Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Antagligen äter jag mat som flygs hit. Jag har faktiskt inte koll på hur all min mat produceras och transporteras. Har du koll på hur all den mat du äter produceras och transporteras? Jag förstår inte på vilket sätt det är att kasta sten i glashus. Bara för att jag valt att vara vegetarian ska jag ha koll på hur all min mat produceras, är det det du menar?
Om du valt att vara det av principsak och är så okunnig kanske du inte ska ge dig in i diskussion över andras kostval med utgångspunkt att du gjort ett bättre val?

Till TS, jag tänker att det inte borde vara så svårt att förstå varför man äter kött om man tar bort den etiska utgångspunkten som veganer antar.

Jag tycker att veganismen är logisk och enkel att förstå med de utgångspunkter man antar, så det är inte så ologiskt eller svårt att förstå. På samma sätt tänker jag att man kan förstå att man inkluderar kött om man föreställer sig någon som inte antar utgångspunkterna.
Jag tolkade ts mer som: varför äter folk kött, det behövs ju inte?

Det är ju en omväg, liksom. Köra en massa grödor genom djuret, med sådär 90% energiförlust, och sen ha ihjäl djuret och stycka och ha sig för att få mat. När man (i princip) kunde ha ätit grödorna direkt.

Jag tolkade ts mer som: varför äter folk kött, det behövs ju inte?

Det är ju en omväg, liksom. Köra en massa grödor genom djuret, med sådär 90% energiförlust, och sen ha ihjäl djuret och stycka och ha sig för att få mat. När man (i princip) kunde ha ätit grödorna direkt.

Det finns många saker vi förädlar, både till nytta och nöje. Det är liksom inte samma sak före och efter.

Även om man kan må bra av att titta på en stensamling så föredrar många den förädlad till en TV.

Det finns många saker vi förädlar, både till nytta och nöje. Det är liksom inte samma sak före och efter.

Även om man kan må bra av att titta på en stensamling så föredrar många den förädlad till en TV.
Jovisst. Och ändå framstår det lätt som lite onödigt att äta kött.

Jag äter förvisso lite kött ibland. Och det är utpräglat av just det skäl som någon skrev som svar på frågan om varför folk äter kött: det är en del av vår kultur som jag av olika skäl har valt att inte helt ta avstånd från. Tills vidare.

Förädling handlar det inte om, tycker jag. Jag tycker inte att griskött är "ädlare" än spannmål och bönor och vad nu grisar äter. Jag är inte heller beredd att se de djurplågerianläggningar som väl särskilt gris- resp hönsstallar är som "förädlare". Tvärtom. De är snarare "förråare". Varje humant värde kränks i deras verksamhet. Även i Sverige.

Jag tycker inte att det är fantastiskt. Men på tiden. Och en förbättring att de vegetariska rätterna ibland heter något annat än "vegetariskt alternativ" el dyl.
Nuförtiden finns det ju möjlighet att gå på rent vegetarisk och vegansk restaurant; inte en köttbit inom synhåll. Underbart.

Jovisst. Och ändå framstår det lätt som lite onödigt att äta kött.

Jag äter förvisso lite kött ibland. Och det är utpräglat av just det skäl som någon skrev som svar på frågan om varför folk äter kött: det är en del av vår kultur som jag av olika skäl har valt att inte helt ta avstånd från. Tills vidare.

Förädling handlar det inte om, tycker jag. Jag tycker inte att griskött är "ädlare" än spannmål och bönor och vad nu grisar äter. Jag är inte heller beredd att se de djurplågerianläggningar som väl särskilt gris- resp hönsstallar är som "förädlare". Tvärtom. De är snarare "förråare". Varje humant värde kränks i deras verksamhet. Även i Sverige.

Nej, det är väl del av förklaringen. Jag tycker att det är en förädling och att livet skulle vara fattigare utan både stenar och TV. Och köket skulle bli tristare genom att ta bort en enorm grupp av smakbärare och smaker.

Jo men man kan ju tycka att en forteelse ar konstig(/ovanlig), utan att tycka att personerna ar konstiga?
Jag tycker inte att kottatare eller bilagare ar konstiga, men jag reagar ju darfor att for mig ar det ovanligt. Inte mer an sa

Nej du tycker att det är omodernt och informationsresistent, om du inte har ändrat dig sen inlägget nedan. För mig låter det ungefär som faktaresistent och för mig är det ett riktigt starkt uttryck.

Det for mig kanns valigt omodernt och bara typ, informationsresistent?

Vilken konstig, om an hanfull, anmarkning. Det galler val anda alla att vi bor ta reda pa varifran var mat kommer?
Det är ju lite tröttsamt att man ska ha koll på exakt allt bara för att man är vegetarian eller vegan. De flesta blandkostare äter ju också importerade grönsaker. Men så fort det här diskuteras så köper alla svenskt kött och svenska grönsaker. Konstigt att så mycket utländskt säljs då?

Men snälla. Ska även den här tråden sluta i vars och ens klimatavtryck? Isåfall slår jag dig om du har barn, för det har inte jag.

Det där med "men jag får gör dåliga miljövalet X eftersom jag gör det goda miljövalet Y" är en hopplös diskussionsnivå.

Ja, det var egentligen till TS första inlägg eftersom det började med frågan om just att det var så bra för miljön, så.......det var meningen att det skulle vara ett så bra inlägg som du svarade mitt med.
Tyvärr blev det ett inlägg som blev för långt bort och inte kopplat till just det inlägget.

Då måste man handla innan man lagar mat. Det kräver mer planering än många vegetariska saker som man kan ha hemma i månader.
Menar du att du handlar någon gång i kvartalet? Då bör det förstås jobbigare. De flesta vegetarianer jag känner handlar 1-2 gånger i veckan. Färskt kött håller sig i allmänhet en vecka i kylen och köper falukorv och liknande så klara de sig lätt 2 veckor. Och har man brådis så kan man handla styckförpackat, konserver mm.

Det man är van vid och gillar är enkelt, det man vill undvika och är ovan vid är svårare.

Menar du att du handlar någon gång i kvartalet? Då bör det förstås jobbigare. De flesta vegetarianer jag känner handlar 1-2 gånger i veckan. Färskt kött håller sig i allmänhet en vecka i kylen och köper falukorv och liknande så klara de sig lätt 2 veckor. Och har man brådis så kan man handla styckförpackat, konserver mm.

Det man är van vid och gillar är enkelt, det man vill undvika och är ovan vid är svårare.
Nej, jag äter kött oxå, men det kräver ändock mer planering. Jag bestämmer oftast inte vad jag ska äta förens sekunden då jag börjar laga mat. Då är det enklare med vegetariskt.

Nej du tycker att det är omodernt och informationsresistent, om du inte har ändrat dig sen inlägget nedan. För mig låter det ungefär som faktaresistent och för mig är det ett riktigt starkt uttryck.

Jag tycker inte det ar omodernt/informationsresistent att ata kott oht, utan vad jag refererade till var att att kott till varje maltid/att planera sina maltider kring kott, vilket for mig kanns valdigt konstigt, da det ar tydligt att att ata mindre kott ar en av de enklaste och mest klimatsmarta grejerna man kan gora som individ!

Jag har koll pa var min mat kommer fran och kan enkelt ta reda pa exact hur den produceras. Bade kott, seafood, och vegetabler ... det ar, i min mening, mycket viktigare an att diskutera vad andra valjer att ata.
I mina mataffarer sitter stora anslag i frukt och gronsaks avdelningarna pa vilka farmer de olika produkterna kommer fran, liksom det ar tydligt markt, aven pa de mindre och/eller billigare butikerna exact varifran kott/fisk/agg/etc kommer fran.

Vilken konstig, om an hanfull, anmarkning. Det galler val anda alla att vi bor ta reda pa varifran var mat kommer?

Det är inte riktigt så enkelt alla gånger. Många produkter saknar information om var de producerats, till exempel kakorna jag köpte tidigare idag, hur gör du i ett sånt läge?

Om du valt att vara det av principsak och är så okunnig kanske du inte ska ge dig in i diskussion över andras kostval med utgångspunkt att du gjort ett bättre val?

Jag har inte valt att vara vegetarian av principsak, jag har valt att vara vegetarian eftersom jag tycker kött är vidrigt. Sen har jag läst massa forskning om kostens miljöpåverkan eftersom det intresserar mig, samt skrivit flertalet uppsatser om ämnet under min studietid så jag skulle vilja påstå att jag är relativt kunnig faktiskt. Däremot lägger jag inte tid på att hålla koll på var och hur all mat jag äter produceras, något jag inte tror speciellt många köttätare gör heller. Sen försöker jag välja produkter som producerats på ett hållbart sätt så gått det går både när det gäller mat och andra saker. Men jag har faktiskt inte tiden att kolla upp hur och var allt jag köper produceras.

Ja, om man är vegetarian eller vegan ska man ha koll på exakt var och hur all mat man äter produceras, och hur den transporteras. Och blandkostare lever bara på svenskt kött och svenska grönsaker :grin:.

Hela diskussionen blir ju väligt tråkig när de som äter kött målas upp som lite korkade eller informationsresistenta blir det skevt och ännu skevare när repliker kommer med en smirk-smiley

Vad är det för informationsresistens med det. Tycker snarare tvärtom. Att det är informationsresistent att vara vegan. I synnerhet om man har barn och ger dem samma diet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka