Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Skrev kanske lite otydligt, upplever att folk blivit upprörda när jag frågat varför dom äter kött. Menade inte att någon i den här tråden var upprörd. Och jo, ganska många blandätare har kallat min mat vidrig. Och mig konstig för den delen också..
Det beror väl på vad du äter? Jag har provat köpa veganost en gång, det kan vara det äckligaste jag någonsin försökt äta. Trolldeg är väl rätt beskrivande både för smak och konsistens :cautious: så lever du på det så har folk rätt;)

Jag äter gärna vegetariskt men föredrar helt klart mat som då är grönsaksbaserad och inte består av produkter som låtsas vara ”köttsubstitut”.

Senast ändrad:
Det är bara en tidsfråga, så känner jag snart ingen som inte är trans.

Men jag tror generellt på att namnge normen. Det återkommer genom allting, att det behovet finns. Att namnge normen gör den möjlig att prata om. Det gillar ju jag som idé.

Och då kan jag inte helt acceptera att vi behöver ett ord för vegetarian, men inte för allätare. Eller vad vi nu vill kalla det. Det är talande att vi inte har ett ord, tycker jag. Jag använder omnivor för att det är samma sorts kategori som vegetarian.
Ja, jag kan förstå det där med att namnge normen. Jag ser bara de där benämningarna på hur man äter som att det ligger något slags ideologiskt beslut bakom. Och för åtminstone min del så gör det verkligen inte det.

Känner du snart ingen som inte är trans??

Jag använder inget substantiv för jag tycker att det är lite ansträngt! Flexitarian, omnivor - det låter som nåt slags medveten strategi. Jag äter kött av ohejdad vana, helt enkelt - vilket alltså innebär att jag äter kött IBLAND men inte alltid. Att det är normen är en självklarhet (och det är också därför jag blir förvånad över någon som blir förundrad över normen. Som om någon sa nämen, hetero, varför är folk det? Ingen jag känner är hetero, det verkar så gammaldags)
Jämför inte kost med sexualitet. Har inget med varandra att göra alls. Det ena väljer man, inte det andra.

Jämför inte kost med sexualitet. Har inget med varandra att göra alls. Det ena väljer man, inte det andra.
Nej, jag kunde ha tagit ett annat exempel för att illustrera det där med att bli förundrad över normen. Jag jämför alltså inte kost med sexualitet. Som att ha fem barn och vara förundrad över att de flesta har två, jag känner ingen som bara har två, det verkar så gammaldags.

Ja, jag kan förstå det där med att namnge normen. Jag ser bara de där benämningarna på hur man äter som att det ligger något slags ideologiskt beslut bakom. Och för åtminstone min del så gör det verkligen inte det.

Känner du snart ingen som inte är trans??
Men det ligger ju nästan aldrig ideologiska beslut bakom normföljsamhet. Det är ju själva grejen med normer.

Trans är ett sidospår. Jo, såklart är de flesta inte trans. Men exceptionellt många av studenterna, närstående unga och deras vänner är det (uppever sig vara det).

Men det ligger ju nästan aldrig ideologiska beslut bakom normföljsamhet. Det är ju själva grejen med normer.

Ja, det vet jag väl. Jag vill bara inte höja upp mitt eget slumpmässiga ätande till ideologi. Om jag hade en kock i familjen som bara ställde fram veg så skulle jag äta veg. Ställde hen bara fram kött så skulle jag äta kött.

Ja, det vet jag väl. Jag vill bara inte höja upp mitt eget slumpmässiga ätande till ideologi. Om jag hade en kock i familjen som bara ställde fram veg så skulle jag äta veg. Ställde hen bara fram kött så skulle jag äta kött.
Jag är övertygad om att vi så sett förstår varandra i norm- och terminologifrågan. Men om du nu behövde ett ord för att prata om icke-vegetarianer, vad säger du då? (Om dig själv kan du ju vid behov säga "ätare", så är det bra med det. :p )

En del säger tex blandkostare, men jag gillar inte ordet kost. Jag säger oftast omnivor om mig själv.
På buke har jag fått skäll för både köttis och omnivor, blandkostare verkar mest accepterat att använda här så jag använder det här för att slippa diskussionen om ordvalet. Har aldrig IRL varit med om att köttis eller omnivor provocerar så mycket.

Jag är övertygad om att vi så sett förstår varandra i norm- och terminologifrågan. Men om du nu behövde ett ord för att prata om icke-vegetarianer, vad säger du då? (Om dig själv kan du ju vid behov säga "ätare", så är det bra med det. :p )
Måste man ha ett specifikt ord för det? Äta måste vi annars dör vi och människan är skapt för att äta en blandad kost. Att man sedan väljer att utesluta det ena eller andra är ju upp till personen och vill man kalla det något så får man (typ vegetarian).

Jag försöker inte vara dryg eller så utan förstår bara inte behovet att peka ut blandkost som en "norm" när det liksom är för att det är det normala och vi är skapta så?

Som sagt, finns det inga köttätare bland människor, för ingen lever uteslutande på kött.

Ingen kallar mig veterligen veganer för Quornätare eller -ännu fånigare- quornisar bara för att många av dem äter quorn regelbundet, så varför kalla blandätare/allätare för köttätare när vi äter så väldigt mycket mer varierat än kött. Kött utgör liksom inte huvudparten av vår diet.

Jag har massor av moraliska issues med att äta kött. Jag älskar lamm, råbiff är jättegott. Fisk och skaldjur är kalasgott. Men jag äter ju inte och säger ”det är gött, så bara ät” utan förhandlar rätt hårt kring köttmåltiderna. Jag gissar att vi alla äter vegetariskt hemma om ett år.

Som sagt, finns det inga köttätare bland människor, för ingen lever uteslutande på kött.

Ingen kallar mig veterligen veganer för Quornätare eller -ännu fånigare- quornisar bara för att många av dem äter quorn regelbundet, så varför kalla blandätare/allätare för köttätare när vi äter så väldigt mycket mer varierat än kött. Kött utgör liksom inte huvudparten av vår diet.
Quorn är inte veganskt.

Det som gör att jag kallar köttätare för just det (eller slangordet köttisar) är för att den gemensamma nämnaren är att de äter just kött. Inte för att de bara äter det, utan för att alla köttätare äter kött.
Jag som vegan äter också blandat liksom, bönor, potatis, ris osv. Blandar hejvilt bland växtriket. Så är också blandkostare.

Quorn är inte veganskt.

Det som gör att jag kallar köttätare för just det (eller slangordet köttisar) är för att den gemensamma nämnaren är att de äter just kött. Inte för att de bara äter det, utan för att alla köttätare äter kött.
Jag som vegan äter också blandat liksom, bönor, potatis, ris osv. Blandar hejvilt bland växtriket. Så är också blandkostare.
Säger du fiskisar med? :confused:

Men det är ju bara ouppfostrat. Jag har blivit rätt hårt ifrågasatt av veganer när det gäller mitt animalieätande men jag utgår ändå ifrån att alla veganer inte är ouppfostrade. Men jag vidhåller, sitter jag och äter med någon vill jag inte ha kommentarer om mitt val av mat (och det har varit i sådana situationer jag blivit ifrågasatt).

Har du oombedd ifrågasatt deras köttätande i en matsituation kan jag förstå om de blivit griniga. Dock är det naturligtvis aldrig ok att säga att din mat är vidrig eller kalla dig konstig.

Håller med dig om att inte vilja bli ifrågasatt när jag sitter och äter. Precis som dig så är det uteslutande i sådana situation jag blivit ifrågasatt. Och precis som dig har jag även en historia med ätstörning och vill helst äta i fred. Jag har själv aldrig oombedd ifrågasatt någons matval när vi ätit. Om folk anser min mat vara vidrig så får dom såklart ha den åsikten, det anser jag inte vara något fel på.

Hörrni. Nu ska jag sticka ut näsan i hetluften här. På hästforumet i diskussionen om köttisars val...

Vad är bättre i att hålla hästar som leksak hellre än att äta dem? Varför äter vi inte mer hästkött? Som islandshästmänniska med filosofin att vi i sverige sparar på fruktansvärt många hästar som skulle göra sig bättre på tallrik än i närheten av människor anser jag att diskussionen har många fler aspekter om vi nu ska diskutera det etiska i att äta kött eller inte.

Jag äter god mat . Jag gör inte politik av vad jag äter, tycker det är självklart att äta efter säsong och lokal tillgång. Blir upprörd i själen ibland när jag tänker på hur mycket impoterad mat svenskarna äter. Jag äter själv till typ 80% vegetarisk kost, och det utan att ens tänka på att det är så, det bara blir så. Har så länge jag minns ansett att det är inte köttet i sig som motiverar att äta det, det är hur det är tillagat och med vilka tillbehör det är som gör att det motiverat att äta det. Jag är sparsam med nötkött, är en passionerad baconlover men äter inte köttbitar så gärna om det nu inte är en fin fläskfilé. Handlar griskött och fisk av en god vän som är grisbonde och fiskare. Kyckling är mumma, men köper av djurskyddsskäl inte ekologisk sån, köper ibland majskyckling för att den är godast men får dåligt samvete av det. Bär på tunga dubbelmoraler eftersom jag glatt äter animaliska rätter på restaurang utan dubier.
Ang hästköttet, så blev jag under VM 2005 bjuden på en fölköttsgryta som var bland det godaste jag någonsin ätit.

Quorn är inte veganskt.

Jodå, det finns veganska quorn.

"Quorn Foods har en veganserie som passar de som äter vegankost" Källa; https://www.quorn.se och de borde ju veta kan man tycka.

Alltså kan vi börja kalla veganer för quornätare eller quornisar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur