Varför gör han så?

Carolininen

Trådstartare
Vi har sedan ett par månader tillbaka börjat jogga med vår staffe och de senaste två-tre rundorna har han börjat bete sig märkligt.
Första gången hände följande: vi hade kommit nästan 1 km upp i skogen när jag märker att han inte hänger med mig längre (okopplad) så jag stannar och ser honom stå mitt på stigen och stirra på mig. Jag kallar men han kommer inte. Jag joggar tillbaka till honom för att försöka reda ut vad han vill men finner ingen anledning till stoppet. Efter att jag hämtat honom följer han motvilligt med. Jag funderar om han kanske har druckit för lite under dagen och går resten av rundan. Tycker dock att han får upp farten igen så fort vi vänder hemåt.
Min man kommer några dagar senare hem efter en runda och säger "Charlie ville inte idag". Har haft samma upplevelse. Dvs han följer med men motvilligt efter att ha stannat och protesterat.
Under de här veckorna har jag cyklat med honom någon gång och då har det varit full kareta.

I förrgår när jag åter skulle testa en joggingrunda betedde han sig helkonstigt.
Samma sak som första gången på samma ställe. Jag springer tillbaka och kopplar hunden, han springer med en bit men tvärnitar sedan plötsligt och vägrar gå framåt! Jag tycker att han beter sig som han är rädd så jag provar med massor av beröm och påhejjande vilket fungerar han joggar med, dock inte entusiastiskt, medans jag försöker se något tecken i hans rörelsemönster på att han har ont.
Så fort vi vänder hemmåt knatar han på bättre, men han springer inte före vilket hade varit mer likt honom.
Väl hemma fortsätter han vara märklig genom att lägga sig på köksgolvet och se "låg" ut. När jag lockar på honom kommer han motvilligt fram men väljer sen hellre att gå och stryka sig mot vår andra hund, som för att söka trygghet. Denna "låga sinnesstämmning" håller bara i sig 5-10 min sedan skuttar han runt på gräsmattan och bollar med sin trasleksak.

Detta är en hund som gärna drar i kopplet för att komma framåt och är väldigt kontaktsökande gentemot mig. Jag behöver bara säga hans namn för att han ska komma skuttande.

Har han ont? Staffarna är ju kända för att inte visa smärta så visst skulle han kunna kamuflera något. Men under vanliga promenader kutar han på som vanligt och dessutom studsade han runt på gräsmattan 10 min senare.

För tufft kan det INTE ha varit. Rundan är på 2,5 km och mott tempo är allt annat än högt:grin:. Min man springer fortare visst men han har inte sprungit längre än 5 km med honom.

Att han blir "låg" kan vara för att han inte gör som jag ber honom om. Men man skulle också kunna tolka honom som att han är rädd för något men jag kan inte komma på vad. Han beter sig inte konstigt när jag promenerar samma sträcka.

Vad kan det vara? Spöken? Han är 17 månader gammal.

Sv: Varför gör han så?

Det kan det kanske vara....

Jag kanske är för optimistisk med vad han orkar med... Men jag tyckte att det var en så kort runda och på kvällen. Men värmen under dagen tar kanske för mycket på honom...

(vad betyder tiotecken?):o

Vad händer om du springer lika långt en annan sträcka? Minnesbilder, doft av vildsvin/varg/björn?

Annars tänker jag värmen samt om han är friröntgad?

Jag skulle också rösta på värmen. Häromkring har det legat runt 30-strecket, rena döden för min hund.

Det finns en grej till, jag kan t ex inte åka inlines med min hund för då gör jag för stora kroppsrörelser. Ungefär som hundar som reagerar på utvecklingsstörda och fulla människor. Då tvärstannar min hund också. Fast jag tycker att jogga borde vara inom gränsen för vad de får tåla, såvida inte du vevar frenetiskt med armarna och flåsar så din hund tror att det är nåt fel på dig. :)

(Du får inte svara på en tråd med mindre än tio tecken, gör du det t ex bara svarar "Ja", så måste du skriva minst åtta bokstäver till för att kunna skicka svar)

Senast ändrad:

Min labbe gör så när han tycker det är tråkigt helt enkelt. Surar och ser ut som "är du helt dum i huvudet eller, detta suger"
Han är alltid med när jag rider, pigg och glad, före alla hästarna och lockar oss till glada galopper eller annat bus. Om jag får för mig att promenera med både häst och hund hasar han sakta, sakta efter. Suckar och kan ibland vägra gå.
Kanske tycker din hund helt enkelt det är skittrist att jogga?

Börjar du bli flåsig när han stannar? Våra hundar reagerar när jag suger in luft mellan tänderna, då vet de att jag är arg. Kanske din hund reagerar på din höjda andning och tror att du är arg eller upprörd?

Undrar som Aliide vad som händer om du springer en annan runda?

..och förstås så kan värmen vara en orsak...

'delvis kl'
Tack för alla svar! Bra input!

Ska prova att springa en ny runda ikväll. Idag är det ju inte så varmt. Återkommer med resultat:)

(Svarar även mer ingående då eftersom jag har tillgång till dator då.)

Förra sommaren så fick jag ta ut Jämten med cyklen vid 23-24 på natten eller tiiidigt på morgonen, funkade inte när det blivit lite svalt för då var hon fortfarande mör efter dagens värme utan behövde lite mer sval tid att återhämta sig.
Märktes direkt om jag tog ut henne för tidigt på kvällen efter en varm dag. ;)

*delvis kl*

Det blev ingen jogging igår, Charlie passade på att svälja en metkrok så vi spenderade kvällen på djursjukhuset:crazy:. Tack och lov kunde kroken plockas ur halsen under narkos och han mår hur fint som helst!:bow:

Nu när jag har läst alla era inlägg så lutar jag faktiskt åt att jag har varit för optimistisk kring hur han tål värme.

Han är inte friröntgad men har aldrig visat tecken på stelhet eller hälta annars trots agilityträning, cykling och promenader i ganska tuff terräng. MEN det är värt att ha i bakhuvudet såklart! Men jag utesluter andra orsaker först.

Björn/varg/vildsvin tror jag inte:D skogen ligger inne i stan. Men det kan ju ha varit något annat som satt spår hos honom där. Han kan vara lite skrajsen och hänga upp sig på saker. Kossorna i hagen brevid kanske? Fast å andra sidan har vi promenerat där förbi utan problem...

Får dröja med min rapport ytterligare. Idag är det faktiskt ganska varmt och jag vill ge honom ett dygn att hämta sig efter fiskkroksincidenten:grin:

Du har en ras som har problem med höfter och armbågar så jag skulle nog faktiskt röntga för säkerhets skull om jag vore du. Speciellt om du håller på med agility. Jag kommer röntga min amstaff korsning för att bara få veta.
Har dom tex HD så kan man ju lägga upp hundens liv lite utifrån det.
Min visar aldrig smärta, om hon än så total kraschar in i ngt när hon leker som en galning och man vet att det där måste gjort förbannat ont.

Men det kan ju även ha med värmen att göra, eller att du pressat hunden för hårt. Att han vet att nu ska vi ut o springa o de blir så satans jobbigt!

Jag anser väl inte att staffarna har problem med hd och ad, det förekommer, men belastar inte rasen. Amstaffen kan jag inte särskilt mycket om men de verkar ha mer problem med lederna vilket inte är så konstigt eftersom de är större och tyngre.

Men visst kan jag tänka mig att röntga honom om jag misstänker att han har ont!

Att han vet att nu ska vi ut o springa o de blir så satans jobbigt!

Men om det är full fart vid cykling, som är jobbigare än att hålla samma (lusiga) tempo som en springande människa, hur kan då hunden tycka att det är jobbigt att springa?

Jodå, precis som för Amstaffen så KAN Staffarna också få problem om dom har dåliga leder, även om dom rent generellt håller mycket bättre pga sina enorma muskler som håller ihop allting ordentligt. Men vissa är känsligare än andra. Framför allt ED är något som väldigt många visar smärta ifrån, på olika vis. Höfterna är det lite annorlunda med, och dom flesta med D-höfter lever helt normala och smärtfria liv - medan några såklart kan lida av det också.

Röntga din hund! Om inte för din skull, så åtminstone för uppfödarens skull..

Nej uttalat problem av ED/AD har dom inte inom aveln, men dom djur som har ED/AD kan ju lida av det såklart! Jag tycker verkligen det är på sin plats att du röntgar din Staff för hundens skull.

Beteendet tycker jag känns igen på en del Staffar med smärta ( inkl min egen ), ena stunden väldigt ovillig att röra sig för att i nästa stund busa på som vanligt. Min tik hade en bruten tå :/

Och mina visar smärta på samma sätt, den kommer av och till liksom. Vissa saker är helt enkelt bara så roliga att smärtan trycks undan, medan vissa inte innehåller lika mycket motivation och då kommer det fram mer..

Bajjon har haft problem med knäet i två omgångar, och då blivit superhalt. Men om man tar fram en boll då så studsar han iväg utan att tveka, då är det liksom värt det. Ska han däremot gå från soffan till vattenskålen, så kommer smärtan fram tydligt.

Jag anser väl inte att staffarna har problem med hd och ad, det förekommer, men belastar inte rasen. Amstaffen kan jag inte särskilt mycket om men de verkar ha mer problem med lederna vilket inte är så konstigt eftersom de är större och tyngre.

Men visst kan jag tänka mig att röntga honom om jag misstänker att han har ont!

Det beror förmodligen på att det är så liten andel hundar som röntgas, vill man ha valp efter friröntgade hundar, där även syskon o tidigare avkommor ör röntgade så finns det inte så många att välja på.

Vad har du för belägg för att det föreligger på det viset?

Men jag håller med dig om att det varit en försvinnande liten del som röntgat sina hundar. Jag tycker mig ändå se en positiv utveckling när det kommer till bra uppfödare som verkligen går in för att avelsdjur skall röntgas och att valparna sedan röntgas för utvärdering.

Vissa uppfödare hävdar dock att man inte behöver röntga pga att problem inte föreligger inom rasen, jag tycker det är skäl att faktiskt röntga. För att man ska slippa problem i framtiden pga avel med defekta djur.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 358
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: Trassel12
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 317
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv