Jag undrar precis samma sak. Som vegetarian eller vegan tvingas jag konstant svara på frågan varför jag inte äter kött men så fort man frågar varför folk äter kött så blir folk helt plötsligt väldigt upprörda. Jag tycker kött är vidrigt och även om jag förstår att andra inte tycker det så kan jag fortfarande inte riktigt förstå hur man kan äta kött...
Speciellt idag när det finns hur mycket forskning som helst som säger att vi måste minska köttkonsumtionen för miljöns skull. Samt att vegetarisk kost är mer hälsosam.
Fast ingen är ju upprörd och jag vet ingen blandätare som skulle kalla grönsaker och annan vegankost för vidriga, så upprördheten verkar snarare finnas hos veganerna.
Några rena köttätare finns det liksom inte. De som har kött i sin kost lever ju inte enkomt på olika sorters kött. I regel ingår alltid också mejeriprodukter, rotfrukter och grönsaker, så varför veganer envisas med att stämpla folk som köttätare är också en liten gåta. Vi är ju lika mycket (till och med mer) rotfrukts/grönsaks/mejeri/fruktätare, då köttet oftast bara är en del av en måltid..