Varför gör dom så här????

Sv: Varför gör dom så här????

Hejsan!
Försök att ge den lilla valpen lite ro. Han har säkert jättestor oro i kroppen över seperationen från flocken. Hundar är flockdjur och vid seperation vid hämtning av valpen så måste man visa ödmjukhet. Du vet alvedonreklamen; är man stor får man vara snäll. Hussar och mattar är stora, valpar är små. Ge valpen tid till lugn och ro. Valpen måste få känna att han är trygg.
När vi hämtade min valp hade han sådan separationsångest att han skrek i bilen. Min uppfödare hade några veckor innan förberett mig på att detta kunde hända, men det kröp i skinnet på mig när han skrek efter sin flock. Jag ringde min uppfödare från bilen och frågade om vi skulle vända åter. Nej nej åk vidare, sa hon. Efter ett tag upptäckte vi att min dotter pillat upp en sten i näsan så gubben fick sitta på ett lasarett i Dalarna i två timmar. Då fick jag en härligt lång stund tillsammans med valpen. Därefter gick det lite bättre. Varje timme som gick, blev lättare, men han var väldigt onarig första veckorna.

OM valpen skulle fortsätta det du kallar juckande, så skulle jag lugnt avleda med att kalla in valpen, erbjuda honom en lugn lek, lite smekningar eller något annat som valpen tycker om. Att en valp gör reflexmässiga rörelser vid den åldern så intensivt måste tas på största allvar. Jag tror som många andra att han är väldigt stressad.
Kärlek Kärlek och lite mera kärlek:-) det är en bra start i livet, för alla

Sv: Varför gör dom så här????

Har inte läst igenom alla svar och vet inte om du fått den hjälp du ber om men jag kommer ändå med ett litet kanske hjälpsamt tips. är inte säker på att detta fungerar men det skadar aldrig att testa.

1. i detta läge låter det som att hunden vaktar hemmet och inte är riktigt säker på att matte är kapabel till detta. Det tips jag har att komma med här är att ta lägg hunden på till exempel sin bädd eller nån matta om detta inte finns. Se till så att hunden ligger kvar då man går och öppnar, gör inte hunden detta så gå tillbaka med hunden och lägg den igen (fördel om hunden kan kommandot "stanna") och tillrättavisa hunden då den skäller. Gör detta varje gång någon kommer för att se till så att hunden håller sig lugn.

2. När hunden är så ung så är det svårt att bestämma vad detta kan bero på. Men beroende på individen så kan man tillrättavisa ett fel beteende om man gör det på rätt sätt även fast den är så ung men de mesta i den åldern ska vara positivt. Det tips jag har är att aktivera valpen mer, exempel om valpen är matglad så kan man ta en sån där boll där man kan stoppa in godis och hunden ska få ut godiset på egen hand. Oönskade beteenden uppstår ofta då hunden är understimulerad och detta kan ordnas med att man aktiverar hunden, både fysiskt och mentalt men se till så att det inte blir för mycket heller. Håll uppsikt för hur mycket hunden orkar med helt enkelt :)

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 658
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 757
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 138
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 279
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka