Varför förstöra hästarna.

Jag klarar av min häst...men tycker det är synd att han inte kan ha ett bett i munnen utan att göra illa sig. Å jag tycker inte att ni ska låta så nedlåtande åt "oss" som har köpt en gammal travare, fanns inte vi skulle ni bli tvugna att slakta era hästar när de inte håller för travet längre. Å det vill ni ju inte eftersom ni säljer dom.
 
Varför är det nästan bara travare som har tendenser till att svälja tungan?





Det är det inte alls det!! många galopphästar gör det och även vanliga hästar.
Mitt "rena" halvblod har jag alltid tungfelssticka på när jag hoppar och rider terräng eller bara är ute och galopperar för hon sväljer en del av tungan.
 
Du pratar i nattmössan........det går utmärkt att köra in och träna utan bomull......god natt

Det var från tidigare inlägg jag fick info om att det behövdes när de kördes in.
 
Har provat med tungfelsbett för ett par år sedan på honom, men det gillades inte, slutade med att han vägrade ta bettet. Rider nu på Hackamore.
 
Jag slaktar faktiskt hellre än säljer dom till folk som inte begriper sig på att dom ÄR travare, där man får höra att dom varit vanvårdade i min regi...då det egentligen bara är ett inlärt beteende hos hästen...en travare FÖDS till att tävla, vi föder inte upp dom så att ridtjejer ska ha nåt kul att leka med...ta reda på hur en travares vardag ser ut innan ni köper en sån häst...försök förstå hästen istället för att göra "underverk" så hästen blir mer o mer förvirrad :crazy:

Det är som om jag skulle köpa ett halvblod och krävde att den skulle gå 30 tempo i trav :crazy:..tror du den skulle tycka att jag var i mina sinnes fulla bruk :confused: precis så tycker travarna om "er" :angel:
 
Varför ska du då vara nedlåtande mot oss?
Och jo, jag slaktar hellre mina hästar än säljer dem som ridhästar! Vilket jag oxå i många fall skulle rekommendera andra att göra!
 
BOMULL:Har man KANSKE i öronen på dom för att dom inte skall vara bakrädda när man kör in dom, för att kanske få en häst som är het att lugna ner sig, i transporter så dom slipper höra allt oljud.

Jag skrev t om KANSKE med versaler....läser du inte vad man skriver?????
 
Men ni måste väl ändå hålla med om att väldigt många Varm o kallblod säljs redan i unga år som ridhästar, det är ju bara att gå in och titta under radannonserna. Och jag kan förstå att man gör såhär med hästar som man planerar att ha som travisar resten av deras liv...långt el. kort. Men väldigt många ska ju omskolas till ridhästar..eller??
 
Jo, men JAG vill hellre slakta mina än sälja till okunnigt folk...de hästar jag sålt som ridhästar har endast varit till folk jag känner väl, eller fått referenser från nån jag litar på.
Många får problem med sin häst då dom inte vet eller förstår hur en travares liv ser ut i jämförelse med en ridhäst...dom tror att det går att gå myrsteg med dom och att imorgon aldrig kommer att infalla :crazy:

En travare är född med framförhållning...ung som en bordercollie vs sankt bernhard.....sen finns förståss variationer, men själva inställningen en travare har vs ett exempelvis hbl är milsvid......
 
Det är väl ingen som sagt emot att många säljs som ridhästar? Det vi sa är att tyvärr förstår inte folk att de köper en TRAVHÄST, en häst som inte är inriden och tränad för att ridas...
Jag skulle inte sälja mina hästar som ridhästar!

Men snälla du!
Läser du inte vad folk skriver? Det står ju upprepade gånger att bomull i öronen och tungband inte har med de problem du upplever att göra!

Grundtanken om man föder upp travare är ju inte att de ska säljas som ridhästar.. Men du kanske tycker vi ska avla fram bättre "ridbarhet" och en bättre galopp oxå?

Förövrigt har jag en travare som inte gillar bett alls och hon rids oxå på Hackamore ( körs på rakt äppelbett + bett lyftare eftersom man inte får köra på hackamore) och hon har aldrig haft tungband i hela sitt liv..
 
Men om det inte har med tungbandet att göra, vad beror det då på att så många travare är oroliga i munnen?" och galoppörer" har dock aldrig kommit i kontakt med den sporten. Och jo jag läser vad folk skriver. Och jag har INGET emot själva travsporten. Å Vad det gäller bomullen så på de två Kallbloden som jag ridit och kört så har det varit ljud de har blivit rädda för. Den ena kunde inte gå ute i trafik utan tussar, men med gick det bra. Den andra kunde få för sig att skena rätt som det var ifall hon inte hade tussar, men bara då. Och jag har aldrig kallat era hästar för nervvrak, det är du själv som sagt de orden. Har alltid berömt travare för att de är så välhanterade och van vid olika situationer, det är just dessa två saker "tussar o band" jag har hakat upp mig på.
 
Travare är ju inte oroliga i munnen föreens det sitter upp en ryttare som ska "ge och ta" och göra halvhalter osv..
En travare körs bettet, alltså man har kontakt med munnen hela tiden och hästen tar stöd i bettet..

Bomullen gör ju inte hästen på något sätt döv, utan tar bort "höga ljud" och det är lugnande.. jag har aldrig varit med om en häst som skenat för att den inte har bomull i öronen? Om det skulle vara så skulle de ju inte kunna gå i hagen eller någon annanstans utan bomull.. Så problemet beror antagligen på något annat.. Kolla foderstat?

Självklart blir en häst som är van vid bomull mer alert på höga ljud... men det har jag aldrig hört att det inte går att vänja dem vid genom att fortsätta rida och arbeta utan bomull?!
 
Mitt kallblod är inte det minsta fjollig för ljud och dylikt trots att hon har haft tussar i öronen mellan varven. Hon har tussar i öronen emellanåt än idag, tex när hon åker transport eller när jag klipper henne... Men å andra sidan så är hon inte travhäst längre så det kanske har med det att göra?! :angel:
 
Nä men jag har både upplevt själv och även hört andra med samma problem, alltså hästar som fått tomtar på loftet när de inte haft tussarna i. Första kallblodet jag hade på foder hade gjort likadant med sin ägare. Travtränaren. Och han sa att det var något som gick i arv, Både hennes mamma och syster var likadan, skenade utan tussar men aldrig med.
 
Nu har du ju själv besvarat frågan... Det har med arvet inte tussarna att göra.. :cool:

Men du menar alltså att vi ska sluta stoppa bomull i öronen för att du och några vänner upplever att hästen får "tomtar på loftet" om man inte använder tussar?
Tanken har inte slagit dig att vi använder tussarna i öronen för att hästarna inte ska ha tomtar på loftet, utan koncentrera sig på det man gör... så istället för att säga att hästen är förstörd, stoppa tussar i öronen rid och var glad! :idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 685
Senast: Svartkatt
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp