Varför blir jag inte förvånad?

Sv: Varför blir jag inte förvånad?

Det är rent och fint utanför min ytterdörr. Om det är snobberi att se till hundartens bästa så får det väl vara det.

Jag tror ingen här ser ner eller tycker illa om blandraser, däremot är det onödigt att framställa fler, särskilt när så många hamnar på hundhem.

Hundarten bästa säger du !!
Då säger jag höftleder,armbågar ,ögon lysning,räkrygg,extrema rynkor,
Ja listan kan bli längre om du vill.

Hundarten bästa säger du !!
Då säger jag höftleder,armbågar ,ögon lysning,räkrygg,extrema rynkor,
Ja listan kan bli längre om du vill.

I diskussion efter diskussion säger du ju exakt samma sak, varför tar du inte till dig det som skrivs?
Det många är emot är oseriös avel, oavsett om det är blandras eller renras. Extrem avel som ger sjuka djur och avel på sjuka hundar är alltid fel. Problemet med blandraser är att den aveln sällan går att göra seriös.

Eeeeeh.... Har du ens läst vad Kimz0r skrev innan du citatsvarade henne :crazy:?

För övrigt borde ALL oseriös avel stoppas, borde bland renras och blandras. Men tyvärr kommer människor aldrig att göra det, då de som håller på med oseris avel bara gör det för pengarnas skull....

Sånt kan man ärligt talat aldrig sia om i förtid..eller kan du ?

att korsa en hund med mycket energi och vall (collie), med en draghund (husky),en jakthund(norsk älghund) och två ganska skarpa hundar som schäfer och rottis... ja det är ju inget jag vill ha hemma i lägenheten iaf:crazy:

Självklart kan de bli en fin hund, men inget jag hade köpt eller försökt mig på.anledningen till att jag valde renrasig är att jag kan se längre tillbaka i tiden hur hundarna varit, vilka fel som KAN bli,jag vet på ett ungefär vilka egenskaper min hund får. Har INGENTING emot blandrashundar men ibland ser man extrema (enligt mig) blandningar.

KL
gud vilken urspårning det blev :eek:

Det är som sagt rent utanför min dörr. Jag stödjer inte extremavel. Alls. Äger ingen sådan ras, skulle inte avla på en sådan ras, ser helst att ingen annan gör det heller.

Jag tycker att mycke av den renrasiga aveln är ungefär lika illa som blandrasaveln.

Alltså två fel gör ju inte ett rätt. I den här tråden handlar det om blandraser, och i en annan tråd handlar det om räk-schäfrar eller bulldoggar som inte kan andas.
Man kan inte alltid jämföra och säga "men renrasaveln är också kass", det gör inte blandrasaveln bättre.
Det känns lite som att säga att "det är väl inte så farligt med misshandel, eftersom att det faktiskt finns mord"...

Jag svarade på ett inlägg som ansåg att blandras avel skulle förbjudas. Jag ifrågasatte hur och av vem.

Haha, snacka nut-crew. Jag tänkte skriva en mening på engelska men har ingen aning om vad det heter på engelska. Eller svenska, för den delen! :o

Ja, fast det var inte det jag citerade.
Jag ville bara påpeka att man inte alltid kan jämföra. Fel är fel, hur många fel det än finns.

Då tycker jag att du kan citera hela inlägget så att citatet kommer i det sammanhang som jag skrev det.

Jag är inte emot blandrasavel om det sker på rätt sätt och får fram bra hundar folk verkligen vill ha.
Jag är inte heller emot renrasig avel så länge det ger bra hundar folk vill ha.

Men vissa korsningar och vissa extrema renraser avlas på ett sätt som jag inte gillar. Vilka som gör mest fel vill jag inte ens spekulera i. Två fel gör inte ett rätt eller hur var det? ;)

I diskussion efter diskussion säger du ju exakt samma sak, varför tar du inte till dig det som skrivs?
Det många är emot är oseriös avel, oavsett om det är blandras eller renras. Extrem avel som ger sjuka djur och avel på sjuka hundar är alltid fel. Problemet med blandraser är att den aveln sällan går att göra seriös.

Förlåt,jag blev lite upprör och läste inte hela ditt inlägg!!!
Jag har haft både renrasig och blandraser.Nu äger jag en korsning labbe golden,han ser ut som en labbe.Det har hänt att vi mött hund ägare som rynkar på näsan när man säger att det är en blandis.Därför blir jag lite upprörde i diskussionen.Jag gillar inte snobberi,för mig är Laban världens bästa fast han är blandis.Tilläggas ska att Laban är en omplassering.Jag är inte för blandras avel eller extrem avel,men jag anser att dom blandis hundar som finns idag ska man Älska oavsett.

Fast nu tappade jag bort dig.
Jag ville bara citera det jag gjorde, inte det andra...

Och nej, som sagt, två fel gör inte ett rätt. Därför tyckte jag att det var knepigt att dra in renrasavel i blandrastråden. :angel:

Jag har aldrig rynkat på näsan åt en blandrashund eller sett ner på någon för att denne har en blandrashund. Dock anser jag att man inte behöver framställa fler, och det är enbart för hundarnas skull. Pengar skiter jag i.

Det finns många fel i avel. Innom alla sorters avel.
Vi är nog alla ganska överens om att vi vill få fram sunda och trevliga avkommor som folk vill ha (köpa) och som fungerar bra.
Jag har själv en korsning och har tagit en kull efter henne. Alla valpar sålda innan dom ens var födda och en kö på över 50 personer på eventulla framtida valpar.
Nu har jag bestämt att inte ta fler valpar på henne pga. min arbets situation mm.
Korsnings avel behöver inte alltid styras av pengar och baseras på knepiga korsningar som ingen vill ha. ;)

Det är inte snobberi. Det är omtanke om framtida generationer och deras ägare.

Chansen för en frisk, trevlig och passande hund ökar markant om man köper den hos en seriös uppfödare av renras. Dock inte sagt att alla renras-uppfödare är seriösa, men det finns ytterst få blandrasavlare som är det. Jag vet om några få inom prestationsaveln bland draghundar och det finns nog några inom jakten också. I sällskapshundaveln är de obefintliga.

När jag väljer kombination att köpa hund ur så faller valet på den kull där man i generationer avlat på god mentalitet, användbarhet och hälsa. En kombination av linjer där alla individer har känd hälsostatus och alla röntgen och liknande är gjort. Där man testat, utvärderat och sållat bort undermåligt material från aveln. Där man faktiskt sett att hundarna fungerar bra till det man vill använda dem till oavsett om det är bruks, tjänst, vall, sällskap eller jakt. När jag gör det valet så vet jag också att jag får en frisk och lämplig sällskapshund eller vad jag nu vill ha. Dock ska man veta att även i sådan här nogrann avel kan det slå fel och defekter uppkomma. Ofta blir det av lindrigare slag, men ibland värre. Det går inte att helgardera sig.

Men betänk då att om det kan slå fel vid avel av den här kalibern, hur illa kan det då bli när man inte har någon koll alls?
En hund bär många anlag. Alla syns inte och många ägare är hemmablinda......och det är valpen och valpköparen som får betala för uppfödarens okunskap, ignorans och misstag.

Det behöver ju inte vara så svårt. Staten har redan definierat renrasig hund som hund registrerad i SKK. Eventuellt skulle man kunna ändra lite så man går efter FCI:s definition med tillägg för de inhemska raserna som inte är godkända enligt FCI.

Bäst vore däremotom staten stramade upp djurskyddslagen så man inte får avla på vad som helst, att det krävs hälsokontroller och att det verkligen blir olagligt att avla på extrema avarter.

Så du menar att staten ska åka runt till alla gårdar och kolla så det inte bedrivs blandras avel???

Liknande trådar

Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
930
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
781
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 275
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025
  • Dressyrsnack nummer 18