Varför dömma ut alla Varmblod och gammla travare

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför dömma ut alla Varmblod och gammla travare

tycker denna tråd har spårat ur lite,frågan är ju om en travare kan va en bra ridhäst och det tycker jag,givetvis är inte alla det men det gäller väl alla raser

bara ditt sätt att utrycka "dom så kallade finare hästarna" är pricis lika illa som det du själv säger att du utsatts för + att du faktiskt degraderar den ras du försöker lyfta fram.

alla väljer förhoppningsvis både hästindivid och ras utefter känslan för hästen samt vad hästen är tänkt för. alla hopp halvblod är inte lämpade för svår dressyr direkt :angel: eller tvärtom :angel:

det spelar ju faktiskt inte någon som helst roll vad andra människor tycker eller tänker så länge ägaren till hästen trivs med sin häst och hästen inte far illa av att "pressas" för något som just den individen inte är lämpad/har förutsättningar för.

varför hålla på att försvara något som igentligen inte alls behöver försvaras. inte alla människor som sysslar med sv. halvblod gillar typen på mina halvblod (även där finns stor variation), men vad bryr jag mig om det så länge jag tycker om det jag har ;)

Jag älskar mina gamla travare som har passerat genom mitt liv!
Dom har lärt mig otroligt mycket! Mer än "vanliga" ridhästar!

Nej fy för fördommar!

:bow:

Jag följde med min medis och hennes ägare på en hoppträning en gång, jag har även ridit för den här tränaren och vi rider för samma tränare.
Under den tiden hade jag en vbl. travare.

Så stod vi och prtatade efter träningen, jag, ägaren och tränaren. Tränaren frågade ägaren om det gick bra med två hästar nu då, ägaren svarade; ja det går jättebra! Maja rider ju det här stoet också och det är jättebra.
Tränaren kollade då på mig och sa; Vad bra att du får rida på riktiga hästar då också!
Och jag liksom :eek: ??

För det första går min travare bättre än vad det halvblodsstoet går, hon är 5 år och stel som en planka. Det är ettsvårridet sto. Visserligen hoppar hon som en gud, men jag rider ju bara dressyr på henne :p

Ja är nog gärna naiv då?
Säger du att dina hästar är trevliga ridhästar så ser ja ingen anledning till att misstro dig? Varför skulle jag göra det? :confused:

Vet inte ridfolk skillnad på takt i galopp?? Nähä? Vad har det med saken att göra?

Gör dig inte dummare... Ridtravarfolket ser inte skillnad på tre och fyrtaktig galopp när dom påstår att ridtravaren har bra galopp Det har vi ju sett på alla filmer som lagts ut där dom påstår att travaren har bra galopp.

Jag ser skillnad! Jag tycker om travare, det är absolut inget fel på dom, och jag föredrar vissa travare framför vissa halvblod dessutom :p Ska även tillägga att jag rider halvblod, kallblod och travare och jag ser inte ner på någon av dessa raser!

Gör dig inte dummare... Ridtravarfolket ser inte skillnad på tre och fyrtaktig galopp när dom påstår att ridtravaren har bra galopp Det har vi ju sett på alla filmer som lagts ut där dom påstår att travaren har bra galopp.

Ridtravarfolk säger du, är de folk som bara ploppar upp helt plötsligt? De flesta är väl ridfolk i grunden som köpt en travare för ridning? Så Då borde ridfolk inte veta skillnaden? Travfolk vet det inte i 99% av fallen skulle ja gissa ;)

Ridtravarfolk säger du, är de folk som bara ploppar upp helt plötsligt? De flesta är väl ridfolk i grunden som köpt en travare för ridning?

Men det är så många av dessa "ridfolk" som har för lite erfarenhet av ridning och hästar. Hur många tjejer är det inte som efter ett par terminer på ridskolan tjatar sig till en häst av de icke-hästkunniga föräldrarna? Jag är övertygad om att mycket av varmblodstravaren dåliga rykte som ridhäst beror på det.

Immer

tycker denna tråd har spårat ur lite,frågan är ju om en travare kan va en bra ridhäst och det tycker jag,givetvis är inte alla det men det gäller väl alla raser

Tack för din fina sammanfattning av tråden :bow:. Jag kan inte annat än hålla med och låser härmed tråden.

Mvh

IngelaH, som tycker om HÄSTEN för den, DEN är i första hand och bryr mig inte om RAS.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 508
Senast: tuaphua
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka