Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Och jag tycker det är bra mycket rimligare att en person (som det handlat om hittills i mästerkocken vad jag vet) söker och testar ifall det går att fixa det utan att äta kött än att resterande typ 100 pers står handfallna när dom inte får hantera animaliskt protein.

Jag tror inte på något sätt att personen som inte ville provsmaka/äta sina animaliska rätter räknade med att vinna (och vad jag kan minnas kunde personen trots det ändå laga hyffsad mat), men att så många som aspirerar på vinsten har noll koll på vegetarisk (vi pratar ju typ inte ens vegansk mat!) tycker jag känns så mycket mer galet. Det är ju ramaskri bland dom vuxna kockarna varenda gång dom behöver hantera en böna eller två!
Nu har jag inte sett Sveriges mästerkock de senaste säsongerna. Men jag tror att frånvaron av vegetariska rätter mest beror på att domarna inte skulle klara att bedöma dem. Så länge Manneroxfiléochtorskryggström är kvar kommer det att fortsätta så.

Antagligen äter jag mat som flygs hit. Jag har faktiskt inte koll på hur all min mat produceras och transporteras. Har du koll på hur all den mat du äter produceras och transporteras? Jag förstår inte på vilket sätt det är att kasta sten i glashus. Bara för att jag valt att vara vegetarian ska jag ha koll på hur all min mat produceras, är det det du menar?
Ja, går man bara ut och äter på hipsterställen där man får namnet på grisen man äter och vilket datum spetskålen plockades av Bonden Per?
Idag åt jag tex tårta på jobbet. Har ingen aning varifrån grejerna i den kom.
Häromdagen åt jag lunch ute. Inte jagade jag kocken med frågor om det var ekogrönsaker i rätten.
Hur gör man på middag hos svärmor eller när man nästan bryter ihop av hunger på bilvägen hem och rullar in på den enda macken som är öppen klockan 01.50?
Helt ärligt, jag har väldigt svårt att tro på dom som påstår att dom minsann alltid har stenkoll.
Speciellt dom som påstår att de aldrig äter hel eller halvfabrikat. Jag tror helt enkelt att de inte vet vad orden betyder utan tror är det bara gäller findus microrätter typ..

Nu har jag inte sett Sveriges mästerkock de senaste säsongerna. Men jag tror att frånvaron av vegetariska rätter mest beror på att domarna inte skulle klara att bedöma dem. Så länge Manneroxfiléochtorskryggström är kvar kommer det att fortsätta så.

Det är precis samma sak i amerikanska motsvarigheter. "Where's the protein?" är standardrepliken, även bland utbildade kockar, när det är någon utmaning som handlar om att laga vegetariskt.

Vore det inte battre att stalla krav pa matbutiker och narinkgskedjan da? Istallet for att fordomma andras val att ata animaliskt?
Fast det handlade ju om att veganer förväntas ha exakt koll på hela produktionskedjan, vilket personer som äter animaliskt sällan förväntas ha. Det är ju bara att läsa i den här tråden där majoriteten av frågorna om exakt varifrån maten kommer och hur den tillverkas som ställa till som som valt bort animalier. Men visst, givetvis vore det bättre om ALLA hade bättre koll och det fanns mer info, men det är ju inte bara något som gäller veganer.
Här kan man nästan alltid veta varifrån potatisen kommer(lokal odlare), om man väljer den fasta. Och det göra man ju, eftersom mjölig potatis är äckligt. :D
Det finns en grönsaksodling här på orten också, som har butik öppen hela sommaren. Man vara en mer aktiv konsument vad gäller grönsaker också, men det kräver, precis som med kött och ägg, att man bor rätt till och/eller har transportmöjligheter, samt förstås tid utöver att bara gå i affären och handla. Så det är ju också privilegier.
Ja men så är det ju! Alltså, jag har lyxen att bo nära två gårdsbutiker som odlar mycket själva eller tar in från närliggande gårdar - men så ser det ju verkligen inte ut för alla. Och skulle jag inte bo på landet utan vara hänvisad till butiker som inte innebär bilåkande så skulle jag kunna glömma den närheten. Så ja, det är liksom inte alltid så enkelt att få exakt koll oavsett vad en äter :)

Vad är då det informationsresistenta i att äta kött som är närproducerat?

Inget kott / Gronsaker > Narproducerat kott > Daligt kott

For att vara extra tydlig, med tanke pa viss ton i traden, sa domer eller svartmalar jag inte manniskor som gor andra kostval an jag sjalv. Jag kan tycka att nagons matval ar "omodernt" eller underligt, men jag tycker ju inte for den sakens skull mindre om denne som person. Sak och person liksom.

Och jag tycker det är bra mycket rimligare att en person (som det handlat om hittills i mästerkocken vad jag vet) söker och testar ifall det går att fixa det utan att äta kött än att resterande typ 100 pers står handfallna när dom inte får hantera animaliskt protein.

Jag tror inte på något sätt att personen som inte ville provsmaka/äta sina animaliska rätter räknade med att vinna (och vad jag kan minnas kunde personen trots det ändå laga hyffsad mat), men att så många som aspirerar på vinsten har noll koll på vegetarisk (vi pratar ju typ inte ens vegansk mat!) tycker jag känns så mycket mer galet. Det är ju ramaskri bland dom vuxna kockarna varenda gång dom behöver hantera en böna eller två!

Inte den personen jag tänker på. Jag tycker båda företeelserna är märkliga. Jag tyckte inte att de andra stod handfallna, även om några uttryckte sig lite konstigt kring ämnet. Flera sade att de ofta lagar vegetariskt vilket borde vara ganska normalt om man är matintresserad.

For att svara pa fragan i trad starten. Varfor ata kott? Pa grund av mag/tarm sjukdommar skulle jag inte kunna leva pa vegetarisk kost numera och darfor ater jag kott och fisk nastan varje dag.

Det att jag inte pa nagot satt ar unik i min sjukdomsbild gor att jag finner sadana har discussioner sa oerhort ensidiga. Livet ar inte alltid antingen eller, men om man borjar med att man anser att alla som ater animaler ar vidriga sa dor ju alla former av diskussioner. Jag som kan kanna mig lite avundsjuk pa de som har lyxen att kunna valja kanner mig istallet pahoppad och fornedrad.

Men moter du manniskor som faktiskt tycker folk som av sjukdomsbild maste ata animaler ar vidriga?
Jag hoppas att det ar en mycket liten minoritet av manniskor!

Ja det är en väldigt trolig förklaring! Så det ska bli intressant att se om det förändras den dagen han inte är kvar.

Men det handlar också inställning hos dom tävlande tror jag - bland barnkockarna är det aldrig samma upprördhet och det känns ju märkligt när 7-åringar fixar saker utan problem som 50-åringar måste gnälla om i en timme typ :D

Ja det är en väldigt trolig förklaring! Så det ska bli intressant att se om det förändras den dagen han inte är kvar.

Men det handlar också inställning hos dom tävlande tror jag - bland barnkockarna är det aldrig samma upprördhet och det känns ju märkligt när 7-åringar fixar saker utan problem som 50-åringar måste gnälla om i en timme typ :D
Det har kanske något att göra med vilka sjuåringarna är. Jag såg ett par omgångar av barnkockarna, de var till 90% övre medelklass/hipsterbarn. Och där får man nog börja med zucchinin strax efter att man är färdigammad. ;)

Fast äts det utan tillbehör då? Äter jag bara en stekt bit utplattad köttfärs eller en lövbit så går ju även det på nån minut.
Tar någon minut att lägga på ost eller sås och grönsaker från kylen och fortfarande inom 10 minuters spannet. Behöver man tina brödet så kan det säkert ta längre tid. Pommes tar absolut för lång tid för att kvalificera som snabbmat här hemma. Självklart kan det gå snabbt med kötträtter också.

Ja, går man bara ut och äter på hipsterställen där man får namnet på grisen man äter och vilket datum spetskålen plockades av Bonden Per?
Idag åt jag tex tårta på jobbet. Har ingen aning varifrån grejerna i den kom.
Häromdagen åt jag lunch ute. Inte jagade jag kocken med frågor om det var ekogrönsaker i rätten.
Hur gör man på middag hos svärmor eller när man nästan bryter ihop av hunger på bilvägen hem och rullar in på den enda macken som är öppen klockan 01.50?
Helt ärligt, jag har väldigt svårt att tro på dom som påstår att dom minsann alltid har stenkoll.
Speciellt dom som påstår att de aldrig äter hel eller halvfabrikat. Jag tror helt enkelt att de inte vet vad orden betyder utan tror är det bara gäller findus microrätter typ..

Där håller jag verkligen med. Jag försöker göra bra val (svenskt och helst lokalt osv) men nog f-n blir det den där sabla mack-korven ibland för annars ramlar jag ihop av hunger (och är i förlängningen inte en bra bilförare). Det är liksom inte världens undergång (även om mina smaklökar tycker det).

Ja, om man är vegetarian eller vegan ska man ha koll på exakt var och hur all mat man äter produceras, och hur den transporteras. Och blandkostare lever bara på svenskt kött och svenska grönsaker :grin:.

Sant. Jag köper mycket importerat, från Mellanöstern, Asien osv. Främst kryddor, men även grönsaker ibland. Ofta när det handlar om skaldjur, jag shoppar ganska glatt musslor och bläckfisk i skumma påsar i källarlokaler, förut köpte jag mycket fisk i Skärholmen, typ sea brass.

Vin alltid. Jag köper svenskt nötkött från gård i närheten, men det är skitbökigt eftersom det innebar att vi fick köpa 30 satans kilo. Gav 125:- kr/kg, men vi gör ju aldrig av med allt på rimlig tid, så har gett bort en hel del.

Bara svenskt skulle begränsa mig oerhört.
Jag kan inte med att äta gris, jag klarar inte den djurhållningen.

Vi är numer rätt självförsörjande på grönsaker under sommaren, men det är ju larvigt att påstå att resultatet klår importerad, odlad pak choi eller broccoli.

Dagens 7-åringar, alltså. PlastBARNBARNET dirigerar min sopsortering med fast hand, kräver att vi cyklar (inte åker bil) allt som är under en mil bort och han höjde inte ett ögonbryn när jag sa att "köttbullarna" var vegetariska. Han sa att han vill ha samma varannan gång han kommer på besök. Och då är hans närmaste familj helt ointresserade av miljö och ekorekoveg.

Sant. Jag köper mycket importerat, från Mellanöstern, Asien osv. Främst kryddor, men även grönsaker ibland. Ofta när det handlar om skaldjur, jag shoppar ganska glatt musslor och bläckfisk i skumma påsar i källarlokaler, förut köpte jag mycket fisk i Skärholmen, typ sea brass.

Vin alltid. Jag köper svenskt nötkött från gård i närheten, men det är skitbökigt eftersom det innebar att vi fick köpa 30 satans kilo. Gav 125:- kr/kg, men vi gör ju aldrig av med allt på rimlig tid, så har gett bort en hel del.

Bara svenskt skulle begränsa mig oerhört.
Jag kan inte med att äta gris, jag klarar inte den djurhållningen.

Vi är numer rätt självförsörjande på grönsaker under sommaren, men det är ju larvigt att påstå att resultatet klår importerad, odlad pak choi eller broccoli.
Men tänk på fibrerna!

Äter du aldrig salami eller eller typ parma eller serrano? Jag brukar också tänka att jag bara köper svenskt kött - tills jag kommer på de där charkvarorna 🙈

Jag kom att tänka på detta. Jag har faktiskt slutat äta parmaskinka och liknande, äter inte ens när min bättre(i det här fallet sämre) köper hem för att göra något slags statement.

Men OST! :cry: Jag vill inte veta hur mjölkdjur har det i andra länder, jag vill bara njuta av min morbier, taleggio och chevrette i fred...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka