Varför föredrar så många ullstoppat?

Men jag ser fenomenet hos vuxna hästar som på 3 månader sägs ha ändrat sig såååå mycket att sadeln plötsligt ger tryck, skav och asbest. ;) jag undrar då hur väl sadeln passade från början...
Och en vuxen frisk häst är inte svårt att hålla igång och mata på ett sätt under hela året som inte gör enorma förändringar med ryggen.

Sen ser jag absolut inget fel i att man kollar upp sin sadel. Men jag upplever att det är en generell hysteri kring att sadlars inpassning håller max ett halvår.

Alltså, ju mer jag läser denna tråden desto mer gillar jag detta inlägget.

F d ägaren till min häst bytte sadel stup i kvarten och problemet var aldrig sadeln utan ett underliggande ryggproblem (spondylos). Själv har jag använt samma sadel i 2½ år utan problem och den ligger fortfarande lika bra. Räknar med att ha den resten av hästens liv för vid 15 års ålder lär inte hennes rygg ändra sig nämnvärt. Blir väl en koll av stoppningen lite då och då men har en fantastisk bra sadelmakare till hjälp vid behov.

Sadelutprovarna gillar inte o sälja latexstoppade. Då kan de ju inte komma ut o stoppa om sadeln en gång i halvåret...

Där tror jag kärnan är.
jo precis, samtidigt vill jag ju ändå lita på att sadelmakaren ger mig den bästa sadeln för min häst, inte sin egen plånka. Men man är väl naiv.

Vill hitta en opartisk person som bara har kunskap men inget vinstintresse i endera alternativ. någon som säljer sadlar med latexpaneler lär väl tala sig varm om det, liksom sadelmakare som till viss del försörjer sig på omstoppningar kommer tala sig varm om det...

jliksom sadelmakare som till viss del försörjer sig på omstoppningar kommer tala sig varm om det...

Inte nödvändigtvis. Min sadelmakare stoppar inte om om det inte behövs. Jag bad honom kolla min sadel förra året och då stannade han till på vägen till en annan kund. Inget behövde fixas på sadeln och han tog inte ens betalt för kollen.

Inte nödvändigtvis. Min sadelmakare stoppar inte om om det inte behövs. Jag bad honom kolla min sadel förra året och då stannade han till på vägen till en annan kund. Inget behövde fixas på sadeln och han tog inte ens betalt för kollen.
Nej, såklart finns det kompetenta och ärliga människor. (och grattis till bra sadelmakare!) Men att hitta dem och att avgöra om de går att lita på, det kräver ju nästan att man själv är lika kunnig som de, och var ska man hämta den kunskapen... Finns sadelmakerikunskaper nedskrivna någonstans eller är det bara muntlig undervisning på utbildningar?

Mycket ridmässigt går ju att "faktachecka" genom ridinstruktionsböcker, men när det saknas (?) litteratur och de man har i närheten tjänar pengar på att man inte kan, då blir det svårt att lära sig.

och grattis till bra sadelmakare!.

Jag har ju haft lite tur för jag var medryttare på en av hans sambos hästar i tre år innan jag köpte min första egna. Hade gott om möjligheter att suga i mig massor av kunskap under den tiden och han tyckte det var roligt med någon som var intresserad och visade och förklarade gärna. :)

Spekulation som fötts senaste tiden. På många ställen kan man läsa sig till att ullstoppat är att föredra. Det går att individanpassa på ett helt annat sätt än permanentstoppat (köper detta argument helt) men måste ju också korrigeras med jämna mellanrum. Ullen kan sätta sig snett på kort tid och behöva stoppas om igen kort därpå för att hålla sig symmetrisk på båda bossorna? Varför är det bättre än en permanentstoppad som håller sig ganska symmetrisk över tid? Ullen flyttar ju ändå på sig och behöver göras om OFTA? Som jag ser det trumfar "symmetrisk sadel" "möjlighet till finkorrigering" eftersom finkorrigeringen ändå inte står sig så särskilt?

Vad har ni för erfarenheter? Finns ens svar på mina frågor eller är det en fråga om tycke och smak?

Jag ska väl inte säga så mycket egentligen som bara rider bomlöst numera men sann sadelnörd som man är så :)
Ull tycker jag har en mycket trevligare känsla mot hästens rygg, jag märker fort om hästen eller jag är sned, det går att justeria i all evighet och har en mjuk och go svikt som tilltalar mig.
Permanentstoppat tycker jag nästan alltid är för takformade för de flesta hästar, kanterna blir inte alls sådär följsamma och istället för ull som flyttar på sig så plattas paneler tillfälligt ihop där det behövs med plats och det kan se ut som om sadeln passar men i själva verket blir det mer tryck där hästen istället behövt mer utrymme. Går inte heller justera och bör alltid användas med justerbae padd för att faktiskt komma till sin rätta. Kanske jättepraktiskt i storstall när man använder samma sadel på många hästar men då är bomlöst/flexibom eller luftstoppat så mycket bättre.

Jag ska väl inte säga så mycket egentligen som bara rider bomlöst numera men sann sadelnörd som man är så :)
Ull tycker jag har en mycket trevligare känsla mot hästens rygg, jag märker fort om hästen eller jag är sned, det går att justeria i all evighet och har en mjuk och go svikt som tilltalar mig.
Permanentstoppat tycker jag nästan alltid är för takformade för de flesta hästar, kanterna blir inte alls sådär följsamma och istället för ull som flyttar på sig så plattas paneler tillfälligt ihop där det behövs med plats och det kan se ut som om sadeln passar men i själva verket blir det mer tryck där hästen istället behövt mer utrymme. Går inte heller justera och bör alltid användas med justerbae padd för att faktiskt komma till sin rätta. Kanske jättepraktiskt i storstall när man använder samma sadel på många hästar men då är bomlöst/flexibom eller luftstoppat så mycket bättre.
Varför är luftstoppat bättre?

Min vet brukar säga "har du någonsin sovit gott på luftmadrass?" när han ser en luftstoppad sadel...

Varför är luftstoppat bättre?

Min vet brukar säga "har du någonsin sovit gott på luftmadrass?" när han ser en luftstoppad sadel...
Det ligger något i det :D tycker ändå sadlar med flair känns trevligare än med latex. Och jag har sovit jättegott på luftmadrass av bättre sort, nte direkt de billiga som liknar flytleksaker ;)

Det ligger något i det :D tycker ändå sadlar med flair känns trevligare än med latex. Och jag har sovit jättegott på luftmadrass av bättre sort, nte direkt de billiga som liknar flytleksaker ;)
Vad tycker du om syntetbom vs traditionell stålförstärkt träbom? har du åsikter i det?

Vad tycker du om syntetbom vs traditionell stålförstärkt träbom? har du åsikter i det?

Jag tycker att sålänge bommen är anpassad väl för hästens ryggform så spelar material mindre roll. Föredrar dock lättare och flexibla varianter som inte blir så statiska Och lägger onödig vikt och tryck.

Jag tycker att sålänge bommen är anpassad väl för hästens ryggform så spelar material mindre roll. Föredrar dock lättare och flexibla varianter som inte blir så statiska Och lägger onödig vikt och tryck.
men jag tänker, hur hållbar är en syntetbom från ett dyrare märke (nypris runt 20), kan man "lita" på den,hur lätt är bommen förbrukad...

men jag tänker, hur hållbar är en syntetbom från ett dyrare märke (nypris runt 20), kan man "lita" på den,hur lätt är bommen förbrukad...

Det beror nog på hur statisk bommen är. Trä påverkas ju av luft, väta osv. Syntet klarar sig bättre där tex. En väldigt hård bom klarar ju inte stötar och yttre påverkan lika bra som en något flexibel. Men å andra sidan bör en sadel ändå inte utsättas för sådant.

Själv fick jag byta från Butet med paneler till ullstoppad Prestige. Enligt sadelutprovaren mjukare och mer behagligt för min häst som är känslig i ryggen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar