Varför bor du där du bor?

Hyacinth

Trådstartare
Efter att i två veckor ha befunnit mig i diverse små städer är min stora fråga: varför bor ni där ni bor?
Är det födsel och ohejdad vana? Ett mål i livet? För att det är så vackert? Blev det bara så?

Det där brukar jag också fundera på när jag är ute o åker. Jag tror att det är väldigt få som t ex är ute o åker, ser en vacker plats/ett vackert hus och faktiskt flyttar dit? Hade gärna blivit motbevisad då det hade varit spännande!

Jag bor där jag bor för att jag är född här och har min familj här och trivs bra. :) Har tidigare bott borta (och flyttade till okända platser för jag ville ha omväxling/skulle plugga, köpte dock inte hus på någon av platserna) i tio år och är nu hemma igen :). Är väl inte helt främmande för att flytta i framtiden, men tror inte jag kommer flytta långt permanent isf!

Plugg eller jobb har alltid styrt för mig. Där det funnits, dit har jag flyttat. Vid en tidpunkt sökte jag mig tillbaka till rätt sida av landet när jag sökte jobb, men det var inte noga var på den sidan jag hamnade.

Jag flyttade hit för att dåvarande pojkvännen fick sitt första jobb efter gymnasiet här och jag följde med. Fick sen själv jobb här, det tog slut men min bror och mamma flyttade också hit och sedan träffade jag maken som kommer härifrån. Vi har stundtals pratat om att flytta men vi trivs bra, har familjen här och gillar vinter. Är egentligen mest för hundutställningar och konserter vi skulle vilja flytta söderut..

Född och uppvuxen i Karlstad (och ett par år i England), men har flyttat för jobb flera gånger i mitt vuxna liv, mest runt Stockholmstrakten men även utomlands. Nu bor jag i Stockholm pga plugg, har även fått jobb så lär väl bli kvar ett tag. Trivs väldigt bra och har svårt att se att jag skulle bosätta mig på annan ort i Sverige framöver, men andra länder är fullt möjligt. :)

Jag bor var jag bor för att det är just såhär jag vill bo. Min barndomsdröm var en röd stuga på en åker. Samtidigt vill jag gärna ha bra service hyfsat nära. Och det har jag nu. Tjugo minuter till jobbet, dryg hektar för Hundarna, renoverat men över hundra år gammal stuga med kntressant historia (som en granne lyckligtvis skrivit ner!).

Jag älskar att titta ut över kornåkern i kvällssolen:love:

Vid nån skidsemester för längesen tänkte jag "om jag inte hade hästar skulle jag vilja bo här". Testade att bo här med häst men gav upp efter knappt ett år. Slutade med hästar och längtade hit, och till slut blev det möjligt. Älskar naturen, fjällen, sjöarna. I städer finns inget jag är intresserad av, här finns typ allt jag gillar.

Jag har - likt @em-pirre - faktiskt äntligen lyckats hitta drömbostaden :) ! Född och uppvuxen ett par-tre mil härifrån, bott utomlands i många år, ägt ett hus ett kort avstånd härifrån i ca 10 år.... Men helt plötsligt så blev en liten röd-och-vit smålandsstuga till salu. Två hektar skogsmark hör till, och huset är byggt 1871. Snett och vint och lågt i tak och HELT underbart..... :)

Det mesta man behöver finns att handla på orten där jag arbetar, och det tar inte mer än 20 minuter att komma dit. Ändå bor vi "mitt ute i ingenting" med 200 meter till närmsta granne.

Efter att i två veckor ha befunnit mig i diverse små städer är min stora fråga: varför bor ni där ni bor?
Är det födsel och ohejdad vana? Ett mål i livet? För att det är så vackert? Blev det bara så?

Födsel och ohejdad vana (har bytt ”förort” men inte sida om stan, Stockholm), de flesta av mina vänner bor också här. Stort urval av jobb. Nu med barn spelar det också stor roll att de har sin förskola och skola här, de har sina vänner och vi har byggt upp en lokal bekantskapskrets utifrån det. Sambon uppskattar utbudet av konserter. Vi ser dock framför oss att vi på sikt (15 år?) kommer vilja bo på ett annat sätt, men då behöver en rad förutsättningar för det falla på plats först.

Jag är född här och har blivit kvar till största del på grund av att vänner och familj finns här. Sedan att ”allt finns här” gjorde ju inte valet svårare heller.

Just min lilla plätt av stan har jag hittat mig fram till genom åren och tycker att det är en perfekt kombination av nära allt men ändå lugnt och vackert.

Min sambo bodde här. Har iofs alltid tänkt flytta till Göteborg, nu blev det bara till någon och inte själv så hade hamnat här ändå. Det enda som är dåligt med att inte vara härifrån är att vi inte riktigt vet var i Göteborg vi ska bo när det är dags för hus. Hade vi bott i tex Karlstad hade jag vetat exakt var vi skulle köpa. Nu har ingen av oss en aning, vi kommer typ gå på att där det är dyrt är det bra så blir väl Örgryte typ..

Vi tröttnade på att behöva 2 bilar och obefintlig kollektivtrafik.
Ville bo på rimligt avstånd från Malmö då vi båda jobbade där. Ville inte bo inne i en stad så vi kollade på var tågstationerna fanns. Hittade 2 orter som passade avståndsmässigt. Kom hit, klev ur bilen och blev förälskade i byn.

Jag vill bo i en större stad. Det ska finnas museum, krogar och jag vill inte vara beroende av bilen för att ta mig till jobbet utan jag vill ha bra kollektivtrafik.
Jag vill ha en kvartetsbutik runt hörnet så att man kan köpa godis och kondomer i mjukiskläderna om behovet faller på.

Jag vill även bo så att jag har natur att titta på och gå rätt ut i. Alltså passar det mig väldigt bra att bo i en förort.

Jag vill dock inte behöva växla fordon buss/spårvagn för att komma in till stan så tex lövgärdet och rannebergen faller bort.

Jag gillar biskopsgården, Och det är gångavstånd till min daghusse. Min enda hake är att det usla utbudet både på willys, ica och netto.
Och att min balkong sitter på fel sida huset.
Men det kan jag leva med.

Jag är född här och har blivit kvar till största del på grund av att vänner och familj finns här. Sedan att ”allt finns här” gjorde ju inte valet svårare heller.

Just min lilla plätt av stan har jag hittat mig fram till genom åren och tycker att det är en perfekt kombination av nära allt men ändå lugnt och vackert.

Kan tillägga att jag har husdrömmar och gärna skulle bo där boendemöjligheterna är bättre. Efter att ha bilat genom Dalarna idag och sett hus som nästan fick mig att köra av vägen så kan man ju fundera på varför en klämmer in sig på 36 kvm. Men tror att jag alltid kommer att prioritera närheten till mina nära (mammagris osv). Jag tror säkerligen att jag kommer att köpa hus i någon utav kranskommunerna med tiden. Så då får det väl bli 36 kvm fast med tomt då :rofl:

Jag skulle läsa juridik i Lund och första året bodde jag där jag fick en bostad som passade mig och hästarna. (Renoverat brygghus på hästgård i Dalby.)

Sen skulle jag och dåvarande pojkvän hitta lämplig bostad för oss två och letade i Malmö-Lunds kranskommuner Staffanstorp, Dalby, Kävlinge, Lomma och Svedala. Hamnade i Djurslöv i Staffanstorp och när det senare skulle köpas bostad var det främst Staffanstorp som gällde.

Jag trivs helt enkelt fantastiskt bra här. Nära till jobbet i Malmö, bra kommunikationer dit och till Lund, bra skolor, välskött kommun med en politik som jag står bakom, alla bekvämligheter typ sushi, gym, apotek osv.
Visserligen kan jag tänka mig att bo på andra ställen men i dagsläget ser jag inga skäl till att flytta.

Står just inför en flytt från större till mindre stad. Jag flyttar då det är enklare för mig än för kärleken.
Tankarna på att flytta till staden fanns redan innan kärleken men inte riktigt modet.
Karriärmöjligheterna är bättre på nya orten än i hemmastaden, även om möjligheterna finns där också.
Dit jag flyttar känns dock ganska optimalt för mig och vad jag prioriterar, mycket nära till jobbet, centralt, bra tågförbindelser till övriga riket, ett aktivt stadsliv med restauranger och serveringar, nära till ett gott serviceutbud.

Byggt på föräldragården, så lite av en slump... Skulle välja betydligt mer avskilt läge om jag skulle köpa gård idag! Viktigt för mig är att det finns natur runt, och är långt till asfalt och folk :p

Födsel och ohejdad vana, typ. Jag är född i huset bredvid (som pappa byggde för 50 år sedan) men uppvuxen 5 km härifrån. Har nog alltid tänkt att jag skulle flytta "hem" så småningom, och när de som bodde här var tvungna att sälja och frågade om jag ville köpa var det bara att passa på. Läget är inte optimalt, kanske, men med tanke på huspriserna här och att jag är ensam så var det bara att slå till med det jag kunde ha råd med ;) Sen förra året bor dessutom min syster i huset bredvid (hon bodde där tills hon var 6 så hon kommer ju ihåg det. Jag var bara 1 när vi flyttade därifrån) så vi är lite tillbaks på vår gata. Jag trivs svinbra och har inga som helst planer på att någonsin flytta mer, men man vet ju förstås aldrig.

Jag flyttade utomlands for utbildning och aventyr, var sadar rastlos som en 18aring i smastad ar efter gymnasiet, och efter avslutad kandidat utbilding flyttade jag till storstad for jobb.
Har haft 5 bostader har over snart 6 ar, och har hittat "min" del av stan - jag hamnade i soder pa grund av pendling till forsta jobbet, och jag ar nu tillbaka inte langt ifran ursprungsplatsen - jag gillar min del av stan har helt enkelt - vi har allt som resten av storstaden, men har finns "min" typ av folk och vibe, varldens basta park och pub.

Kvar for evigt blir jag nog inte, rastlos borjar jag bli igen.

Flyttade för studier, stannade för exets jobb. Blev kvar för nuvarande karl och mitt eget jobb.
Trivs otroligt bra trots att det är långt till familjen.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 395
Senast: Mabuse
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
886
Senast: astronaut
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
939
Senast: Badger
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till... 2 3
Svar
49
· Visningar
1 760
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka