Sv: Varför gör dom så här????
Mina frågor gäller 2 olika hundar och det är kompisars hundar det gäller.
Hund 1: blandras , Rottweiler ,Schäfer o GD. Omplacering sedan i höstas.
Skäller som en galning hemma hos matte och reser ragg när någon kommer, hos mig säger han inte ljud när det kommer folk och det kan komma och gå hur mycket som helst.
Kan det bero på att jag satte honom på plats första gången som han var hos mig?
Han vaktar sitt hem - inget konstigare än så. Hemma hos dig har han inget att vakta, det är inte hans och han bryr sig därför inte nämnvärt.
Särskilt omplaceringar har ofta problem med stress och nervösa beteenden, han har flyttat - har eventuellt mindre trevliga erfarenheter - och omges nu av helt nya personer. Det är väldigt viktigt för honom att hitta en plats där han kan stressa ned, vara behövd, och inte blir övergiven igen. Såklart är han lite överspänd hemma med sina egna människor. Du, och ditt hem, är inte som sagt inte "hans" och därför inte viktiga.
Att "sätta på plats" kan betyda väldigt olika saker, att skapa en lugn situation och förklara för honom vad hans uppgift är skulle jag inte kalla för "sätta på plats" - men visst kan det bli språkförbistringar. Vill du inte bli missförstådd igen så skriv direkt i kommande ursprungsinlägg vad du gjorde rent praktiskt.
Detta är en underbar hund som inte gör en fluga förnär när jag har honom , men som gör utfall mot andra hundar när matte eller lillmatte har kopplet , vad beror detta på , är det att han har övertaget över dom , men litar på att jag löser situationen om det skulle uppstå någon?
Vad menar du med "övertag"? Du jämför äpplen och päron - de är hans människor som han är rädd att förlora - du är inte lika viktig för honom. Däremot får han såklart inte bete sig illa i koppel med dem - men det handlar för dem om att visa honom vilka förväntningar de ställer på honom.
Utfall och koppelryckande är inte heller ovanligt med omplaceringar - det är ofta stressbeteenden tillsammans med brist på enkel koppelträning. Det är en lydnadssak. Inte någon metod för hunden att dominera (om det var vad "övertag" betydde).
Hund 2: Blandras 8 veckor , lyfter redan på benet och juckar på allt som han hittar att jucka på , sa till matten till honom att detta är INTE acceptabelt och att hon ska ta ur honom detta direkt.
Kan säga att detta blir en tuff liten kille .
"ta ur"? - en liten 8 veckors valp är inte tuff, det är en bebis som precis lämna tiken och kullsyskonen. Ägaren ska lugnt ta bort valpen från situationen och låta den varva ned. Det är inget konstigt alls.
Snälla hjälp mig så jag kan hjälpa mina kompisar , och ni som vet vilka det handlar om håller tyst!
Du hjälper dem genom att be dem gå en hundkurs, alternativt ta kontakt med tränare. Privatinstruktörer finns, vissa BK:ar erbjuder träning, annars finns HundensHus, etc etc. Det är bara att ringa och fråga. Ägarna behöver en utbildad människa som kan ge dem förståelse för sina hundar och redskap för kommande träning - både omplaceringen och valpen behöver lugn och stabilitet, inte en massa mixtrande.