Varför gör han så?

Sv: Varför gör han så?

Jag skrev att det faktiska antalet och den faktiska andelen röntgade hundar av rasen hade ökat. Att en större andel hundar av rasen röntgas går knappast förklara med att rasen ökat i antal. Det handlar snarare om att betydligt fler uppfödare kräver känd HD-status på avelsdjur och att man vill att valpköparna ska HD-röntga sina hundar.

Varför inte då? Varför kan det inte vara så att fler, antalsmässigt men inte procentuellt uppvisar kliniska symtom och därmed måste röntgas? Det vore fullt logiskt att ett sådant problem följer i takt med rasens ökning. "Betydligt fler uppfödare" :confused:- det går ju vackert i takt med att antalet i rasen ökar. Från 2004 och framåt blir det dubbla siffror i både registrering och röntgen. Sammanträffande alltså? Det är uppfödare på 3 år som plötsligt fått sans och gått från 16 röntgade individer till över 90 st?

Det finns möjligtvis obligatorisk röntgen men det är fortfarande den enskilde hundägare som väljer om och varför denne röntgar sin hund.

Fast det där var väl att märka ord och låtsas inte förstå. Om det är obligatoriskt för en ras som ex. schäfer att röntga så blir det självfallet ganska uppenbart varför många är röntgade i jämförelse med andra raser där det är frivillig röntgen.

Varför inte då? Varför kan det inte vara så att fler, antalsmässigt men inte procentuellt uppvisar kliniska symtom och därmed måste röntgas? Det vore fullt logiskt att ett sådant problem följer i takt med rasens ökning. "Betydligt fler uppfödare" :confused:- det går ju vackert i takt med att antalet i rasen ökar. Från 2004 och framåt blir det dubbla siffror i både registrering och röntgen. Sammanträffande alltså? Det är uppfödare på 3 år som plötsligt fått sans och gått från 16 röntgade individer till över 90 st?

Om du läser det du citerat och gjort fetstilt så står det andel och inte antal.

Kan du inte bestämma dig för vilka tidsperioder du vill jämföra? Det är ett väldigt hoppande.

Ville bara uppdatera ifall någon undrar...:)

Efter att ha sprungit en annan runda efter en svalare dag känns det som att det var värmen eller möjligtvis något som skrämde honom som utlöste hans beteende.

Men det blev en givande diskussion angående staffarnas hälsa och avelsstrategier! Det tas tacksamt emot!

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 358
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: Trassel12
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 317
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv