Varför gör han så?

Sv: Varför gör han så?

På din beskrivning tycker jag faktiskt att det låter som att han reagerar på någon doft. Hundar som är rädda för vildsvin tex vill ju inte gå i närheten av dem.

För övrigt håller jag med om att hunden borde röntgas innan den belastas (även om en joggingrunda inte är något jobbigt i min bok).

Belägg o belägg.
En god vän till mig har letat ny Staffe länge.
Det första Staffens uppfödare blev sur när min vän gjorde MH med sin tik, samt röntgade den, "det skall man inte utsätta en sällskapshund för"

Uppfödaren grät väl blod inför dessa resultat:

GK ekl spår
GK lkl sök
2:a pris och klassvinst i debuten i lk3

"Tyvärr är hon numera"slut" i lederna. Röntgen i juni 2011 visade grav artros höger armbåge, artros vänster armbåge och höftleder som knappt sitter ihop och är fulla med pålagringar. Vilket delvis förklarar varför hon senaste året haft så svårt att orka en hel brukstävling; hennes leder har sagt ifrån.
Hon är numera pensionerad men tränar fortfarande spår och vi kanske startar en BSP. När hon nu pensioneras är det en era som tar slut, hon var fantastisk på många sätt och helt unik."

Hon har HD D.

Gissa om min vän är envis som synden!
:angel:

Då letar hon synnerligen dåligt må jag säga om hen bara hittar uppfödare i samma stil som den första.

Jag har faktiskt bara stött på en Staff-uppfödare som diskuterar i samma anda som du nämner i inlägget (däremot vet jag att det finns fler tyvärr ), flertalet är dock faktiskt noga med sjukdomsbild och MH för att kunna göra ett bra utredningsarbete. Som sagt Rom byggdes inte över en natt och jag ser en positiv trend hos flera uppfödare :)

Nejdå, vid första Staffen var hon ung o grön, vilket hon inte är nu, nytillskottet kommer från en helt annan kennel.

När jag skaffade min Staffe fick jag bilden av att det finns flera uppfödare som är noga med att röntga sina hundar.
Uppfödarna jag köpte av är mycket noga när det gäller sånt, de vill försöka se till att alla valpar från deras kullar blir röntgade.

Men jag har ju förståss inte träffat på så många uppfödare, så problemet finns säkert!

Jag anser väl inte att staffarna har problem med hd och ad, det förekommer, men belastar inte rasen. Amstaffen kan jag inte särskilt mycket om men de verkar ha mer problem med lederna vilket inte är så konstigt eftersom de är större och tyngre.

Men visst kan jag tänka mig att röntga honom om jag misstänker att han har ont!

Det är en myt att HD/ED inte belastar rasen. Det är något oseriösa/okunniga uppfödare ofta framhåller som ursäkt för att använda oröntgade eller hundar med kostaterade ledfel i avel.

Hur många hundar med konstaterade ledproblem känner du till där man genomfört en noggrann utredning där man bl a tar hänsyn till hur mycket vikt hunden lägger på respektive ben? Jag har läst om hundar som inte visat något tecken på hälta och som vid utredningen knappt lägger någon vikt på ett av benen. Hundar kan alltså lida av sina ledproblem långt innan hältan visar sig. Så länge en hund inte genomgått en sådan utredning så anser jag att man inte kan dra några slutsatser om hunden lider av sina ledproblem eller ej.

Jag känner till många äldre Staffar som har konstaterade ledproblem och som lider av dem. Förutom den hund Vallhund nämnde så har jag en äldre hane med kraftiga pålagringar i vänster bogled. Ser vi till det föregående stycket finns det troligtvis ännu fler Staffar som lider men som inte visar någon hälta. I övrigt vad gäller ledstatusen i rasen så är det minst 40 % av de röntgade hundarna som har något slags HD/ED-fel.

Mitt råd till dig är att röntga din hund, för om möjligt, upptäcka ledproblemen i god tid.

När jag skaffade min Staffe fick jag bilden av att det finns flera uppfödare som är noga med att röntga sina hundar.
Uppfödarna jag köpte av är mycket noga när det gäller sånt, de vill försöka se till att alla valpar från deras kullar blir röntgade.

Men jag har ju förståss inte träffat på så många uppfödare, så problemet finns säkert!

Det går visserligen framåt på den punkten. Kollar man däremot på antalet kullar efter friröntgade föräldradjur i förhållande till det totala antalet kullar så är resultatet nedslående. Nära hälften av kullarna som registrerades 2010 var efter kombinationer där båda föräldradjuren hade okänd höftledsstatus.

På den här länken finns lite statistik över kullarna som registrerades 2009 och 2010 avseende HD.

http://i53.tinypic.com/2iurh9h.png

*delvis kl*

Jag försöker svara lite övergripande:)

Jag håller med om att det är för få avelsdjur som röntgas. Vi upplevde själva precis som flera av er säger att flera uppfödare skyllde på att sämre hd-grader inte skulle påverka individens hälsa.
Vi kontaktade en representant till rasklubben som menade på att man arbetade för att uppfödarna skulle röntga mer men att det inte var vanligt att staffarna led av dåliga leder. Därav mitt uttryck "staffarna har inte problem med hd/ad". Men jag är medveten om att det finns inom rasen. MEN som ni förstår är jag själv inte djupt insatt i staffarnas hälsoprofil. Det jag lutar mig mot är den info vi fick av skk och rasklubben när vi letade valp, samt de slutsatser vi själva drog efter att ha talat med olika uppfödare. Vi var alltså normala "svensson-valp-letare" som sökte en bra sällskapshund.

Jag håller också med om att det finns många halvtaskiga uppfödare. Vi rapporterade en till rasklubben som ljög om sin tiks hd-status. Men det går absolut att hitta bra och engagerade uppfödare.

Angående röntgen av Charlie så har min tanke varit att vi inte belastar honom särskilt hårt och därför har jag än så länge inte tagit ställning till rtg.
Men jag lyssnar på era åsikter och tar mig en allvarlig funderare!
Jag vet att uppfödaren gärna ser att vi röntgar.

Tack för värdefulla inlägg!

Jag håller med om att det är för få avelsdjur som röntgas. Vi upplevde själva precis som flera av er säger att flera uppfödare skyllde på att sämre hd-grader inte skulle påverka individens hälsa.
Vi kontaktade en representant till rasklubben som menade på att man arbetade för att uppfödarna skulle röntga mer men att det inte var vanligt att staffarna led av dåliga leder. Därav mitt uttryck "staffarna har inte problem med hd/ad". Men jag är medveten om att det finns inom rasen. MEN som ni förstår är jag själv inte djupt insatt i staffarnas hälsoprofil. Det jag lutar mig mot är den info vi fick av skk och rasklubben när vi letade valp, samt de slutsatser vi själva drog efter att ha talat med olika uppfödare. Vi var alltså normala "svensson-valp-letare" som sökte en bra sällskapshund.

Det är ytterst få av dessa staffar som, enligt ägarnas uppgift, inte lider av sina ledfel som genomgått en noggrann utredning om problemens omfattning.

Rasklubbens uppgifter skulle inte jag ta särskilt stor notis av. Att rasen dras med stora problem med HD/ED har varit känt i snart 10 år. Trots det har rasklubben inte agerat. Personer som försökt genomdriva krav på känd ledstatus har fått se sina förslag nedröstade. Rasklubben har alltså aktivt motarbetat dessa initiativ.

Uppfödarna har sällan någon längre erfarenhet av rasen. Det är inte många av de uppfödare som finns idag som fanns när jag köpte min första Staff för 10 år sedan. De flesta har helt enkelt köpt en tik och börjat föda upp rasen. Deras kunskap och erfarenhet är bristande och jag skulle personligen inte fråga någon av dessa uppfödare om någonting med koppling till rasen. Inte minst saknar de erfarenhet av äldre staffar.

Problemet som både Staff och Amstaff dras med är att hältan först visar sig en bit upp i åldern. Det är ofta när hunden är 7-8 år som den inte längre kan maskera sin hälta genom att lägga en större del av kroppsvikten på ett annat ben. Har man riktig otur kan hundens försök att maskera hältan ha lett till att det uppstått förslitningsskador.

Det går visserligen framåt på den punkten. Kollar man däremot på antalet kullar efter friröntgade föräldradjur i förhållande till det totala antalet kullar så är resultatet nedslående. Nära hälften av kullarna som registrerades 2010 var efter kombinationer där båda föräldradjuren hade okänd höftledsstatus.

På den här länken finns lite statistik över kullarna som registrerades 2009 och 2010 avseende HD.

http://i53.tinypic.com/2iurh9h.png

Okej! Då hade jag tur som köpte min valp av "kloka" uppfödare med andra ord :)

Det kan jag gott föreställa mig. Staffen är ju en hund med mycket driv, så de kompenserar säkerligen tills det gör för ont.
Jag har ju det problemet med rottisen min, att han helt enkelt inte visar smärta innan han är riktigt trasig.

Jag är en av alla dom som ifrågasatt varför man inte har som krav från klubbens sida att avelsdjur ska röntgas och jag är helt enig med dig på den punkten.

Bara av att se på hur min tik maskerade sin brutna tå inser man snabbt att hon är mästare på att inte visa smärta på vanligt vis.

I övrigt vad gäller ledstatusen i rasen så är det minst 40 % av de röntgade hundarna som har något slags HD/ED-fel.

Fast... det är ganska farligt att säga det så som du gör.

Ca. 300 staffar reggas årligen. På 5år har bara 61 hundar röntgats och då är ca. 50% HD belastade = 31 hundar. 300 x 5 = 1500 staffar som har fötts upp under årens lopp. Så av 1500 staffar så är 61 röntgade varav 31 har dåligt HD resultat = 2% av populationen.

Orsaken till att man inte kan dra en särskilt bra statistisk slutsats ur det materialet är för att det är inte ett slumpartat urval. Du vet inte varför hundarna röntgades: visade de symtom eller röntgades de alla "bara för att"? Om det var p.g.a. sjukdom så är det självklart att statistiken blir sämre överlag på röntgade hundar, eftersom majoriteten åker till veterinären för att de verkar må dåligt.

Med det sagt så vill jag påpeka att det ÄR viktigt är röntga. I detta skede vill man ju uppmuntra uppfödare och valpköpare att röntga avelsdjuren så att man kan få en statusrapport om läget i rasen. Då får man ju reda på om det finns ett problem eller om man kan pusta ut. Men man ska vara försiktig när man talar så om statistik, 50% låter hutlöst mycket men inte om man hade fått veta att 31 hundar av 1500 åkte dit specifikt för att de uppvisade smärta. För det kan hända i alla raser som ligger på +5 kg trots att de inte är direkt HD belastade överlag. Det KAN visa sig att om folk verkligen röntgade sina hundar aktivt att staffar har ett stort problem, men den slutsatsen kan man inte dra med den knapphändiga informationen som finns och man kan definitivt inte kasta ut skräcksiffror som 40% när det egentligen inte betyder ett skvatt i det stora hela.

Fast... det är ganska farligt att säga det så som du gör.

Ca. 300 staffar reggas årligen. På 5år har bara 61 hundar röntgats och då är ca. 50% HD belastade = 31 hundar. 300 x 5 = 1500 staffar som har fötts upp under årens lopp. Så av 1500 staffar så är 61 röntgade varav 31 har dåligt HD resultat = 2% av populationen.

Jag märker att du har varit och klippt och klistrat från rasklubbens hemsida. Siffrorna du hänvisar till är inaktuella då det idag registreras närmare 800 Staffar årligen. Uppgifterna om hur många Staffar som röntgas och hur stor andel dessa utgör av rasen som helhet är därmed också inaktuella.

Man kanske inte kan dra några större slutsatser av materialet men man kan se tendenser. Om man under årens lopp märker att antalet Staffar med konstaterade HD-fel inte minskar trots att allt fler hundar röntgas, samtidigt som andelen Staffar som röntgas samtidigt ökar, så är det något som närmare måste undersökas. Ett krav på känd ledstatus hos avelsdjur är det minsta man kan kräva men det har rasklubben motarbetat. Dessutom kan man se samma tendens i andra länder med en stor andel hundar med HD-fel.

Här är lite mer aktuella siffror om hur många Staffar som röntgas. 2009 röntgades 183 st och 48,1 % hade anmärkningar på sina höfter.

http://goto.glocalnet.net/kronsater2/hd_och_ad_statistik.htm

Senast ändrad:

Jag märker att du har varit och klippt och klistrat från rasklubbens hemsida. Siffrorna du hänvisar till är inaktuella då det idag registreras närmare 800 Staffar årligen. Uppgifterna om hur många Staffar som röntgas och hur stor andel dessa utgör av rasen som helhet är därmed också inaktuella.

Ursäkta, jag väl lite för naiv när jag trodde att rasklubben hade uppdaterade siffor. :o Men vi kan köra på den hemsidan du la upp.

HD är lite svårt att räkna från år till år då det beror helt på vilka årskullar som röntgas. Det kan vara kullar som nu når 10års sträcket som olyckligtvis blivit sjuka men det kan också handla om kullar som knappt fyllt ett. Därför att det ganska ovärt att säga si och så många röntgades ej ua ett visst år, HD kan ta tid att utmärka sig och vissa hundar visar symtom tidigt medan andra gör det sent, därför kan siffror öka eller minska vissa år. Däremot om man tittar på den översiktliga statistiken på 4673 hundar så har 353 fått en anmärkning. Alltså 7%. Vilket ger dels en rättvisare bild på det stora antalet + att siffran "hälften av alla hundar som röntgades det och det året" ger en väldigt vinklad information generellt. Det låter som otroligt många hundar, men återigen så vet du inte varför hundarna har röntgats, vilket kan resultera i en mycket missvisande bild på läget.

Schäfer har siffror som ligger på 20%, på en årskull. Andra raser har mycket högre än så. Men då är också en stor del av rasen faktiskt röntgad, hundar har alltså röntgats både utan och med kliniska symtom! Tro mig när jag säger att då ska man skita på sig av skräck! :eek: Även om 7% är en siffra man helst vill reda ut (men märk noga att det är 16 års översikt, schäfrar har 20% i genomsnitt/år) så gillar jag inte alls faktumet att man använder sig av siffror som talar om hälften av alla röntgade hundar när det inte handlar om annat än vinklade siffror.

Man kanske inte kan dra några större slutsatser av materialet men man kan se tendenser.

Som jag förklarat ovan så kan man inte riktigt göra det om man inte korrigerar för andra faktorer som kan påverka som ex. orsaken till röntgen, hundarnas ålder vid röntgen etc. som kan ge vida skilda resultat.

Jag tycker att man ska röntga men då ska man också vara öppen och förklara att man vill göra det i förebyggande syfte och diskutera alla olika faktorer som spelar in. Inte spela på skräcksiffror som egentligen inte har en reel statistisk tyngd utan är lite taget ur sitt sammanhang.

Senast ändrad:

HD är lite svårt att räkna från år till år då det beror helt på vilka årskullar som röntgas. Det kan vara kullar som nu når 10års sträcket som olyckligtvis blivit sjuka men det kan också handla om kullar som knappt fyllt ett. Därför att det ganska ovärt att säga si och så många röntgades ej ua ett visst år, HD kan ta tid att utmärka sig och vissa hundar visar symtom tidigt medan andra gör det sent, därför kan siffror öka eller minska vissa år. Däremot om man tittar på den översiktliga statistiken på 4673 hundar så har 353 fått en anmärkning. Alltså 7%. Vilket ger dels en rättvisare bild på det stora antalet + att siffran "hälften av alla hundar som röntgades det och det året" ger en väldigt vinklad information generellt. Det låter som otroligt många hundar, men återigen så vet du inte varför hundarna har röntgats, vilket kan resultera i en mycket missvisande bild på läget.

Nej jag vet mycket riktigt inte varför hundarna har röntgats men det vet man inte i någon ras. Det vi däremot vet är att det faktiska antalet och den faktiska andelen hundar av rasen som röntgas har ökat. Trots det har inte andelen röntgade hundar med konstaterade höftledsfel minskat. Vi vet dessutom att antalet uppfödare som enbart använder HD-röntgade avelsdjur ökat kraftigt samtidigt som betydligt fler uppfödare numer försöker utvärdera sina valpkullar med bl a HD-röntgen. Uppfödare som enbart använde HD-röntgade avelsdjur och ville att valpköparna skulle HD-röntga fanns knappt i början av 2000-talet.

När du citerade delen om tendenser så missade du delen där jag också tar upp att man ser liknande siffror i andra länder. Trots att fler staffar röntgas och att dessa utgör en större andel av rasen som helhet så sjunker inte andelen staffar med HD-fel.

Det vi däremot vet är att det faktiska antalet och den faktiska andelen hundar av rasen som röntgas har ökat. Trots det har inte andelen röntgade hundar med konstaterade höftledsfel minskat.

Men det är inte alls konstigt iom att antalet hundar också ökat. Från att ha reggat totalt 70 st per år till 765 på 16 år, självklart att det ökar i HD då också. Däremot ligger siffran alltid konstant på ca. hälften av de röntgade är ej ua, den ökar inte i takt med andelen röntgade hundar, minskar inte heller. Alltså är det sannolikt att det bara handlar om att fler individer reggas. Mellan 2004-2009 ökar andelen hundar med 48%. Det är inte alls konstigt att det flyger upp och ned med statistiken från år till år.

Angående att man inte kan veta varför folk röntgar i någon ras... det finns obligatorisk röntgen för vissa raser, där vet man garanterat varför alla hundar är röntgade och får då en översiktsbild på rasen ;) Sen om vissa är sjuka vid röntgentillfället = det får man ju reda på när man gör enkäter eller när det reggas på avelsdata (ex. när hunden bara är några månader gammal).

Men det är inte alls konstigt iom att antalet hundar också ökat. Från att ha reggat totalt 70 st per år till 765 på 16 år, självklart att det ökar i HD då också. Däremot ligger siffran alltid konstant på ca. hälften av de röntgade är ej ua, den ökar inte i takt med andelen röntgade hundar, minskar inte heller. Alltså är det sannolikt att det bara handlar om att fler individer reggas. Mellan 2004-2009 ökar andelen hundar med 48%. Det är inte alls konstigt att det flyger upp och ned med statistiken från år till år.

Angående att man inte kan veta varför folk röntgar i någon ras... det finns obligatorisk röntgen för vissa raser, där vet man garanterat varför alla hundar är röntgade och får då en översiktsbild på rasen ;) Sen om vissa är sjuka vid röntgentillfället = det får man ju reda på när man gör enkäter eller när det reggas på avelsdata (ex. när hunden bara är några månader gammal).

Jag skrev att det faktiska antalet och den faktiska andelen röntgade hundar av rasen hade ökat. Att en större andel hundar av rasen röntgas går knappast förklara med att rasen ökat i antal. Det handlar snarare om att betydligt fler uppfödare kräver känd HD-status på avelsdjur och att man vill att valpköparna ska HD-röntga sina hundar.

Det finns möjligtvis obligatorisk röntgen men det är fortfarande den enskilde hundägare som väljer om och varför denne röntgar sin hund.

min staffe kan göra precis likadant. Speciellt om det regnar ute eller om jag går ut med honom på natten och han vill hem och sova, sommartid som vintertid.
Han har även börjat göra så när jag rider med honom men där tror jag det är något han lärt sig för att jag sagt till honom när han kommit för nära bakom hästen, brukar annars ha honom framför. Då kan det hända att han stannar och jag får tjata på honom att komma.

Fast han har inte varit låg efter utan har man kommit hem så är han som vanligt och kliver jag av hästen får han fnatt.

Sedan om han har ont av regnet eller att han får ont i lederna av att traska i sin egen takt lös det vet jag faktiskt inte. Han har gjort så lite då och då sedan han var liten så jag har inte riktigt tänkt så mycket på saken.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 358
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: Trassel12
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 317
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv