Varför dömma ut alla Varmblod och gammla travare

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför dömma ut alla Varmblod och gammla travare

fast det är ju inte bara travare som blir utdömda,jag har haft ett antal fjordingar och fått höra att de är inget att ha,själv gillar jag alla raser

Va? Så om en unge kan sitta på en häst är det en bra ridhäst? Hm.. nja, det kan jag verkligen inte påstå. Däremot en lugn och snäll häst, möjligvis, men den är ju inte en bra ridhäst för det. ;s

Va? Så om en unge kan sitta på en häst är det en bra ridhäst? Hm.. nja, det kan jag verkligen inte påstå. Däremot en lugn och snäll häst, möjligvis, men den är ju inte en bra ridhäst för det. ;s

det är ju inte fråga om att sitta på hästen utan att den kan ridas av barn

Sådant bullshit.. Jag har varit på miljontals hopptävlingar och ingen djävel reagerar om det är en travare som vinner.

Förstår inte den här attityden ni ridravarmänniskor har "jag skall minsann visa er" Ni skapar ju själva i erat eget huvud den här mindervärdskomplex teorin.
Ingen annan än ni själva bryr sig om att ni tävlar på travare iallafall:cool:

Kryp ut ur era mindervärdskomplex och var stolta över den hästen ni rider istället.

Fast det ju inte riktigt så, även om jag tycker du borde ha rätt...
Kommer du t ex på Buke med ett inlägg om att du är stolt över din travare som du rider lättB på, så nog får du en massa komentarer och framför allt så ska du bevis saken med ett dokumenterat tävlingsresultat...

Sen komentarar om att de är fula älgar o inga riktiga ridhästar gör ju att folk går i försvar o talar om att "Min häst är minsann".. och vips har du en travar vs. ridhäst tråd där folk anser sig ha sin fulla rätt att tala om att de minsann aldrig skulle ha en travare pga. deras dåliga ridbarhet o så sitter 13 ridtravar ägare o talar om att deras hästar minsann kan, men de kan inte bevisa det med det 150 tävlingsresultat som man tydligen ska behöva...

Det är inte ens fel att 2 träter och jag tycker nog ridtravägare ibland kan få ta emot en himla massa onödig skit emellanåt..

Men precis som du skriver borde det vara, fast ja tycker ju att det borde få en å annan att höja ett bar impade ögonbryn om det kommer en travare o slår alla "Ridraser" i en tävling?

De är klart de finns travare som KAN bli jättebra ridhästar, men chansen är inte så stor. Dom är framavlade för att trava snabbt med en sulky och inte för att ridas, de säger ju sig själv att dom inte har samma potensial att bli bra ridhästar som t.ex. halvblod som faktiskt är framavlade för de. Ingen kan säga emot för så är de. Men skulle man sätta på en sulky efter en ren ridhäst skulle ju travfolket också fråga samma sak, om de verkligen gick eller hur?? Inte avlar man på halvblod i trav eller galoppsporten för man tror att dom ska bli bra, samma sak med travare och ridning, man avlar inte på dom för ridning.
Hästar som inte är avlade för en viss gren har ju givetvis extremt mkt svårare att gå höga klasser i den grenen, samma sak som att nordsvenskar inte heller är framavlade för ridning direkt, har dom svårare att gå i form.

De är klart de finns travare som KAN bli jättebra ridhästar, men chansen är inte så stor. Dom är framavlade för att trava snabbt med en sulky och inte för att ridas, de säger ju sig själv att dom inte har samma potensial att bli bra ridhästar som t.ex. halvblod som faktiskt är framavlade för de. Ingen kan säga emot för så är de. Men skulle man sätta på en sulky efter en ren ridhäst skulle ju travfolket också fråga samma sak, om de verkligen gick eller hur?? Inte avlar man på halvblod i trav eller galoppsporten för man tror att dom ska bli bra, samma sak med travare och ridning, man avlar inte på dom för ridning.
Hästar som inte är avlade för en viss gren har ju givetvis extremt mkt svårare att gå höga klasser i den grenen, samma sak som att nordsvenskar inte heller är framavlade för ridning direkt, har dom svårare att gå i form.

Fast ett halvblod eller korsning får ju inte tävla i trav, så det är ju lite dum jämnförelse...

Fast det ju inte riktigt så, även om jag tycker du borde ha rätt...
Kommer du t ex på Buke med ett inlägg om att du är stolt över din travare som du rider lättB på, så nog får du en massa komentarer och framför allt så ska du bevis saken med ett dokumenterat tävlingsresultat...

Sen komentarar om att de är fula älgar o inga riktiga ridhästar gör ju att folk går i försvar o talar om att "Min häst är minsann".. och vips har du en travar vs. ridhäst tråd där folk anser sig ha sin fulla rätt att tala om att de minsann aldrig skulle ha en travare pga. deras dåliga ridbarhet o så sitter 13 ridtravar ägare o talar om att deras hästar minsann kan, men de kan inte bevisa det med det 150 tävlingsresultat som man tydligen ska behöva...

Det är inte ens fel att 2 träter och jag tycker nog ridtravägare ibland kan få ta emot en himla massa onödig skit emellanåt..

Men precis som du skriver borde det vara, fast ja tycker ju att det borde få en å annan att höja ett bar impade ögonbryn om det kommer en travare o slår alla "Ridraser" i en tävling?

Nu pratar jag inte om Buke nu pratar jag om IRL. Dessutom HAR ju faktiskt ingen kommit in med dom efterfrågade resultaten heller...

Det är ju ingen som ifrågasätter här att en travare vunnit 1.10-1.20 hoppning men när fantasierna kommer igång och folk påstår att deras hästar minsann har tävlat både 1.40 och går svår dressyr.. Ja är du då förvånad över att folk frågar efter tävlingsresultaten :confused:

Fast ett halvblod eller korsning får ju inte tävla i trav, så det är ju lite dum jämnförelse...

Inte egentligen för det är ju inte meningen att halvblodet eller korsningen skall pressas till saker dom inte klarar av.
Samma sak med galopplöp

Du är inte lite naiv nu då eller...

Med tanke på att dom flesta inte ser skillnad på tre och fyrtaktsgalopp

Håller med!

Jag tror att åsikterna kan skilja sig väldans när det gäller vad som är bra galopp, osv osv.

..

Varför skulle det vara impande? Om man skall då som du säger tro alla så är ju ridtraven minst lika bra som vilken ridhäst som helst så skulle ju det inte vara något att bli impad över överhuvudtaget utan bara som en vanlig dag på jobbet.

det är ju inte fråga om att sitta på hästen utan att den kan ridas av barn

Min dressyrhäst och min hopphäst och min fälttävlanshäst kan oxå ridas av barn det har väl inget med saken att göra :confused:
Dom flesta hästar kan nog faktiskt ridas av barn.

Nu pratar jag inte om Buke nu pratar jag om IRL. Dessutom HAR ju faktiskt ingen kommit in med dom efterfrågade resultaten heller...

Det är ju ingen som ifrågasätter här att en travare vunnit 1.10-1.20 hoppning men när fantasierna kommer igång och folk påstår att deras hästar minsann har tävlat både 1.40 och går svår dressyr.. Ja är du då förvånad över att folk frågar efter tävlingsresultaten :confused:

Fast ja har stött på en hel del föraktfullt IRL oxå...
Jag håller som bekant inte på med ridsport med mina, men har nära vänner som har Ridtravare o ibland häpnar man över vad folk tycker det är okey att häva ur sig.. :crazy:

Nej självklart inte, men i mitt inlägg står det ju typ lättB osv..
Jag har faktiskt inte sett nån som påstår att deras travhäst går 1.40 eller svår dressyr, är inte det ett ganska orimmligt krav på en travhäst?

Kontentan var att det verkar vara helt ok att häva ur sig saker om ridtravare o sedan hånfullt hänvisa till tävlingsresultat när folk försvarar sina hästar...

Inte egentligen för det är ju inte meningen att halvblodet eller korsningen skall pressas till saker dom inte klarar av.
Samma sak med galopplöp

Fast det är ju omöjligt att veta, det var inte längesen det var "lagligt" att avla in fullblod i travaren..
Det är väl inte därför, att de skulle pressas till något de inte klarar, som man inte får tävla med dem?
Finns kanske en hel del halvblod som skulle bli riktigt bra travhästar om det fanns intresse av att träna dem för det?

Varför skulle det vara impande? Om man skall då som du säger tro alla så är ju ridtraven minst lika bra som vilken ridhäst som helst så skulle ju det inte vara något att bli impad över överhuvudtaget utan bara som en vanlig dag på jobbet.

Vi läser och tolkar visst saker väldigt olika?
De flesta inlägg jag läser står det att travhästen kan bli en duglig och trevlig ridhäst?

Du är inte lite naiv nu då eller...

Med tanke på att dom flesta inte ser skillnad på tre och fyrtaktsgalopp

Ja är nog gärna naiv då?
Säger du att dina hästar är trevliga ridhästar så ser ja ingen anledning till att misstro dig? Varför skulle jag göra det? :confused:

Vet inte ridfolk skillnad på takt i galopp?? Nähä? Vad har det med saken att göra?

Så säger nog de också som sätter ut annons på en nordsvensk, fast det som står i stallet visar sig vara en kallblodstravare :cool:

Immer

Det är så fruktansvärt irriterande!
När man ska kolla på häst och pratat ett tag och frågar efter stam på nordsvensken.

Den är efter Slogum Brage!

Eeh.. jaha? :crazy:

det jag menar va att alla som dömer ut travarna anser att det inte går att göra bra ridhästar av dem,men om en unge kan rida dem så är det väl en bra ridhäst

Snarare kan det väl benämnas som en snäll och lugn häst.
En bra ridhäst är för mig en häst som är byggd för att vara ridhäst, som kan bära en ryttare och som har en bra samarbetsvilja. Kan den sedan ridas av barn så är det ett plus.

Immer

Jag förstår precis.. Bra slå alla andra bara.. :P Ni syns iallafal i mängden av dom så kallade finare hästarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 508
Senast: tuaphua
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka