Varför gör dom så här????

Sv: Varför gör dom så här????

En 8 veckors valp som juckar på allting, låter som en oerhört stressar och uppjagad valp.

Så små valpar juckar oftast enbart pga övertrötthet/stress och behöver få hjälp att koppla av.

Spelar det nagon roll? Varfor bara inte tala om hur DU ser pa problemet sa kanske hon lar sig nagot nytt och kan vidarebefordra det... eller maste man forsoka fa nagot att hacka ner pa?

Spelar det nagon roll? Varfor bara inte tala om hur DU ser pa problemet sa kanske hon lar sig nagot nytt och kan vidarebefordra det... eller maste man forsoka fa nagot att hacka ner pa?

Jag tror det är det senare, tyvärr..en del känner sig större när de kan klanka ner på andra!:p

Jag tror det är det senare, tyvärr..en del känner sig större när de kan klanka ner på andra!:p

Får känslan ibland att folk passar på att klanka ner lite extra på just forum när man slipper ögonkontakt.. Smidigare att sitta o skriva bakom en dator!

Får känslan ibland att folk passar på att klanka ner lite extra på just forum när man slipper ögonkontakt.. Smidigare att sitta o skriva bakom en dator!

Ja tyvärr tappar somliga alla ramar som gäller för civiliserade samtal då de slipper ta ansvar för vad de säger...en del är nog tyvärr också likadana i verkligheten men de skulle man ju i vanliga fall aldrig stöta på eftersom de knappast skulle ingå i den krets man valt att umgås med;)

Personligen försöker jag diskutera som om jag gjorde det i verkligheten och i verkligheten håller inte jag på med larviga härskartekniker eller letar billiga poänger eller söker någon att klanka ner på.

Kan det bero på att jag satte honom på plats första gången som han var hos mig?
sa till matten till honom att detta är INTE acceptabelt och att hon ska ta ur honom detta direkt.

Min fetmarkering.

Båda uttrycken tolkar jag som handgriplig bestraffning. Nu var det tydligen inte så du menade, men det gick inte att läsa ut i ditt första inlägg.

Ja tyvärr tappar somliga alla ramar som gäller för civiliserade samtal då de slipper ta ansvar för vad de säger...en del är nog tyvärr också likadana i verkligheten men de skulle man ju i vanliga fall aldrig stöta på eftersom de knappast skulle ingå i den krets man valt att umgås med;)

Personligen försöker jag diskutera som om jag gjorde det i verkligheten och i verkligheten håller inte jag på med larviga härskartekniker eller letar billiga poänger eller söker någon att klanka ner på.

Så du håller inte på med "billiga poänger" och härskartekniker? Svårt att tro efter att man läst inlägget jag citerar.

Min fetmarkering.

Båda uttrycken tolkar jag som handgriplig bestraffning. Nu var det tydligen inte så du menade, men det gick inte att läsa ut i ditt första inlägg.

Precis så tolkade jag det också spontant. Men det var ju tydligen ett missförstånd och TS hade egentligen bara bett hunden sitta samt... hmm, visa valpen att det inte är acceptabelt, vilket jag fortfarande inte vet vad det innebär.

Sättet TS uttrycker sig genom tråden låter väldigt hårt och bestraffningsinriktat hela tiden, men hen kanske bara uttrycker sig oklart eller jag/vi har ett annat språkbruk. Jag tänker liksom inte i termer som "inte tolererbart", "inte acceptabelt", "sätta på plats", "ta det ur honom" osv när det gäller hundar, speciellt inte små valpar.

Min valp juckade också när han var 8 v, på min 11-åriga hane... Dessutom låter han som en motorsåg när han biter honom i halsskinnet. Både jag och min gamla hund såg att det var en överslagshandling och behandlade hunden därefter. Juckbeteendet försvann på en vecka eller två. Att det hänger ihop med "tuffhet" hos valpen vet jag inte om jag håller med om, min egen är stabil och trevlig (= tuff?) men är rätt så förarvek (=mes?). Alltså ingen hund som behöver veta "var skåpet ska stå". Jag har fortfarande inte något inlärt nej eftersom jag inte haft något behov av det än och han är nästan 5 månader gammal nu.

Jag tycker det är lite lustigt för mina hundar vaktar bara andras hem :). Oavsett om jag är med eller inte. I nya lägenheten har vi en genomskinlig dörr så de kan se att folk går förbi, men nej. De är så inrotat att man inte får vakta mattes lägenhet. Det är väl lite lustigt?

Så du håller inte på med "billiga poänger" och härskartekniker? Svårt att tro efter att man läst inlägget jag citerar.

På vilket sätt har jag nyttjat härskartekniker eller plockat billiga poänger i det citat du hänvisar till?

Mina frågor gäller 2 olika hundar och det är kompisars hundar det gäller.

Hund 1: blandras , Rottweiler ,Schäfer o GD. Omplacering sedan i höstas.

Skäller som en galning hemma hos matte och reser ragg när någon kommer, hos mig säger han inte ljud när det kommer folk och det kan komma och gå hur mycket som helst.

Kan det bero på att jag satte honom på plats första gången som han var hos mig?

Han vaktar sitt hem - inget konstigare än så. Hemma hos dig har han inget att vakta, det är inte hans och han bryr sig därför inte nämnvärt.

Särskilt omplaceringar har ofta problem med stress och nervösa beteenden, han har flyttat - har eventuellt mindre trevliga erfarenheter - och omges nu av helt nya personer. Det är väldigt viktigt för honom att hitta en plats där han kan stressa ned, vara behövd, och inte blir övergiven igen. Såklart är han lite överspänd hemma med sina egna människor. Du, och ditt hem, är inte som sagt inte "hans" och därför inte viktiga.

Att "sätta på plats" kan betyda väldigt olika saker, att skapa en lugn situation och förklara för honom vad hans uppgift är skulle jag inte kalla för "sätta på plats" - men visst kan det bli språkförbistringar. Vill du inte bli missförstådd igen så skriv direkt i kommande ursprungsinlägg vad du gjorde rent praktiskt.

Detta är en underbar hund som inte gör en fluga förnär när jag har honom , men som gör utfall mot andra hundar när matte eller lillmatte har kopplet , vad beror detta på , är det att han har övertaget över dom , men litar på att jag löser situationen om det skulle uppstå någon?

Vad menar du med "övertag"? Du jämför äpplen och päron - de är hans människor som han är rädd att förlora - du är inte lika viktig för honom. Däremot får han såklart inte bete sig illa i koppel med dem - men det handlar för dem om att visa honom vilka förväntningar de ställer på honom.

Utfall och koppelryckande är inte heller ovanligt med omplaceringar - det är ofta stressbeteenden tillsammans med brist på enkel koppelträning. Det är en lydnadssak. Inte någon metod för hunden att dominera (om det var vad "övertag" betydde).

Hund 2: Blandras 8 veckor , lyfter redan på benet och juckar på allt som han hittar att jucka på , sa till matten till honom att detta är INTE acceptabelt och att hon ska ta ur honom detta direkt.
Kan säga att detta blir en tuff liten kille .

"ta ur"? - en liten 8 veckors valp är inte tuff, det är en bebis som precis lämna tiken och kullsyskonen. Ägaren ska lugnt ta bort valpen från situationen och låta den varva ned. Det är inget konstigt alls.

Snälla hjälp mig så jag kan hjälpa mina kompisar , och ni som vet vilka det handlar om håller tyst!

Du hjälper dem genom att be dem gå en hundkurs, alternativt ta kontakt med tränare. Privatinstruktörer finns, vissa BK:ar erbjuder träning, annars finns HundensHus, etc etc. Det är bara att ringa och fråga. Ägarna behöver en utbildad människa som kan ge dem förståelse för sina hundar och redskap för kommande träning - både omplaceringen och valpen behöver lugn och stabilitet, inte en massa mixtrande.

Du driver vidare och förlöjligar det Gabbi skrev till TS genom hastflickas och Genesis kommentarer.

Nej det gjorde jag inte, jag pratade generellt, om jag hade menat Gabbi rakt av så hade jag skrivit det.

Vad jag menar med generellt är att det OFTA förekommer småsniket skit här och en hel del personangrepp med vilket JAG tycker är tråkigt, en del(generalisering!) har inga skrupler eller spärrar utan gör vad som helst för att få hugga ner på någon.

Jag är inte guds bästa barn, jag hugger gärna tillbaka på troll(mitt tycke) och svarar som de ropar, men jag skulle ALDRIG drömma om att kasta skit på någon jag aldrig träffat för att den personen ber om hjälp, råd eller stöd och aldrig för att den personen har en annan åsikt, att någon annan inte tycker som jag är intressant och ger en möjlighet att se en sak från ett annat håll, men någon som är spydig och elak har mycket lite att ebjuda av intresse för någon mer än andra blodtörstiga. OBS det är MIN åsikt och jag pekar inte finger åt någon...men tro mig, hade jag haft för åsikt att göra det så skulle jag inte dra mig för att förtydliga vem jag avsåg.

Okej :)

I och med att du besvarade Genesis och hastflicka som vänt sig direkt mot Gabbis inlägg så gick det att misstolka din generalisering.

Snälla hjälp mig så jag kan hjälpa mina kompisar , och ni som vet vilka det handlar om håller tyst!

Så fruktansvärt onödig tråd.

Jag har ingen anledning att vara tyst, men tänker inte starta en internetkonflikt. Låt dom forma sina hundar själva, du gör dina fel också. Tyvärr har jag gjort det med, förblindad av "hur" man ska göra.

Senast ändrad:

En 8 veckors valp som juckar på allting, låter som en oerhört stressar och uppjagad valp.

Om vi pratar om 8 veckors valpar i allmänhet, så är det inte konstigt om dom blir stressade. Lämna tryggheten för att vara i en ny miljö själv, möta omgivningen med en person som inte än blivit en trygghet. Så unga tycker jag behöver massor av närhet, inte skäll.

Jag försöker lära mig metoden , beröm det bra och nonchalera det dåliga :D

Okej :)

I och med att du besvarade Genesis och hastflicka som vänt sig direkt mot Gabbis inlägg så gick det att misstolka din generalisering.

Jag vände mig aldrig direkt mot Gabbis inlägg. Jag svarade TS och vände mig mot flera som jag tycker skrev otrevliga svar istället för att att fråga på ett schysst sätt vad TS egentligen menade. Och försöka hjälpa henne.

Sedan svarade jag på Bedans inlägg och skrev att det generellt brukar vara så på forum, nu menade jag förståss inte att alla är så. Men en del verkar vara bra på att klanka ner på folk, om de gör det även irl vet jag inte.

Indirekt ser det verkligen ut som om både du och bedan gör det lite fint så att säga. Men ni båda hävdar att så inte är fallet och hey det kanske inte var så det var menat :).

Men visst på samtliga forum jag har besökt har den "elaka" jargongen ibland blivit överdriven.

kl

Jag kan inte riktigt känna att Buke har en så hård jargong. Givetvis finns det folk jag inte håller med, och det finns folk som jag upplever som svaga i sin argumentation - som återupprepar sig/plötsligt byter ämne/inte besvarar frågor/kommer med faktafel - men det har ju med retorik och ämneskunskap att göra. Rena elakheter och personangrepp tycker jag inte finns här i nämnvärd utsträckning.

Sedan att folk reagerar på ordval och formuleringar är väl inte så konstigt? Jag känner inte många bukare ute i verkliga livet - det enda jag som läsare har att utgå ifrån är vad som faktiskt står, och det tolkar jag (såklart) utifrån egna kunskaper och erfarenheter.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 658
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 757
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 138
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 279
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3