Varför dömma ut alla Varmblod och gammla travare

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

Palastina

Jag vet om att många vill få till det att ALLA Varmblod är gammla travare. Och jag möter nästan dagligen att jag får en kommentar om min häst. Folk tycker att den är sååå fin, när dom frågar vilken ras det är på den, så säger jag som det är ett Svenskt Varmblod. Då vänder dom från att tycka att den är såå fin till att säga "rider du på den!?" Ja, det gör jag. Då får jag en j*vligt hemsk kommentar "Kan den verkligen något? , Jag menar det är ju en gammal travare." Vem har sakt att en gammal travare inte kan bli en mycket bra ridhäst?? Min gammla travare har en sån personlighet som jag aldrig har känt/sett hos någon riktig ridhäst. Jag menar inte att vanliga ridhästar inte har en bra personlighet utan att det är något över det vanliga. Jag trivs bäst med som sakt med "gammla travare" för mig så är dom SPECIELLA det är stor skillnad att rida en gammaltravare och en så kallad "riktig" ridhäst.
Och jag tycker att det är hemst att bara för att den travare inte går bra på travet så dömmer många ut dom som slakt djur. Jag tycker och vill att man ska ge alla hästar en chans som ridhäst.

Som tur är så finns det några som ger travarna en andra chans. Tack!

Sv: Varför dömma ut alla Varmblod och gammla travare

Håller verkligen med! :)

Men det är svårt att inte ta illa upp av dem som är emot travare, när dom säger ngt elakt.. :/

Ja det känns extremt hårt att alltid få höra att "gammla travare kan inget osv." Men det är väl något som jag får leva med.:(
Jag tycker bara att det är så synd att folk inte förstår hur underbara dom är. :cry:

Äh! Skit i dem, dem får skylla sig själv. ;) Dom går miste om nånting otroligt iallafall =)

Jaa, sånt är inte roligt..
Jag skulle gärna ha ett svenskt varmblod som ridhäst:)
Det har verkligen en annan personlighet och lynne, underbara hästar är det:D

Jo men det är inte roligt att få höra sånt hela tiden. Fast jag är van kan man säga. ;)

Ja det är det minsta man kan säga.. Dom är helt fantastiska och lätt lärda. :love:

Man kan bli lite sur över det men samtidigt älskar jag det....

Min gamla nordsvenska travare jag hade (han är i himlen nu :cry:) han hoppade allt han såg och högt...:love: han var så himla fin, men jag var med på en hopptävling 1,20 klass och när jag skulle gå in på banan så gick det "fint" folk förbi och sa tillvarandra ganska så högt
- ska den där verkligen hoppa, den där rasen kan väl inte hoppa den ska ju dra timmer i skogen.....hmmm tänkte jag:mad:

Men jag såg bara glad ut och gick in på banan och gjorde det vi skulle, och faktiskt denna dag så vann vi 1,20 klassen över alla fina halvblod mm..och dessa folk skämdes och såg lite konstiga ut...

det är det här jag rycker är så himla kul...

och alla ni bukefalister och andra så tycker jag om alla raser inkl halvblod..;) hyser inget agg mot er men jag tycker också att det är många som ska hacka på gamla travare för att dem inte duger till något...

Jag bara älskar just nordsvenska travare, har en som är ganska nyligen inriden hos mig och snart ska han få komma ut och visa vad han kan, han har redan hoppat 80 cm med mig på och han bara älskar att hoppa. :banana:

Jag tycker att de som säjer så om varmblodstravare är okunniga inom hästvärlden ,de flesta raserna är speciellt avlade på olika förmågor som dessa två t.ex.
Sv. halvblod avlades från början fram till att bli en stark tung draghäst, och har genom avel blivit mer ridhäst som vissa säjer dom är stöpta i form.
Sv varmblodstravare är avlade och fortfarande avlas till att vara en snabb lätt draghäst men båda raserna har fullblod i sig mer eller mindre, alltså har de med deras förutsättningar att göra. Man kan säja att varmblodstravaren har bättre förutsättningar att bli en bra allround häst genom att den kan köras och ridas. Halvblod körs sällan utan rids och är mer än ensidig häst men det är synd eftersom den är en draghäst i grunden och skulle kunna bli en bra allroundhäst den me.

känner igen det där... en tjej kunde för sitt liv inte förstå att min fransman har varit travare, med motiveringen "men travare KAN ju inte galoppera, dom ÄR långa i ryggen och SER UT SOM ÄLGAR!! Din häst har ju kropp som ett fullblod, superfin galopp och är snygg som tusan". Va i princip bara frysmärkningen som övertygade henne. Visar ju bara på hur trångsynta vissa är, hon hade tävlat dressyr i typ 20 år och trodde sig veta allt om hästar och raser...

Jag vet om att många vill få till det att ALLA ridhästar 18+ är gamla och värdelösa till allt annat än att möjligen lufsa runt i sakta mak i skogen.

Och jag möter nästan dagligen folk med vänliga kommentarer om min häst. Folk tycker att den är sååå fin, när dom frågar hur gammal den är, så säger jag som det är att hon är 24 år. Då vänder dom från att tycka att den är såå fin till att säga "rider du på den!?" Ja, det gör jag. Då får jag en j*vligt hemsk kommentar "Men den är ju jättegammal, det är ju nästan djurplågeri!" Vem har sagt att en ridhäst som är 18+ inte kan bli en mycket bra ridhäst?? Mitt och kompisens gammla halvblod har såna personligheter som jag aldrig har känt/sett hos någon riktig ridhäst. Jag menar inte att vanliga ridhästar inte har en bra personlighet utan att det är något över det vanliga. Jag trivs bäst med ALLA hästar, oavsett ålder eller ras.

En ryttare till häst kallas ekipage
En ryttare utan häst är bara människa
En häst är alltid en häst
(oavsett ålder och ras)

Som tur är så finns det några som ger ridhästarna 18+ en andra chans.

Tack!

Jag tycker att vi ryttare, får ta på oss en hel del av gnäll om hästars raser, ålder och annat en hel del ansvar själva. Vi tar åt oss för mycket av det som skrivs och sägs.

Vi måste lära oss att sålla bland kunniga och okunniga hästmänniskor ute i världen och bara ta åt oss av de hästmänniskor, som klarar av att ge konstruktiv kritik och lyfta alla hästmänniskor i världen i stället för att sänka varandra.

De hästmänniskor, som har svårt för att ge konstruktiv kritik till andra har väldigt dåligt självförtroende själva och mår därför sämst själva.

Tänk efter hur ni som anser att ni har "bara en travare" själva låter när ni pratar om andra. Ni låter minst lika mycket som hästrasister, som hästmänniskor med andra raser dömer er som "bara har en travare".

Räta på ryggen och säg att "Jag har en HÄST" inte "Jag har en travare" om ni nu tycker att andra dömer er.

Jag säger att "Jag har en HÄST" inte "Jag har en uråldrig gammal häst"

KRAM

IngelaH som inte är hästrasist. Jag anser inte att svenska varmblod (travare) är bättre än halvblod eller andra raser... Jag anser heller inte att andra raser är bättre än svenska varmblod (travare) och jag har ridutbildat ett flertal svenska varmblod (travare)

Senast ändrad:

Vi har haft mååååååååånga trådar om travare och deras vara eller icke vara som ridhästar i juli och augusti. Finns att söka på om man är intresserad, de flesta är inaktiva eftersom det inte fanns så mycket mer att säga (åtminstone var det därför jag slutade skriva i trådarna).

Själv har jag en ridtravare som jag trivs utmärkt med. Jag har henne därför att hon är den typ av häst jag vill ha. Stör någon sig på det, så är det deras problem... själv är jag toknöjd.

Jag vet om att många vill få till det att ALLA ridhästar 18+ är gamla och värdelösa till allt annat än att möjligen lufsa runt i sakta mak i skogen.

Och jag möter nästan dagligen folk med vänliga kommentarer om min häst. Folk tycker att den är sååå fin, när dom frågar hur gammal den är, så säger jag som det är att hon är 24 år. Då vänder dom från att tycka att den är såå fin till att säga "rider du på den!?" Ja, det gör jag. Då får jag en j*vligt hemsk kommentar "Men den är ju jättegammal, det är ju nästan djurplågeri!" Vem har sagt att en ridhäst som är 18+ inte kan bli en mycket bra ridhäst?? Mitt och kompisens gammla halvblod har såna personligheter som jag aldrig har känt/sett hos någon riktig ridhäst. Jag menar inte att vanliga ridhästar inte har en bra personlighet utan att det är något över det vanliga. Jag trivs bäst med ALLA hästar, oavsett ålder eller ras.

En ryttare till häst kallas ekipage
En ryttare utan häst är bara människa
En häst är alltid en häst
(oavsett ålder och ras)

Som tur är så finns det några som ger ridhästarna 18+ en andra chans.

Tack!

Jag tycker att vi ryttare, får ta på oss en hel del av gnäll om hästars raser, ålder och annat en hel del ansvar själva. Vi tar åt oss för mycket av det som skrivs och sägs.

Vi måste lära oss att sålla bland kunniga och okunniga hästmänniskor ute i världen och bara ta åt oss av de hästmänniskor, som klarar av att ge konstruktiv kritik och lyfta alla hästmänniskor i världen i stället för att sänka varandra.

De hästmänniskor, som har svårt för att ge konstruktiv kritik till andra har väldigt dåligt självförtroende själva och mår därför sämst själva.

Tänk efter hur ni som anser att ni har "bara en travare" själva låter när ni pratar om andra. Ni låter minst lika mycket som hästrasister, som hästmänniskor med andra raser dömer er som "bara har en travare".

Räta på ryggen och säg att "Jag har en HÄST" inte "Jag har en travare" om ni nu tycker att andra dömer er.

Jag säger att "Jag har en HÄST" inte "Jag har en uråldrig gammal häst"

KRAM

IngelaH som inte är hästrasist. Jag anser inte att svenska varmblod (travare) är bättre än halvblod eller andra raser... Jag anser heller inte att andra raser är bättre än svenska varmblod (travare) och jag har ridutbildat ett flertal svenska varmblod (travare)

say no more! :bow::bow::bow:

jag har minsann en gammal tant på 24 år som DESSUTOM är gammal travare så jag har alltså en uråldrig gammal travare :banana:

Har själv ett varmblod, men kmr antagligen inte h kvar han pga inte kmr hålla för ridning :crazy::cry: men om han hade varit frisk hade han räckt bra åt mej, kunde ändå skänkelvikning och förstod väl öpna och sluta även om han inte kunde göra en perfekt. Sen har han ju inte perfekt galopp om man kollar på den, men är inget jag känt när jag rider. Han är även hur lugn som helst och du kan göra vad vill med han :love: skulle säkert kunna sätta en hösäck på huvdet på han och han skulle bara stå där :p det man har gratis med varmblod är ju att de ofta är med om så mkt när de står i travstallen, de är ute väldigt mkt och körs utomhus, blir ju vanda med mkt saker tidiagre än vanliga ridhästar.
Det jag tkr är jobbigt med att ha ett varmblod är just när man får sånna kommentarer eller även om man inte får det så ser man vad folk tänker, och tror npg de flesta som har vamrblod vet att det inte är någon dressyrhäst med superstam och supersteg de har, men hade de ambitionerna så de behövde en häst med de sakerna skulle de ju inte ha ett varmblod.
Om det blir så att min polle inte blir kvar (vilket är ävldigt troligt :cry: ) så vill jag inte ha ett varmblod just pga slitningen när de går på banan och travtränas och att risken är stor för skador (är ävl klart att nadra hästar oxå kan få skador) för är nog från skador pga travartiden som min häst inte håller, så känns inte som att jag vågar chansa på det igen just nu.
Men tkr det är så hemskt när man läser hästannonser varmblodstravre som säljs för typ 4000 :crazy: tror de är lätt att de hamnar hos oseriösare personer som bara vill ha en billig häst :crazy:

jag har minsann en gammal tant på 24 år som DESSUTOM är gammal travare så jag har alltså en uråldrig gammal travare :banana:

jag har två urgamla travare,23 0 25 perfekta ridhästar och kan ni tänka er att 23åringen har ridits av en femåring,en gammal travare som barnhäst kan ni tänka er va

hehe, neä alla i stallet blev jätte förvånade när jag red ut barbacka på mitt varmblod första ridturen efter att han stått 3 månader :p min mamma som inte kan rida har även hon ridit på han har skrittat ut i skogen på han när jag har gått med mest för hennes skull ;)

Jag håller helt med dej. Jag har haft min "gamla travare" i sju år och vi har lärt oss massor ihop. Kommer ihåg när jag berättade för kompisar att jag köpt en travare och den vanligaste kommentaren var "kan hon galoppera?" Varför tror en del att travare inte kan galoppera? Det klart de kan! Min häst älskar att galoppera. Är det någon som skulle fråga en ägare till ett fullblod om deras häst kan trava? Jag menar inte att alla har fördomar, men jag har tyvärr stött på en del =( /Marre o Sessan

Sv. halvblod avlades från början fram till att bli en stark tung draghäst, och har genom avel blivit mer ridhäst som vissa säjer dom är stöpta i form.

fast där har du fel.

det svenska halvblodet föddes från början upp för att tillgodose armens behov av hästar. armehästen skulle kombinera ädelhet med hållbarhet och i stor utsträckning vara användbar både som rid och draghäst. rasen har uppstått ur ett ganska brokigt material, men de viktigaste grundraserna har varit hannoveraner och ostpreussare från tyskland samt fullblod .

rent allmänt så tror jag att mycket "fördommar" kommer ur att en hel del okunniga hästägare (eller helt okunniga föräldrar som efter mkt. tjat från barnen ) väljer just en fd. travare för att det är en "billig häst" men igentligen kräver den varmblodiga travaren stor ridkunskap, ofta mer än andra raser avlade/använda för ridning för att bli omskolad och en trevlig välutbildad/riden häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 508
Senast: tuaphua
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka