Varför blir jag inte förvånad?

Sv: Varför blir jag inte förvånad?

jag jag tycker det är helt onödigt att släppa in en fertil hund. varför ska man avla på dem??

först drar dom hit dem även fast vi har våra egna på hundhem - sen ska dom fortsätta att sprida dem med..:crazy:

jag tycker att alla demhär rescuecentrena kan ta sitt ansvar och kastrera alla hundar dom släpar hit och säljer. det är många som gör det men långt ifrån alla.

Nej, men precis som all annan olaglig verksamhet ska polisen handlägga det när ett fall uppdagas.

Jag trodde i min enfald,att alla "gatu hundar"som tas in i landet blev kastrerad eller steriliserade.:eek:

Ja så när SKK väljer att inte låta registrera en kull blir den olaglig.
Tala om att ge SKK total kontroll.
Som väl är finns det ingen politisk förankring för ngt sånt.
PL

Jag tycker nog att det mest tragiska är att det finns puckon som tycker att 6 500:- är ett bra marknadspris för en valp som uppfödaren ägnat 20 minuter åt.
Vad i all sin dar tycker man att man betalar för då?

Misstag kan hända, typ tjuvparning, men då ska hundarna kosta en moralisk peng, inget annat.

Varför inte då kastrera ALLA hundar som INTE kontinuerligt ingår i avel, inte bara adopterade hundar från utlandet ? Tant Selmas mops, grannens schäfer, din hund, min hund, mammas hund osv. Vad ligger skillnaden egentligen ? Din hund likaså min hund kan lika gärna den gå och yngla av sig utan man tänkt det, eller vi kanske bestämmer oss för att avla på dom i stället...så i vad ligger skillnaden mot en importerad hund och din/min/mammas/grannens...för att dom är född i Sverige..eller vad ?

Det är inte snobberi. Det är omtanke om framtida generationer och deras ägare.

Chansen för en frisk, trevlig och passande hund ökar markant om man köper den hos en seriös uppfödare av renras. Dock inte sagt att alla renras-uppfödare är seriösa, men det finns ytterst få blandrasavlare som är det. Jag vet om några få inom prestationsaveln bland draghundar och det finns nog några inom jakten också. I sällskapshundaveln är de obefintliga.

När jag väljer kombination att köpa hund ur så faller valet på den kull där man i generationer avlat på god mentalitet, användbarhet och hälsa. En kombination av linjer där alla individer har känd hälsostatus och alla röntgen och liknande är gjort. Där man testat, utvärderat och sållat bort undermåligt material från aveln. Där man faktiskt sett att hundarna fungerar bra till det man vill använda dem till oavsett om det är bruks, tjänst, vall, sällskap eller jakt. När jag gör det valet så vet jag också att jag får en frisk och lämplig sällskapshund eller vad jag nu vill ha. Dock ska man veta att även i sådan här nogrann avel kan det slå fel och defekter uppkomma. Ofta blir det av lindrigare slag, men ibland värre. Det går inte att helgardera sig.

Men betänk då att om det kan slå fel vid avel av den här kalibern, hur illa kan det då bli när man inte har någon koll alls?
En hund bär många anlag. Alla syns inte och många ägare är hemmablinda......och det är valpen och valpköparen som får betala för uppfödarens okunskap, ignorans och misstag.

Väldigt bra skrivet, I have to say. :bow:

Jag kanske är ute och cyklar helt. Men jag måste få ifrågasätta det du skriver :
När jag väljer kombination att köpa hund ur så faller valet på den kull där man i generationer avlat på god mentalitet, användbarhet och hälsa. En kombination av linjer där alla individer har känd hälsostatus och alla röntgen och liknande är gjort. Där man testat, utvärderat och sållat bort undermåligt material från aveln.

Menar du att du gör på så vis som du skriver, eller att du kommer att göra det?
Har inte din rottis kass mentalitet och väldigt taskiga höfter? Fick för mig att jag läste det i någon artros tråd nämligen.

För övrigt håller jag med i texten.

Dock ska man veta att även i sådan här nogrann avel kan det slå fel och defekter uppkomma. Ofta blir det av lindrigare slag, men ibland värre. Det går inte att helgardera sig.

Men hon skriver även detta. Även om ens egen hund blev "defekt" så är det ändå rätt linje att gå på.

Jag tycker att man kan kastrera alla hundar som inte går i avel, ja!

/Jolanta med en kastrerad hanhund

så i vad ligger skillnaden mot en importerad hund och din/min/mammas/grannens...för att dom är född i Sverige..eller vad ?

En enorm skillnad tycker jag är att införseln av spanska gatuhundar (eller adoption som många kallar det) görs i andan "Stackars hundar som det finns för många av, kolla vad de dräller omkring utan att någon vill ha dem." En sådan hund ska man givetvis inte föröka ytterligare, då man verkligen inte gjort något åt problemet utan bara flyttat det till Sverige och multiplicerat det.

Dock ska man veta att även i sådan här nogrann avel kan det slå fel och defekter uppkomma. Ofta blir det av lindrigare slag, men ibland värre. Det går inte att helgardera sig.

Men hon skriver även detta. Även om ens egen hund blev "defekt" så är det ändå rätt linje att gå på.

Frågan kvarstår fortfarande om hennes hund är ett "svart får" ur en annars förutspått trevlig kull. Eller om föräldrarna kanske inte var de bästa från början. Det är där jag är nyfiken. Om hon alltid har följt den linjen vill säga.

Huruvida man avlar på blandrashundar eller inte är inget jag tänker kommentera.

Däremot blir jag orolig eftersom en stor del av de hundar som importeras från spanien (iaf de sk. "gatuhundarna") bär på sjukdomen Leichmanios, en hemsk sjukdom när den väl bryter ut- som oxå smittar till människa! Hundar som bär på sjukdomen måste gå på livslång medicinering. I mina ögon är det helt befängt att få lov att importera hundar som bär på den sjukdomen, med tanke på smittorisken (blod, saliv tror jag det var...). Hundarna kan bära sjukdomen utan att visa symptom, och kan alltså till synes vara friska hela livet men ändå föra smittan vidare via t.ex. bett.

En enorm skillnad tycker jag är att införseln av spanska gatuhundar (eller adoption som många kallar det) görs i andan "Stackars hundar som det finns för många av, kolla vad de dräller omkring utan att någon vill ha dem." En sådan hund ska man givetvis inte föröka ytterligare, då man verkligen inte gjort något åt problemet utan bara flyttat det till Sverige och multiplicerat det.

Medhåll till föregående talare :bow:

En spansk hund är inte NÖDVÄNDIGTVIS en gatuhund. Vart har du fått det i från ? Många hundar har haft en ägare, är det en gatuhund då ? En del folk flyttar hem till Sverige igen och har således skaffat sin hund därnere, är det då en gatuhund ? Kallar du allt som kommer från utlandet gatuhundar utan att ha belägg för om dom ens levt på gatan eller inte ?

Så det är helt ok att andra inte kastrerar sina hundar bara dom är födda i Sverige ?

En spansk hund är inte NÖDVÄNDIGTVIS en gatuhund. Vart har du fått det i från ?

Oavsett om man kallar det gatuhund eller omplacerad spansk familjehund så belyser det samma problem. Det handlar om hundar som inte kan omplaceras i Spanien, utan måste skeppas till andra länder.

Många hundar har haft en ägare, är det en gatuhund då ? En del folk flyttar hem till Sverige igen och har således skaffat sin hund därnere, är det då en gatuhund ? Kallar du allt som kommer från utlandet gatuhundar utan att ha belägg för om dom ens levt på gatan eller inte ?

Jag finner det helt irrelevant huruvida de verkligen levt på gatan, levt halvt om halvt på gatan, levt i hundgård, eller i palats. Att ta hit dem och multiplicera hundar utan stam och utan samma sjukdomskontroll som vi har i Sverige hjälper inte Spanien med att långsiktigt lära sig ta hand om sina hundar, och det hjälper inte Sverige att kunna ta hand om sina överflödiga hundar.

Så det är helt ok att andra inte kastrerar sina hundar bara dom är födda i Sverige ?

Nu blandar du nog ihop mig med nån som sagt så? Eller drar du slutsatser hejvilt? När har jag någonsin i något inlägg varit för okontrollerad avel på svenska hundar?

Ja det är ju konsekvensen av att kriminalisera blandrasavel. Jag ser, som sagt, dock hellre att staten ställer krav på hälsokontroll och dylikt för att få avla och struntar i ras. På så vis drabbas inte prestationsaveln som inte alltid är renrasig.

Evitas linjer är inte helt usla, men inte godkända heller. Att hon är dålig mentalt och har både AD lbp, HD C och diverse andra problem är sant. De fysiska problemen är hon dock ganska ensam om i sin kull. Finns någon till med AD. Evita är dock inget jag planerat eller köpt. Hon kom som omplacering där jag var fullt medveten om att hunden skulle kräva både tid och pengar. Jag hade inga illusioner om att det skulle bli en bra hund.

Med Tasse gjorde jag så gott jag kunde med den kunskap jag hade då. Jag följde de principer jag beskrivit ovan, men kunde inte riktigt bedöma vad som var god mentalitet. Hälsostatistik är enklare att förstå. Hans linjer är inte så tokiga ur hälsosynpunkt. Pappa och farmor kommer ur helfria kullar. I farfars kull finns det en hund med lbp. Farmor har lämnat två kullar där båda är helfria. Mammans kull är inte lika bra. Fyra av nio har AD varav två mbp. Av mammans avkommor har 5 av 17 lbp. Min är den enda med HD. Här borde jag alltså ha varit mer noggrann. Moderns linjer är inget att hänga i julgranen, men jag gjorde som många andra och stirrade mig blind på hanen.

Nästa gång gör jag det bättre.

Liknande trådar

Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
930
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
781
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 275
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka