Varför gör dom så här????

pippilotta

Trådstartare
Mina frågor gäller 2 olika hundar och det är kompisars hundar det gäller.

Hund 1: blandras , Rottweiler ,Schäfer o GD. Omplacering sedan i höstas.

Skäller som en galning hemma hos matte och reser ragg när någon kommer, hos mig säger han inte ljud när det kommer folk och det kan komma och gå hur mycket som helst.

Kan det bero på att jag satte honom på plats första gången som han var hos mig?

Detta är en underbar hund som inte gör en fluga förnär när jag har honom , men som gör utfall mot andra hundar när matte eller lillmatte har kopplet , vad beror detta på , är det att han har övertaget över dom , men litar på att jag löser situationen om det skulle uppstå någon?

Hund 2: Blandras 8 veckor , lyfter redan på benet och juckar på allt som han hittar att jucka på , sa till matten till honom att detta är INTE acceptabelt och att hon ska ta ur honom detta direkt.
Kan säga att detta blir en tuff liten kille .

Snälla hjälp mig så jag kan hjälpa mina kompisar , och ni som vet vilka det handlar om håller tyst!

Sv: Varför gör dom så här????

Han ska säkert vakta hemma, och det känns inte lika hemma hos dig, därför vaktar och skäller han inte.

Han är väll inte dum;) han vet väl när han måste uppföra sig. Sånt genom skådar dom direkt.

Nej. Han vaktar hemmet. Vad gjorde du med hunden?

Jag bad honom att sitta ner tills att mina besökare kommit in genom dörren , då fick han gå och hälsa på dom

Varför och hur, menar du?
Det är väl inte tolererbart att en valp på 8 veckor juckar på allt som han kommer över , jag menar inte att hon ska vara hårdhänt mot honom , bara visa att det inte är acceptabelt!

Jag tror du ska låta dina kompisar sköta sina hundar själva.

Dom vill ha hjälp och du behöver inte låta så nerlåtande.......jag ber om hjälp å deras vägnar , är det något fel med det???????

Åh gud förlåt mig men jag kan inte motstå....

canstock5892971.jpg

1. Det är en stor skillnad på att vakta sitt hem och vakta någon annans. Min lilla började vakt/valla flocken mycket mer när han bodde över hos dagmatte i ett par dar trots att han varit där hur många dagar i sträck som helst annars.

2. Du ska nog låta folk uppfostra sina hundar i fred...

Har dom problem med hundarna, och så fall borde de väl fråga själva?
Eller är det så att du tycker att de har problem?

Har dom problem med hundarna, och så fall borde de väl fråga själva?
Eller är det så att du tycker att de har problem?

Ja , dom har problem med dundarna och frågade mig om hjälp , och jag frågar er , är det något fel med det då dom tyvärr inte har Bukefalos!!!!

Varför låta så negativa istället för att svara Pippilotta på ett schysst sätt? Det är väl inte så konstigt om hon skriver här för att hjälpa sina vänner?

Nu kan jag tyvärr inte svara på varför det är som det är då jag inte är någon expert eller har speciellt mycket kunskap om hundar som beter sig så.

Men skulle jag gissa så tror jag att det är så som tidigare har skrivit. Hundar vaktar ofta hemma men inte hos andra. Och det med valpen, känns som om det inte är en sån stor grej. Det bästa är antagligen att försöka att inte göra en för stor grej av det i vilket fall! Valpen är bara 8 veckor och den lär hitta på en hel del bus innan den är vuxen, och jag tror sällan det fungerar att straffa en valp.

Men jag hoppas du och dina vänner får hjälp av någon kunnig. Fråga på närmaste brukshundsklubb annars, de brukar ofta ha någon som kan komma hem och hjälpa människor som har "problem" med sina hundar.

Senast ändrad av en moderator:

Som de flesta har sagt så är det inget konstigt alls att hunden vaktar hemma men inte hos dig. Mina hundar säger inte ett pip hos någon annan trots att de skäller som tokar hemma när det kommer någon. Det kan ju även vara så att den vaktar sin matte, men inte har en sådan relation till dig (ingen aning vad "satte honom på plats" innebär) att du är någon den anser ska vaktas.

Att valpar juckar är inget ovanligt alls och beror oftast på stress. Jag vet inte exakt vad du menar med att hon "ska ta ur honom detta direkt" men om du menar att hon ska bli arg på eller bestraffa valpen för beteendet så lär det enbart leda till mer stress och osäkerhet, inte att beteendet försvinner. De flesta brukar rekommendera att man lugnt lyfter bort valpen från juckobjektet och avleder/lugnar.

Fråga på närmaste brukshundsklubb annars, de brukar ofta ha någon som kan komma hem och hjälpa människor som har "problem" med sina hundar.

Min erfarenhet är precis tvärtom. Har varit medlem i totalt tre hundklubbar hittills och ingen av dessa har bedrivit någon privat undervisning på det viset, utan bara i form av kursverksamhet och som max lite rådgivning vid allmänträningar, eventuellt privata lektioner men då mer inriktat på tävlingslydnad/agility, inte på problemhundar/ vanlig vardagslydnad.

Det är ju förstås jättebra att det finns klubbar som har sån verksamhet, men är det verkligen vanligt att det finns sån hjälp att få på hundklubben? Bara en parantes.

Som de flesta har sagt så är det inget konstigt alls att hunden vaktar hemma men inte hos dig. Mina hundar säger inte ett pip hos någon annan trots att de skäller som tokar hemma när det kommer någon. Det kan ju även vara så att den vaktar sin matte, men inte har en sådan relation till dig (ingen aning vad "satte honom på plats" innebär) att du är någon den anser ska vaktas.

Jag har redan svarat om hur jag satte honom på plats , han fick sitta still tills mina besökare kommit in , då fick han gå o hälsa..

Att valpar juckar är inget ovanligt alls och beror oftast på stress. Jag vet inte exakt vad du menar med att hon "ska ta ur honom detta direkt" men om du menar att hon ska bli arg på eller bestraffa valpen för beteendet så lär det enbart leda till mer stress och osäkerhet, inte att beteendet försvinner. De flesta brukar rekommendera att man lugnt lyfter bort valpen från juckobjektet och avleder/lugnar.

Jag menar naturligtvis inte att hon ska bestraffa honom , men undrade om det var normalt att 8veckors valpar gör så?
Tack för ditt svar om det , skall vidarebefodra det till ägaren av valpen.

De brukshundsklubbar jag har besökt brukar alltid ha någon kunnig som gärna hjälper till vid individuella problem. Men nu har jag ju självklart inte varit i hela Sverige, så det skiljer sig säkert markant! Var kanske fel av mig att skriva ofta, men menade att det kanske finns någon som kan hjälpa till.

Ska tillägga att jag inte menade att det finns någon verksamhet för just detta, men en viss person som är duktig på just "problemhundar".

Jag menar naturligtvis inte att hon ska bestraffa honom , men undrade om det var normalt att 8veckors valpar gör så?
Tack för ditt svar om det , skall vidarebefodra det till ägaren av valpen.

Men vad menade du då med "detta är INTE acceptabelt och att hon ska ta ur honom detta direkt"? Jag är även nyfiken på hur du satte den andra hunden på plats?

Jag läste ditt inlägg innan jag svarade på det och nu läste jag igenom det igen, där står inget mer konkret än det jag citerade ovan?

Jag läste ditt inlägg innan jag svarade på det och nu läste jag igenom det igen, där står inget mer konkret än det jag citerade ovan?

Jag är även nyfiken på hur du satte den andra hunden på plats?

Jag bad honom att sitta ner tills att mina besökare kommit in genom dörren , då fick han gå och hälsa på dom

Angående valpen på 8 veckor:

Det är väl inte tolererbart att en valp på 8 veckor juckar på allt som han kommer över , jag menar inte att hon ska vara hårdhänt mot honom , bara visa att det inte är acceptabelt!

När du skriver tolerera och acceptera, är det för att du tror att valpen utför en sexuell och dominant handling? Eller har du förståelse för och kan hjälpa henne utifrån att det är en överslagshandling som bottnar i stress?

När du skriver tolerera och acceptera, är det för att du tror att valpen utför en sexuell och dominant handling? Eller har du förståelse för och kan hjälpa henne utifrån att det är en överslagshandling som bottnar i stress?

Jag har pratat med henne om detta och hon har tagit bort honom och lugnat ner han. detta är hennes första hund och det är inte så lätt med en "rondell a´la småhundar" , men jag försöker att hjälpa henne så gott jag kan och att hon skall lugna ner honom när han blir för "mycket"

Åh gud förlåt mig men jag kan inte motstå....

canstock5892971.jpg

Heeelt OT, vill också ha en pop-corn-hund!! Snor!

I övrigt blir jag också lite fundersam när ord som acceptera och tolerera förekommer i samma mening som ordet valp.
Man får verkligen acceptera och tolerera, som hundägare.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 658
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 757
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 138
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 279
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka