Varför förstöra hästarna.

Ja det är klart att en del ligger i generna i det fallet, men alla de hästar jag känner till är ju faktiskt inte släkt med varandra. Och en del är aktiva travare.
Nu tycker jag inte att den här diskusionen kommer just någon vart och eftersom jag vet att det är fler än jag som tycker att det här är fel, men som av någon anledning inte vågar yttra sig här idag så ser jag det som lönlöst att fortsätta. Tycker fortfarande att det är fel att sätta tussar, börjar man aldrig med det utan handskas med hästarna på ett sätt som dom klarar av så blir de heller aldrig ovana vid ljud. Om man nu prompt vill hålla på med sådana metoder, så se då till att hästen inte behöver genomlida ett omskolande till ridhäst. Gäller dock inte alla travare men de som inte klarar vardagsljuden.
Tack och adjö
 
metoder??? Du ville ju få det till att vi förstör hästar för all framtid :crazy:
mina har urryckare vid tävlingar, aldrig annars.....och inte är dom knäppa för det....
De hästar du träffat på är nog lite underliga, eller så är det underliga ägare....
Jag har konvalecenter åt en av Sveriges största travtränare och det har gått många 100 tals hästar genom mitt stall...dom hästarna som INTE kunnat gå utan bomull i vardagsträning har det varit nåt annat fel på....exempelvis dåligt psyke, arv...eller nåt annat....
 
Jag har inte speciellt stor koll på vare sig tävlande travare eller ridtravare, men jag kan inte förstå hur lite bomull i öronen skulle kunna förstöra hästen. Det är ju något som, vilket flera här inne redan sagt, är till för att i vissa situationer lugna ner hästen. Precis som hoppryttarna som sätter luva på sina hästar för att dämpa publikljud m.m. Har man problem med att hästen i hemmiljön, oavsett vilken ras det är, reagerar med att fly från höga/plötsliga ljud får man väl försöka "miljöträna" INNAN man ger sig ut i trafik eller andra situationer som kan vara livsfarliga för både ryttare och häst.
Och vad gäller oroliga munnar så tror jag snarare att det beror på vem som sitter på, tandproblem, sår i munnen m.m. än att den har haft tungband på sig.

//Frida
 
Tack för ett klokt inlägg utan påhopp. :bow:

När det gäller "förstörda travare" kan jag bara konstatera att dressyrlandslagets förre veterinär är vår banveterinär och så länge han själv äger och sysslar med trav torde det inte vara en sport där djuren lider.
 
Tungband vet jag inget om, men bomull i öronen känns ok för mig. Jag har iofs inte träffat ngn travis som varit "omöjlig" i munnen heller, så alla kanske inte använder tungband?

Tar travisarna verkligen så stor skada av bomull i öronen?
Jag har inte träffat ngn som varit "skadad" av det i allafall.
Det närmaste jag kommit att en omskolad travis alltid behövde bomull i öronen i transporten, vilket känns helt ok för mig, för jösses vad det rasslar och låter i de flesta kärror vid färd! :eek:

Även hopphästar har ju "bomull i öronen" ibland när de har de där flughuvorna när de tävlar.
 
Ja, en tråd som den här borde inte få förekomma överhuvudtaget. Lite respekt bör man väl visa för varandras "grenar" även på ett forum och innan man går ut och talar om för världen hur illa travhästar behandlas bör man ha mycket goda grunder för sina påståenden.
 
Den grunden verkade vara så instabil att hon istället för att erkänna fel och ändra uppfattning, valde att avsluta tråden och säga hej då?! :crazy: :(

Ok, att man kan tycka tävlandet är stressande, men att säga att hästen är förstörd för att den (kanske?) haft tussar?

kan man då inte säga att folk inte får rida en häst på t ex Sidepull, för hästen kanske ska säljas till en person som inte kommer rida på det och vill då inte ha en häst som är van vid det? :eek: :angel:
 
Jag tycker det är svagt av dig att inte kunna ta kritik i en diskution där du har fel!

och sen tycker jag att du skalåta någon kunnig ta din travare eller ta bort honom. och skaffa dig ett halvblod!!

att du inte kan rida din travare utan tussar handlar nog mest om okunnighet!! det är inget snällt halvblod som är född för att lalla i skogen. Det är tävlingsatleter och för att få dom till bra ridhästar (som dom faktiskt är, UNDERBARA ridhästar) krävs träning, träning och åter träning! du har inte funderat på att din häst vill röra på sig mer än du vill att han ska göra? även om det var länge sen han gick på travet så är han skapt för att springa! låna en vagn och lär dig köra så ska du få se hur mycket kapacitet som fortfarande ryms i din travare.


Min sista travare jag hade var 20 år. och höll fortfarande samma tempo och hade fortfarande samma vilja som tävlingshästarna. Vi höll henne tillbaka pga av hennes ålder och trodde att det skulle vara bra så. Resultatet blev en ohanterbar häst! precis så som du beskriver!
 
OOOpps
jo den här tråden var väl inte så genomtänkt, men snälla låt det inte å till personangrepp modell "barn som köper travhästar o inte kan rida dom".
Detta var hennes upplevelse, hon kan ju bo så att ridtravarna i hennes omnejd kommer från en specifik klantskalle som använder tusser konstant även om det väl inte är troligt.

Några av er förklarade tussar och tungbett så att tex jag som inte är travintresserad förstod varför man skulle använda det - helt ok förklaringar.
Alla olika trix man använder för att förenkla livet för våra pållar kan ju missbrukas. Gäller mycket av ridutrustningen och jag tror att det finns minst lika många tokiga hästar av den anledningen.

Jag förstår att travfolket blir konstant påhoppat men det blir ju inte bättre av att ni ger tillbaka med tungt artelleri.
Sakliga svar är det enda som gäller eller i andra hand tystnad.
Ps Dom extravare jag ridit har varit alldeles ok bara man tagit hänsyn till vilka signaler man ger, att en travare inte skulle kunna gå lungt är lite underligt, dom körs ju inte alltid för full gas och visst tusan bromsar man genom att dra i tömmen - att ge stöd i full fart gör man även på galopphästar men även där funkar förhållningar o halvhalter fast kanske inte lika fort, :p :D
Det handlar bara om att ha lite känsla och förståelse - även för trådskrivare. DS
 
Jag förstår att travfolket blir konstant påhoppat men det blir ju inte bättre av att ni ger tillbaka med tungt artelleri.
Sakliga svar är det enda som gäller eller i andra hand tystnad.


Ibland är det bara väldigt svårt för oss "travfolk" att bara acceptera all skit man får ta! :mad: det är inte kul att alltid få höra att våra hästar är missköta och att vi använder oss av elaka metoder. till slut så tröttnar man!
 
Sen kanske man som sagt ska se lite till individerna, har diskuterat det här med bomull med folk, för tyckte att just RIDHÄSTAR kanske borde utrustas med det ibland eftersom de inom den rasen oxå finns hästar som reagerat rätt kraftigt på höga ljud...
Har själv haft 2 travhästar, den ena körde jag alltid med bomull, och red även ibland pga ett något svikande psyke :crazy:

Den andra han kunde de ha kommit ett tåg och kört en meter ifrån och han hade knappt vridit ett öra, i de här två herrarnas fall tror jag helt och hållet att det beror på stam...
Båda har förövrigt varit i proffsträning även om den ena aldrig travade fortare än motionstempo... :D

Har oxå varit väldigt emot tungband, men tom jag fattar att det är ibland en chansning på liv eller död att inte ha tungband i lopp...
Tror att 70-80% av alla travhästar går med tungband i lopp...

Så det handlar absolut inte om att förstöra några hästar, men det går inte att jämnföra en travhäst med en ridhäst...

Mvh Johanna, som inte har så mycket koll på varken halvblod lr varmblod, men inte dömer någon...
 
Snor tråden lite...

Jag och min käre pojkvän, har ofta rätt mycket diskussioner, angående bl a tungband...

Jag har som sagt inte något emot användning i lopp men ifrågasätter lite det här när man alltid msåte köra hästen med tungband...
Han säger att det är stamfel...
Jag anser att man utbildar hästarna för kort tid... För annars om det bara föddes med det då borde det väl finnas i alla raser lr???

Men som sagt, är novis inom ämnet, blir bara irriterad när man frågar varför och får svaret därför... Så tänkte att ni borde väl veta :D

Mvh Johanna
 
Angående bettet:

Kan det inte vara så att "travhästänglarna" har för dåligt med erfarenhet och fått en fd travare att lära sig på?
Sitter sedan uppepå och vrålhåller och tycker att hästen är het?
Eller vill ha hästen gå på tygeln genom att såga ner den??

Näää, håller med övriga.
Scan är en mycket bra plats att besöka emellanåt.

Hellre det än travis iklädd med bett som är hur komplicerade ut som helst... men fina att titta på. :devil:
Inspänningstyglar, gramantyglar, förlängningstyglar, felsatta martingaler och en hysterisk ryttare som jävlar annamma ska få hästen att kröka på nacken.

Suck säger jag åt ditt inlägg.
Detta förstärker åter min tro om er och ert trångsynta tankesätt angående travet.

Helt övertygad om det som någon sa här.
Piloten skulle behövas bytas ut.

AM
 
Osökt (?!) kommer jag att tänka på devisen "mot dumheten strida även gudarna förgäves"...

Det kommer alltid att finnas ursäkter till att man inte klarar av sin häst. Men att skylla på andras hantering tycker jag är svagt. Varje individ har sin uppsättning för- och nackdelar, det får man hta med i beräkningen när man köper en häst. Är man lite kunnig tar man reda på om nackdelarna är något man kan/vill/orkar ta sig ann. Och om man kan/vill/orkar köper man hästen. Inte tusan kan man sedan sätta sig på häcken och gnälla att andra har gjort si eller så, det är ju förutsättningar man vetat om från början.

Jag tycker det verkar som du har dåligt med tålamod att göra det arbetet du beskyller andra för att slarva med. D v s att arbeta med hästens svaga sidor (rädsla för ljud, ovanor med betsling etc).
 
Tycker att det är sorligt att det alltid ska spåra ut när det gäller travare!!! Jag brukar faktist inte skriva i dessa trådar men kunde inte hålla mig nu!
Jag fårstår faktiskt inte varför det alltid ska vara antingen eller! Det är ju faktiskt så att vissa travare blir hämmade av att ha bommul i öronen men för vissa andra så spelar det ingen roll. Jag har träffat många fd travare och vissa har varit nervrak och andra hur coola som helst.
Dessutom tycker jag att det finns aldelles för mycket prylar varesig det handlar om trav eller ridning. Ett par saker som jag skulle vilja kasta är spön,inspänningstyglar,sporrar(dessa är tex obligatoriska på en dressyrtävling!! Underligt),nosgrimmor osv osv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 685
Senast: Svartkatt
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp