Varför föredrar så många ullstoppat?

Cherarriduracell

Trådstartare
Spekulation som fötts senaste tiden. På många ställen kan man läsa sig till att ullstoppat är att föredra. Det går att individanpassa på ett helt annat sätt än permanentstoppat (köper detta argument helt) men måste ju också korrigeras med jämna mellanrum. Ullen kan sätta sig snett på kort tid och behöva stoppas om igen kort därpå för att hålla sig symmetrisk på båda bossorna? Varför är det bättre än en permanentstoppad som håller sig ganska symmetrisk över tid? Ullen flyttar ju ändå på sig och behöver göras om OFTA? Som jag ser det trumfar "symmetrisk sadel" "möjlighet till finkorrigering" eftersom finkorrigeringen ändå inte står sig så särskilt?

Vad har ni för erfarenheter? Finns ens svar på mina frågor eller är det en fråga om tycke och smak?

De senaste 10 åren har jag bara köpt permanentstoppade sadlar - en med latexpaneler och flera med luftkuddar. De fungerar utmärkt, mina hästar gillar dom (nuvarande är kinkig), jag gillar dom. Jag sparar tid och pengar på att slippa justera stoppning. Jag har svårt att tro att ullstoppat skulle vara så mycket bättre att det är värt det extra besväret. Luftkuddarna är ju dessutom ganska flexibla, så jag antar att de formar sig lite efter hästens rygg. Så jag skulle säga att det handlar om tycke och smak. :)

Permanentstoppade (latex) blir också sneda i stoppningen, och då är det ju svårt/omöligt att korrigera.

Jag gillar luftstoppat, FLAIR. CAIR däremot har jag inga goda erfarenheter av.

Folk hänger efter. För 25+ år sen var permanentstoppning något helt annat än vad det är i dag. På den tiden var ull mycket riktigt bättre. Men utvecklingen går framåt och i dagens dyrare sadlar är permanentstoppningen klart överlägsen ullstoppning. Den är mjukare, jämnare och håller bättre. De går även att justera på fabriken om hästen ändrar sig och det går också att byta panel. Men tanke på hur mycket pengar man spar på att inte behöva stoppa om sadeln 1 gång om året är det inte alls dyrt att byta bossor vart 10e år.

Min permanentstoppade är från 2008 och den är precis lika mjuk, sviktande och jämn som när den köptes. Den är dessutom måttad efter hästen så något behov av justering finns ej. Har även en 01a som är helt fin i stoppningen. Ullstoppning måste antigen vara så hård att den riskerar tryckskador, eller så mjuk att den klappar ihop väldigt fort och måste bytas väldigt ofta. Det är helt omöjligt att uppnå den mjukhet och svikt som en modern permanentstoppning av hög kvalitet ger.

Folk hänger efter. För 25+ år sen var permanentstoppning något helt annat än vad det är i dag. På den tiden var ull mycket riktigt bättre. Men utvecklingen går framåt och i dagens dyrare sadlar är permanentstoppningen klart överlägsen ullstoppning. Den är mjukare, jämnare och håller bättre. De går även att justera på fabriken om hästen ändrar sig och det går också att byta panel. Men tanke på hur mycket pengar man spar på att inte behöva stoppa om sadeln 1 gång om året är det inte alls dyrt att byta bossor vart 10e år.

Min permanentstoppade är från 2008 och den är precis lika mjuk, sviktande och jämn som när den köptes. Den är dessutom måttad efter hästen så något behov av justering finns ej. Har även en 01a som är helt fin i stoppningen. Ullstoppning måste antigen vara så hård att den riskerar tryckskador, eller så mjuk att den klappar ihop väldigt fort och måste bytas väldigt ofta. Det är helt omöjligt att uppnå den mjukhet och svikt som en modern permanentstoppning av hög kvalitet ger.

Fast det stämmer inte att de sällan blir sneda.
Min sambo jobbar som Kiro för ekipage i team med vet, sjukgym, tandis etc.
De ser väldigt många snedsuttna sadlar. Även permanentstoppade av ny modell. Även i absoluta eliten kan det förekomma om än i mindre grad.

Så de permanentstoppade sadlarna ses än idag som ett reellt problem IOM att ingen tror de går att rida snea.
Och så rider man hästen oren, halt eller ger ryggproblem.

Jag har själv en permanentstoppad av modern och dyr modell. Men jag sitter väldigt jämt och kollar sadeln regelbundet. Precis som med mina ullstoppade.
Då ser jag inga problem med dem.

Jag tycker inte om känslan i luftsadel. Det är en smaksak bara.

Jag har en permanentstoppad och två ull. Jag föredrar ull just för att man kan justera den enklare.

För folk som tycker att omstoppningar är dyra och inte har ngn koll på hur en sadel ska ligga eller hur bossan ska kännas och se ut så låter permamentstoppade sadlar som ett säkert kort. Men är ju få sadlar som är helt permanent stoppade nu tycker jag, verkar som att det i alla fall i mellan prisklassen är vanligare med halv permanent stoppade, dvs ett lager ull och resten i andra material.

Jag är inte så glad i permanent stoppade men det är nog bara för att jag tänker på de gamla hemska budget sadlarna. Luft stoppade sadlar har jag haft och tycker om, men är stor skillnad om man jämför med ull sadlar i stoppningen. Ridmässigt så är det ingen större skillnad med just stoppningen.

Problemet med permanentstoppade sadlar så som jag ser det, är att de flesta hästar ändrar ju sig i ryggen/muskulaturen hela tiden, så en permanentstoppad sadel kommer mest sannolikt inte ligga optimalt på den häst den är anpassad till efter en tid. Så man blir beroende av paddar etc. för att få sadeln att ligga bra hela tiden.
Det ideala är väl egentligen att kolla upp och justera sadeln/stoppningen varje halvår, särskilt till unga hästar och hästar som inte gör precis samma typ av träning hela året om.

Jag har dock sansen för luftstoppning, som går att ändra relativt enkelt. Har endast provat Cair, men min knepiga häst tyckte om den (tills ena kudden gick sönder).

Mina hästar har helt klart föredragit luft, både Cair och Flair, alla dagar i veckan så jag låter hästarna bestämma.

Problemet med permanentstoppade sadlar så som jag ser det, är att de flesta hästar ändrar ju sig i ryggen/muskulaturen hela tiden, så en permanentstoppad sadel kommer mest sannolikt inte ligga optimalt på den häst den är anpassad till efter en tid.
Jag är mer av uppfattningen att den generella hästen inte alls ändrar sig så mycket och ofta som en del hästägare och sadelinprovare vill få det till.
En häst som är i god hobbykondition och som hålls igång och tränas varierat behåller sin grundform i kroppen, vilket inte ger skäl för omstoppning 2 ggr/år.
Om så inte är fallet så är min tanke att snabba och kraftiga förändringar, som inte har med unghäst-växt att göra, bör undersökas. Mår hästen bra? Äter den vad den bör? Är ryttarens träning till godo för hästen?

Sen finns det ju alltid undantag, men generellt tror jag att detta eviga sadelbytande samt justerande mer sitter i våra huvuden och i sadelmakares vilja att tjäna pengar på en kundkrets som gör allt för sina Brunte.

Jag är mer av uppfattningen att den generella hästen inte alls ändrar sig så mycket och ofta som en del hästägare och sadelinprovare vill få det till.
En häst som är i god hobbykondition och som hålls igång och tränas varierat behåller sin grundform i kroppen, vilket inte ger skäl för omstoppning 2 ggr/år.
Om så inte är fallet så är min tanke att snabba och kraftiga förändringar, som inte har med unghäst-växt att göra, bör undersökas. Mår hästen bra? Äter den vad den bör? Är ryttarens träning till godo för hästen?

Sen finns det ju alltid undantag, men generellt tror jag att detta eviga sadelbytande samt justerande mer sitter i våra huvuden och i sadelmakares vilja att tjäna pengar på en kundkrets som gör allt för sina Brunte.

Mja, om man har en vuxen häst som man rider och fodrar på samma vis hela året så visst. Men mångå hästar växer/breddar sig tills dom är kring 8 år, vad ska man göra i perioden från 3 tills 8 år? Och om man köper en ny häst så kommer den ofta med annorlunda bruk/ridning ändra sig i muskulaturen det första året, om inte ännu längre. Samma med hästar som är ute ut träning i perioder pga. bete, skador osv. Och dressyrhästar på en viss nivå bygger ju ständigt mer muskler iom. att de tränas för att bli stärkare hela tiden. Så jag tycker nog att man ska kolla sadeln rätt ofta ändå, antigen med sadelutprovare eller om man är tillräckligt kunnig själv.

Mja, om man har en vuxen häst som man rider och fodrar på samma vis hela året så visst. Men mångå hästar växer/breddar sig tills dom är kring 8 år, vad ska man göra i perioden från 3 tills 8 år? Och om man köper en ny häst så kommer den ofta med annorlunda bruk/ridning ändra sig i muskulaturen det första året, om inte ännu längre. Samma med hästar som är ute ut träning i perioder pga. bete, skador osv. Och dressyrhästar på en viss nivå bygger ju ständigt mer muskler iom. att de tränas för att bli stärkare hela tiden. Så jag tycker nog att man ska kolla sadeln rätt ofta ändå, antigen med sadelutprovare eller om man är tillräckligt kunnig själv.
Men jag ser fenomenet hos vuxna hästar som på 3 månader sägs ha ändrat sig såååå mycket att sadeln plötsligt ger tryck, skav och asbest. ;) jag undrar då hur väl sadeln passade från början...
Och en vuxen frisk häst är inte svårt att hålla igång och mata på ett sätt under hela året som inte gör enorma förändringar med ryggen.

Sen ser jag absolut inget fel i att man kollar upp sin sadel. Men jag upplever att det är en generell hysteri kring att sadlars inpassning håller max ett halvår.

Men jag ser fenomenet hos vuxna hästar som på 3 månader sägs ha ändrat sig såååå mycket att sadeln plötsligt ger tryck, skav och asbest. ;) jag undrar då hur väl sadeln passade från början...
Och en vuxen frisk häst är inte svårt att hålla igång och mata på ett sätt under hela året som inte gör enorma förändringar med ryggen.

Sen ser jag absolut inget fel i att man kollar upp sin sadel. Men jag upplever att det är en generell hysteri kring att sadlars inpassning håller max ett halvår.
Det är lite såhär jag känner. Det är svårt att hitta någon att ha förtroende för, vad som sägs för hästens bästa och vad som sägs för sadelmakarens plånboks bästa liksom. "Alla" som vet något om sadlar är sadelmakare och har ekonomiskt intresse i att jag ska bli en återkommande kund.

Köper helt att en sadel kan ligga bra eller dåligt men det känns så hopplöst att ha en sadel som ligger bra och en månad senare har ullen satt sig och då sitter man och rider med en sadel som inte är symmetrisk längre? Varför är det mer ok att rida med assymetrisk sadel månad 2-6 än längre än så? Även om bossorna är jämnt stoppade kan läder etc töjas olika och bossorna i sig har aningens olika form, stoppas på det till något lite ojämnt men förhållandevis jämnt och ja.

Det är en djungel och allt man vill är ju "det bästa" men vad sjutton är det egentligen. Drömvinsten på lotto, det hade löst en del problem.

Den permanentstoppade prestigen som jag provade på min häst i början var hemsk, stenhård verkligen. Modernare varianter är säkert bättre men en sån har jag inte råd med.

Jag föredrar ull för att den går att ändra. Än så länge (3 år) har min häst ändrats mycket i sin rygg eftersom han var i dålig form när jag köpte honom och tack vare ullen har jag inte behövt byta sadel förrän nu utan det har räckt med att stoppa om. Dessutom fanns det ingen permanentstoppad Sadel som passade hans tunna manke i början. Förhoppningsvis ska han hålla sig lite mer likadan nu och då tänker jag mig omstoppning en gång om året , kanske ännu mer sällan beroende på. Ullstoppning och träbom är beprövat och fungerar.

Flair är jag sugen på att testa men nu har det fallit sig så att de sadlar som passade honom var ullstoppade.

Min sadellmakare och min tränare säger att hästen känner ryttaren bättre (typ sittbenens mm) med en ullstoppad sadel, även tvärtom ryttaren känner hästen bättre. Har man en permanentstoppad sadel och den blir sned blir det ju ett större projekt att byta hela den stoppningen. Samt lättare att göra småförändringar med ullstoppad när hästen ändrar sig.

Det är lite såhär jag känner. Det är svårt att hitta någon att ha förtroende för, vad som sägs för hästens bästa och vad som sägs för sadelmakarens plånboks bästa liksom. "Alla" som vet något om sadlar är sadelmakare och har ekonomiskt intresse i att jag ska bli en återkommande kund.

Köper helt att en sadel kan ligga bra eller dåligt men det känns så hopplöst att ha en sadel som ligger bra och en månad senare har ullen satt sig och då sitter man och rider med en sadel som inte är symmetrisk längre? Varför är det mer ok att rida med assymetrisk sadel månad 2-6 än längre än så? Även om bossorna är jämnt stoppade kan läder etc töjas olika och bossorna i sig har aningens olika form, stoppas på det till något lite ojämnt men förhållandevis jämnt och ja.

Det är en djungel och allt man vill är ju "det bästa" men vad sjutton är det egentligen. Drömvinsten på lotto, det hade löst en del problem.

Jag skulle våga låta min sambo prova ut sadel åt mig. Han jobbar som kiro åt ekipage och säljer inga sadlar. Men han får checka en väldig massa sadlar och har kunskap nog hur den ska passa ryttare/häst.

Mina tränare var båda listade som sadelkunniga på Svenska Amerigos hemsida under många år(innan det byttes ledning).

Det bör finnas fler både kiros och tränare som kan sadlar nog att se om sadeln passar.
Däremot vågar inte alla säga sanningen tyvärr. Men hittar man en obekvämt ärlig person kan man fråga. :)

En vuxen häst ändrar sig ju inte i formen, visst kan den ändra sig lite i hull och muskulatur beroende på omständigheterna men det är sällan mer än att en fårskinnspad löser problemet tillsvidare. Sadeln bör vara anpassad för hästen när den är på sitt bredaste! Då är det enkelt att få den att ligga bra hela året, oavsett bete, skador eller intensivträning, man lägger bara en fårskinnspad under i de perioder hästen ev är smalare. Det går även att justera permanentstoppning, skillnaden är bara att sadeln oftast måste skickas till fabriken.

Min hästs sadel måttades då han var 10 år gammal, nu är han 18. Har på den tiden endast behövt ändra den en gång, det var pga att han med mer samling kom upp i manken så som dressyrhästar gör och sadeln blev lite för vid. Innan han fick sin måttade sadel hade jag massa olika sadlar som precis som du skriver verkade rätt men efter några månader visade de sig inte passa så bra ändå.

När man måste ändra eller byta sadel hela tiden beror det oftast på att sadeln inte passade från början. Been there, done that.

Har inte provat Flair, men har haft Cair och gillade det inte alls. Upplevde den som väldigt hård! Har haft massor med ullstoppade sadlar också.

Folk hänger efter. För 25+ år sen var permanentstoppning något helt annat än vad det är i dag. På den tiden var ull mycket riktigt bättre. Men utvecklingen går framåt och i dagens dyrare sadlar är permanentstoppningen klart överlägsen ullstoppning.

Är de? Tycker hela sadelsvängen är en enda röra, hittade den här på tuben. Tycker den är intressant.
Själv väljer jag konservativt, ullstoppad på träbom.

Haft många permenentstoppade sadlar och tycker aldrig jag haft problem med dom. Tycker snarare dom haft bra passform på många olika typer av hästar. Just nu har jag en permanentstoppad och en ullstoppad. Tycker helt klart man får bättre close contact med permanentstoppad sadel.

Har bara behövt byta bossor en gång på permanetstoppad, men det var bara för att den hästen skulle ha en annan typ av bossa och inte för att bossorna var dåliga.

Är de? Tycker hela sadelsvängen är en enda röra, hittade den här på tuben. Tycker den är intressant.
Själv väljer jag konservativt, ullstoppad på träbom.

Ja det finns många åsikter! Men som jag skrev, ullstoppning kräver väldigt mycket underhåll och det är jättesvårt att få till en bra ullstoppning som dessutom är hållbar. Har man inte en sadelmakarmästare nästgårds så innebär det många och långa perioder utan sadel, en sadel som kommer tillbaka nystoppad och inte passar (som du själv just erfarit), sadel som är för hård så hästen får ont i ryggen eller för mjuk så den klappar ihop efter en månads ridning.

Pga av att många inte har så bra koll själv och inte vill vara utan sin sadel flera ggr om året är det väldigt vanligt att hästar går med ullstoppade sadlar som är allt annat än bra i stoppningen. Det är även ganska få personer i Sverige som kan stoppa en sadel på rätt sätt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar