Varför förstöra hästarna.

Hej alla Bukisar.
Mitt första inlägg här så vi får väl se hur jag blir bemött. :crazy: Nu är det så att jag läst lite bland svaren....det är ju faktskt så att trådskrivaren rider sin häst utan bomull och att han är lugn och fin, hon säger ju inte att hon inte klarar sin nuvarande häst. Det är bara bett han inte klarar att ha. Vill också tillägga att jag rider ofta ilag med folket i grannstallet. Jag har ridhästar och de har travhästar...inget gnabb mellan oss inte, :banana: förstår inte varför det måste vara sådant krig mellan grenarna. :mad: Om jag ska våga mig på att ha en synpunkt på det här med tussar( utan personliga påhopp tack) så min erfarenhet är att de allra flesta seriösa travnissar faktiskt kan hantera det här med bomull och använder det enbart när det behövs...ser tyvärr också ganska ofta "travgubbarna" i trakten som av gammal vana tussar sina hästar bara för att..å då kan jag också tycka att det är onödigt. :crazy: Detta är inget påhopp mot travisar utan möjligen mot de speciella gubbar jag känner, de flesta här på forumet verkar dock veta vad de håller på med. Är ju själv "ridfjolla" :smirk: men ser ju faktiskt ridhästar som också kan bli lite tokigt behandlade ibland. Tycker för övrigt att Bukefalos verkar vara en vettig sajt :bump:om bara nivåerna på vissa svar och inlägg kunde höjas lite från barnhagen.
 
Välkommen Mamma Mu.......du har såååå rätt och personer som du behövs verkligen här. Visst finns det "tokar" både här och där inom alla grenar.......möjligen överreagerar vi som sysslar med trav när det dyker upp en sån här tråd ,men på sista tiden har det varit alltför många påhopp på just "travnissarna" och det här var nog droppen som fick bägaren att rinna över :cry:

Jag blir jättebesviken över att det sprids så mycket felaktigheter om travet och på det här forumet sitter folk och "lär" sig hur illa hanterade travhästar är (av folk som inte är insatta i trav för fem öre......)
Många ser bara travhästar på tv när de "springer runt runt på en travbana med en kusk som drar dem i munnen"( så upplever man kanske ett travlopp om man inte förstår finesserna). Travarens vardagsliv är helt annorlunda och de minuter hästarna är med i travlopp är väldigt väldigt få.......synd för de hästar som verkligen gillar att tävla och skönt för de som inte gör det ;)

Det sägs att konflikter nästan alltid beror på okunskap och bristande respekt för varandras olikheter och jag tror verkligen att det stämmer, vad tror ni........?
 
varför i hela världen ska hon skaffa sig ett halvblod? Kan hon inte ha förståelse för hästens förutsättningar om den är varmblodstravare så lär det väl knappast bli bättre om hon skaffar en annan häst.

Angående snälla halvblod och lalla i skogen... *fnys* ;)

Angående trådskaparens påstående känns det lite som det går troll i denna tråd.

Om man lägger ut ett påstående får man räkna med kommentarer på detta. Saknar man dessutom belägg för det man säger, ja då blir man kanske överbevisad. Det är normalt med förnekelse om man har svårt att ta att man har fel. :)
 
Nja, för att inte avslöja allt för mycket vad pallas athena skrev i sitt borttagna inlägg :angel:...så hade hon åsikter om VARFÖR övht ha travare då vi ändå bara bryr oss om att det skall rulla in pengar :crazy:
...då hade jag en liten besk kommentar tillbaka... :p

Visst såg mina hästar ut som om elden brann i arselet på dom :devil: :devil:
 
Tack för välkomnandet.

Håller med om att större respekt behövs mellan de olika grenarna. Tycker inte det finns någon gren som är "finare" än någon annan. Alla måste få syssla med den gren de tycker är intressant och rolig. :)
 
Aha! En diskussion jag missat då tyvärr!

Det är väl fördelen med att ha travare? Att de i allafall KAN om ägaren har tur, försörja sig själva.
Kan ju säga att min gammelpålle med de intjänade 500:- under sin karriär med mig, inte RIKTIGT betalat sitt "mat och husrum" själv! :smirk:
Trots att vi har över 60 rosetter, så blev det ju inga stora premier direkt...

Skulle jag av ngn anledning inte kunna hoppa, så skulle jag inte alls vara främmande för att skaffa ett varmblod och försöka mig på trav. :cool:
 
Vi är många amatörtränare som varit ryttare från början och du är varmt välkommen när du hoppat färdigt :bump: :)

....men kom ihåg att hästen inte ska hoppa på travbanan :p

"hoppa"=galoppera på travspråk.......jag hade väldigt svårt att förstå travspråk från början och "gubben" skrattade gott........"ställa" är också ett ord som skapade total förvirring när ryttaren (jag) skulle lära sig trav :banana: :rofl: :angel:
 
vad bra att du berättade vad jag skrev för det kom jag inte alls ihåg att jag skrev ;)
det var nog din egna tolkning. och berätta för oss om hoppningen nu då som du skulle skriva om
 
Och vad är det för fel på hoppning då?!
Nyfiken Kopparberg som undrar hur hon "ses i travarkretsar".

då ska jag berätta hur man lär hästar att hoppa.......man sätter spikar i bommarna och låter hästarna göra illa benen så att de blöder........efter det lär de sig att lyfta på benen........det har jag hört flera som säger :angel:

Ni ser så lätt det är att sprida en massa dumma rykten........bara att trycka på tangentbordet :devil:

Hoppas alla förstod att jag inte menade det jag skrev angående hoppinlärningen....... :cool:.........jag gillar verkligen hoppning...........men när det gäller liknelsen angående dumma påståenden menar jag allvar........någon hör något om någon enstaka tokig handling (barrering i det här fallet) och sedan är ryktet igång och en hel grupp svärtas ner........så vill vi väl inte ha det här på forumet :confused:
 
Hej Pallas Athena........här är ditt inlägg om du nu glömt vad du skrev.........håll med om att det var korkat.......rik kommer jag nog aldrig att bli på mina hästar, men de skänker mig mycket nöje (och skit under naglarna).......och jag älskar dem :love: även om du tror något annat !

DITT SVAR:
" varför utsätta dom för trav överhuvutaget???
så mycket som det förstör hästen.
ja kommer få en massa skit för detta, men trav människor anser jag bara vilja tjäna pengar på sina hästar och uttnytjar dom så länge dom e friska och sätts på fruktansvärda på frestningar för kroppen."
 
Nu var det ju inte så jag menade, även om jag själv såg att det framgick så i mitt inlägg! Det jag försökte få fram var väl att hon ska sattsa på en häst som hon kan hantera, och att ta halvblod som exempel kanske inte var så genomtänkt ;)

Så jag ursäktar att jag uttryckte mig klumpigt!!! Jag har inget emot halvblod eller någon annan häst häller för den delen, men när det kommer till travare så försvarar jag dom med näbbar och klor för jag vte hur mycket skitsnack det går om dom bland "ridfolk" :smirk:
 
Ingen skada skedd, är själv utsatt för en hel del fördomar om min gren så jag är härdad. Tycker bara att det är synd att man i kampen för att skydda sig själv och de sina trampar på andra när det faktiskt inte behövs. Detta gäller inte bara dig utan jag har sett det mer än en gång tidigare.

Häst som går att hantera förreten? Är det inte bättre med en cykel? ;)
 
Kanske en cyckel vore att fundera på :smirk:

Jag vet inte om jag är ensam men jag blir så trött på människor som startar trådar bara för att klanka ner på andra hästsporter! Jag finner inget intresse att klaga på dom som tävlar islandshästar bara för att jag inte själv gör det!

Jag är ju ingen travexpert, men jag har sysslat mycket med travhästar och tränat travhästar i halva mitt ridliv. Så man har fått en kärlek för sporten även om jag inte sattsar på det helhjärtat. :)
 
Vissa människor har väl ett behov av att hävda sig själva och gör allt för att lyckas med detta.

Försöker se det positiva i hästar oavsett ras, träning eller inrikting istället för att se det negativa.

Bara för att man föredrar en gren eller ras eller inriktning betyder ju inte det att jag ogillar allt annat.

Har själv en passion för voltigen då jag sysslat med det i snart 15 år, men det betyder inte att jag förkastar allt annat, tvärtom. Man kan lära sig mycket av att bara öppna ögonen och se runt omkring sig.
 
"""ja kommer få en massa skit för detta, men trav människor anser jag bara vilja tjäna pengar på sina hästar och uttnytjar dom så länge dom e friska och sätts på fruktansvärda på frestningar för kroppen.""" [:eek: :mad: :eek: tror du verkligen det.....

Har en tävlingstravare samt en ettåring (förhoppnigsvis trav) som jag tjänar noll kronor på för tillfället men att jag dessutom har dem för att jag gillar att plåga och utnyttja dem det var bara för mkt!!!!
Tänkte bara säga att de är mina ögonstenar... :love:
 
Jo vist vill många hävda sig! :smirk: tycker bara det är träligt att man inte kan ta lärdom av andra sporter istället för att klanka ned på dom :rofl:
 
Nu vet vi vad du skrev... och jag orkar inte kommentera det... :p
Men ingen ska behöva leva med såna konstiga uppfattningar, så jag bjuder dig ut till en heldag i mitt stall :D :)och efter den så åker på på trav... :rofl: :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 685
Senast: Svartkatt
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp