Varför döper ni era barn?

Sv: Varför döper ni era barn?

Och som sagt; det är inte svårt att gå ur kyrkan heller..

Fast avdöpt är det ju som sagt svårt att bli.

Det var den handlingen som jag såg som ett övergrepp på mig som barn.
Att jag i och med detta blev medlem i svenska kyrkan visste jag inte om då. Det var idén med att bli döpt i Guds namn som var svårt att hantera.

Fast alla reagerar inte som du på allt i olika frågor. Många reagerar mycket annorlunda.

Mina barn är inte döpta.

Man kan bli döpt, men man kan inte bli odöpt. Så tänkte vi.

Jag tror att många döper sina barn för att de helt enkelt inte vet vad dopet egentligen innebär, de tror att det är namngivning. Särskilt när man läser och hör om de som inte vill att prästen skall prata så mycket om gud... håhåjaja.

Dessutom jag är emot dopet av princip eftersom (min tolkning av det hela) är att kristendomen anser att barnet kan komma till helvetet om det inte döps ty det är fött i synd, arvsynd och hela det joxet, jag kan allvarligt talat inte ställa upp på det.

Fast ett odöpt barn är knappast fött "i synd" och det synsättet är inget som jag upplever vanligt inom kyrkan av idag.

Jag har inga förutfattade meningar någonsin, men man uppfattas som man skriver och eftersom jag och flera uppenbarligen missuppfattat vad du skrivit hittills, så säger väl det en del om din förmåga att få fram vad du menar i saken??

Rätt & rätt. :smirk:

Vi har valt att döpa våra barn för att det är inget som gör ont el. som de lider av, (endast kyrkobesökarna som möjligtvis får träsmak i rumpan ;) ) om de skulle vilja konfirmera sig sedan när de är i den åldern så ska de inte behöva fixa det då, det är jobbigt nog att ha skola, konf.läsning & att över huvud taget vara i 14-15-årsåldern.

Och skulle de vilja gå ur kyrkan så Fine by me.

Fast alla reagerar inte som du på allt i olika frågor. Många reagerar mycket annorlunda.

Ja, just det.
Alla uppfattar inte saker som jag och alla uppfattar dem inte som DU. Därför kan du inte heller komma och säga att "det bara är att ..." och tro att det gäller alla, för att just du upplever det så.
Jag berättar hur det var för MIG och att jag inte upplever att det går att göra ogjort.

I princip vad det än gäller, så är det lättare att göra saker än att göra dem ogjorda efteråt.

Nej, kanske inte kyrkan idag, men det är ju egentligen därför som det var så viktigt att döpa barnen. Varför skulle man annars göra det ? Det begriper inte jag. Glöm inte heller "nöd-dop" som många gör av döende småbebisar. Jag tror att egentligen är dopet bara viktigt för de som är troende. För alla andra är det en sorts tradition.

Var har jag skrivit "det är bara att"??

Det är ingenstans i den här tråden i alla fall och det faktum att du inbillar dig att jag har förutfattade meningar om dig som person är ju ditt problem.

Vad just det säger mig är väl att "som man känner sig själv, dömer man andra" :cool:

Det var det som tråden handlade om, därför frågar jag.

Fast jag vet sedan gammalt , att "vissa" ifrågasätter varför man 'är troende, och det är det som jag inte vill förklara.

Jag är tillfreds och harmonisk i min tro, och den har hjälpt mig många gånger i livet.

För mig är tron detsamma som att jag aldrig är ensam. I både lycka och olycka.
Gud kan inte hindra allt hemskt som sker i ens liv, men när jag "faller" så faller jag aldrig själv, utan jag har en vän med mig som håller min hand och hjälper mig igenom det svåra.

Hoppas jag beskrev det någorlunda lättfattligt.

Och eftersom det hjälpt mig många gånger, och fått mig att känna en genuin trygghet, så ville jag givetvis ge detsamma till mina barn!

Vilken förälder vill inte ge det bästa för sina barn?
Och vad som är bäst för var och en handlar ju om ens egna erfarenheter...

Visst är det säkert så att det för många är just en fin tradition, på samma sätt som de flesta firar jul och påsk etc. av tradition och inte för att de är djupt troende.

Måste tyvärr avvika från diskussionen och utfodra mina döpta barn och deras lika döpta vänner och käre maken som både är döpt och jobbar inom kyrkan.

Läser ikapp i morgon och finns det något intressant inlägg, som tillför något så lär jag säkert svara ;)

Senast ändrad:

Var har jag skrivit "det är bara att"??

Vad just det säger mig är väl att "som man känner sig själv, dömer man andra" :cool:

Ja, här bland annat.

Ja, jag är tillräckligt smart för att inse att det inte är möjligt att inte skaffa sig förutfattade meningar om folk och företeelser.

Här på Buke skiner det igenom jätteofta att vissa nick har förutfattade meningar om andra nick. Det gäller både dig, mig och andra.

Ja, med den stora skillnaden att dopet faktiskt har någon form av betydelse för individen.
Men visst är det sant att traditionen spelar stor roll. För mig är det religiösa budskapet viktigare än traditionen.

Fast jag vet sedan gammalt , att "vissa" ifrågasätter varför man 'är troende, och det är det som jag inte vill förklara.

Jag är tillfreds och harmonisk i min tro, och den har hjälpt mig många gånger i livet.

För mig är tron detsamma som att jag aldrig är ensam. I både lycka och olycka.
Gud kan inte hindra allt hemskt som sker i ens liv, men när jag "faller" så faller jag aldrig själv, utan jag har en vän med mig som håller min hand och hjälper mig igenom det svåra.

Hoppas jag beskrev det någorlunda lättfattligt.

Jag förstår hur du menar och jag har också mycket lättare att ta till mig att folk som faktiskt är troende döper sina barn.

Och för ett djupt troende barn kan det upplevas minst lika jobbigt att inte vara döpt, så....?

I den texten står det alltså enligt dig " det är bara att" :confused: :crazy:

Du tolkar "kan det" som att "det är"??

Intressant!!

För mig känns det som en självklar grej, vill de sen inte vara med i kyrkan så står det dem fritt att lämna den. (det är lättare att gå ur än att gå in i den, vill man gå med i kyrkan senare i livet krävs ett prov...)
ett prov? är du säker? jag döpte mig innan konfirmationen men utan prov...

Liknande trådar

Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 721
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 315
Senast: Sofie.S
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 350
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 184
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar