Varför äter han inte?

mizzmaria

Trådstartare
Nu ger jag snart upp!
Har ett nioårigt fullblod som är svårfödd. Haft jätteproblem med att hålla hans hull tills i somras när jag börja med hippo alfa. Blev jättefin på det plus olja och betfor.
Har funkat jättebra och han har ätit med god aptit hela hösten tills för ett tag sedan (drygt en månad kanske, vet inte säkert). Börja med att lämna sin frukost och sen sin lunch och till slut åt han knappt upp sin kvällsmat heller. Köpte ett muslifoder till honom så nu äter han sin kvällsmat utan problem.
Då får han: musli, alfa, betfor och olja.
Frukosten äter han av men det tar lång tid och han spiller jättemycket på golvet som han sen inte bryr sig om att äta upp utan han står bara o väntar på att få komma ut.
Och lunchen (ger honom i hagen) bryr han sig knappt om längre. Han äter lite sen går han sin väg och låter dom andra äta upp det som är kvar.
Alltså det låter kanske inte så farligt men han behöver ju verkligen sin mat för att inte tappa i hull.
Funderar på om det är tänderna. Det är ca 8 månader sen han blev raspad sist.
Han är pigg och glad i övrigt, äter sitt hö och busar som vanligt i hagen. Känns mest som att han helt enkelt tycker det är tråkigt att äta...
Finns det nåt bättre foder jag kan ge som är mer koncentrerat så han inte behöver äta så mycket?(mindre volym)
Orkar inte tänka mer, snälla kom med tips och förslag!

Sv: Varför äter han inte?

Ush va tjatigt. Har också haft problem ibland med hästar som inte ätit ordentligt fast de behöver det.

Börja med att minska portionerna ordentligt så att han verkligen äter upp. Vet inte riktigt vad han gillar men soja är otroligt proteinrikt och brukar passa fullblod bra, ihop med havre, betfor och olja.

Sen är det ju det här med grovfodret, är det tillräckligt bra och får han i tillräcklig mängd?

Rids han? Ett fullblod jag hade var halt några veckor och reds såklart inte. Genast lämnade han nästan allt kraftfoder. Han började äta och gick upp i vikt sen när han var igång igen.

Har själv ett fullblod som behöver gödas, och ger henne korn och betfor, håller på att öka upp det nu, men tkr det går åt rätt håll iaf :)
Förstod inte om det var grovfodret eller kraftfoder han inte åt upp ? Men som någon skrev soja, lr krafft protein är ju koncentrerat om det är protein han behöver annars är väl olja det med mest energi/kg, fast det har ju en gräns på 0.75golja/100kghäst och det dubbla är maxdosen/dag.
Kan ju vara ide att kolla tänderna.

Det att han tappar maten, kan det ha något att göra med tänderna När kollades dem sneast?

Oj, läst inte hela ditt inlägg, förlåt.

Ja jättejobbigt :(
Har tänkt testa att minska på kraftfodret men vet inte om det kommer att hjälpa, han har varit så här förr oxå, suck! Brukar bli så här på våren när gräset börjar växa. Men det är ju inte vår nu...

Han har fri tillgång på bra hösilage (kvot 11).
Anledningen till att jag köpte musli var för att jag trodde att han skulle tycka det var mer smakligt men det var det tydligen inte :cool: Jag ska nog faktiskt pröva o bara ge korn, betfor, soja och olja och se om det går bättre.

Har precis börjat rida igång honom efter en lång vila så man kan ju hoppas aptiten kommer igång nu precis som du skriver!
Tack för svar!

Funderade ju på om det kunde va tänderna fast egentligen så tror jag inte det för han spiller maten även när han är nyraspad, men bara för att helt utesluta att det är tänderna så ska jag nog kolla dom ändå. Är ju ändå dags snart.

Som jag skrev ovan, ska pröva att ge han korn, betfor, olja o soja o se om han äter det hellre. Bara bra i så fall för det blir ju billigare :angel:

Tack för svar!

Har ett fullblodssto som är dräktigt och helst ska äta mycket. Hon envisades med att hälla ut hälften av maten och sen inte äta upp den. Äta från golvet fy vad äckligt ansåg hon. Jag köpte en murbruksbalja modell mindre, tror den var på 65 liter, den välter hon inte den är tillräckligt stor för att hon ska kunna röra runt i maten utan att det hamnar på golvet. Ett tag lämnade hon i alla fall lite mat, då skar jag äpplen och morötter i småbitar och blandade i maten.

mina hästar går på lösdrift men kommer in på box en gång om dagen för att få kraftfoder. Först gav jag kraftfoder precis innan de skulle gå ut men se då hade inte fullblodsdamen tid och ro att äta upp, då var det mycket viktigare att komma ut. Så nu får de mat när de har kommit in och sedan får de stå inne ett par timmar.

Min andra häst, en fullblodskorsning får hakar och måste raspas var 6:e månad. I december hade det gått nästan 6 månader och jag tyckte hon tappade lite i vikt. Såg också att hon ibland spottade ut små bollar av halvtuggat foder.

Senast ändrad:

dodson & horrell har perfomance consentrate(stavning?) du kan testa, det är väldigt energirikt och mycket smakligt.:)

Troligen är han mätt och tappar därför lusten att äta.

Min donna vill inte äta från marken helst så hon får sitt hö i höpåsar inne. Hon äter även bättre om hon har en matglad granne.
Står de andra och äter får hon också ro till det.

Som jag skrev ovan, ska pröva att ge han korn, betfor, olja o soja o se om han äter det hellre. Bara bra i så fall för det blir ju billigare :angel:

Tack för svar!

Precis vad jag ger min kräsna dam nu. Hoppas att det funkar för dig också, det har det gjort för mig. Sojan går hem hos alla i stallet:laugh:.

Svarar alla:
Först och främst, tack för era svar! :bow:

Har provat att bara ge honom betfor, korn, olja och soja, ingen bättring...Prövat att till frukost o lunch (kvällsmaten funkar ju än så länge) bara ge honom betfor med olja o soja och det funkade super! I en dag...:cool: Sen rörde han det överhuvudtaget inte!

Någon nämde ett foder från D&H, kan kanske va nåt att testa. Har för mig att det har riktigt höga värden så man inte behöver ge så mycket. Annars vet jag inte, då får han väl va utan :crazy: Kan ju inte trycka ner det i halsen på han direkt..
Bra ide det där med baljan, måste prövas :idea:
Får väl hoppas på att det vänder o han får upp aptiten igen! Bara han inte tappar i vikt nu när han är så fin :(

har för mig att vetekli kan vara bra för både aptiten och hullet, men ska inte säga säkert.
har du testat lucern, det ger ju protein i koncentrerad form.
inte så bra på foder men man snappar upp lite här och var.
hoppas det löser sig...

Vad får han för olja? Har du testat att ta bort den?
Min häst gillar inte olja....:crazy:heller....

Jag hade provat att blanda melass med vatten och sedan blanda det med maten.

Har funkat på dom hästarna jag vet man har testat det på.

Lycka till med hästen.

Många hästar äter bättre om de får "konkurrans" om maten. Har du kanske någon glupsk häst i stallet som kan stå nära, ev. äta ur samma balja, så smittar matlusten ofta av sig.
Det funkar ofta på unga hästar i alla fall. En unghäst som äter dåligt får ofta otrolig matlust om den får dela krubba med ett matvrak. :p

Tyvärr äter han inte lucern, har prövat både hackad och pellets. Vetekli har jag ingen erfarenhet av men får kolla upp det!:laugh:
Tack!

Tror inte det är oljan som är problemet men jag ska prova att ge han utan ändå och se om det hjälper.
Tack för svar!

Har faktiskt funderat på det där. Vet inte var man köper melass bara? Granngården?
Tack!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 730
Senast: lovehorses
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 603
Senast: mrkarisma
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 723
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 997
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka