Varför äter han inte?

Sv: Varför äter han inte?

Ja alltså jag har ju gett honom lunch ute i hagen. Ibland kommer han direkt när jag kallar, ibland så bryr han sig inte ett dugg förrens dom andra börjar gå fram mot maten, då kommer han tillslut. När han börjar äta så är han skitsur på dom andra och ingen får komma fram (han är högst i rang). Men oftast så äter han bara typ hälften och sen lämnar han maten till dom andra (som då står med mularna ända in på honom och försöker pilla i sig det han tappar). Ibland äter han ingenting alls. Samma i boxen på morgonen, han kan äta lite sen skiter han i det och står och pillar lite i halmen eller står och väntar på att få komma ut. Har till och med struntat i att ge honom frukost några dar men det sket väl han i :crazy:
Så det där med konkurrans funkar inte så bra på honom.

*tänker lite* Hmm, kanske hade funkat bättre om det fanns nån som var högre i rang än honom? Så HAN fick kämpa lite för maten...?

Tack för ditt svar, fick lite o tänka på här nu:)

Hur mycket kraftfoder får han?

Hästar som får för mycket kraftfoder får en hög bakteriehalt i magen, bakterier som bryter ner stärkelsen i kraftfodret. Mellan måltiderna dör bakterierna av, följer med ner i tarmarna, och kan störa de bakterier som finns i tarmarna som ska bryta ner grovfodret, dvs hösilaget. Då får hästen inte ut den näring som finns i grovfodret.

Har du så bra hösilagevärden så skulle jag rejält minska kraftfodret, då äter han mer hö, får bättre förmåga att bryta ner det och kanske går upp i vikt.

Har en häst som är sådär oxå. Äter inte sin frukost på morgonen och har alltid hö kvar i boxen hela tiden. Nu har jag fått tag i ett ensilage som han verkar tycka är gott så det är slut på morgonen..

Ett tips är, Prova vetekli, det tycker alla hästar är supermegagott!:d

Ahh va bra då vet jag det! Tack!:)

Glömde ju berätta att han faktiskt börjat äta sin mat igen, utan melass till och med haha =) Hoppas bara han fortsätter nu!

Senast ändrad:

Jo jag vet ju att så mycket grovfoder som möjligt är det bästa men han behöver verkligen sitt kraftfoder för att inte tappa. Har prövat innan att dra ner på kraftfodret men han äter inte mycket mer hö för det :(
Men han har faktiskt börjat äta sin frukost igen till min stora glädje :banana:
Får ett muslifoder nu som han gillar så jag hoppas att han fortsätter äta det!
Tack för ditt svar!

Men visst e det tråkigt när dom är så där, dumma djur :mad:;)

Fast nu tycks det helt plötsligt smaka med frukost igen!:p Hoppas bara det håller i sig! Det var nån annan här i tråden som också nämde vetekli, börjar han matvägra igen så ska jag ha det i minnet!
Tack så mycket för ditt svar!

Hur har det gått för dig?

mitt halvblodssto slutade äta sina kraftfodergivor för en vecka sedan. har provat med b-vitamin (som hon i vanliga fall älskar), betfor (muuums!) och nu müsli som aptitretare. Inget hjälper. hon bara fnyser och väntar på att gå ut, på kvällen luktar hon lite men äter sen sitt hö...
Börjar bli riktigt orolig nu, ska boka tid för att kolla tänder i morgon (kollade för sex månader sen).
Äter hö som vanligt, bra hö. Pigg som vanligt annars.

Hoppas det löst sig för dig! Tipsa gärna om och hur du fick honom att äta igen!

:)

Jag läste nyss igenom tråden och fick en idé när jag såg att det handlar om ett fullblod - kan han ha magsår? Min tränare brukar få in ett par f.d galoppörer (fullblod) varje år direkt från banan i Philadelphia, och de brukar vara så sönderstressade att de nästan alltid har magsår. Ofta blir de kinkiga med maten då. Hö brukar tydligen slinka ner ganska enkelt, men det är svårare med kraftfodret. Min tränare säger att fullblod i allmänhet har känsligare magar än andra raser. Tror du det kan vara magsår din häst har?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 730
Senast: lovehorses
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 603
Senast: mrkarisma
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 723
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 997
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka