Varför döper ni era barn?

Sv: Varför döper ni era barn?

I den texten står det alltså enligt dig " det är bara att" :confused: :crazy:

Du tolkar "kan det" som att "det är"??

Det var inte det inlägget jag länkade till. (det var åtminstone inte det inlägget jag försökte länka till. Citatet lyder: "Lika lätt kan man gå ur kyrkan om man så vill, så det argumentet håller inte.")

I stort, så kan det inte vara lika hemskt att inte vara döpt, eftersom det går att ändra på. Till skillnad från att vara det då.

Senast ändrad av en moderator:

Vad har ett borgerligt dop för innebörd? Är det endast en namngivningshandling?

Namngivningshandlingar/-ceremonier har vi väl i princip inga. Den formella delen av det är ju papperet föräldrarna skickar till skattemyndigheten eller vart det nu är, där man har fyllt i barnets namn.

Dopet ger ju inte heller barnet sitt namn. Prästen säger inte "döper dig till Adam Sven", utan "döper dig Adam Sven", vilket är stor skillnad.

"Namngivning" - jag är helt främmande för det i vår kultur. När min son var alldeles nyfödd frågade bb-personalen om han hade något namn, och det hade han för vi var redan överens om det. Så då var väl namngivningen när han var född, och då kunde få det pojknamn vi tänkt ut.

En del kommuner har välkomsthögtidligheter för bebisar. Alltså, det finns officianter och något slags ganska öppet ceremoniel, ungefär som borgerliga vigslar och begravningar. Men det är inte då ungen får sitt namn, om man inte fixar med papperen på den tillställningen då, förstås. Vid dessa evenemang hälsas barnet typ välkommet till världen och samhället.

Sen kan man ju helt enkelt ha en välkomstillställning på egen hand då man gör som man vill, och då är det väl troligen vanligt att man presenterar bebisen för släkt och vänner så att alla vet vad barnet heter sen. Men det är väl inte heller någon namngivning.

Och jag tycker också att det är konstigt att icke-troende, eller folk som tror på "något fast inte direkt gud" döper sina barn. Men jag ser inget skäl för mig att påverkas av den religiösa innebörden, så som du verkar göra, just därför att religiösa innebörder i princip är tomma för mig. (I alla fall kristna sådana.)

En fråga som poppar upp är givetvis: Om man valt att gå ur kyrkan, varför vill man då ha begravningen i kyrkans regi?? :confused:

Det vill "man" inte - i alla fall inte jag. Men begravas på en begravningsplats är nog det enklaste - för begravning på andra platser krävs tillstånd. Ceremonin för en borgerlig begravning äger ändå ofta rum i kyrkan/kapellet eller någon lokal i närheten av begravningsplatsen. Men man kan naturligtvis välja att inte ha med någon präst (som min morfars begravning tex).
Helst vill jag att min aska sprids över Ångermanälven.

Jag har inga förutfattade meningar någonsin,

det tror inte jag på, jag tror att alla människor har någon slags förutfattade meningar men att man inte ens märker de själva, särskilt kanske därför att man tror att man inte har det...

Namngivningshandlingar/-ceremonier har vi väl i princip inga. Den formella delen av det är ju papperet föräldrarna skickar till skattemyndigheten eller vart det nu är, där man har fyllt i barnets namn.

Jag har varit på en profan cermoni där förrättaren uttalade det på så sätt barnet fick sitt namn under den.

om de skulle vilja konfirmera sig sedan när de är i den åldern så ska de inte behöva fixa det då, det är jobbigt nog att ha skola, konf.läsning & att över huvud taget vara i 14-15-årsåldern.

Och skulle de vilja gå ur kyrkan så Fine by me.

SÅ jobbigt var det inte att döpa sig före konfirmationen såsom jag, ej barndöpt, fick göra. tog knappt någon tid alls och vi bjöd bara in någon enstaka + några kompisar frågade om de fick vara med och jag sa ja. tyckte det var lite pinsamt men inte värre än mycket annat i den åldern och klarar man inte att döpa sig för att det är pinsamt då kanske det inte är så mycket bevänt med det så man kan lika gärna vara utan. jag är glad att mina föräldrar inte döpte mig men fattar egentligen inte varför jag valde konfirmation. gjorde nog det för att alla andra gjorde det så det hörde till... idag hade jag inte valt det.

och klarar man inte att döpa sig för att det är pinsamt då kanske det inte är så mycket bevänt med det så man kan lika gärna vara utan.

:bow:
Håller fullständigt med!

Jag har personligen stor respekt för den/de som är troende. Som vill gifta sig i kyrkan för att det sker inför Gud, som vill döpa sina barn för att de ska ingå i den kyrkliga gemenskapen osv. Däremot fattar jag nada av de som säger "jag vill gifta mig i kyrkan för det är så vackert. Man kan faktiskt be prästen tona ner det där Gudssnacket" eller "våra barn ska döpas för att det är tradition. Nej, jag tror inte på Gud, men jag tycker kyrkans barntimmar är roliga/trevliga".

Med vilken rätt gör ni era barn till församlingsmedlemmar och anhängare till en religiös tro?

Det är ju inte precis någon sekt man ger bort barnen till, tron är väl förhållandevis harmlös och förbjuder knappast egentänkande.
Väldigt många gör det av (o)vana, inte för att det egentligen är genomtänkt vad det egentligen betyder.

För mig är det främmande att pådyvla någon annan en religon innan personen själv har ett intresse för det. Jag är ateist och min pv är wiccan om än inte speciellt "aktiv" längre och vi har samma åsikt i frågan. Religion är något som man väljer själv.
VILL sedan barnet intressera sig för religion tex gå på söndagskola, moske, meditera eller liknade så är det självklart att vi kommer tillåta det.

Jag kan har något mer förståelse för att aktivt kristna väljer att döpa sina barn de gör vad de tycker är rätt och vad de tror på. Men för mig är det fullständigt obegripligt hur någon som normalt sett inte är kristen väljer att döpa sitt barn, konfimera sig och gifta sig i kyrkan.Det är hyckeleri!

Det är gratis att begravas även om man inte är medlem i kyrkan och man kan begravas på en borgerlig begravningsplats. Däremot kostar tex kistan, begravningsbyrå och sådant en hel del.

Det är ju inte precis någon sekt man ger bort barnen till, tron är väl förhållandevis harmlös och förbjuder knappast egentänkande.
Väldigt många gör det av (o)vana, inte för att det egentligen är genomtänkt vad det egentligen betyder.

Harmlös?

Jag tycker det är ett övergrepp att tvångsdöpa någon in i en religion utan att vederbörande kan göra ett aktivt val.

Man kan som sagt aldrig bli "odöpt".

Jag är fullt och fast övertygad om att mina barn aldrig skulle kunna känna sig svikna för att jag inte tvångsdöpt dem utan låter dem växa upp till fria individer som får göra egna medvetna val även i religiösa frågor.

Det är då oerhört mycket mer respektfullt och enklare att försvara än att bestämma åt dem och tvinga in dem i ett religiöst samfund när de är bebisar :mad:

VILL sedan barnet intressera sig för religion tex gå på söndagskola, moske, meditera eller liknade så är det självklart att vi kommer tillåta det.

Meditera behöver ju inte ha ett strunt med religion att göra. OT

Jag är fullt och fast övertygad om att mina barn aldrig skulle kunna känna sig svikna för att jag inte tvångsdöpt dem utan låter dem växa upp till fria individer som får göra egna medvetna val även i religiösa frågor.

Det är då oerhört mycket mer respektfullt och enklare att försvara än att bestämma åt dem och tvinga in dem i ett religiöst samfund när de är bebisar :mad:

Som jag sa, det är knappast någon sekt som förbjuder egentänkande.
Och många gör det av vana.
Jag ser det inte som ett övergrepp i sak att föräldrar döper sina barn och det är ju faktiskt helt frivilligt att aktivt medverka i det religösa samfundet.

Jag är inte det minsta religös, faktiskt anti, utträde från svenska kyrkan sedan många år, men skiter fullständigt i att jag en gång är döpt där.
Jag kan mer respektera och förstå problematiken framförallt förr, och även till viss mån nu, med att för en del välja bort dop när barnen är små, fast de kanske har tankar på att strunta i det.

Jag tror att många döper sina barn för att de helt enkelt inte vet vad dopet egentligen innebär, de tror att det är namngivning. Särskilt när man läser och hör om de som inte vill att prästen skall prata så mycket om gud... håhåjaja.

Den uppfattningen har jag också fått.

Doplänk jag tycker beskriver vad dopet egentligen är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Dop

Mvh Hanna som antagligen måste döpa bebis på grund av svärföräldrar och släkt.
Och det skulle jag aldrig göra. Det är mitt och mannens barn, bara vi gör sådana val. Mannen får såklart sätta gränser mot sin familj.

Med vilken rätt gör ni era barn till församlingsmedlemmar och anhängare till en religiös tro?
Det gör jag inte. Vårt/våra barn kommer inte att döpas, vi kommer ej heller att ha någon annan sorts namngivningsceremoni.

Jag var i de sena tonåren lite bitter mot mina föräldrar för att de lät döpa mig, men har nu förlikats med tanken och anser dopet så gott som ogjort i.o.m. att jag inte konfirmerade mig och dessutom gick ur kyrkan när jag var 18-19. Håller ändå med Silverkedjan lite längre upp i tråden.

Mannen är varken döpt eller konfirmerad och har inte lidit en dag för att han inte blev döpt.

Ingen av oss är troende. Dock kommer vi att hålla alla dörrar öppna för vårt/våra barn att hitta sin egen väg, om de vill det.

Stopp nu här, tror någon skämtat aprillo med dig :). Det enda man behöver göra är att fylla i en blankett med sitt personnr...

Det var iaf vad det stod i de papper som svenska kyrkan skickade ut...:crazy: Trodde man kunde lita på deras info...

Hur fungerar det om man bestämt att man vill tillhöra någon annan religion? Om man tar det där med religion på allvar? Hur fungerar det med att vara döpt i den kristna kyrkan?

Då kan man konvertera till den religion man vill tillhöra. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 721
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 315
Senast: Sofie.S
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 350
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 184
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar