Varför döper ni era barn?

Sv: Varför döper ni era barn?

Jag var i de sena tonåren lite bitter mot mina föräldrar för att de lät döpa mig, men har nu förlikats med tanken och anser dopet så gott som ogjort i.o.m. att jag inte konfirmerade mig och dessutom gick ur kyrkan när jag var 18-19. Håller ändå med Silverkedjan lite längre upp i tråden.

Man måste förstå att ens föräldrar gjorde vad de tyckte var bäst då, inte för att skada.

Det är då oerhört mycket mer respektfullt och enklare att försvara än att bestämma åt dem och tvinga in dem i ett religiöst samfund när de är bebisar :mad:

En intressant aspekt i det här är också att flera av de kristna frikyrkorna inte tillämpar barndop. Just av den anledningen att dopet anses vara något som en vuxen person ska ta ställning till. Eller åtminstone att man ska vara stor nog att förstå vad det innebär.

Du har tydligen inte läst alla mina inlägg... Gör det :cool:

Jag läste efteråt, men det förändrar inte saken. Jag kommer inte behöva betala någon avgift för själva jordplätten; för att min kropp ska få begravas på en svensk begravningsplats. Om mina släktingar däremot skulle vilja ha en religiös ceremoni i sammanhanget så är det en annan sak (vilket i så fall vore väldigt konstigt. Både ur aspekten att jag inte önskar det och också ur aspekten att min familj inte är troende). Men det är ju inte vad begravningsavgiften betalar. Den innebär bara att mina efterlevande inte behöver betala för att jag ska få "plats" på kyrkogården/begravningsplatsen.

Det har vi tagit ställning till att inte göra - inget av våra tre barn är döpta.

Äldste sonen är nu 17 och har på egen hand hittat fram till bibelstudier och det är helt okej med mig. Han är medveten om vad det innebär att inte vara döpt och skulle han vilja gå med i en församling kommer han döpa och konfirmera sig då.

Eftersom jag inte är troende (agnostiker med dragning åt ateism) så ser jag ju inte dopet som någon värdehandling i sig, därför finns ju heller ingen anledning för mig att utföra den. Som någon i tråden sa (Petruska? Fritt ur minnet:) "skvätta lite vatten på barnets huvud". Det jag fascineras mest över är icke-troende som på ren rutin låter döpa sina barn utan att reflektera över det alls, eller hävda att det är "tradition". Att oreflekterat göra en massa saker för att de är "tradition" tror jag faktiskt är rent skadligt, inte bara i religiösa sammanhang.

En intressant aspekt i det här är också att flera av de kristna frikyrkorna inte tillämpar barndop. Just av den anledningen att dopet anses vara något som en vuxen person ska ta ställning till. Eller åtminstone att man ska vara stor nog att förstå vad det innebär.

Ja, det här har jag också tänkt mycket på. Jag tycker det är en mycket viktig poäng.

Nej, det måste man inte alls!

Det var ett svar på Kimzor´s tråd om bitterhet till sina föräldrar för att de gjort dop.

Tror du verkligen föräldrar döper sina barn för att skada?
Ogenomtänkt är det säkert, det håller jag med om, men att det skulle vara en gärning som man ska bli bitter över har jag svårt att förstå.

Jag kan förstå att inte alla orkar tänka igenom eller heller ev. stå emot äldre släktingar när de är förhållande nyförlösta.

Din undran faller lite konstigt, tycker jag, för den har inget med mitt påstående att göra alls. Jag påstår att man inte alls behöver förstå (acceptera) att ens föräldrar gjorde det de trodde var det bästa. Det gäller inte bara dop, utan alla möjliga situationer i livet.

På din fråga ("Tror du verkligen föräldrar döper sina barn för att skada?") svarar jag givetvis nej, men jag tycker inte att det är någon garanti för att det är bra.

Om jag vänder på det, eftersom du ändå svarade på mitt inlägg till Kim, och jag skrev så för det hade funnits bitterhet med över föräldrarnas val att välja dop.

Det kan inte vara särskilt lätt att vara förälder om barnen 15-20 år efter valet blir bittra över, som jag ser det här, ett harmlöst val.
Det finns säkert andra val än just dop som kan irritera, vad är det för mening med det, att gå och älta?

Ta lärdom, gör egna bättre val, och hoppas att ni inte gör sådana val era barn längre fram blir bittra över.

Tror du verkligen föräldrar döper sina barn för att skada?
Ogenomtänkt är det säkert, det håller jag med om, men att det skulle vara en gärning som man ska bli bitter över har jag svårt att förstå.

Jag håller litegrann med. Jag anser/inser också att föräldrar inte gör det för att skada sitt barn. Självklart inte. Och jag skulle personligen inte tyckt det vore jättehemskt om mina föräldrar nu hade gjort det. Men; var och en har ju sina känslor inför det. Så känner man att det är något som de inte borde ha gjort av hänsyn till en själv så känner man ju det.

Det är bra att vara förlåtande, och jag har inte talat om bitterhet heller (det känns som att du lägger en massa ord i min mun här och undviker kärnfrågan). Jag säger att man inte måste förstå och acceptera att ens föräldrar gjorde det de trodde var rätt. Jag har öht inte nämnt någonting om hur jag tycker att man kan tackla det istället.

Mina barn räknas som medlemmar av det judiska folket, eftersom de är födda av en judisk mor. Det är en rättighet de har, men som de aldrig behöver utnyttja.
Det är helt upp till dem hur de väljer att göra, om de vill leva som judar eller inte, och i vilken grad.

Döpta är de naturligtvis inte.

Jag är döpt som barn, men gick ur kyrkan när jag blev myndig. Det var tradition att döpa barnen när jag var bebis, så jag har ingen större åsikt om det. Mina föräldrar följde traditionen.
Jag har gått ur kyrkan, och konverterat till en annan religion. Dopet har ingen betydelse för mig.

Med vilken rätt gör ni era barn till församlingsmedlemmar och anhängare till en religiös tro?

Vart vill du komma? Man har väl döpt sina barn i alla tider i hela världen. Varför vill du alltid provocera frågar jag då.

Vart vill du komma? Man har väl döpt sina barn i alla tider i hela världen. Varför vill du alltid provocera frågar jag då.

Jag är nyfiken och tycker frågan är intressant.
Om du känner dig provocerad av mina frågor är det ditt problem.

Nepp jag känner mig inte alls provocerad. Inte ett dugg. Men man ser ju ett mönster i dina trådar.....

Liknande trådar

Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 721
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 315
Senast: Sofie.S
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 350
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 184
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar