Det är inte snobberi. Det är omtanke om framtida generationer och deras ägare.
Chansen för en frisk, trevlig och passande hund ökar markant om man köper den hos en seriös uppfödare av renras. Dock inte sagt att alla renras-uppfödare är seriösa, men det finns ytterst få blandrasavlare som är det. Jag vet om några få inom prestationsaveln bland draghundar och det finns nog några inom jakten också. I sällskapshundaveln är de obefintliga.
När jag väljer kombination att köpa hund ur så faller valet på den kull där man i generationer avlat på god mentalitet, användbarhet och hälsa. En kombination av linjer där alla individer har känd hälsostatus och alla röntgen och liknande är gjort. Där man testat, utvärderat och sållat bort undermåligt material från aveln. Där man faktiskt sett att hundarna fungerar bra till det man vill använda dem till oavsett om det är bruks, tjänst, vall, sällskap eller jakt. När jag gör det valet så vet jag också att jag får en frisk och lämplig sällskapshund eller vad jag nu vill ha. Dock ska man veta att även i sådan här nogrann avel kan det slå fel och defekter uppkomma. Ofta blir det av lindrigare slag, men ibland värre. Det går inte att helgardera sig.
Men betänk då att om det kan slå fel vid avel av den här kalibern, hur illa kan det då bli när man inte har någon koll alls?
En hund bär många anlag. Alla syns inte och många ägare är hemmablinda......och det är valpen och valpköparen som får betala för uppfödarens okunskap, ignorans och misstag.