Varför får man inte klippa manen?

S

Snerra

Hej!

Jag har en fråga och det är varför får
man raka islandshästar men inte klippa
luggen eller manen?
Jag grunnar på detta efftersom jag och min mamma
toppade luggen på vår häst (jag pratar om en halv cm)
och fick skäll för det. Snälla, om det är en stor anledning
så skäll inte ut mig för mycket....!!

Kram
Snerra

Sv: Varför får man inte klippa manen?

Vem har sagt att man inte får??
Klart man får, det är bara att de flesta tycker att det är fult och så brukar man sällan göra det på islandshästar.
Onödig sak att skälla på nån för!! :crazy:

Får får man ju såklart. Det är ju eran häst!
Sedan vet jag inte om det kan bli problem om man ska visa eller tävla hästen?

Pa island klippte de ju hastarna forr, sa att lugg och man var i en rak linje sas... hmmm, svart att forklara. Men vi har iaf alltid tyckt att en av vara skulle kunna passa i den frisyren :D
Vi rycker manen och luggen pa eksemisar som kliar av sig, sa att det vaxer ut jamnt. Ett sto som kliade av sig hela sin vackra man snaggade vi eftersom hon inte sag klok ut med en massa tofsar har o var. Vi trimmar ocksa svansen pa ett annan sto eftersom hon star pa den :smirk:

Men annars ar det val inte sa vanligt att man klipper islandshastar, de flesta vill ju ha mycket man/svans pa ett naturligt satt, och det hor ju ocksa till rasstandarden..

Älskar lång man och svans. Får mothugg när jag säger det, men det är min åsikt, detta gäller alla hästar men framför allt islandshästar. Ni har väl sett reklamen på Animal Planet, han som fotar islandshästar. Tänka sig dom med stubbman kan jag inte.
Och denna underbart vackra skäck i vattenbrynet.:love:

som dom andra säger, man får, men en islandshäst är känd för sin långa, tjocka man. Såg för några år sedan en islandshäst som man hade ryckt manen på för att man tävlade, så med pannluggen såg den ut som ett troll och manen stod halvt rakt upp. Det är ju mycket volym i den där manen :smirk:.

Det är väl, som en annan skrev, mest exemhästar som kan behövas trimma,och sen svansen klipps ju till lite vaje gång den närmar sig marknivo :angel:

om man satasar på tävling där man vanligtvis knoppar eller flätar(alltså ingen islandshästtävling), så kan man ju satsa på inbakat ;)

man "får" inte klippa man och svans på islandhäst om man skall tävla eller visa hästen!
Det är för att man inte får ändra hästens utseende om det inte är av hälsoskäl (som när man klipper hästar för att de svettas/skall torka fortare).
De tillhör rasstandraden att de har en yvig och riklig man, lugg och svans. Självklart får man klippa svansen om hästen kliver på den, men bara så mycket det behövs.

Att toppa luggen en halv centimeter är inget någon skulle diska dig på en tävling för och inget att skälla på någon om, men onödigt i mina ögon.
men er häst, ert val.

/Malin

Äh, skit i vad andra säger. Det är väl er häst?
Huvudsaken är att det ser naturligt ut.

Kort man på islandshäst är fett med nej!

MEN jag har klippt Yrpas man rätt rejält. Hon har eksem och manen växte i tre hack, såg fruktansvärt fult ut. Jag klippte bort det längsta och sommaren efter hade hon en lång tjock man och det syntes INTE att hon hade blivit klippt. Inte ens direkt efteråt eftersom jag såg till att det fortfarande såg naturligt ut.

Ja tänk "förr i tiden" när alla hästar som kom från island var importklippta och hade dalmas frisyr:) Herregud så det såg ut men på det viset så kunne man ju se om hästen var nyimpoterad (om jag ska komma på en enda bra anledning)!

Som sagt, skall man tävla så bör man inte ponnyklippa hästen direkt, plus att det är sjukt fult XD
En kille på ett stall där jag jobbade innan skulle "göra om sin islänning till en SPORTSPONNY" och tävla han i hoppning & fälttävlan, han klippte ponnyklippning och jag har aldrig sett hästen så ledsen innan! Han blev rent utsagt mobbad av de andra hästarna och jag måste erkänna, han såg förskräckligt ful ut!
Folk tom skrattade när de såg han stackarn... :(
Sen tyckte han det var normalt att klippa hästen 2 dagar innan julafton med (den var inte klippt tidigare) och släppa ut den i minusgrader i enbart ett kallt ofodrat regntäcke, så ja killen var inte så smart jämt... (Självklart slängde jag på han ett av ridskolehästarnas tjockare täcken, stackarn stod och frös så han skakade :( )

Jag är allergisk mot manklippning själv, jag älskar lång fin tjock man :D Dessutom har lång man & svans en bra funktion, nämligen att vifta bort flugor och annan ohyra + skydda ansikte & ögon.

Snerra har ju jättefin och tjock man ju :p

Så länge det inte skadar hästen så ser jag inget problem i det :bump:

Älskar lång man och svans. Får mothugg när jag säger det, men det är min åsikt, detta gäller alla hästar men framför allt islandshästar. Ni har väl sett reklamen på Animal Planet, han som fotar islandshästar. Tänka sig dom med stubbman kan jag inte.
Och denna underbart vackra skäck i vattenbrynet.:love:

Håller med dig!!!!:love::love:

Fullkommligt älskar den reklamen!

tack så mycket för alla svar!
Jo snerra har en jätte fin man och svans.
Men den fasnade i ögonen på henne så vi
klippte bort de längsta stråna (kunde lika väl ha ryckt men, men...)
Jag tycker inte att man ska snagga dem (om det nu inte är för hälsoskäl) men jag tycker att man kan klippa svansen så att de ej trampar på den. Och vill ägaren klippa så borde man vell få det?
Varför ska människor lägga sig i hela tiden?:confused: :p Hursäkta mig jag blir lite irriterad när jag hör att det inte finns någon lag eller någonting så... :angel: Men tack så mycket!

Vill man förlöjliga sin häst, ska man definitivt klippa pottfrisyrlugg på den :D Skämt åsido, jag gillar inte klippning på vare sig djur eller människor. Enda gången jag avlägsnar lite hår, det är en viss spårklippning på träningshästar, för att de inte ska klappa ihop av värmeslag under träning. Eller möjligen en nödåtgärdsrand under manen, på en unghäst som fått pälsätare.

Självklart får man klippa svansen om hästen kliver på den, men bara så mycket det behövs.

/Malin

En bekant sa att man bör klippa upp svansen såpass att inte andra hästar kliver på den, att det hänt i galopp att svansen helt enkelt ryckts av vid svansroten då. Pratade med grannen om det som arbetat med travare o hon är av samma uppfattning, och hon påpekar direkt hon tycker svansarna blivit lite för långa.

Hej!
jag är emot klippning men min häst fastnade ju....
varför får man inte klippa dem till tävlingar?

Jag håller med Freyr om att det är okej att klippa svansen om den är för lång, som min hästs blev.
Men annars tycker jag inte att man ska klippa varken man eller svans över huvudtaget.

Hej!
jag är emot klippning men min häst fastnade ju....
varför får man inte klippa dem till tävlingar?

För att man enligt tävlingreglementet (FIPO) inte får ändra hästens naturliga utseende. Man får med andra ord inte klippa i man, svans, lugg, öron. Inte heller fläta den.
Men man får självklart klippa så hästen inte trampar eller blir trampad på svansen.

/Malin

*knapp*

Appråpå svansar, jag var med och red in ett ungsto för ett par år sedan, vi förstod inte varför hon i ren panik stack i full fräs.. Efter en vecka insåg tränaren att det var för att hon trampade sig själv på svansen. Efter det fick jag gå och klippa svansen på alla unghästar som tagits in för träning.. Lättare sagt än gjort om jag säger så...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
27
· Visningar
2 394
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 688
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon