Å det gör ju inte tävlingsryttare??? Köper hästar och säljer dom som inte duger?? Nää, för Lussan, Kyra, Malin B, och alla andra Elitryttare har råd att behålla även dom som aldrig kommer att ta dom runt en 120 eller medelsvår......
Jag tycker ochså att många lägger i tussar bara för att....och har tungband ochså bara för att....!
Vi i vårat stall har sällan tussar. Men det finns hästar som behöver det för att dom tex. är bakrädda, eller så blir dom lugna(re) av att ha dom. Jag tycker det är dummt att utsätta både häst och kusk för eventuella olyckar bara för att man av princip ska lära hästen gå utan.
Tungband kan jag hålla med om faktiskt. Jag tror att MÅNGA travhästar inte skulle behöva det OM den blev rätt inkörd av vana, förtroendefulla och mjuka körhänder, och givetvis blir körda av "bra" händer. Men även om en häst blir inkörda/körda av dessa händer så kan det hända att dom ialla fall behöver tungband. Jag har en 3års märr som är lite kollrig. Hon har det efter sin far. Hon går med både tussar och tungband. Har hon inte tungband blir hon väldigt orolig i munnen och joxar med tungan. Hon KAN gå utan båda dessa men jag tycker det är dummt att utsätta henne för en massa "extra" träning, eftersom hon då skulle kunna åka på korsförlamning. Hon är den typen av häst.
Så kan jag bara för mitt liv inte förstå varför man helt öppet och utan att generas, går ut och påstår saker som du nu gjorde, och dessutom försöka påskina att man vet vad man talar om. Det är ugnefär som om jag skulle påstå att alla som rider med sporrar och spö vetoch kan inte ett du, plus att dom är djurplågare och det borde förbjudas. Genom åren här på Buke har jag "slagits" i många trådar för försvara mig själv, min hästsport och mina älskade hästar. Och varför komma och påstå att en hästsport är vansinnig när man själv håller på med en annan hästsport. Vem avgör vems sport som är "hästvänligast"??
Sen tycker jag man ska ha i baktanke och ta REDA på, när man skaffar sig en extravare, hur var den här indeviden som tävlingshäst. Het, bakrädd, lugn......
Och som martha säger så MÅSTE man försöka förstå hur travhästar haft det OCH hantera den därefter. Inte bara ta förgivet att den är knäpp bara för den inte får ha tussar eller tungband.
Om jag vore dig skulle jag acceptera att hästen kanske behöver dessa tills du format den som du vill ha den, men det förutsätter att du vet hur man sätter ett tungband.....
hälsningar gulan fd.gulla