Varför blir jag inte förvånad?

Sv: Varför blir jag inte förvånad?

Jag tycker att det börjar bli lite av sandlåde nivå på det här med blanras mot renras!!!Börja med att sopa rent fram för eran egen dörr innan ni ger er på andras.En hund är för mig en hund.Sen är det skit samma om det är en blandras eller inte,bara hunden är sund och trevlig.
J*vla snobberi,det är vad det är!!:mad:

Jag tycker om blandraser, hade en själv, men det är AVELN jag är emot.

Det är kanske därför det är en fördel att faktiskt avla på renraser eftersom du kan kolla tillbaka i stamtavlan om djuren faktiskt är FRISKA. Det kan du inte med blandraser, därav kan man faktiskt inte veta vad du får med blandras. Därav inte sagt att jag stödjer extrem aveln på tex schäfer. Jag förespråkar friska individer!

Jag är inte för blandras avel eller extrem avel,men jag anser att dom blandis hundar som finns idag ska man Älska oavsett.

Men det är väl självklart, det är väl ingen som sagt något annat?? Mina hundar älskas lika mycket av mig, oavsett vilken bakgrund de har! Dock igen, är det aveln jag är emot!

En spansk hund är inte NÖDVÄNDIGTVIS en gatuhund. Vart har du fått det i från ? Många hundar har haft en ägare, är det en gatuhund då ? En del folk flyttar hem till Sverige igen och har således skaffat sin hund därnere, är det då en gatuhund ? Kallar du allt som kommer från utlandet gatuhundar utan att ha belägg för om dom ens levt på gatan eller inte ?

Så det är helt ok att andra inte kastrerar sina hundar bara dom är födda i Sverige ?

men om du är intresserad så kan du se att jag skrivit adoptionshundar!!! jag tror inte man adopterar en renrasig spansk hundvalp med världens bästa stamtavla.. :smirk:

det är skillnad att importera ett tänk avlesdjur och en gatuhund. vi snackar om gatuhundar. de som är uppfödda för att säljas av seriösa uppfödare i spanien ärn för de första inte gatukorsningar - har nog inte drällt på stan i halva sitt liv och har förhoppningsvis inga sjukdomar.

Huruvida man avlar på blandrashundar eller inte är inget jag tänker kommentera.

Däremot blir jag orolig eftersom en stor del av de hundar som importeras från spanien (iaf de sk. "gatuhundarna") bär på sjukdomen Leichmanios, en hemsk sjukdom när den väl bryter ut- som oxå smittar till människa! Hundar som bär på sjukdomen måste gå på livslång medicinering. I mina ögon är det helt befängt att få lov att importera hundar som bär på den sjukdomen, med tanke på smittorisken (blod, saliv tror jag det var...). Hundarna kan bära sjukdomen utan att visa symptom, och kan alltså till synes vara friska hela livet men ändå föra smittan vidare via t.ex. bett.

Vad är det för sjukdom???Har aldrig hört förut!Någon som kan förklara?

Ett förbud mot blandrasavel vore på sin plats :crazy:

Det tycker jag vore synd med. Många har inte råd med en renrasig hund. Många korsar dessutom olika jakthundar med bra resultat. Men denna annonsen var inget vidare det håller jag med om. Ska valparna inte vara äldre då man säljer dom?

Fast SÅ himla mkt skiljer det inte i pris. Många blandisar säljs för 4500-6500 kronor (om det inte är dvärgkorsningar) oc renrasiga börjar från 7000-8000. Dessa extra två tusenlappar måste man ha ändå, för kostanderna kan rinna iväg. Ett enda veterinärbesök med valpen under försäkringens karenstid kan kosta tusenlappar.

tacka vet man bayersk viltspårshund, avlar man på en icke godkänd hund tror jag att man blir utesluten ur ras klubben..

Det tycker jag vore synd med. Många har inte råd med en renrasig hund. Många korsar dessutom olika jakthundar med bra resultat. Men denna annonsen var inget vidare det håller jag med om. Ska valparna inte vara äldre då man säljer dom?

Skiljer ju knappt ngot i pris nu för tiden. Min första egna hund samlade jag ihop till med mitt studiebidrag som låg på 950 kr i månaden. 500 kr i månaden lade jag undan och efter ett tag hade jag min lilla hundvalp. Renrasig från friska och meriterade föräldrar. Min andra hund fick jag i princip gratis, renrasig dne också.

Vill man verkligen ha en hund är det inte svårt att lägga undan pengar till den. 500 kr är mindre än vad jag lägger på en av mina hundar per månad idag. Och mat, försäkring osv kostar samma som om det hade varit en blandras.

Har man inte råd att spara ihop 10 000 kr har man inte råd med hund.

En större hund kostar i runda slängar runt 1000 kr/månad. Det är rimligt att tro att det tar ca ett år att hitta en bra uppfödare med lämplig kombination på g. Lägger man då undan dessa 1000 kr har man sparat ihop 12 000 till köpesumman.

Det må så vara att man inte har råd att impulsköpa en renrasig hund, men ingen hund ska vara ett impulsköp. Då maximerar man inte sin chans att få en frisk, trevlig och lämplig hund.

Glömde?

Om du undrar var svaret på dina frågor är så finns det inlägget sist på sidan tre.

Ja SJV kunde ju börja med att på allvar använda de regler som finns i djurskyddslagstiftningen.
PL

Det är kanske därför det är en fördel att faktiskt avla på renraser eftersom du kan kolla tillbaka i stamtavlan om djuren faktiskt är FRISKA. Det kan du inte med blandraser, därav kan man faktiskt inte veta vad du får med blandras. Därav inte sagt att jag stödjer extrem aveln på tex schäfer. Jag förespråkar friska individer!
Gäller bara vissa sjukdomar, ofta rasbundna som inte drabbar blandraser i samma utsträckning, undantag ffa för HD som inte är rasbundet utan finns på alla lite större hundar.
PL

Håller med om att blandisaveln ofta (inte alltid se tex på slädhundsaveln,SKK skulle älska att kunna klämma åt den!) är oseriös men det är den extrema rasaveln som sätter oseriositeten i system.
Jag upprepar vad jag skrivit i tidigare trådar, under förutsättning att uppfödningen är rimligt sund miljö- o utfodringsmässigt ser jag inga större fysiska problem med blandisarna, mentalt är dock alltför stor del av korsningarna rena katastroferna o folk verkar vara beredda att betala en massa pengar för vilka potentiella katastrofer som helst.
PL

Jag är helt enig med dig. Det borde vara självklarheter att hundar ska kunnas andas fritt, valpa naturligt, ha markfrigång, vara eksem- och klådfria, tåla vanlig mat och inte ha överflöd av päls eller hud.

men om du är intresserad så kan du se att jag skrivit adoptionshundar!!! jag tror inte man adopterar en renrasig spansk hundvalp med världens bästa stamtavla.. :smirk:

det är skillnad att importera ett tänk avlesdjur och en gatuhund. vi snackar om gatuhundar. de som är uppfödda för att säljas av seriösa uppfödare i spanien ärn för de första inte gatukorsningar - har nog inte drällt på stan i halva sitt liv och har förhoppningsvis inga sjukdomar.

Importreglerna gör inte skillnad på gatuhund eller renrasig hund! De genomgår samma tester. Så om du är orolig för Leichmanos så hör av dig till jordbruklsverket & be dom ändra sina importregler.

Redovisa siffrorna för alla dessa hundar som har Leichmanos.

Jag kontaktade Dan Christensen på SVA för några år sedan & bad honom redovisa hur de visste att just gatuhundarna hade denna sjukdom, att det inte var renrasiga importer eller familjehundar som följt med på semestern. Han hade INGA siffror som stödde detta påstående...då
Men det kan ha ändrats...så redovisa gärna.

Liknande trådar

Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
930
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
781
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 275
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka