ta här, gå på där". Tränaren måste förstå hur ponnyn kan fås att arbeta lugnare. Och lära din dotter det. Helst ska du själv förstå vad hon behäver göra och hjälpa henne varje dag tills hon klarar det på egen hand.

Troligen kan hon mycket väl hoppa ponnyn också om hon lär sig rida den på rätt sätt. En het ponny kan man inte bara rida mot hindret då blir det tvärnit väldigt lätt, för den måste hinna bromsa upp sej för att kunna hoppa av. Den ska hon hoppa låga hinder ur skritt, sen ur långsam trav, så fort den hetsar, ta tillbaka och börja om i skritt. Det krävs arbete och en målmedveten ryttare.

Så småningom kommer den att kunna hoppa lugnt och förmodligen då väldigt bra också.

Senast ändrad av en moderator:

Av det du skriver framgår att hästen inte är så rutinerad och inte har hoppat så mycket på ett tag (och kanske inte tidigare heller?).

Därför är det enligt mig INTE konstigt om den inte hoppar perfekta språng med mycket ryggverkan.

Ja det stämmer. Hoppade nog rätt mycke hos fodervärden som hon var hos typ 1 år när hon var 6 men sedan tror jag inte speciellt mycket.. Köpte henne just innan hon skulle fylla 9..

Okej så du tror inte hon har ont? blev ju osäker när bara 1 av väldigt många personer som sett löshoppningsfilmen tycker hon ser ut att ha ont!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 651
Senast: Askur
·
Gnägg av min älska Kaka. Efter bara ett halvår tillsammans tog vår saga slut och det hat har verkligen varit som en saga. I januari sålde...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 842
Senast: Got2Be
·
Körning Hej, Jag är ny här och har bara en liten fråga. Jag har skaffat en rockard till min islänning. En rockard byggd på sabbaxel så den är...
Svar
3
· Visningar
1 333
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur